1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 773779 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Peja: Om lagets ledare, motor och pådrivare höjer utespelarna och det är ett samarbete mellan dessa och målvakten så måste väl det i sin tur också underlätta för och höja målvakterna. Att målvakten inte skulle påverkas positivt med bättre hjälp av utespelarna, DET är ett bisarrt påstående.

Inkazar: Helt rätt, egentligen ointressant argument att Oskar inte tog en VM-plats, det är väl hans betydelse för Brynäs vi diskuterar och inte för landslaget. Vill hävda att Peja kraftigt undervärderar Oskars betydelse.

mk: 😂

Peja:Inte one man show, men det var ändå väldigt uppebart att Oskar var vårt ånglok förra säsongen. Tydligen har laget behov av draghjälp. Vi hade ett lok i Rödin och i Oskar. Vi hade Silferberg 2012. Vi kan ju titta på åren när vi saknat en spelare med pondus på och utanför isen hur det gått (Varken Lindholm eller Järnkrok hade de egenskaperna).
Jag hade förhoppningar på att Ölund skulle axla den rollen i år men det var han inte riktigt mogen för.

{6984}: Han lyfte förstafemman, vilket i sin tur självfallet spillde över på hela laget, inte minst mentalt. Fattar inte att du på fullt allvar då jan säga att Oskar och förstafemman uppträdande INTE skulle påverka även spelare som Gubde, Blomman och Granis positivt:
Men vad vet jag, dom kanske ser hur lagets ledare och motor jobbar stenhårt och tänker: "Nääääe, så DÄR vill inte JAG uppträda på isen...."

Peja: Självklart inte på det sista.
Melin och övriga i ledarteamet har fatalt misslyckats med att sätta ett fungerade grundspel där framförallt försvarsspelet varit riktigt uselt.

Det alla vet som sysslar med lagidrott är att om man tex har en väl fungerande förstalina är att om man då sittandes på bänken så ser man hur dessa fem spelare byte efter byte är livsfarliga. Klart att detta ger en själv, självförtroende oavsett om man är med i den kedjan eller ej.
Hela laget får självförtroende. Man kanske får någon enkel studs med sig, eller något enkelt mål.
Sådant bygger självförtroende.

Med det vill jag mena att Lindblom med Jensen och Clark i många matcher ifjol visade övriga spelare i laget att det inte finns några hinder att nå framgång om man bara jobbar tillräckligt hårt.
Sedan håller jag också Rödin högre.
Men nu var det trots allt Lindblom vi hade under förra säsongen.
Och i min bok så är det en sådan spelartyp vi saknat i förstalinan iår.
En spelare som dels kan hålla i pucken mycket bra men som även på egen hand kan göra det oväntade.
Sådana spelare finns det gott om i dagens SHL i Lasch, Lindström för att bara nämna två. Men i min bok/värld har vi tyvärr ingen sådan i Brynäs idag.
Där tycker jag att Bz ska göra allt i sin makt för att hitta en sådan spelare.

HitTheLights: Allt har ändå gått relativt snabbt för Ölund, förhoppningsvis blir det här lite av en konsolideringssäsong sas, med en lite normal och tillfällig utplaning i utvecklingen.
Vilket förhoppningsvis ger störreutdelning nästa säsong istället.
Om NHL inte snor honom...😡

mattiask: Bra skrivet, även om det är basic ABC för avd: "Den mentala bitens påverkan i lagidrott".....

Huge: "Helt rätt, egentligen ointressant argument att Oskar inte tog en VM-plats, det är väl hans betydelse för Brynäs vi diskuterar och inte för landslaget. Vill hävda att Peja kraftigt undervärderar Oskars betydelse."

Ironiskt nog var jag en av väldigt få här inne som betonade förlusten av Lindblom inför säsongen. Ni var väldigt många som trodde att det skulle bli lätt som en plätt att ersätta honom och att de övriga tappen inte var vatten värda.
Lindblom spelade inte 60 minuter per match. Hans frånvaro sänker främst förstakedjan (där ni dock var många som hävdade att Jensen var den viktigaste spelaren), inte resten av laget. Att Felix släpper in enkla långskott kan inte ursäktas med att Lindblom inte är kvar. Måste vara en av de sämsta bortförklaringarna genom tiderna.

mattiask: Ja, dagens Brynäs saknar ju organisation på isen. Förra säsongen var laget organiserade på isen, det underlättade för förstakedjan också. Att organisationen inte finns kvar har ingenting att göra med att Lindblom inte är kvar, det handlar självklart om tränarbytet. Förlusten av Rödin märktes inte särskilt mycket eftersom Lindblom utvecklades,och Jensen & Clark kom in och storspelade... Jämför med hur Lindblom har ersatts i jämförelse.

Huge: men vad har man hört från Brynshåll? Först var det Melins fel, sedan var det för dåliga ersättare. NÄR ska Blomqvist börja AGERA dom en ledare istället för att komma med ursäkter. Det är ju klart att saker och ting smittar av sig. Förra säsongen smittade Lindbloms spel av sig. Idag smittar Blomqvists ursäkter av sig. Det är bara hårt arbete som gäller inte komma med ursäkter.

Peja: Vilka "ni" syftar du på?
Du får det att låta som att ingen annan än du insåg att Oskar skulle bli väldigt svår att ersätta fullt ut. Vilket inte stämmer, fanns väl många härinne som tyckte som du i det fallet.
Så nej: det var fler än du som betonade att förlusten av Oskar skulle bli kännbar och att det skulle bli svårt att hitta nåt likvärdigt, då pengarna även skulle räcka till att täcka övriga spelarförluster.
Sen är du inte seriös när du drar alla långskott över samma kam sas, dvs att alla långskott har varit höstlöv med fri sikt och inga som helst störningsmoment i övrigt som spelat in.

{6984}: När spelet och tajmingen inte klickar och självförtroendet sviktar ser det ut som att spelare som Blomman inte jobbar hårt, bara för att det inte ger nåt resultat.
Blir för mkt individuella aktioner utan samverkan med övriga spelare i femman. Just nu är det en självförtroende- och organisationsförmåga, inte att vår kapten skulle fallera i det hårda jobbet därute.

Huge:
"en lite normal och tillfällig utplaning i utvecklingen."

Nej, nej, nej! Vi sysslar inte med sånt i Brynäs! Då håller du på fel lag...

Huge:
Dags att lyfta bort C från Blomqvist. Han behöver tänka på annat ett tag. Den där Oringen däremot, han behöver väckas. Smäll på honom ett C!

Peja: Håller med.
Jag är tämligen övertygad om att skulle vi få in en riktigt bra spelare som vi tänker till en förstalina tillsammans med Clark och Jensen så är jag övertygad om att det inte endast kommer höja Jensen och Clark utan hela laget.
Detta är nog faktiskt den enda spelare jag verkligen ser att vi saknar förutom en riktigt stabil och grym målvakt.
En klasspelare i förstalinan. Återstår dock att se om det kommer in någon ny eller om vi får vänta in nästa säsong.

Auchinleck: Ja, om C:ets innebörd nu enbart handlar om prestation på isen så inte mig emot, bara det funkar....

Huge:
C på bröstet handlar om så mycket. Gäller att palla trycket.

Auchinleck: Blomman försökte väl väcka laget i början med ett par rejäla hårtorkar.
När inte det bet, så är det svårt att få gehör för sina åsikter som kapten.
När sen inte spelet funkar, så är det bara att jobba på.
Jag tror nog att det kan vara bra att spela en match utanför SHL.
Blir inte den pressen att man måste vinna. Kan vara bra för gruppen i detta läget.

Peja: Lindblom är en stark puckhållare som jag saknar i laget. Brynäs signum ifjol var att de var jobbiga att möta för alla lag, kändes som om de var starka och vältränade då vilket de borde vara i år också. Man tappar inte fysik på så kort tid om man inte slarvat med träning och kost. Jag tycker vi hittills känts små i varje duell med några få undantag.

Leonardo: Spelar ingen roll hur vältränade spelarna är om det saknas organisation på isen. Mot exempelvis Färjestad hemma var spelarna ”all over the place”. Så såg det aldrig ut ifjol.

Peja: Fysik är dock viktigt men jag håller med om att det är rörigt i leden, det suger mycket must och energi av kropparna när man hamnar fel i positioner och passningarna inte sitter på bladen. Det tar mkt energi överhuvudtaget att må dåligt inom sig själv och att laget känns planlöst i matcherna förutom de matcher vi jobbat och spelat enkelt som undantag.

Palushaj: "Att man spelar fysiskt gillar jag men det där var bara jävla dumt och fegt."

Är alla nere i Tyskland? jävligt tyst härinne.

Över 4500 sålda till lördag, bra då blir det runt 5500 minst.

Då har faktiskt publiken ryckt upp sig med några tusen åskådare senaste tiden.

Sista 3 matcherna
5500 Mora. (beräknad siffra)
4716 Färjestad
6184 Mora

Snitt: 5500

{8356}: är det redan 4500 kommer vi nog hamna på 6000 tillomed gissningsvis :)

Inkazar: Skönt att publiken inte verkar svika.

Bra jobbat Gävle👍👍👍

mk: Palushaj, Kilström och Ölund verkar spela imorgon också.

Skrubben: Bra nyheter. Dock verkar reportern helt ha glömt att Clark saknas, det är helt knäpptyst om vår bästa spelare. Inga bra vibbar man får där direkt.

Agenten: Det var bara en känning. Tillbaka om 1-46 veckor.

munkas: Ibland önskar jag att hockeysnack tog bort ”gillaknappen” så man slipper se din torftiga humor i vart och vartannat inlägg i jakten på likes.

Skrubben: Så du är helt tillfreds med hur skador mörkas, feldiagnoserna haglar och de mycket tveksamma skadeprognoserna? Själv är jag rätt less.

{8356}: Härligt! I med och motgång❤

munkas:
1) Om skador mörkas, så görs det för att man inte vill ge motståndarna någon fördel. Inte för att reta upp fansen. Den enda skadan man mörkat denna säsong är väl Bertils (då man initialt sa att han var sjuk).

2) Har du någon konkret fakta på att ”felprognoserna haglat” denna säsong? Vad jag kommer på så har prognosen varit ganska träffsäker på dom spelare som varit skadade.

munkas: Det är samma snack om skador hos andra lags fans, eller några få fans men dom som gnäller låter oftast mest tyvärr.

Men nu kanske du Munkas är en läkare med insyn i Brynäs skador?
Mörkar skador är väl inge nytt iallafall och gäller ju knappast bara Brynäs hehe

Kan Emil Molin ha SHL-klausul? Kanske borde fundera på att plocka hem honom..,

Berge: Molin-Johan Eriksson vore en ganska fräsch duo att få in.

Skrubben: Har svårt att förstå det här resonemanget som verkar finnas lite här och där, alltså att klubbarna skulle ha någon slags skyldighet att informera fansen om alla skador. Det är alltid kul att få uppdateringar men som supporter är det inte SÅ viktigt att ha detaljkoll på lagets skador.

Peja: Leksand tar ledningen. En fullt tänkbar motståndare i ett kval

munkas: Finns nog en uttalad strategi i klubben om när, var och hur man väljer att informera om skador.

Att berätta för dig ingår inte i den strategin. Ledsen om du blir besviken...

Peja: Nä, men då är det väl onödigt att uttala sig över huvud taget om skador? Säga att spelare ”A” har en känning men det är inte så farligt. Han är tillbaka om nån vecka. Sen efter 3-4 veckor har spelaren fortfarande inte dykt upp...
Dessa vaga jäkla slaskdiagnoser där prognoserna inte betyder ett jäkla dyft är ruskigt irriterande. Men samtidigt har jag förståelse för att det missas en del detaljer då lagläkarna i Brynäs inte har betalt utan jobbar ideellt. Kvaliteten blir därefter.

munkas:
Ideellt?

Auchinleck: Jepp. De behöver dock inte betala för biljetten när de står i båset under matcherna. Alltid något.

munkas: Berätta mer! Du verkar ha drösvis med exempel på spelare som ”inte är tillbaka efter 3-4 veckor trots att prognosen sa 1 vecka från början”.

munkas: Nej, det är självklart inte bra med felaktig information, men jag uppfattar att det finns en stor hets från vissa supportrar när Brynäs inte kommenterar eventuella skador.

kennys: Inte omöjligt att Brynäs får kvala, men tvivlar på att Leksand kommer dit. Finns flera lag i Allsvenskan som framstår som bättre än Leksand... fast vi har å andra sidan sett allsvenska lag inleda svagt för att i slutändan gå upp, som Rögle för några år sen.

munkas:
Låter otroligt. Släkting är lagläkare i ett annat lag, får pumpa honom på info... 😃

munkas: Haha Munkas försöker ju bara provocera, så klart ingen ska ta denna komiker på allvar utan han älskar att spela pajas här bara=)

Hoppas ingen tar han på allvar?=)

{5504}: Jo, vi har motpolerna Huge och Munkas här på forumet. De har lite olika uttryckssätt bara.

« · 1847570 · »