1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775685 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
{8302}: haha ja verkligen:))

Fernström 1a målis
Rautio 2a
Sandström 3e

"bara" 6 poäng efter Frölunda ändå..

Charles: Minns du riktigt nu? Fanns det verkligen folk som inte ville att vi skulle förlänga med Bertilsson? Kan inte minnas att det har funnits anti-Bertil åsikter...

Bra utdelning idag, men ingen jätteövertygande insats med tanke på moståndet. Vi är helt klart ett bottenlag i år. Men ikväll kan man vara lite glad. Tack Brynäs.

{8302}: Ja, GIF kvar i Superettan och Brynäs vinner. 🎈🎂🎉🥂🍾

micke: Det fanns några som var skeptiska till att förlänga med en så skadedrabbad spelare men ändå väldigt få i det stora hela.

PINSAMT i studion angående frågan till Roger om lön/kontrakt med Brynäs....

bifhjärta: Varför pinsamt? Vi fick bekräftat att Brynäs kommer behöva betala Melins lön i 1,5 år till.

Brynäsgubbe: Vi är ett bottenlag. Absolut. Men vi ska väl inte ge upp tanken om att avancera i tabellen. Vi är brynäsfans. Vi supportar i vått och torrt.

Peja: Eftersom vi nu betalar Melins lön borde det väl finnas något som Melin kan göra för föreningen för de pengarna?

Han är ju kompetent med stor erfarenhet.

Zappaholic: Korvgubbe kanske som Wikegård sa i studion 😂

Zappaholic: Det kanske går att få honom att träna något av juniorlagen?

Zappaholic: Han hade kunnat styra upp vårat PP..

Peja: Mm var nog knappt ingen som inte ville förlänga det handlade mer om lönefrågan att Bertil skulle gå ner i lön, tyckte många inkl jag i den diskussionen som var då.

Peja: va? det blev en pinsam stämning efter den frågan helt enkelt.

Håller med Abrahamsson helt och hållet här:
”På ett supportermöte inför matchen öppnade klubbdirektör Johan Stark för att ge Tommy Sjödin fortsatt förtroende som huvudtränare.
Under de åtta matcher som Sjödin haft huvudansvaret har han definitivt stabiliserat upp Brynäs spel och hittat en bättre trygghet defensivt. Sjödin har trots allt jobba vid sidan av Thomas Berglund i två år och fått med sig mycket där. Om han sedan är rätt man att leda Brynäs under resten av säsongen är en annan sak.
Men jag känner så här: Hittar inte Brynäs ett alternativ som är en klass bättre än Sjödin är det logiskt att låta honom fortsätta.”

Skål för tre poäng! Nu är det verkligen bara ta en matchjävel i taget. Med det här spelet kan vi vinna på hemmaplan också.

honken21: Skål tamejfan era jäkla dysterkvistar! Stabil tredjeperiod idag, det tar vi med oss. Håll höjd!

Skrubben: Tommy har ju fått ordning på mycket. Defensiven är ju bra mot den katastrof vi såg när Melin lämnade. Jag kan inte hitta någon bra anledning att peta Sjödin för att ta in någon ifrån överskottslagret.
In med en andrecoach som kompletterar Sjödin. Varför inte flytta upp Bäcklin?

munkas: Hur full är du nu?😂

Trodde aldrig någonsin att jag skulle säga detta, men jag hoppas verkligen att Bengtzén förlänger med Sunken. Skulle faktiskt säga att han är vårt största utropstecknet denna säsong (även om det inte finns någon större konkurrens bland övriga spelare hittills 😁). Han säger till GD att han kommer i Brynäs om han blir erbjuden kontrakt. Det ryktas om att han sitter på ett riktigt fett kontrakt just nu. Sänk den lönen några nivåer, så har vi en relativt billig, rutinerad och stabil back som blir nyttig i laget nästa säsong.

Skrubben: Sundqvists långtidskontrakt var fett när han skrev på det, men med tanke på ligans löneutveckling kanske den lönen inte längre är så fet.
Det lutar väl kanske åt att Fälth är den veteranbacken som får gå efter säsongen. Jag tror inte att klubben vill dumpa flera erfarna kort, såvida det inte blir Allsvenskan nästa säsong.

Någon annan som tycker det är otroligt amatörmässigt att Fernström fortfarande har en KHK-hjälm? Kan ni föreställa er det i någon annan liga?

Brynäsgubbe: Han har ju inte ens ett kontrakt för säsongen ut så varför skulle han byta mask? Dessa är ytterst personliga i sin form och är inte billiga.

{6984}: Ja, en mask kan han få när/om han lyckas spela till sig ett kontrakt som åtminstone gäller resten av säsongen. Om han fortsätter så här skulle jag kunna tänka mig att signa upp honom 1,5 år och använda som andrakeeper nästa säsong, bakom en mer etablerad målvakt. Känns inte aktuellt att behålla Rautio eller Sandström.

Peja: Håller med. Jag tycker att Fernström har gjort det bra även om det finns en del att jobba på. Hans returer är lite väl många och många går rakt ut i slotet

Peja: En helt svart borde man ju kunna skaka fram i alla fall? Är väl lackeringen som är den stora kostnaden.

{8305}: Den han har funkar. Spela roll om han har en ekoxe lackad på hjälmen...

MrCarla: Såg det. Olycksfall i arbetet. Det går snabbt därute men absolut inte medvetet. Vi får nog räkna med minst en match avstängning.

{6984}: Avstängning
Avstängningen sträcker sig mellan 2017-11-05 och 2017-11-16, vilket bedöms motsvara 3 matcher.

MrCarla: Åfan hade domen redan kommit. Jag såg att de kommit in en anmälan. Det tycker jag är väl hårt för den situationen. Man har ju sett mycket värre grejer som inte ens har blivit 2 minuter

MrCarla: Vet inte om avstängningen även gäller CHL men det innebär alltså att han missar två matcher i SHL HV71 och Malmö

{6984}: Chl räknas

{8305}: OK! Strffet känns i alla fall väl hårt. I alla fall om man jämför med tex blindside tacklingen mot Bertilssons huvud som gjorde att han missade hela finalserien. Den grejen gav inte ens en tvåa.

{6984}: Det är en väldigt hård dom. ?Förseelsen innebär stor skaderisk?, men så blev det väl inte? Visste inte att man kunde bli dömd för någonting som kan hända. Men visst, får köpa läget.

MrCarla: Det ska givetvis vara med i beaktandet. Men man får även se till uppsåtet. Det där var en misslyckad openice tackling och absolut inte någon ful grej. Däremot så tar de med att han utgick som underlag DET är däremot helt fel. De skall döma förseelsen, inte följden. Man saknar konsekvens helt enkelt. Det är ett lotteri.

{6984}: Instämmer helt i det du skriver!

MrCarla: Tror du missuppfattat det hela. Poängen är väl att man vill få spelarna att tänka på just hur stor skaderisken är vid olika förseelser, oavsett om förseelsen sen orsakar en lindrig eller allvarlig skada.
Man dömer mao utifrån riskfaktorn och inte hur stor skada förseelsen orsakat.
Följden kan då naturligtvis bli att många straff känns orättvisa när en tackling som orsakar stor skada ger samma straff som en tackling som orsakar en lindrig skada eller knappt nån skada öht.
En ”orättvisa” som man för rättvisans skull sas, måste acceptera.
Alternativet, att döma enbart utifrån skadans storlek, blir ju isf ännu mer orättvist och då kan man verkligen tala om lotteri.

Huge: Det jag vill se är konsekvens. Till exempel. Blir man fälld för Kneeing så är det 2 matcher, Checking to the head 3 matcher.. Man skall aldrig ta med följden av en förseelse. Uppsåt kan givetvis tas med. Är det en helt onödig tackling. Till exempel den som delades ut på Palushaj när det var nån sekund kvar i en redan avgjord match så kan man se att uppsåtet är att "proppa en spelare" istället för att som i Carlssons förseelse igår, stoppa ett anfall.

{6984}: Absolut, men jag kan inte se nån större inkonsekvens i bedömningarna.
Att straffen ändå kan variera en aning beror väl isf på bl.a det du nämner: uppsåt, osv.

Huge: Ja men tycker du att uppsåtet från Lucas igår fanns där? Det är en misslyckad openice tackling där han försvarar vår zon från ett anfall. uppsåtet Eller UPSÅTET var det i alla fall.

{6984}: Tycker det är snudd på omöjligt att försöka hitta mönster och göra en klok analys av lotterninämndens beslut om avstängningar.

Bratwursten : Nej det saknas helt konsekvens. Om man jämför Ilari Melarts fula påhopp på Palushaj som renderade i 3 matcher och Lucas kneeing igår så är det väldigt konstigt att det blir samma straff. Melart fick visserligen högre böter men den är väl baserad på inkomst.
Sedan om vi kollar på Christoffer Perssons armbåge som bedömdes som medveten handling endast gav 2 matcher och inga böter så blir man fundersam. Skada på spelare även om handlingen är en olycka i arbetet bedöms alltså hårdare än en medveten handling med stor skaderisk som i Perssons fall.
Väldigt konstigt.

"– Min tränarfilosofi är att jag är klar och tydlig med vad vi ska göra, jag har en klar spelplan. Och mina lag är vältränade, jag gillar att spela fysisk ishockey och vill ha ett skridskostarkt lag, säger Sundblad."

Vad tror ni om att plocka in Niklas Sundblad som tränare nästa säsong? Kanske faller lite på det fysiska med våra "smurfar"!?

Finns ingen spelare som skulle komma undan det hårda jobbet iaf. Sjödin kvar i båset och Janne upp på läktaren.

Chanzone: han har kontrakt med ÖHK över nästa säsong med.

Inkazar: Jasså! Inte option alltså?

{6984}: jag satt inte långt ifrån på läktaren och inte var det iaf det värsta jag sett precis, men jag tycker domarna håller låg klass, ojämna i sina bedömningar ideligen

Leonardo: och jag tyckte det var märkligt att inte Carlsson fick en 2+10a för den. Tyckte 2min var otroligt milt.

Att det blev 3 matcher istället för 2 är nog för att man vill att straffet ska vara lika i SHL och tar inte med CHL i bedömningarna.

CHL är anslutet till IIHF så dom måste rätta sig efter våra avstängningar och eftersom vi numer har tidsbestämda avstängningar så blir det såhär.

Inkazar: Vi tycker olika och ser saker på olika sätt, tror hela raden framför mig igår av Brynäsfans inte såg mkt av vad som hände pga av fylla...inte så ofta jag går nuförtiden i Gavlerinken iom att jag bor i Halmstad nuförtiden men de matcher jag gått på sista året är det mycket fylla....svårt då att vara konkret i sina egna bedömningar..pga buropen nr han vart utvisad

« · 1848871 · »