1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776456 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
GävleLasse: Det handlar ju inte om att lapa i sig kritik oavsett om den är positiv eller negativ, utan om ett försök att motbevisa snacket om att vi skulle vare ett defensivt och tråkigt spelande lag.

Sen ger jag forfarande inte mkt för vissa s.k "experter" inom media. Jag refererade mest till de jag anser ha vettiga åsikter, för dom finns.
Tränarexperterna har jag dock stort förtroende för och ingen av dom har väl hittills iaf i ngn större utsträckning kritiserat vårt spel och kallat det för tråkigt och defensivt.

Huge: "...och de flesta experter både på tränarsidan och i media hyllar ju vårt spel och anser att vår offensiv för det mesta är en fröjd för ögat."

Tänk om du kunde lapa i dig i samma utsträckning när det gäller kritik från samma experter. Nej då är de onyanserade och helt fel ute... ;)

Peja: "Inte undra på att Bäckis har slutat producera när han spelar med Molin och Danielsson - de två är ju fullständigt uddlösa."

Nu har ju Bäckis spelat massor av PP tillsammans med andra spelare och det har ju inte funkat det heller..Så din tes faller lite där.

"I morgon åker Micke Sundlöv på landslagsturnering - men inte till Stockholm och LG Games utan till Köpenhamn. Där ska han kolla när Danmark, Slovenien och Norge möts."

Budgetsatsningen går vidare? Men okej, nån Hansen och Kristan till kan man ju leva med.

Huge: Jag tycker att fördelningen är fel. Det är något fel när man har en center som Bäckström och sätter honom mellan två defensiva forwards (Björne och Molin) oavsett vilket spelsystem som man använder sig av.

Fördelningen är fel på backsidan också. Där är i stort sett alla offensiva. Skulle behövas en defensivt säker fysisk back där, vilket väl Boork också har indikerat på vid intervjuer, åtminstone att mer fysik hade behövs på backsidan.

Hulkkonen blir ofta stressad och tar rent korkade felbeslut i egen zon. Lite som Niklas Andersson när han var här. Tyvärr. Visst är han inte i toppform men jag kan inte se hur den fysiska formen skulle påverka många av hans felbeslut.

Angående DJ så tror jag att han hade varit borta för längesen om Brynäs inte hade haft så stor omsättning av spelare. Tror knappast att Fleming hade velat ha DJ kvar om Fleming hade stannat säsongen efter lockouten, t.ex. Med en ny tränare blir man nollställd, oavsett hur kass man har varit tidigare och detta tror jag har gynnat DJ.

Att Sundlöv inte skulle våga värva fler finska backar skrev jag med glimten i ögat...

Peja: Ja, det kanske behövs en motvikt mot alla som alltid kritiserar Brynäs agerande i alla frågor.

Fördelningen mellan defensiva och offensiva spelare tycker jag är helt Ok.
Det handlar ju om att anpassa materialet till det spelsystem vi använder, vilket du inte verkar ha tagit hänsyn till. Om du vill ändra fördelningen till mer offensiva spelare så kanske du också bör förorda ett annat spelsystem, men det har jag inte sett att du hittills gjort.
Många av våra mer defensiva forwards tycker jag för övrigt i grunden även har bra offensiva kvaliteter, men i dagens hockey måste man behärska båda delarna och ibland får då offensiven stryka på foten en aning på bekostnad av defensiven.

Ang DJ: har du aldrig funderat på VARFÖR Danne verkar ha nio liv?
Kan det möjligtvis vara så att alla våra tränare de senaste typ 6 åren, har ansett honom vara en bra och fullgod ES-back?
Eller är det så djävligt att alla tränarna bara har chansat när dom förlängt med honom? Dessutom är du totalfel ute om du tror att man kommer att bryta Dannes kontrakt, annat än om han själv vill det.

"Förstår om hans fysiska form inte är 100-procentig, men jag tycker att problemet verkar ligga i skallen och inte i benen hos den mannen."

Underlig logik.
Om du nu förstår att hans skada sannolikt hämmat honom, så är det väl snarare just benen (knäskadan) som gjort att skallen inte riktigt hängt med, och inte tvärtom som du vill påskina?

Lavins är lite ojämn och får sannolikt inte vara kvar, eftersom han dessutom är rätt dyr i drift.

Visst fan kan Sundlöv värva fler finska backar. Ännu har vi väl iaf inte kommit så långt att vidskepelse eller astrologi ska styra värvningarna?
Hulkens skador är ju sånt som händer. Det enda jag kan kritisera är isf värvningen av Sulku, där man visste att han hade ett lätt rykte om sig att vara skadebenägen (knä). Och naturligtvis så var det inte någon tidigare skavank som gjorde att han fick lägga av, utan en oturlig handskada.
Alltså även här ngt som man egentligen inte kan gardera sig emot.

GävleLasse: Jag förstår också att Brynäs behöver ha grovjobbare i laget, men som jag ser det finns det för många grovjobbare/defensiva forwards och för få offensiva krafter.

Dackell, Danielsson, Hansen, Karlsson, Molin, Spets mfl - alla är de först och främst defensiva. Inte undra på att Bäckis har slutat producera när han spelar med Molin och Danielsson - de två är ju fullständigt uddlösa.

Håller med om att Brynäs behöver bättre backar. Vet att DJ och Hulken har kontrakt, men deras veka agerande i egen zon tycker jag borde ge Sundlöv en rejäl funderare över om de ska få vara kvar. Men DJ har ju fler liv än en katt i Brynäströjan och tycks alltid få stanna kvar. Sundqvist har inte heller varit så övertygande men jag tror ändå på honom.

Stör mig faktiskt mest på Hulken som jag inte tycker verka hänga med i tempot rent mentalt och tar därför många felbeslut. Förstår om hans fysiska form inte är 100-procentig, men jag tycker att problemet verkar ligga i skallen och inte i benen hos den mannen.

Lavins ska givetvis inte vara kvar nästa säsong.

Sulku...Hulkkonen...Vågar Sundlöv värva en till finsk back?

Huge: Nej, jag vet att du inte har uttalat dig, men det behövs inte för att man ska veta din åsikt då du alltid försvarar Brynäs agerande i alla frågor.

Tja jag vet inte om Allsvenska spelare är berömda för sina defensiva kvaliteer direkt.

Dessutom så kan knappast en spelare som Angell beskyllas för att vara defensiv, knappast heller Månsson.

Så länge vi kan hitta spelare i allsvenskan som visar sig hålla i elitserien så är det ju kanon.

Det är till och med bättre med spelare från Allsvenskan som visar sig hålla i Elitserien än dyra stjärnor/artister från andra ligor som visar sig inte hålla i Elitserien.

GävleLasse: Nä, man måste naturligtvis inte värva från AS, men en del i planen har ju varit att värva lite yngre spelare som har potential och att få dessa att bilda en bra mix tillsammans med våra äldre och mer rutinerade spelare. Jag vänder mig bara mot ditt påstående att dom allsvenska spelarna på ngt sätt skulle ha varit en förutsättning för att spela defensivt, om jag nu har uppfattat dig rätt.

Huge: "Poängen med att plocka hit Boork var väl just att få ordning på vårt spel, som tidigare inte haft ngn större struktur"

Och för att möjliggöra det måste man alltså värva från AS menar du?

GävleLasse: "Visst kör Boork en ganska defensiv ishockey han med, det är nåt han varit tvungen till efter att ha envisats med att värva hockeyarbetare och spelare från allsvenskan. Som man bäddar får man ligga..."

Tvungen och tvungen...
Poängen med att plocka hit Boork var väl just att få ordning på vårt spel, som tidigare inte haft ngn större struktur.
Klart att motståndarna anser att vi spelar defensivt när dom alltid får ett helvete att ta sig igenom mittzon och varför skulle vi ha ngn sorts skyldighet att underlätta för motståndaren när denne har pucken? Men som tur är (höll jag på att säga) så handlar ju hockey även om att anfalla, och de flesta experter både på tränarsidan och i media hyllar ju vårt spel och anser att vår offensiv för det mesta är en fröjd för ögat.
Ett ganska bra betyg för att gälla en påstått tråkig defensivhockey, som vissa vill göra gällande att vi sysslar med.

Dessutom så är allt snacl om Wikegård skrattretande, vad sjuttom har han att erbjuda förutom grodor som hoppar ur hans mun??

GävleLasse: Klart att vi ska ha Boorken kvar om han nu bara vill.
Kolla resultaten det räcker för att veta vem som ska vara förstahandsvalet.

Men nu är det dax för Brynäs att satsa på några dyra spelare som åtminstånde på papperet har spetskompetens.
Ut med Lavins, Bicek och Bäckis (tyvärr) så har vi slantar att handla för. Dessutom så går ju Wahlbergs kontrakt ut efter denna säsong.
Förövrigt så kan vi ha ett par forwards mindre på lönelistan vilket ytterligare frigör lite kulor.
Låt Boorken vara kvar och låt honom och Sundlöv tillsammans hitta några kanoner att värva.

Peja: "Du vet mycket väl att Gynge hade kallats tillbaka om det inte vore för den ohyggliga mängd forwards som redan finns i Brynäs. Och du vet mycket väl att Gynges halvbra +/- mestadels beror på att han spelar i ett bottenlag. Annars börjar du bli som signaturen "Huge" och det vore inte en positiv utveckling... "

Med tanke på att signaturen "Huge" öht inte uttalat sig i frågan, så undras det vad du isf baserar din slutsats på?

wap.hockeysnack.com
Lasse: Ang den gamle Leksingen så blev inte mycket spel för miljonkedjan heller. Tycker vi har klarat oss ganska bra i år om man kikar på övriga lag

JanT: Ja han har inte gått is ännu så det ska bli intressant OM han kommer tillbaka överhuvetaget. Men det känns inte som att det gör så mycket nu när vi fått in #15...

Ambroo: Cipramilens sidoeffekter verkar ha tagit hårdare än vanligt på dig.

Visst kör Boork en ganska defensiv ishockey han med, det är nåt han varit tvungen till efter att ha envisats med att värva hockeyarbetare och spelare från allsvenskan. Som man bäddar får man ligga...

Men som jag skrivit innan här så tar jag hellre en fortsättning med Boork innan jag vet vem som är alternativet.

Att Brynäs spelar extra defensivt på bortais är ju inget som överraskar direkt. Det är väl bara HV som spelar offensivt på bortaplan.

Lotvonen.?... hehe, vad sa jag till dig innan säsongen.

Ambroo: "Låt honom vara en ikon och låt han så förbli innan han blir ett fån."

Jag skulle vilja påstå att sammalunda gäller för hr. Lind. Uppenbarligen har status av halvgud i trakten kring Timrå. Denna status har han ej ännu uppnått i Gävle. Micke Lind är en bra spelare när han är hel, något som tyvärr blir alltmer sällsynt. Tror han gjort sin sista säsong på elitnivå.

GävleLasse: Samma sunda förnuft som gör att t.e.x Boork pendlar från Sollerön, Mårts från Västerås, Lundh till GBG etc?

sylf: Inse att det inte bara i Gävle som herr Wikegård måste ta sig till. Det blir ju en hel del bortaresor med. Sen behöver han ju inte ta sig till TV-huset varje dag.

Källa? sunt förnuft.

Appropå omröstningen här till höger:

Bör inte Fagervall vara med? Så vitt jag förstått har det väl varit en del surr om att han eventuellt skulle vara på ingång om, allas vår käre, Boork försvinner.

Huss: Jorå, hårt arbetande målskyttar som inte tappar pucken på egen blå...

HOPPAS BOORK STANNAR!!!!!!!!!

prosten: och vad har vinnande lag, jo målskyttar....

GävleLasse: Sigtuna-Gävle=13 mil. Ny E4= 1- 1,5 tim. Att jämföra med att ta sig till Globen, TV-Huset etc som kan ta allt mellan 1 och 47 timmar.

"Han lär INTE hamna i ett hockeybås, särskillt inte i Brynäs bås..."

Källa tack!

GävleLasse: Mitt cyklop har andra färger och därför vill jag gärna svara, men det är ändå mest för att jag inte kan låta bli och för att det är just dig jag debatterar mot;

"Bicek är en målskytt men det är väl snarare så att målskyttar har tenderat att tappa just den förmågan i Brynäs. Fråga mig inte varför men han är inte den första som tappat "målsinnet" efter att ha skrivit på för Brynäs."

Det hänger kanske ihop med min sista punkt? Eller så är det helt enkelt så att Bicek är för dåliga. Succé på försäsongen, jo visst, men det händer att LIF vinner allt under den perioden...

"Jag har svårt att riktigt få grepp om varför du vill ha bort dessa hockeyarbetare för att göra plats för spelare som t ex Gynge.."

Tja, kan det inte var för att ni i BIF, liksom vi i TIK, har ett överflöd av breddspelare/vattenbärare? Näe, det är bättre att fylla ut truppen än att krydda den... Skicka honom gärna till Medelpad!

"Lind är en duktig spelare, men tyvärr så är han borta för mycket så det är bättre att satsa på en spelare som man kan räkna med hålla en hel säsong."

Äh, kan vi i TIK så kan ni! Vi har bundit upp Kimmo Lotvonen på tre år. Nu är det iofs bara två säsonger kvar för honom eftersom han har spelat färdigt denna...men ändå.

"Molin, ikonen Molin. Molin tycker jag tillför en hel del. Den killen gör ett hästjobb i defensiven och i boxplay, precis som Dackell och Hansen."

Molin är en smurf som smurfat färdigt. Jag skulle hellre välja "Oh, Ah, Micke Lind" alla dagar i veckan framför honom... Låt honom vara en ikon och låt han så förbli innan han blir ett fån.

"Ostens defensivt tänkade inom ishockey är någonting jag INTE vill se i Brynäs..."

Men Boorkens dito duger alltså? Mer utpräglad 1-3-1 får man leta efter i dessa tider, det ska vara norska landslaget då. Undra på att Spets och Hansen trivs hos er...

70 Rodrigues:

Ja, den gode Franz hade sina väl utforskade mörka sidor.
I den jämförelsen kan nog tom "den gamla damen" komma ut som vinnare... = )

Vi får lägga till två sektioner då:

En sektion för att hinka bira i trånga utrymmen
En sektion för ångest och människans ständiga utsatthet

Fan, jag tror att vi är något nyskapande på tråden här...!

Goin for gold!

Ankan

Lunkan:

Jag har som policy att aldrig diskutera offantliga personers dryckesvanor.

Men det låter intressant med en egen sektion!
Ser fram emot ett första utkast till stadgar = )
Kanske med sponsring från Guiness?

Ankan

rackham: Huvudmotiven i Kafkas böcker såsom i Brynäs IF är ju ångesten och människans ständiga utsatthet. Hårt trä :-)

GävleLasse:

Njae, G-Lasse...

Skulle vilja påstå att vi har för få spelare som är beredd att offra hörntanden framför motståndarmålet. Inställning.
Det är lättare att passa runt, då slipper man besöka farbror Tandläkaren.

Framför det egna målet faller vi ju som käglor när andras lags forrwards offrar sina hörntänder.
Alternativt är våra vättar till backar för lätta att flytta på...

Summa sumarum: Bättre avtal med herr Tandläkare

Ankan

rackham: Aha du menar så, min tid kommer var så säker jag funderar på att starta en egen sektion i klubben. Min namne Stefan kanske även han är snabbare i denna sport!!? ;)

70 Rodrigues:

Ja, det är nog mer likt Kafka än Vilda Västern i alla fall...

I annat fall lär du se rubriker på Sporten som "Koorken skjuter Mormor först och frågar sen" eller "Mormor hänger Koorken högt" ;-)

Eller möjligen: Den onde, den gode, den Koorken...

70 Rodrigues: Rätt intressant att så många vill ha Wikegård som tränare...Han lär INTE hamna i ett hockeybås, särskillt inte i Brynäs bås...

Han är för rotad i Sigtuna med en familj som kräver en hel del tid...

Sen när han får göra det han är bra på i TV nu lär ju inte bidra till att han längtar tillbaka till båset.

Huss: Sponsorer och publik gillar att se ett vinnande lag.

RODDAN!

Lunkan:

Låter bra det Lunkan!
Tyvärr spelar vi inte SM att hinka bira i trånga utrymmen. Än.
I alla fall tror jag inte det.
Prove me wrong = )

Ankan

Peja: Bicek är en målskytt men det är väl snarare så att målskyttar har tenderat att tappa just den förmågan i Brynäs. Fråga mig inte varför men han är inte den första som tappat "målsinnet" efter att ha skrivit på för Brynäs.

Min enda slutledning av detta "fenomen" är alla dessa extrapassningar som varit Brynäs signum under alla år. Här är det inte tal om att leverera ett pass och sedan skott utan det skall passas och fintas, knåpas och donas. Helst skall hela motståndarlaget befinna sig i korvkön innan man lägger in pucken i tom kasse...

Spets är en otrolig tillgång för laget, han kommer till jobbet och drar ett tungt lass varje match utan att klaga. En solklar rollspelare som har visat bra spelsinne, precis som Karlsson som vuxit sakta men säkert under säsongen. Jag har svårt att riktigt få grepp om varför du vill ha bort dessa hockeyarbetare för att göra plats för spelare som t ex Gynge..

Lind är en duktig spelare, men tyvärr så är han borta för mycket så det är bättre att satsa på en spelare som man kan räkna med hålla en hel säsong.

Molin, ikonen Molin. Molin tycker jag tillför en hel del. Den killen gör ett hästjobb i defensiven och i boxplay, precis som Dackell och Hansen. Visst Molin är inte den offensiva speedkula han varit men fortfarande en spelare som tillför massor.

För att återknyta lite till målskyttet så tror jag att grunden till målskyttet, eller bristen på, målskytte. Problemet ligger på backsidan som helt enkelt är för vek och klarar inte av ett offensivt spelande Brynäs. Forwards behöver ägna allt för mycket kraft på att hjälpa till i egen zon. Boork har varit nöjd med t ex Bicek som gjort sig nyttig som brunkare istället för att vara en offensiv kraft.

Ostens defensivt tänkade inom ishockey är någonting jag INTE vill se i Brynäs...

rackham: Snackar vi Kafka nu eller :-)

rackham: "Nu kan det ju vara så att det är "Lunkan-varning" på Gynge.
Dvs bra när tempot är måttligt"

Vafalls jag är ju extremt snabb!!! Iaf vad det gäller att hinka bira i trånga utrymmen.

70 Rodrigues:

Tålamod, nr 70, tålamod...
Det är en process och inte OK Corrall... = )

Ankan

Dagen möte mellan Sundlöv och Boork utmynnade inte till någonting. Se länk!

Huss:

Och bevare oss väl för Mr Fruitsallad...
Ropen skalla: Hemvävt åt alla?

Usch.

Ankan

Huss:

Nä, men vänta nu.
Vi skall ju ha hårt arbetande forwards...
Och här kommer du med en "lös kanon".
Vik hädan, Huss... = )

Luther-Ankan

rackham: lösningen på alla våra tränarproblem, hemvävt är bäst !

Visst kan det vara så, Gynges svagheter är väl skridskoåkningen och det defensiva spelet. Men å andra sidan, han är inte värvad som ersättare till Molin eller Lavins. Det här med att forma alla spelare i samma form leder till intetsägande lag och urvattnad hockey. Lyft fram och utnyttja Spetsko...
öh...den enskildes fördelar istället.
Sponsorer och publik gillar spelare som Gynge. Hellre än kille som hänger två baljor och därefter tappar den i mittzon än en brunkare som gör poäng i var nionde match pga att han stressar motståndaren till misstag.

Peja:

Nu kan det ju vara så att det är "Lunkan-varning" på Gynge.
Dvs bra när tempot är måttligt, inte med i leken när tempot skruvas upp.
Det lär för övrigt visa sig till hösten...

GävleLasse: Förhoppningsvis vågar en coach ge Gynge den rollen som du snackar om nästa säsong. Man sätter in en offensiv talang i en avlastningskedja - det säger sig självt. Inte ens färdiga stjärnor skulle producera speciellt mycket med 8-10 min speltid per match i en fjärdkedja, så det är orealistiskt att tro att en kille som Gynge skulle göra det.

Håller helt med om att Brynäs måste värva några stjärnor av hög internationell klass. Stabila toppspelare som bär laget. Nu när man även har en ny arena så bör man inte ha mindre pengar än de andra klubbarna heller. OM Brynäs fortfarande har krasslig ekonomi är det verkligen fel folk som är anställda inom klubben, men jag både tror och hoppas att så inte är fallet.

Lite förvånad över att du vill byta ut Hermansson. Mannen visar trots allt en hel del positiva tendenser.

Däremot Almtorp, Spets, Lind, Karlsson, Bicek och Molin tycker jag inte tillför speciellt mycket. Lind gör det - när han väl spelar - vilket sannerligen inte är varje match.

Om Bicek hade varit en sån stor målskytt som du antyder att han är så hade han väl producerat mer i Brynäs? Men ja, Bicek är en klasspelare och det känns som om han kan bättre. Där har Brynäs ett bra sparkapital denna säsong.

Tycker förresten att "Osten" är en bra tränare, inte för att han lär komma hit, men ändå. Han har väl inte misslyckats i någon av de klubbarna som han har tränat, utöver Malmö och det finns ju för fan ingen som lyckas där. Dessutom kan man inte säga att hans tid i Malmö var helt misslyckad heller då han ju faktiskt tog upp laget till elitserien från allsvenskan.

70 Rodrigues: attans...

Fundamentals: Ots :-)

Bissett19: Faktum är att jag gillar ots i alla former, gärna lagrad i 24 månader.

Fundamentals: Cheeeeeese!!

Fint initiativ med omröstningen här.

Mårts är ju som bekant min (kontroversiella) favorit.
Eloranta kanske skulle vara ett intressant alternativ.

Nej tack till Tornberg och Bendelin, absolut inte Ostjäveln.

« · 831077 · »