1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 760417 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 13/14

Sv: SILLY SEASON 13/14

www.eliteprospects.com/player.php?player=3200

Juhamatti Altonen har fortfarande ingent kontrakt, bättre att skriva kontrakt med honom. Riktig mpålmaskin och i "rätt" ålder och vill tillbax till NHL..

Sen håller jag med om Lindgren, han förtjänar en SHL plats i år! Dock vet jag inte m han pallar 55 omgångar??

Alexander Larsson? VI får se, ifjol var det ju Alexander Hellström som lånades in, han hamnade efter detta i Div.! ;)

Rodrigo: ordet try-out andas ju chansning. När man själv säger att det i första hand gäller över ET. Ta chansen att spela in Lindgren så han är redo när den obligatoriska skadan på Nordan dyker upp

Gurra88: Tycker ändå det här var en rätt bra lösning, dessutom när det är på try-out så tar man inte heller några onödiga risker. Men även jag skulle också vilja ge Lindgren större förtroende.

Carl Lejonkräk: Ja såklart det är, vem trodde att du skulle tycka något annat? Vi har en fantastisk chans att spela in Lindgren på allvar. Han håller samma om inte bättre nivå än Larsson, dessutom i "rätt ålder" för att citera din själsfrände. Kamma dig arnio

Gurra88: nä det här är den bästa lösningen.

Märlig värvning. Är det inte bättre att spela in Lindgren på allvar? Spara pengarna till den målskytt som kommer tvingas inhandlas under säsongen.

Rumpelstiltskin: Trodde Brynäs var ett top 4:a lag :)

Steenm: Det beror ju på hur man ser det..

Jag själv tror att årets Brynäs kan komma långt och utmana top 4 lagen. :)

Steenm: Säg nåt lag som inte behöver kämpa? Dra något över huvudet din förbannade klagomur!

Fan, fan, fan, fan, fan...

Allt - verkligen ALLT - är upplagt för en skitsäsong.

– Darrigt mv-par.
– Avsaknad av riktig spets.
– Avsaknad av en riktig förstecenter.
– Fältherren långtidsskadad.

Årets Brynäs kommer få KÄMPA på isen.

tjugo8:vet att han hade en knäskada i slutet av oktober och var borta i drygt en månad. Så han borde vara helt återställd nu.

Linus Wickman:

Kan nog bli en fullgod ersättare...vet du när AL:s skada var...? Kanske några Tikar som kan fylla i...?

Mina gamla hockeybiblar skriver; "3:e bästa poäng 11/12", "fint spelsinne, tacklar gärna", "stort förtroende även i år", "spännande utvecklingskurva"

tjugo8:håller med, Larsson hade nog fått ett SHL- kontrakt om det inte vore för hans skada förra säsongen. 

Bra agerat Brynäs!

Tycker Granis varit överreklamerad senaste 1-2 säsongerna...

Iaf för nästa 200'/mån

Ja, Lauritzen var ju inte speciellt bra förra säsongen, såg rätt obrydd ut men sen så kan det lika gärna ha varit så att han hämmats mycket av sina skador, han fick ju aldrig riktigt till det. Och ingen kan väl påstå att Lauritzen var dålig 11/12? På den positionen han oftast intar i powerplay kan han bl.a. bli väldigt viktig, även om det kanske blev lite för mycket puck-kladdande förra säsongen. Lauritzen har iallafall sett riktigt bra och riktigt spelsugen ut nu på försäsongen :)

Redigerad kommentar

Hoppas Nokelainen hinner bli spelklar till på lördag åtminstone.

Det vore perfekt om Nordquist slapp spela match två dagar i rad
nu på försäsongen, för att inte riskera något. Nu när han har
inlett så lovande. En helt frisk Nordquist blir ju nästan som
ett nyförvärv jämfört med förra säsongen.

Det vore också bra om Nokelainen kan mjukstarta med en match.
Att spela match två dagar i rad, det första han gör i Brynäs,
vore onödigt.

Då kan han kolla in spelsystemet lite mer ingående från läktaren
på fredag, och sen spela på lördag.

Lindström: Får be om ursäkt om detta kommer som en chock men Bäckis och Kroken spelar inte i Brynäs nu mera. Bäckis lirar i Washington (sen sex säsonger tillbaka) och Järnkrok ska prova lyckan i Detroit i höst....

Nej men Lauritzens fjolårssäsong är nog många överrens om var riktigt dålig, men säsongen innan och tidigare säsonger han han visat prov på väldigt fina passningar!  Ifjol satt han även fast i en kedja med Nordan och Widde typ hela säsongen, i en första kedja kanske självförtroende kommer åter?

HappyX3: jag hoppas du skojar.
Du menar flippmacka i knähöjd Lauritzen?!
Se på Bäckis eller Kroken, så slår man passningar, distinkta inte fladder.

Carl Lejonkräk: Haha, att inte ens bry sig om man träffar målet eller inte.

Rodrigo: eller Cody Fransonskott hehe

HappyX3: Bara han inte har Widing-skott, dvs ha ett riktigt hårt skott men träffa mål ca 0,3% av gångerna, och då oftast rakt på målvakten.

Får somsagt riktigt bra vibbar av denna värvning! Hoppas dom stämmer haha :)

Men han verkar ju ha ett jävla skott och jobbar alltid stenhårt så sätter Brynäs honom i en superoffensiv roll så finns det ju en chans att han får mer användning för sitt skott vilket gör att det kan bli en hel del mål.

Lauritzen är väl den spelare i dagens Brynäs som är bäst på att lägga smörpass? Så Lauritzen - Nokelainen - Sweatt/Thuresson ??

TobiasR: För att vara finne är han också förvånansvärt snygg.

http://www.youtube.com/watch?v=DCPJOwxIxQE lite smått och gott från nokelainen, finns även många klipp där han delar ut rejäla proppar. Jag tycker detta är en fantastisk värvning och jag tror stenhårt på denna finne asså!

http://gd.se/sport/br...nashjalte- Nokelainen blir alltså vår förstacenter. Liknelsen med Lundqvist och Dackell låter väl inte helt ovettig, den stora skillnaden är väl bara att Lundqvist och Dackell faktiskt har producerat framåt i ligorna dom spelat i. Nu har jag ingen aning om vad Nokelainen hade för roll i sin senaste säsong i SM-liiga men var han förstacenter även där var hans produktion inte särskilt spännande. Jag har dock svårt att se att man skulle placera Nokelainen i en tredje/fjärde-femma i en liga som den finska, med tanke på att den kanske är snäppet sämre än SHL och Nokelainen antagligen var ännu mer av en klassvärvning där än här. Det brukar ju skilja ganska mycket på hur spelare producerar i dom båda ligorna, Dixon är ju ett ganska klart exempel, som hade ett poängsnitt på 0,58 i Elitserienmedan han i SM-liiga låg på 0,93. Frågan är också var dom där offensiva sidorna finns, med tanke på att han spelat i en defensiv roll i hela sin karriär. Det är lite som att Sundlöv verkar tro att det finns en 40-poängs-spelare i varje liten spelare. Nej, det känns inte riktigt som att Sundlöv riktigt visste vilket håll han ville gå åt i denna värvning. Men men, det ska ändå bli intressant att se vad han prestera som förstacenter, oavsett.

Redigerad kommentar

gevalia: Inget lag har heller så få offensiva spetsar ;) Förutom AIK då, men dom räknar vi väl knappt till SHL längre. Men ja, i slutspelet kan allt hända, för att citera Tommy Jonsson förra säsongen: "Vi blir farliga i slutspelet" och riktigt farliga blev vi!

Rodrigo: Säger bara "kan bli ett kul slutspel".....Inget lag har så många tuffa spelare som Brynäs, detta blir ett roligt HOCKEY-ÅR!...belive me!........å så kommer Elias hem...ojojoj!  ;)

Huge: Jag tror den påverkar minimalt. Det är mest en gammal klyscha. Skellefteå var helt enkelt bäst bara, dom vann med 4-0 i matcher i finalen. Det var inte för att dom var sugna på revansch. En klyscha man fick höra ofta när vi mötte SAIK i final var ju att SAIK hade lärt sig mycket från att vara i final föregående säsong, yeah right. Att ha förlorat finaler kan stjälpa lika mycket som att hjälpa, man har mer press på sig t.ex. På samma sätt har Brynäs en press att prestera denna säsong. Så revanschlusten behöver inte vara till någon hjälp. Man kan spekulera i sådant här i åratal men när det kommer till kritan så betyder det inte så värst mycket.

EskilstunaLasse: Tycker ändå att spelare som Scott, Sweatt, Brodin och i viss mån Rödin är spelare som går lite rakare på mål än övriga, så den biten är jag isf inte lika orolig för som du.
Som nån skrev och som jag själv inte hunnit formulera: vi kan bli jobbiga att möta, lite av en lulekopia som det känns.

Huge: Du ser, undrens tid är inte förbi.

Lindström: Fan, ett plus på ditt inlägg. Trodde jag aldrig att jag skulle få skriva..
;-)

KulaShaker: "Varifrån har du fått att laget ska vara fyllt av revanschlusta?"

Från våra egna spelare, som var med förra säsongen.
Och även om dom inte sagt nåt om revanschbegär så begriper väl en idiot att dom måste vara sugna på att revanschera både sig själva som spelare och lag.

Rodrigo: " En spelare får inte mer talang eller skicklighet pga revanschlust."

Nä, men revanschlustan efter ex två raka finalförluster kanske är den lilla faktor som gör att spelarna motiverar sig ytterligare och till sist går hela vägen.
Du påstår ju att revanschlustan inte skulle ha nån inverkan öht på spelare eller ett lag, inför en förestående säsong där man just förlorat en final eller som i vårt fall, haft en knackig säsong med mkt strul.

Känns lite som vi kommer att få spela som Luleå gör.

Många spelare läs. Nordan, Lauritzen & Sunken måste upp många snäpp då dom ska vara ryggraden som dom har lön för att vara.
Nya finnen tror jag kommer att vara riktigt nyttig för laget då han kommer att sätta press på några då det kommer att bli trångt med platser ni i bl a BP & PP.
Tycker det finns en ganska stor övertro på att Elias skulle vart Bifs frälsare i år.
Elias var kanon långa stunder men lika osynlig oxå, självklart hade jag viljat ha han kvar i Bif. Men laget står inte och faller med hans frånvaro.

Huge: jag är ändå lite orolig över ineffektiviteten. Man känner igen sig en smula från tidigre säsonger när an gjort bra matcher menändå inte fått med sig några poäng.

Spelar man 1-3-1 med defensivt tänk och förlitar sig på spelvändningar så måste man ha spelare som är mer pang på rödbetan i avsluten istället för att söka sig in den "mjuka vägen" och hamna nere i sarghörnen. Då är man själv illa ute för spelvändningar. 1-3-1 har sina brister. En av dem är just när man får spelvändningar på sig innan man hittat sina positioner.

PP blir extra viktigt så jag hoppas att Gunderson kan fortsätta att producera.

När det gäller Lindholm och Järnkrok så kan man ju alltid hoppas att de kommer hem. Även om jag tror att Detroit hellre serhonom i AHL framför Brynäs. Just för att anpassa sig på liten rink och det transatlantiska spelet.

Var det kanske revanschlust som gjorde att det tog så lång tid för Leksand att komma tillbaka till Elitserien?

Redigerad kommentar

Huge: Jaha, så när dom förlorade mot Brynäs så räckte inte revanschlusten? Dom var tvugna att förlora två finaler för att vinna en? Eller så var det bara så att SAIK var det bästa laget i slutspelet när dom tog Sm-guld, och var inte det dom två föregående säsongerna.

Och nej ingen påstod det :) jag påstod det.

Redigerad kommentar

Huge: Varifrån har du fått att laget ska vara fyllt av revanschlusta?

Rodrigo: Skojar du med oss?
Skulle revanschlusta alltså vara nåt som inte har nån som helst betydelse när det gäller att motivera sig efter att ex ha torskat två raka finaler?

"Och revanschlust säger egentligen ingenting, var det därför Skellefteå förlorade andra finalen i rad, den mot Brynäs?"

Håll i dig nu, men trot eller ej: det var bl.a revanschlustan som gjorde att Saik till sist bärgade guldet mot just Brynäs, efter två raka finaltorskar.

" En spelare får inte mer talang eller skicklighet pga revanschlust."

Han nån påstått det?

Rodrigo:

Är det bara jag eller är det inte väldigt mycket envägs över de så kallade tvåvägsspelarna? Ja just ja stor rink och simsalabim.

Davey_22:

Förvisso. Men ingen ska fan komma och påstå att det skulle vara nyskapande eller utvecklande.

Huge: Ja det är bara vi och majoriteten av SHL-lagen som sitter och runkar över målskyttar. Och revanschlust säger egentligen ingenting, var det därför Skellefteå förlorade andra finalen i rad, den mot Brynäs? Tycker helst sådana saker inte ens behöver vägas in. En spelare får inte mer talang eller skicklighet pga revanschlust.

Redigerad kommentar

KulaShaker: Joråsatt!

EskilstunaLasse: "Intressant värvning. Den kanske inte är den spelartyp man hoppats, eller ens trott att man skulle värva. Men det är en värvning som gör laget starkare och en sån kan man inte klaga på.

Vid närmare eftertanke så kan en sån här spelartyp vara precis den värvning som betalar sig. Betänk att man har tänkt om helt och tänker satsa på en form av 1-3-1 och då behövs en center som inte bara känner sig hemma i anfallszonen.

När det gäller målskyttet så är det fortfarande oroande men samtidigts släppte vi in väldigt mycket förra säsongen. Får vi stopp på det är mycket vunnet och kravet på många mål i varje match minskar.

Man får hålla tummarna helt enkelt."

Mkt bra analys tycker jag.
Hela laget ser betydligt jämnare ut, där toppen dessutom har höjts en aning trots förlusterna av Järnkrok och Lindholm.
Vi blir inte beroende av en enstaka frälsare till målskytt, som alla sitter och runkar över härinne.
Hela laget är dessutom jävligt revanschsugna, nåt som inte ska underskattas.
Kul att Nordan har startat bra, slipper han större problem med sina ljumskar så har vi en jätteförstärkning där, som det känns.
Sen blir jag inte förvånad ifall Järnkrok dyker upp framåt höstkanten, tror han får det svårare att ta en plats än Lindholm.

River: Funkar det här upplägget med många tvåvägsforwards och vad jag förmodar rätt defensivt upplägg så skiter jag i om vi spelar snyggt eller inte.

Jag har aldrig förstått fascinationen för att allt ska va så jävla snyggt jämt.

Säsongen vi lirade i KS senast vann vi matcher med 10-2, 9-1,8-3 osv.

Jag är inte alls övertygad om att Brynäs kommer göra en bra säsong, men funkar systemet tror jag vi kan bli lite farliga.

KulaShaker:

Absolut! In Sundlöv we trust! Ingen anledning till oro. Det kommer bli riktigt tråkigt och jobbigt att möta Brynäs. Härligt att visionen att vara ledande i svensk ishockey består.

River: Det är ju så! Vår sportchef ser naturligtvis bäst vilken kompetens vi behöver, inte en läktarcoach som du. Spets i form av målgörare är övervärderat när vi har ett starkt försvar och vänta bara tills Rahm törs ta bort stödhjulen, då jävlar.

Rodrigo: Tänk att det skulle krävas två nya spelare för att ersätta Hansen. :)

hahii: Tvivlar inte alls på att han är en klasspelare rent defensivt och kommer antagligen få lira mycket boxplay, även Scott är ju bra i defensiven så den delen av laget ser faktiskt riktigt bra ut :) även utan Hansen. Bara målvakterna håller.

Skulle inte vara förvånad om vi får se många 0-0 och 1-1-matcher som sagt.

Redigerad kommentar

Rodrigo: Det är jäkligt bra att lyckas få hit Nokelainen. På ett sett är det en jäkligt grym värvning av Sundlöv men han är som sagt fel spelare. 

Den här värvningen hade varit kanon om man redan hade målskyttar, men nu? Tvek

« · 1584140 · »