1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 760417 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 13/14

Sv: SILLY SEASON 13/14

www.eliteprospects.com/player.php?player=3200

Juhamatti Altonen har fortfarande ingent kontrakt, bättre att skriva kontrakt med honom. Riktig mpålmaskin och i "rätt" ålder och vill tillbax till NHL..

Sen håller jag med om Lindgren, han förtjänar en SHL plats i år! Dock vet jag inte m han pallar 55 omgångar??

Alexander Larsson? VI får se, ifjol var det ju Alexander Hellström som lånades in, han hamnade efter detta i Div.! ;)

HappyX3: Hellström var åtminstone en spelartyp (stor tuff defensiv back) som behövdes under fjolårssäsongen. En spelande center hade varit ett föredra som komplement till den nuvarande centeruppsättningen.

Lite märkligt att Brynäs verkar ha frångått sin vinnande modell helt och hållet, dvs när man hade ett spel som gick ut på att vara ett puckförande, spelande lag. Numera verkar man i princip enbart satsa på grovjobbare.

Peja: för att spela modellen som vi vann guld med måste man ha såna spelare oxå, de bästa försvann. Kanske blev för dyrt ekonomiskt att satsa på liknade spelare från utlandet. Därför man byte modell?

Peja:

Att vi 11/12 hade Silfver mfl för ca 100'/mån och att en spelare av deras kvalitet (läs Johamatti) idag skulle kosta oss ca 300'/mån, kan det påverka tror du...?

HappyX3: Håller med! plocka hem altonen sundlöv, får kosta vad det kostar helt enkelt, fantastiskt bra spelare som har verktygen till att vinna poängligan helt klart. Satan vad chockade alla skulle bli om sundlöv plocka in han :)

Peja: Grovjobbare är billigare ;) sen hoppas Sundlöv på att grovjobbarna ska producera offensivt bara man sätter dom i en offensivare roll. Lite märkligt, men men. Det är ju sällan elitseriens bästa spelare tjänar runt 100 000 också, som Silfverberg.

Appropå på Aaltonen, han fick ju helt galna pengar i Rögle, var väl uppemot 500 000 i månaden eller något, hade gärna velat sett honom i Brynäs men honom har vi aldrig råd med.

Rodrigo: Som jag sa, det får kosta vad det kostar. Har rögle råd så har brynäs det. Med Juhamatti i laget så är vi ett top lag. Sm-guld utmanare och då är det värt vartenda öre.

Linus Wickman: Problemet förra säsongen var ju att man hade ett lag bestående av en stor mängd grovjobbare men fortsatte spela ett puckförande spel. Det gick inte. Då är frågan om lösningen är att byta taktik och värva ännu fler grovjobbare, eller att försöka återuppbygga en spelartrupp som klarar av att spela ett puckförande spel?

Det blir även problematiskt när J20-spelare som är skolade i ett puckförande spel helt plöstligt ska spela 'grishockey' i A-laget. Silfverberg mfl lyckades inte heller fullt ut i Elitserien innan de fick spela ett puckförande spel där de kunde utnyttja sina kvalitéer.

Spelskickliga spelare måste inte vara svindyra. En spelare som Marcus Nilsson, som spelade i Allsvenskan förra säsongen, hade varit utmärkt.

TobiasR: Det är lite märkligt hur ett lag som Rögle har råd med den typen av spelare, medan vi inte ens kommer i närheten av en spelare med den kalibern, man får anta att Rögles lagbygge, om man bortser från Aaltonen, Gerber och Kukkonen måste ha varit väldigt billigt, eftersom man nu hade råd med dom tre väldigt dyra spelarna. Brynäs har nog lite mer balans i fördelningen av löner. Men det är bara spekulationer.

Redigerad kommentar

Peja: vi kan ju försöka ta flera lirare från allsvenskan, men blir svårt när Luleå hugger alla ;-)

Linus Wickman: Slava Trukhno hade varit en skön värvning till laget, kan transportera puck och spelar även rätt fysiskt :) hans poängsnitt i AHL ligger dessutom inte långt ifrån Scott och Sweatts (0,45). Men ja, Luleå tog ju honom...

Rodrigo: personligen skulle jag vilja sett Lasse Johansson i Brynäs istället för Frölunda men Brynäs verkar inte intressera sig speciellt mycket på allsvenskan. Vilket kanske är ett misstag, finns många guldkorn. Hoppas på wikstrand från Mora nästa år. Han kan ersätta löf.

Linus Wickman: Hade vi inte skrivit ett dumt tvåårs-kontrakt med Rahm hade Lasse Johansson/Honken varit ett riktigt bra målvaktspar, Honken med erfarenhet och Johansson med grym potential.

Rodrigo: Fast nu börjar ju Rahm få erfarenhet också...sedan knackar ju Jonas Johansson på dörren och kan kanske ta över efter Honken så småningom.

Carl Lejonkräk: Javisst, men hade nog ändå tagit Lasse Johansson före Rahm ändå. Ja, om målvaktsspelet inte funkar alls i år, vilket nog inte är så väldigt osannolikt, har vi ju JJ som kan komma in och göra en Markström :)

Rodrigo: Jonas Johansson har verkligen chansen i år och jag snor ett citat. Jag tror han är före Rahm redan före jul.

Rodrigo:JJ kommer säkert få chanser i år. Både rahm och honken är skadedrabbade.Båda har utgående kontrakt oxå, mycket upp till bevis för båda. Misslyckas rahm i år kan JJ ta den platsen och om honken oxå gör det är det bara att plocka in en ny målvakt. 

David Liffiton till FBK på tryout... Spelade senaste säsongen i Italien. En del skumma värvningar av FBK i år minsann. Inte nödvändigtvis dåliga men ovanliga.

Redigerad kommentar

Rodrigo: enligt artikeln på Expressen har denne Liffiton minsann spelat en hel del matcher i farmarLAGET AHL... ;)

DavyDjoos: Haha...

Någon här som snackade om att Teemu Ramstedt var ledig har jag för mig? Han verkar iallafall gå till AIK. Har inte sett honom spela men står såhär på EP: "En teknisk, kreativ och utpräglad målskytt". Hade kunnat vara något för Brynäs...

Rodrigo:

Låter väl inte direkt som något Sundlöv skulle vara intresserad av eller hur? Mer tvåvägsspelare med fina defensiva kvalitéer på sitt CV som gäller. Sundlöv måste väl vara en av få sportchefer i SHL som löser ineffektivt målskytte med att värva spelare som inte gör många mål. Säger inte att det är fel, jag är ju bara en sketen läktarcoach, men inte känns det som att Sundlöv gillar att göra det lätt för sig. Skulle vara intressant att höra vad grundtanken är och vilken slags ishockey man tänkt spela i vinter. Försäsongsmatcherna tycker jag inte har visat någon tydlig spelide ännu. Mest bök och chanshockey så här långt. Efterlyser en tydlig spelide.

Rodrigo:

Å andra sidan förstår jag inte riktigt varför de skriver
"utpräglad målskytt" om honom. På seniornivå har
han ju inte gjort så extremt många mål.

Johan Norrström: Han kanske fortfarande bygger lag åt CZ

Rodrigo: Johan Norrström:

Enligt vad Hans Abrahamsson från Aftonbladet säger på twitter visade Brynäs intresse för honom, vet dock inte om det var före eller efter Nokelainen sajnades.

Redigerad kommentar

tompap71:

Onekligen intressant!

Johansson(Holmqvist)

Gunderson - Bertilsson
Aaltonen - Nokelainen - Scott

Kilström - Sundqvist
Harju - Enterfeldt - Thuresson

Djoos - Persson
Sweatt - Larsson - Rödin

Jacobsson - Nörstebö
Brodin - Granström - Ollas 

Extra:

Rahm,Löf,Lauritzen,Nordquist,Molin,Lindgren

Pettisbif:

Aaltonen kan du glömma, han är för dyr för att Sundlöv ens ska fundera på honom.

tompap71: Måste varit innan Nokelainen... om det skulle vara så att man tog Nokelainen istället nu så känns det ju mycket märkligt. Då var man alltså på en teknisk och kreativ center men tog Nokelainen. Vad är spelidén egentligen? Sundlöv kan i sådana fall inte ha värvat Nokelainen för hans spelstil och defensiva egenskaper om man samtidigt var på Ramstedt? Jag förstår ingenting.

Om man nu var på Ramstedt efter man värvat Nokelainen så känns det väl sådär att man misslyckades med en budgivning mot AIK...

Visst har brynäs råd med aaltonen men det skulle väl svida rejält i plonkan kanske men jag tycker det är värt det iaf. Skulle säga att brynäs blir ett toplag med aaltonen i laget.

Johan Norrström: "Låter väl inte direkt som något Sundlöv skulle vara intresserad av eller hur? Mer tvåvägsspelare med fina defensiva kvalitéer på sitt CV som gäller. Sundlöv måste väl vara en av få sportchefer i SHL som löser ineffektivt målskytte med att värva spelare som inte gör många mål. Säger inte att det är fel, jag är ju bara en sketen läktarcoach, men inte känns det som att Sundlöv gillar att göra det lätt för sig. Skulle vara intressant att höra vad grundtanken är och vilken slags ishockey man tänkt spela i vinter. Försäsongsmatcherna tycker jag inte har visat någon tydlig spelide ännu. Mest bök och chanshockey så här långt. Efterlyser en tydlig spelide."

Jag håller med. Tyvärr kan det bli lite problem att spela ihop kedjor, nöta PP osv när 10 spelare saknas pga skador. Har vi tur kommer Basse, Nordan och Honken upp i 55 matcher tillsammans den här säsongen. Det här spektaklet börjar mer och mer påminna om ett grådaskigt jävla fuskbygge utan snipers och finess. Det enda som är positivt är att Sundlöv sitter lugn i båten. 

TobiasR: "Skulle säga att Brynäs blir ett toplag med aaltonen i laget."

Förstår inte anledningen till det men jag anser att du kraftigt övervärderar Brynäs trupp anno 13/14. Ditt brynäshjärta verkar ha slagit sig på hjärnan...

bradberry:
Omark klar!

tjugo8: Edmonton :D

tjugo8: Du har ett pris på ditt huvud!

tjugo8:

Altonen och Omark en Fantasivärvning. Just nu sitter det nog någon ratad Kalskronaspelare eller liknande och pratar med Sundlöv om tryoutkontrakt. :)

"Onekligen intressant!

Johansson(Holmqvist)

Gunderson - Bertilsson Aaltonen - Nokelainen - Scott

Kilström - Sundqvist Harju - Enterfeldt - Thuresson

Djoos - Persson Sweatt - Larsson - Rödin

Jacobsson - Nörstebö Brodin - Granström - Ollas

Extra: Rahm,Löf,Lauritzen,Nordquist,Molin,Lindgren"

Kul med ytterligare en laguppställning.

Scott Nokelainen Aaltonen

Omark Järnkrok Lindholm

Sweatt Enterfeldt harju

Brodin Granström Thuresson

Brynäs forwardsuppställning säsongen 2013/2014

Grovjobbare - Grovjobbare - Grovjobbare
Junior - Junior - Junior

Brynäs forwardsuppställning 13/14

Upplägget med induviduell träning kan man så här långt kalla för flopp va?

Lindström: Claes Rahms förtroende har knappast stärkts.

Rodrigo:

"Om man nu var på Ramstedt efter man värvat Nokelainen så känns det väl sådär att man misslyckades med en budgivning mot AIK..."

Just precis så påstår nu Abrahamsson att det var, Brynäs visade intresse för honom efter värvningen av Nokelainen.

Frågan är vad det betyder, är Sundlöv på jakt efter ytterligare en center? O isåfall, är Alexander Larsson ute ur bilden, pga skada eller av annan orsak inte får förlängt efter tryouten?

bradberry: Sätter en kall bira i baren på LA att Rahm inte är kvar nästa år på sin post.
Nån som bettar emot?

Lindström: Han blir nog kvar eftersom det luktar AS långa vägar ;-)

tompap71: Intressant. Kan inte säga att jag vet så värst mycket om Ramstedt men av det man har läst så verkar det ju iallafall vara en spelartyp som laget skulle behöva. Och är det en spelare av den typen som Sundlöv söker känns det rätt ok. Frågan är dock hur man kan slanta upp pengar för spelare som inte var tilltänkta från början, dvs Nokelainen och Ramstedt och inte ha råd med en AHL-spelare med mer spetskompetens än Sweatt och Scott? Kan inte tänka mig att varken Nokelainen eller Ramstedt, speciellt Nokelainen, är så billiga.

Eller så har Sundlöv riktat in sig på Aaltonen i smyg hela säsongen och sparat alla pengar till det, verkar ju inte bli Luleå nu iallafall ;)

Rodrigo:

Kollade Ramstedt på några Youtubeklipp, ingen fena på skridskorna direkt men verkar spelsmart och ser ut att kunna träffa mål vilket vårt gäng är sämre på. ;)

Vad gäller pengar så har ju Sundlöv vid flera tillfällen hävdat att det fanns utrymme för Omark om han ville komma till Brynäs, det kan inte handla om småpengar han la undan där, förhoppningsvis täckte det kostnaden för Nokelainen. Aaltonen finns det nog bara en, möjligen två klubbar som har råd med i SHL, Färjestad och möjligen Örebro om Fahlman öppnar plånboken. JMA hade 600.000 pluss lite växelpengar per månad i Rögle ifjol, det sägs att han begär mer för att spela i Sverige denna säsong. Det kommer Sundlöv aldrig betala och personligen tycker jag Aaltonen långt ifrån är värd sådana pengar. 

tompap71: då får vi allt lura på han ett kontrakt baserad på bonusar. 250K månaden och sedan ett antal bonusar på om man tar guld, poängligan osv ;-)

Rodrigo: han kanske har reserverat kosing åt Omark som nu är spenderbara!? ;)

tompap71:
Källa på att Sundlöv sagt att det fanns Omark-pengar, tack!

brynäs kommer förmodligen vara jobbiga att möta iår med tanke på alla hårt jobbande forwards vi har i laget och en ganska stabil defensiv så kommer det säkert bli ganska målsnåla matcher när brynäs spelar och då vore en spelare som aaltonen helt perfekt som bara kan gå in och avgöra matcher helt på egen hand. Plocka hem han nu sundlöv!

tompap71: Ja, dom pengarna är inte Aaltonen värd, såklart. Rätt galet ändå om han begär mer, är det någon klubb som på riktigt skulle betala så mycket för Aaltonen? Han hamnar väl i Schweiz till slut antar jag... Undra hur mycket Omark skulle kosta i månaden? Med tanke på hans attityd har varit tidigare verkar han ju iallafall tro väldigt gott om sig själv och det skulle inte förvåna mig om han hade kostat lika mycket för Brynäs som Aaltonen gjorde för Rögle förra säsongen...

Någon som vet om det finns något annat intressant namn på marknaden just nu? Sundlöv kanske inväntar NHL-camperna ändå, trots allt?

« · 1584140 · »