Med en viss generalisering kan man säga att det finns tre intressant spelartyper bland forwards:
- Playmakers (spelfördelare)
- Målskyttar
- Brunkare (slitvargar)
Det jag anser Sundlöv och Brynäs i första hand bör läggar pengar, tid och möda på är att vaska fram TVÅ riktigt bra playmakers, en till förstakedjan och en till andrakedjan. Denna spelartyp är "stommen" i en offensivt framgångsrik kedjeformation. Ofta har de lagen som är framgångsrika och når långt i slutspel också de bästa spelfördelarna.
Målskyttar, så som Harju, Widing, GYNGE mfl levererar inte utan en skicklig playmaker som kedjekamrat. Dessutom kan spelare som man minst anar på förhand börja ösa in mål om de plaseras jämte någon med bra öga för spelet.
Brunkare är den spelartyp jag anser Brynäs redan förfogar över (bla Ollas, Granström, Enterfeldt, mfl) och bör därför heller inte värva fler av. I synnerhet inte om Brodin kritar på!
Tack för kaffet.
Linus Wickman: Jag har för mig att det är som så att det är datumbaserat och inte beroende på vilka lag som har åkt ut eller inte. Men vad det datumet är vet jag inte beroende på en eller flera av följande anledningar:
Jag har glömt det.
Jag har aldrig vetat
Min hjärna klarar max av x antal minnesplatser och de är sedan länge förbrukade.
Kvar att ta in till truppen : 1 st skottränare
1 st back ( Ekholm eller Rundblad)
2 st forwards ( Forsberg och Omark)
Och ja, jag vet att jag är optimistisk!
Siktar högt, som vår sportchef MS bör göra.
Brynäslegenden: Vi blir väldigt begränsade i "nyförvärv" om vi inte kan ta spelare som kommer från andra föreningar.
Forsberg behöver bygga kilon innan han blir helt ordinarie i Predators.
Hoppas att vi kan "värva" Järnkrok. Han är ju Brynäsare och behöver nog bygga lite mer kilon.
Undrar hur MS tänkte när han värvade Ekholm. Han är ju från Mora, inte från BIF. MS borde inte ha försökt värva honom :-).
Brynäslegenden: Var vänlig förklara tydligare dina tankar om denna värvning :-)
Kihlström och Brodin skulle kanske vara klara enligt samma princip :-)
Kahn: Jag älskar utländska inslag i Elitserien, speciellt transatlanter som ofta ger injektioner i sina lag genom sin inställning. Jag ser hellre billiga bra spelare än dyra dåliga spelare oavsett natiionalitet)
Kahn: Jag tycker det är milt sagt konstigt hur säker man kan vara på att en spelare som varit i en klubb kommer att återvända per automatik efter 1 utflykt till annan klubb. Skulle detta gälla så kan jag inte vänta på att Johan Larsson återvänder till BIF efter sin utflykt till AHL/NHL. Ingen annan klubb kommer ju att buda på honom enligt vissa här inne. Han är ju URBRYNÄSARE som gått genom juniorleden.
Tror inte ett dugg på detta resonemang.
Kahn:
Är det ens möjligt för Brynäs att värva Forsberg? Jag är osäker på det, han är ju kontrakterad av Nashville så enda möjligheten att han skulle spela i ES vore isåfall att han lånades ut, men hur ställer det sig till det nya NHL-avtalet? Som jag förstått skrivningen i det gamla avtalet är den enda klubb som har möjlighet att låna in honom den klubb som hade kontraktet på honom i Sverige, dvs Leksand. Har det ändrats eller missar jag något annat här?
Håller för övrigt med dig om hellre en bra svensk än en likvärdig transatlant, tycker dock inte Forsberg är något för Brynäs.
tompap71: Jag är inte säker på det nya avtalet. Trodde att Forsbergs kontrakt med LIF hade gått ut. Jag kan dock vara ute och snurra angående det. Han borde ju kunna skriva ett kontrakt med en svensk klubb dit Nashville lånar ut honom.
Synd att du inte tycker FF är något för oss. Själv vill jag se Lindholm-Forsberg-Lindblom i ES.
Tack för att du håller med mig om svensk/transatlant.
Kahn:
Forsberg är helt klart en bra spelare, men jag tycker inte han är riktigt den typ av spelare vi behöver just nu, jag hoppas man hittar mer renodlade målskyttar.
tompap71: I min kedja står Lindblom för målgörandet. Han är en snajper. Målskytt hos juniorerna, målskytt i ES med bra spelare omkring sig.
Sedan tråkar jag många här inne med min andra spelare som är målskytt: Omark. Tror inte han får chansen igen i NHL. Kanske i KHL. För en toppspelare borde BIF kunna konkurrera med Tyskland/Schweiz. Toppspelare i mina ögon. Och andras.
Redigerad kommentar
Kahn:
Lindblom, han har väl inte ens fyllt 17 än? Det är en sak att vara målspruta i u16 och j18. Till elitserien är tröskeln rätt hög, tror han behöver ett eller två år till på sig innan han kan aspirera på en plats i A-laget.
tompap71: Alla spelare behöver inte göra hela resan i U-16, J-18 och J-20. Det finns undantag. Jag tror efter det jag sett honom i år att han är mogen med rätt omgivning.
Se bara på Hägg i MoDo vilken talang!
Victor Arvidsson snuvar Elias Lindholm och William Karlsson på priset årets junior. Lite guldhybris från dom som utser vinnaren kan jag tycka.
Widing är klar för Blues nu enligt EP.
gevalia: 3-2.
då får vi se