1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 760321 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 13/14

Sv: SILLY SEASON 13/14

Peja: Nej, det är såklart omöjligt att veta. Det är klart det inte är speciellt sunt att göra som man gör i Modo eller Frölunda, satsa mycket fast man tydligen inte verkar ha råd.

Tänker mer på att SM-guldet öppnade upp för så otroligt mycket och man verkar ha tagit tillvara på det så dåligt. Det är lite ledsamt.

Men ja, det går att vrida och vända på det mycket, egentligen.

Jobbat hela dag så ber om ursäkt för ett sent svar..

Det jag menar är att SAIK liksom vi tappat många spelare till NHL senaste åren MEN det har inte varit stommen av laget man tappat. Ericsson, Eriksson, Hollwy osv har varit kvar, efter vårat guldår tappade vi Silfverberg, Ekholm, Andersén och Svedberg, inte bara talanager utan riktigt viktiga pjäser i laget. SAIK har kunna fylla på med starka spelare till en redan stark trupp, Brynäs har fått fylla på starka spelare till en icke så stark trupp. Det jag också försökte få fram var att man dock har börjat bygga upp en stabil grund att stå på i och med Enterfeldt, Thuresson, Kilström, Bertilsson, harju och Ollas som kommer kunna vara en  grundstomme i våran trupp och stanna några år, denna trupp har vi i år byggt på med Rödin, Brodin och tansatlanterna. Jag har iaf stora förhoppningar på både Rödin och Brodin och hoppas dessa kan vara en del av vårat lag några år framöver. Vårat SM-Guld kom innan vi hade byggt våran stomme tillskilland från SAIK och därför kan dom ligga i toppen år efter år till skilland från oss. DÄREMOT håller vi på att bygga detta lag som kommer kunna vara med och utmana redan i år men framför allt om 2-3 säsonger då vi fått in våra guldkorn. Denna säsong får vi kanske nöja oss med en 6-7 plats för att nästa år ta nya tag och satsa högre. Att låta några spelare komma in varje säsong och lära sig Brynäs-andan och spelidéen tycker iaf jag är bättre än att köpa in ett helt nytt lag och försöka få ihop alla delar (typ Frölunda och Timrå)..

Sen får jag be lite ursäkt, klart man ska få kritesera (och hylla) nyförvärven och laget innan säsongen, det man gör till matcherna sätter igång! Men tycker det varit lite väl mycket negativ kritik mot att detta lag inte kommer fungera, och då menar jag ren kritik mot laget utan att egentligen ha en åsikt om varför (Inte riktat till någon specifik).

Brynäs satsar långsiktigt både ekonomiskt och truppmässigt, man bygger upp en bra stomme av spelare och förhoppningsvis kan vi förbättra denna trupp år för år utan att tappa dom absolut bärande spelarna till andra ligor.

Ang. Modo, självfallet har jag inget belägg för att Modo kommer gå i KK, men ser man till mönster (som jag gör väldigt ofta) ligger man i en liknande spiral som framförallt Timrå gjort senaste åren men även Mora, Leksand och Malmö. Man fortsätter satsa trotts att man sagt att ekonomin är dålig. Detta gör att jag tror att Modo kan få det svårt att konkurera på högsta nivå så många säsonger till om det inte sker en vändning (vilket mycket väl kan komma i och med att man har många unga talanger på väg upp likt Brynäs för några år sen). 

HappyX3: Ok men enligt Sundlöv och Co. ska vi ju vara topp fyra fr.o.m. förra säsongen, hur ska man tolka detta då om nu som du säger att Brynäs bygger långsiktigt??? Sundlöv är fel man på fel plats och det har jag sagt länge och det står jag för än idag och lär göra tills han packat och dratt! Ska jag vara ärlig så är jag så jävla trött på allt jävla snack om spetsvärvningar hit och dit för man blir blåst säsong efter annan och konstigt nog är man så blåst så man går på det år efter år! Jag må vara gnällig men det är fakta!

Som så många gånger: Sparka Sundlöv!

foppa78: Fast det är väl klart att man måste säga att man siktar mot toppen även året efter man vann SM-Guld? Hur motiverade skulle spelarna annars vara? Hur skulle sponsorerna reagera? Självklart måste man ha en hög målsättning för att få ut så mycket som möjligt av laget?? =)

HappyX3: Ja syntes väl hur bl a Widing var taggad ( ivf på kort....)
Eller hur bedrövligt flertalet skött sin sommar träning.

Nej det duger inte att chansa med spelare som varit bra tidigare eller Före skador och/eller operationer.

Värvingsgruppen med Sundlöv i spets har knappats ersatt tappade spelare eller skadade med samma kompetens som man förlorat.
Även fast det numera finns mynt i kistan.

Vem blir ny sportchef?

HappyX3: Det här skriver jag helt utan ironi - oj, vilket intressant inlägg. Jag har inte tänkt i dom där banorna alls. Men nu när du formulerar det så ... visst, det låter helt klart troligt - och om det stämmer - förbannat smart och lovande inför framtiden: Att Brynäs bygger en stomme som INTE ska bytas ut efter varje år, utan som vi tvärtom kan förlita oss på, och som nyförvärven kan luta sig mot. I det ljuset tror jag förlusterna av Järnkrok och Lindholm är mindre kännbara än förlusterna av Ekholm, Silfverberg och Johan Larsson. De tre sistnämnda är ledarpersonligheter, som kan utgöra ryggraden i ett lag.

HappyX3: Men den stora poängen du missade var att Modo inte satsar så mycket. En betydligt billigare trupp än förra året...

Linus Wickman:Jag är väldigt tveksam om han är ett ämne som håller för positionen som förstecenter.

EskilstunaLasse: Inga fler skadebenägna spelare i laget.

Lindström:

Jo finns lite ambitioner i den föreningen.

River: Ja en 32 åring med zenit bakom sig.. Den klubben har ambitioner!

En bra tumregel är: konkurerar man med Leksand om en spelare, då är spelaren en överbetald föredetting.

Ingen som ställt sig frågan varför FBK, som känner Frögren bäst, valt att avstå en deal?

spud:

Mmmm vi slipper åtminstone googla på killen. :)

River: En bra värvning av Svenska Mästarna, tror faktiskt att han skulle platsa i MoDo trots passerat zenit :-)

spud: 

Snälla spud vakna upp ur dvalan, när har Leksand värvat en överbetald föredetting under salos tid som sportchef. Frögren hade inte gjort bort sig i Leksand, han hade inte gjort bort sig i MoDo heller, inte i Brynäs heller för den delen. Tiden då Leksand värvade överbetalda föredettingar är förbi sedan Salo tog över. Fakta. 

Salo har haft fingertoppskänsla med hans värvningar, Kapstad, Raffl , Blomqvist m.fl. Kolla hur bra dom har blivit. 

EskilstunaLasse: ja, men hur många förstacentrar finns det på marknaden? Inte många

Linus Wickman: Hutten kanske är sugen igen...

Hur stor chans tror ni att Dixon skriver på? Om nu Elias har bestämt sig för att dra.

Jag förstår skillnaderna mellan SAIK och BIF, såklart. SAIK har både bredd och spets och får framförallt behålla sin spets men har även många bra unga som fungerar riktigt bra i elitserien men som antagligen aldrig kommer platsa i NHL.

Det man ändå får ge Brynäs trupp är att bredden är riktigt bra, man har ingen riktig leading-line, men nåväl tre riktigt bra kedjor som antagligen kan producera ganska jämlikt under säsongen. Medan lag som t.ex. Växjö har en del riktiga spetsar (Rakshani, Murphy, även Rosén trots halvdålig säsong) så ser bredden inte lika bra ut som i Brynäs.

Sen vet jag inte, hela den här grejen med att man ska bygga upp laget för att typ "OM TRE ÅR DÅ JÄVLAR" känns lite som en klyscha som alla lag utanför topp 4 kör med. Jag tycker snarare Brynäs hade alla förutsättningar för att spetsa laget i år, istället för att satsa på att göra det om ett par år "för att man har en stomme då".

Men men, bredden ser lovande ut, inte spetsen.

Sedan får man säga att Skellefteå gör riktigt bra värvningnar trots att dom har en bredd och en spets. Nu kan man ju säga att det gick sådär med Ryan Vesce, men det var ändå en spelare som hade gjort 48 poäng i KHL, två säsonger innan han kom till laget, det var en spelare man värvade trots att man hade otroligt bra spets framåt.

Och som jag har skrivit tidigare, det där med att Brynäs tappar Svedberg och tar in Rahm och Skellefteå tappar Eriksson och tar in Karlsson känns lite som skillnaden på dålig sportchef/bra sportchef. Även om det såklart inte bara går att ta specifika exempel på det sättet men ibland kan man göra det enkelt för sig och nyansera.

mattias - 74:Timander, Prestberg......

mattias - 74: Vadå kolla hur bra de blivit? Vi pratar Elitserien nu, Jacke är ju typexempel på en spelare som är bra i AS men för vek i ES. Teknisk? Ja. tillräckligt snabb? Ja För vek? Japp.

Att rekrytera till AS med den största AS budgeten är inte en så stor utmaning. Nu ska ni spela i ES och ni gör samma järva grepp som RBK försökte med, nämligen behålla en allsvensktrupp kryddad med dyra "rutinerade" spelare. Det går säker väldigt bra...

Varför tror du FBK väljer att avstå? Frögren vill spela med FBK. FBK har Sanny med huvudvärk och Tolle med skadeproblem, de kan verkligen motivera att köpa in en back, men de avstår.. varför?

EskilstunaLasse:

Timander var knappast föredetting, MoDo ville ju behålla honom men han hade för stora lönekrav och han var kvalseriens i särklass bästa back. Prestberg värvade inte Salo ...

Kan tänka mig att Färjestad inte vill ha Frögren för man redan värvat en liknande spelartyp i Shawn Belle.

Rodrigo:

Tror jag också. Frögren är fortfarande riktigt bra och hade gått in i vilket ES lag som helst. 

mattias - 74:Salo förlängde med Prestberg, same shit

mattias - 74:  MODO ville ha kvar Timander om han mer än halverade sin lön. Det var ju inte så att han fick en blank check direkt.. Timanders tid i ES var över, i de viktiga matcherna höjde han sig under sitt sista år, men i serielunken presterade han inte, alltför mycket slarv så hans exit var i rätt tid. Han fick avsluta i lugn och ro i en amatörserie.

Att han var bäst i KS 2 år efter att han var klar i ES säger mer om AS och KS än om hans kapacitet, även om han alltid höjde sig när det behövdes.

Rodrigo:

Många lag har genom åren fått känna på hur svårt året efter guldet är... "mätta" spelare, 3-4 spetsspelare försvinner utomlands, de som blir kvar kanske tror dom är bättre än vad dom egentligen är??

Skall bli intressant att se hur Saik tacklar den utmaningen, dom har ju vart väldigt starka flera år i rad och var så klart väldigt besvikna över finalförlusten mot Brynäs.... så länge man "bara" blir tvåa är det knappast nåt större problem att motivera spelarna.

Sen det här med att försöka få till ett lagbygge för några år framöver..... på den nivå de flesta svenska lag befinner sig i näringskedjan kan det inte va lätt att ha nån längre planering. Talangerna försvinner bort i 17-18 årsåldern och ibland med väldigt kort varsel..... ex. sommaren då Brynäs tappade tre! målvakter till NHL.... t.o.m. Modig, som inte ens ansågs platsa i vårat lag fick åka över atlanten..... nää, det ska fan va sportchef i vissa lägen. 

Holy fuck! Känns som att MoDos intelligensreserv har duktigt tråkigt just nu ;-)

70 Rodrigues: FBK tackade nej till frögren innan man skrev på sin nordamerikan. Precis som i fallet Timander och Modo. En bra back, men alldeles för dyr för sin kapacitet. Nu var Timander bra i Leksand och säkert var en del beroende på revanschlusta, men bäst i kvalserien var han inte enligt mig.

J F K: Jo men självklart :-)

70 Rodrigues: Ursäkta att jag har lite svårt för så korkade svar.
FBK har bedömt att Frögren kostar mer än han smakar, liksom Modo gjorde bedömningen med Timander.

J F K: It takes One to know One!

spud: Jag hade tagit emot Frögren med öppna armar till Brynäs har alltid gillat han men har ljugit för mig själv när han spelat i dansbandsraggarna BK! Synd att inte Sundlöv vara med och högg:-(

foppa78: Ja men när du säger med öppna armar, då antar jag att du menar att du anser att Sundlöf skulle matchat de ekonomiska vilkor som LIF och SkAIK erbjudit Frögren. För det är ju där problemet är. Nog skulle jag gärna se samtliga Landslagsmeriterade spelare i MODO inkl Frögren, om de spelade gratis. 

Allt handlar ju om vad man får betala, och i detta fall gjorde jag invändingen att han var en dyr föredetting med zenit bakom sig i relation till hans kostnad. Inte att han var en urusel spelare som inte kan tillföra något. Men visst, kom inte och gnäll på övriga lag att de inte satsar på juniorer när ni vill att varenda 32åring på väg nedåt som är ledig ska spela i BIF. 

spud: Berätta gärna för mig när jag gnällt på övriga lag som inte satsat på juniorer? Jag tror Frögren har mycket att ge än och en jävla massa att lära ut till dom yngre spelarna sen kan man ju självklart inte betala hur mycket som helst! Hur mycket tjänar han förresten?

foppa78: Ingen aning, vad tycker du han är värd? Hur mycket skulle du signa han för? 

foppa78: Men shit, intelligensreserven har verkligen inget att göra :-)

70 Rodrigues: Nej, de skriver goddagyxskaft-svar på relevanta inlägg samtidigt som de låtsas kunniga...

Drt hela handlar ju om vad en spelare förväntas prestera och till vilken kostnad. Sedan handlar det också om vad denne tillför. I ett lag med bara spelande backar värdesätter man en "fossil" son Frögren är mer, medan om man redan har Tollefsen och flera tuffingar är det en annan sak.
FBK valde bort Frögren trots att han ville till klubben. Det är fakta. Anledningen kan man bara spekulera om, men det skedde innan de signade den tuffe ersättaren. Kanske spelade det in att Frögren två gånger dragit från klubben, kanske är det som jag tror att man hittat en ersättare som erbjuder mer "bang for the Buck."

J F K: Sa du något?

spud: Hur kan du då veta att han är överbetald?

Redigerad kommentar

foppa78: säg mig en spelare i shl över 25år som inte är överbetalad.
Killen kostar förmodligen runt 250kkr/månad.
Vilket är alldeles för mycket!

Leksands senaste tillskott.

70 Rodrigues: Det verkar vara en spelare i rätt ålder, intressant.

Carl Lejonkräk:

Kul att du tycker det, har aldrig känt mig så här trygg med en sportchef som i Salo. Ingen visste vem Raffl eller Kapstad var heller när han värvade dom och vi vet ju vad som hände med dom , speciellt Raffl. Tror han scoutat honom väl. ;)

mattias - 74: Mycket snack om Kapstad och Raffl får man säga, och det är möjligt att de blir bra i elitserien.

Vi får se hur de håller mot tuffare motstånd, det är ändå lite skillnad på att spela mot Tingsryd och att spela mot t ex Hv71.

Davey_22:

Raffl lär hålla mot tuffare motstånd eftersom han är i Flyers ;)

mattias - 74: Jaha,då får vi väl se hur det går för honom där istället ; )

Davey_22: Raffl Kapstad?

« · 1582065 · »