1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 754611 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 18/19

Sv: Silly season 18/19
Skrubben: Se längst ner i denna text.

Peja: Kan det bli Jörgen Jönsson?
Han ska ju tbx till Karlstad som bas. Sen visste han ju inte.
Det skulle vara en bra karaktär iaf.
En riktig kravställare är han.

Hellre JJ än Sjödin.

Pettisbif: Hur vet du Anderséns och Rohdins nummer? De står inte på hemsidan än.

Pettisbif:

Så då behöver Westfält byta från #20 till något annat nummer också.

Skrubben: lite info kring laget och dom nya spelarnas nr:

Andersén nr9
Lundgren nr4
Danielsson nr74
Kellman nr20
Rohdin nr27

{3627}: Daniel Sandströms källor —> ta med en stor nypa salt.

Peja: Sant, ett intressant namn är det.

Peja: Ser att ni oxå är ute efter Haugen.

moment22: Kan inte påstå att jag har koll på Pär Johansson men han har ju varit huvudtränare på lägre nivå. Ett motiv till att välja Brynäs skulle i så fall kunna vara att han blir någonting mer än bara backtränare.

Peja: Pär Johansson verkar duktig, men han är väl en utpräglad backcoach om jag förstått det rätt. Blir det inte lite kaka på kaka med honom och Sjödin?

Stuffbon: Skulle tro att Pär Johansson ligger bra till, men flera SHL-klubbar verka rycka i honom.

Vet någon vem som kan vara påväg att bli ny tränare?

{3627}: Ingenting är klart. Däremot kan man väl anta att Brynäs ligger bra till om det visar sig att Bengtzén är intresserad. Känns inte som att JE är förstaalternativet dock, för då hade det ju kunnat vara klart vid den här tidpunkten.

Är JE i stort sett klar för er? Låter som det. Jag trodde att ni tampades med oss om hans signatur... men jag har säkert missat nåt.

ellis:
Nu blev ju Sjöddas övergång till huvudtränare något abrupt... med en försäsongs uppstartssträcka finns ju möjligheten att han kommer bättre förberedd att ha lite reservplaner att ta till när inte plan A funkar.
Men, det är ju ingen garanti att det blir så... Han kanske helt enkelt funkar bättre som andretränare!

{2064}: Håller med dig där. Det såg vi ju 16/17 att det funkade bra med Sjödin som bi-coach. Men jag känner att dröjsmålet i frågan tyder på ett besked ganska snart om att Tommy fortsätter som senast.

ellis: Frågan är om det är BZs val eller om det så att tänkta alternativ fallit ifrån (Tangnes t.ex.)? Sjödda passar bättre som en andretränare om man skall vara ärlig.

Inkazar: Jepp, han är högst upp på min önskelista med. Jag hade lovat mig själv att inte börja hoppas men lik förbannat gjorde jag det, så när artikeln i Hockeynews kom kändes det som ett slag i magen. Trist också att det kommer kännas som en besvikelse om vi får JE, som i min värld är en stor uppgradering egentligen!

moment22: så är det nog. Tyvärr får vi troligtvis vänta ett litet tag till innan Limpan kommer hem då. Lite tråkigt, han är mitt förstaval av alla målvakter förutom dom självklara tex Markan. Framför allt Limpans spel med klubban lockar mig extremt mycket.

Inkazar: Nej, är ju inga jättesummor ändå, men han kan nog få upp lönen en bit till. Tänk på det ur Nashvilles perspektiv; det kan vara värt några ynka 100k dollar att ha en stabil tredjemålvakt i organisationen.

moment22: haha ja Sedär. Det första man blir blind på är ögonen.

Ja då tjänar han ju några kronor mer i AHL. Men det är ju inte någon jätteskillnad direkt.

Inkazar: kolla "contract note" så ser du garanterad lägsta lön; 300' dollar.

moment22: enligt capfriendly har han 650k dollar om han spelar i NHL. Men 100k är hans ”minors salary”. Allt enligt capfriendly.

Vart du får 300k ifrån vet jag inte riktigt

www.capfriendly.com/players/anders-lindback

mattiask:

Haha varför ska du kalla mig för Felix hatare för jag anser att Jocke är ett klart bättre val. Jag har stått bakom Felix i många år men jag tycker inte att han är likvärdig med Jocke. Lägg ner pajaskastningen.

ellis: Vi kan ju också plocka in Melin som vi redan avlönar som huvudcoach. Men det går ju inte eftersom vi har (eller hade) ett lag som inte besitter någon egen drivkraft att prestera det bästa man kan på jobbet.

För varje dag som går står bilden tydligare om att Sjödin fortsätter som huvudcoach.

mattiask: Jag håller med om att han kanske inte är en guldmålvakt men det är helt klart ett steg i rätt riktning. Han är snäppet bättre än fjolårets par.

{2064}: Jag säger inte att Bz borde kört på Felix och Rautio nästa år med.
Jag är helt enig med Bz och alla här inne om att vi behöver en riktig klassmålvakt som förstemålvakt.
Den målvakten är inte Jocke E för mig.

{6984}: Nu fyllde jag bara på lite info angående Lindbäcks lön i och med att det diskuterades nedan. Finns många aspekter att väga in, men tyvärr för oss, verkar det ju som att han, allt sammanvägt, trivs i Milwaukee.

mattiask: Titta på hans stats, där har du bevis nog. Han är utan tvekan talangfull men precis som andra skribenter varit inne på här, väldigt ojämn.
Givetvis får vi hoppas att han slipar bort detta och lyckas få några bra år i AHL eller i bästa falll som 2a/3a i NHL.
Men att chansa ytterligare ett år i Brynäs vore en alltför stor risktagning av BZ. Det krävs en jämnare 1e keeper som också kan hålla en högre nivå. Där är Joacim Eriksson dokumenterat ett bättre alternativ.

moment22: Visst är lönen högre. Men fan så mycket jobbigare. Längre resor, fler matcher mm mm

Inkazar: Enligt Capfriendly hade han 300' dollar, det är inte kattskit. Och som jag skrev förut, Svedberg tex hade 450' dollar i AHL denna säsong. Det är en fet SHL lön, och dessutom kan skatten vara mycket lägre.

Anders Berg: Jag är tämligen säker på att Felix kommer att blomma ut nästa säsong.
Med en ny tränare, nytt lag, ny stad så har han alla förutsättningar att blomma.

Felix Sandström är en av de ojämnaste målvakter som skådats. Tappa in puckar på plockhandssidan från blå flera gånger om, det håller ju inte.

Skrubben: japp.

Hans säsong gav honom 100.000$. Han hade definitivt fått mer i Brynäs.

mattiask: Tror Felix-diskussionerna ibland spårade ur eftersom folk tyckte helt olika saker. Ena sidan som ansåg att han ledde Brynäs till final och var en kommande NHL-målvakt och andra sidan som ansåg att han var den svaga länken och snarare hörde hemma i Allsvenskan.

KalleTeodor: Mycket kommer ju oxå att bero på vilken relation som Bz utvecklat med agenten.
Om han har odlat den på ett bra sätt så kan ju agenten förorda att AB ska spela ett år till i Brynäs, minst.

Har han inte varit smidig, så kommer agenten att ta AB till en annan klubb direkt.
Det hade varit värsta tänkbara scenario. Då kommer ingen talang utifrån att välja Brynäs så länge Bz är kvar.

Men så dum att han slarvar bort AB är nog ingen...

mattiask: Felix var brilljant mellan varven men även en katastrof under samma varv. På tok för ojämn.

mattiask: Okej förstår dig men håller inte helt med, finns en del målvakter jag hellre skulle vilja se men tycker det är en ganska klar förbättring mot tidigare.

Sen tittar man på de som konkurrerat med honoms siffror så skulle han kanske vara perfekt ;)

Peja: Jag köper det du säger, men håller inte med.
Men jag orkar inte starta en diskussion av det.
Finns varken bevis för att han höll måttet eller ej höll måttet.
Kommer du med ett bevis att han ej höll måttet kontrar jag med att han trots allt tog oss till en sm-final osv osv.
Så bättre låta det vara.

{6984}: Nej, men de flesta här inne spyr ju galla över Felix oavsett vad han gör/gjort.

Felix tog oss så när till ett SM-Guld.
Han tog oss defintivt till en SM-final via sin sista match i Göteborg.
Hade han höjt sin lägstanivå, så hade han varit en riktigt bra SHL-målvakt.
För mig är inte bytet från Felix till JE någon större uppgradering.

Men Bz var nog faktiskt illa tvungen att göra sig av Felix då han ej kunde fixa både Linus och Davids kontrakt. Att ha tre målvakter var omöjligt i det fallet.
Men absolut, så som du beskriver så är väl Bz en Felix-hatare han också.

mattiask: Nej, att du inte vill se Jocke E i Brynäs gör dig inte till en "Jocke-hatare". Vi var många som ansåg att Felix var för dålig utan att vara "Felix-hatare". Och med facit i hand fick vi tyvärr helt rätt, Felix höll inte måttet.

SvennEG: Stora skillnaden är och var att Joacim värvades till både Växjö och Djurgården som tilltänkt att vara deras stora etta.
I Växjö valde till sist Hallam att satsa på Andren.
I DIF steppade ju Reiderborn upp på ett sätt som jag tror att ingen trodde på.
Där blev JE också tvåa.

För mig är han inte den målvakt som jag skulle eftersöka.
Jag gillar honom dock som person så det är inte det de handlar om.

Brynäsgubbe: Spelar han i AHL (och inte har envägskontrakt) så skulle han tjäna ganska mycket mer i SHL.

SnowKing: Det beror nog på hur högt han går i draften och vilket lag som draftar honom tror jag. Går han så högt om nummer två, vilket inte är omöjligt, så tar dom nog över honom direkt.
Jag tror att Boqvist kan vara en spelare som redan nästa år kan spela avgörande betydelse i ett slutspel om han får förtroende i serien och i pp. Förutom att göra många poäng och mål så är ofta betydelsefulla mål som han gör. Det är en ovanlig egenskap att kliva fram när det som mest behövs.

mattiask: På vilket sätt konkurrerades han ut ganska ordentligt i växjö? Jämfört med Andrén stod han 30-23 i serien o 5-1 i slutspel vilket är ungefär som det har sett ut med Fasth iår.

mattiask: "Men det är klart, du är väl en av Felix-hatarna här inne som oavsett om han håller nollan eller släpper in tio mål ska hata honom trots allt.
Men du har väl någon helt annan syn på målvakter och det är ju helt ok."

Så bara för att man anser att Felix inte håller måttet för en spade i Brynäs så är man en Felixhatare?

Bz gjorde sig av med Felix, så han är alltså den största Felixhataren av alla?

Skrubben: Är det inte en pengafråga också? Han tjänar väl ändå mer genom att stanna där? Nu när han har familj är det nog ännu viktigare.

Ajajaj, tråkiga nyheter att komma hem till. Trodde Limpan var färdig i Nordamerika. Väldigt svårt att se att han kommer ta en plats i NHL.

Någon som vet status på Svedberg? Han kanske har gett upp NHL-drömmen.

{8356}: Till att börja med. Jocke E värvades som tilltänkt förstemålvakt i både Växjö och Djurgården men i båda klubbarna har han konkurrerats ut ganska ordentligt.
Han hade 91.3 i både DIF och Växjö. Det är absolut bra siffor. Men Felix är inte långt efter.
De har även relativt likvärdiga siffror i insläppta.
Men samtidigt är det svårt att jämföra siffror också då Jocke trots allt spelade i ett lag som vann serien och som de flesta här inne tycker/tyckte hade en klart bättre spelaruppsättning.

Jocke gjorde en riktigt bra säsong den säsongen SAIK vann guldet 2012/2013.

Men i mina ögon är inte Jocke den klassmålvakt jag gärna hade sett i Brynäs.
Men då jämför jag med Lindbäck, Läck, Svedberg med flera.

Men det är klart, du är väl en av Felix-hatarna här inne som oavsett om han håller nollan eller släpper in tio mål ska hata honom trots allt.
Men du har väl någon helt annan syn på målvakter och det är ju helt ok.

Men för mig är inte det bytet någon jätteuppgradering.

« · 1896132 · »