1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 754582 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 18/19

Sv: Silly season 18/19
Skrubben: Hoppas givetvis du har rätt, men sett till vad han summerat visade säsongen som gick så känner jag en viss oro för att J Boqvists talang och förväntningar är aningen överskattad. Inte min mening att dissa men om man objektivt jämför Jesper med den bäste i hans ålder , Elias P, så fattas det ju onekligen en del. Den framfusigheten och produktiviteten visade inte Boqvist att han hade och frågan är om det kommer nästa säsong?

Peja: Förmodligen. Jocke har sagt att han sa testas på försäsongen för att se om han kan spela nästa säsong annars ska det letas ersättare. Men än så länge räknar man med honom.
Mitt exempel var mest för att visa att man kan göra dessa glädjekalkyler med alla lag.

majk: Med tanke på Engqvists skadehistorik är det nog tyvärr lika troligt att han gör 40 poäng som att han måste lägga av efter en ny smäll mot huvudet. Skulle gissa att han spelar ungefär halva säsongen igen.

Inkazar: Fast det är ju en glädjekalkyl att alla ska vara hela och leverera hela säsongen. Det händer nästan aldrig, särskilt inte när vissa spelare redan har en utbredd skadehistorik.

Jag tycker inte Chris antaganden är hybris på något sätt. Det bygger på att de nämnda spelarna håller samma nivå som förra säsongen. De enda spelarna han räknar med ska göra fler poäng är Kellman och Boqvist, och då pratar vi ändå högst marginella ökningar. T.ex. hade Boqvist gjort en 30-poängssäsong om han inte hade varit skadad.

Inkazar: Då glömde jag ändå Vejdemo. Han gör minst 25 poäng såklart!

Inkazar: Sen ska jag säga att jag tycker ert lag ser spännande ut. Men det tyckte jag iofs ännu mer för ett år sen och det gick ju sådär.

Inkazar: Fyra. Räknade bara forwards. Jo visst finns det potential. Men så ser det väl ut i de flesta lag så här års. Gav ett liknande exempel på mitt lag.

majk: rimliga antaganden. Inte hybris.

Och om Bourque och Ante hållt sig hela hade ni haft 6st ovanför 25p förra säsongen.

majk: Ville också få lite hybris!

DIF 18/19
Ante ca 40 poäng
Peppes ersättare ca 40 poäng
Bourques ersättare(Palushaj haha) ca 40 poäng
Jonte Ca 40 poäng
Josefson Ca 35 poäng
Macdavid ca 30 poäng
Lilja ca 30 poäng
Possler ca 25 poäng
Brodin ca 25 poäng

majk: vi hade 5st på 25p eller över ifjol. Jensen 6a på 24.

Palushaj 45
Clark 33
Gunderson 29
Ikonen 26
Blomqvist 25

Tror inte Chris inbillar sig att alla kommer hamna på dessa siffror utan det är mer ett överslag på vad dom skulle kunna hamna på.

Chris11: Lite hybris? Som exempel om man kollar våra forwards och vi kom ändå tvåa så kom fyra spelare över 25 poäng(40, 31, 27, 26). Växjö som överlägsna seriesegrare hade fem forwards över 25 poäng. Ni ska alltså ha typ åtta som producerar så bra. Låt mig tvivla det grövsta.

Eller om du har rätt. Grattis till den överlägsna serieseger!

Peja: Precis. Jag kan bjuda på mitt inlägg från i somras där jag spådde framtiden. Man kan helt klart säga att vissa spelare blev bättre än förväntat och andra betydligt sämre. Det blir väldigt sällan som man tänkt sig :)

Chris11: Att alla nyförvärv lyckas och alla unga spelare utvecklas är en drömkalkyl. Mycket kommer hänga på om den nya tränarkonstellationen lyckas skapa ett bra kollektivt spel och en utvecklande miljö.

Brynäsgubbe: Jag tror att Kellman får samma roll hos oss som i KHK, dvs förstacenter. Lägg därtill att han får lite roligare lekkamrater än vad han hade den gångna säsongen, så är chanserna mycket goda att han gör 40+ poäng. En kanonvärvning av Bengtzén helt enkelt, men som är lite underskattad då han gått under radarn hos ganska många brynäsare.

Edit: såg precis att mitt inlägg blev en karbonkopia på Chris inlägg 😁

Brynäsgubbe: verkar ju som att han kommer lämna. Mycket tyder på det. Ej officiellt bekräftat.

Jag tror tanken är att kellman ska vara vår förstacenter. Sedan Jensen som andra och Granström eller Blomqvist som tredje. Kellman kommer ju med största sannolikhet få rollen runt mål i första pp. Han va riktigt bra i den rollen hos KHK.
Gör man 34 poäng i ett soplag som åkte ur SHL så kan man med stor sannolikhet göra 6 poäng mer ihop med vassare kedjekamrater. Om du har svårt att tro att kellman kan över 40 poäng i vår tröja så här du nog inte sett honom spela många matcher den här säsongen. Han kommer överraska dig positivt isåfall :)

Chris11: Är det bekräftat att Clark lämnar?

Sedan har jag svårt att se Kellman göra 40 pinnar. Han gjorde 34 i ett mycket sämre lag men i en mycket mer framträdande roll. Jag tror inte han får lika mycket speltid i Brynäs, men den som lever får se.

Brynäsgubbe: kolla på vårat lag får du se. Vi kommer ha en fin bredd i laget. Många som kommer kunna göra poäng.
Palushaj/ersättaren - ca 40 poäng
Kellman - ca 40 poäng
Danielsson - ca 40 poäng
Clarks ersättare - 30-40 poäng
Jesper Boqvist - 30-40 poäng
Jensen - 25-30 poäng
Rohdin - ca 25 poäng
Blomqvist - ca 25 poäng

Om Bengtzen får in två starka ersättare till Palushaj (eller om han stannar) och Clark så kommer det se riktigt bra ut. Kellman kommer, vad jag tror, vara vår bästa spelare, han kommer leda laget. Sen Jesper Boqvist tror jag kommer få sitt stora genombrott den här säsongen, han skulle gjort över 30 poäng om han varit skadefri förra säsongen.

Skrubben: Skulle vilja höra dina tankar om forwards, vad behövs tycker du? Paille lär nog inte komma tillbaka, så han kan behövas ersättas. Om vi fixar Palushaj och Clark, räcker den spets vi har då? Danielsson kommer ha höga förväntningar på sig att producera, men jag är fundersam om den trion räcker. Paille lär vara rätt dyr, så frågan är om vi kan kan få in en klasspelare för de pengarna om nu Paille inte kan spela.

Brynäsgubbe: Ej möjligt, dvs. den stora pengapåsen läggs just nu på Palushaj? Ett nej från honom skulle kunna innebära att man går på Little istället, men då är han säkert redan klar för en annan klubb.

Brynäsgubbe: antar att han redan är klar för Linköping eller Örebro då...

Chris11: Vadå ej möjligt? 🤔 Märkligt svar.

Dallemas: han är inte officiellt klar. Ryktas om Linköping. Sägs att han är närmare Linköping. Frågade Bengtzen om han finns på vår radar.
Svaret:
"Tyvärr ej möjligt"

Broc Little till Örebro, trodde deras ekonomi var i båtten🤔

ellis: gärna upp till bevis nu när greg blir kvar i khl 😓

Wesley: Helt ärligt jag sket nästan ner mig Så du lyckades😕

{3678}:  Tror knappast Palushaj kommer till oss, han vill nog inte lira i ett bottenlag.

Ha ha! Var tvungen skrämmas lite när det var så lugnt här inne på forumet 😁

{7981}: går hajen till dif då blir jag riktigt besviken !

Wesley: Tror knappast Palushaj kommer till oss, han vill nog inte lira i ett bottenlag.

dempzor: Allt sånt uppskattas. Riktigt bra!

Skrubben: Ja absolut, det kommer också. Alla är inte på plats utan kommer nästa vecka :)

dempzor: Kul att ni börjar göra lite fler klipp. Vore kul om ni kan göra intervjuer med alla nyförvärv. Dom flesta borde vara på plats nu? Sedan skadar det heller inte om ni på t.ex. sociala medier ber folk skicka in frågor inför varje intervju ni gör :)

dempzor: härligt Dennis! Kul med videointervjuer!

dAVydov: Nichlas Falk lämnar SSK,. Kan han vara något för Brynäs tro? Han verkar ha gjort ett bra jobb hos kringlorna.

dempzor: kanon dempa! Riktigt uppskattat!

En lite längre intervju med Alcén är uppe nu. Skärpan fick sig en sväng men fixar till nästa intervju :) Ni här inne brukar ha många synpunkter så jag undrar vad ni tycker om programformatet?

Wesley: Höhöhö

Chris11: Kellman? Gärna för mig. Men upp till bevis.

majk: ok - 0,1% bättre....

{7981}: Booom! Grattis Timrå...

Brynas forward till Timrå
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/Jao46/palushaj-amerikansk-brynas-forward-till-timra

{8179}: Ja dom lär väl ha hostat upp rejält antar jag, han vet var målet ligger så att säga :)

ellis: kellman? Kommer nog vara topp 10 i poängligan nästa säsong. Antar att du inte sett honom spela den här säsongen. Kellman kommer bli aktuell för tre kronor nästa säsong

ellis: Kellman är väl en toppcenter? Danielsson är högerforward.

Det var inte nån direkt jämförelse med Brynäs. Nä, vår centersida ser OK ut just nu, inte mer. Jag är mest nyfiken på hur Luleå planerar att använda Connolly, som jag personligen inte tycker håller som andrecenter om man siktar högt.

Davey85: Nåja, Brynäs har väl inte heller värvat nån given toppcenter än. Danielsson? Återstår att se.

majk: ja det vara ganska slipade svara. Det som fanns lite fakta var att han skulle bestämma sig inom 1-4 veckor.

{7981}: Vi ska presentera spelare på onsdag. Vi får väl se om Palushaj är en av de. Han är väldigt slipad i sina svar och det kom inte fram nåt mer i denna intervju.

{7981}: och Det är Enqvist i Djurgården som Aaron har spelat med i Hamilton om det inte tagits upp här tidigare

Intressant att Luleå värvar Connolly. Antingen en lyxig tredjecenter eller en något svag andecenter.

« · 1896719 · »