1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 754590 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 18/19

Sv: Silly season 18/19
Skrubben: Hoppas givetvis du har rätt, men sett till vad han summerat visade säsongen som gick så känner jag en viss oro för att J Boqvists talang och förväntningar är aningen överskattad. Inte min mening att dissa men om man objektivt jämför Jesper med den bäste i hans ålder , Elias P, så fattas det ju onekligen en del. Den framfusigheten och produktiviteten visade inte Boqvist att han hade och frågan är om det kommer nästa säsong?

majk: Okej, hoppas på det bästa för Engqvist.

Tror inte många här inbillar sig att Brynäs har exceptionell bredd på forwardssidan. Det finns många frågetecken och ett stort antal grovjobbare, antagligen fler grovjobbare än i många andra lag. Sådana som Wikegård syftar på när han talar om skridskostarka spelare som egentligen inte alls är märkvärdiga hockeyspelare men klarar av att spela i SHL utan att briljera.

Skrubben: Det som var hybris var att ha 8 spelare över 25 och typ 3-4 runt 40. Tog mitt lag som exempel som kom tvåa ifjol som hade 4 forwards över 25 poäng.
Jag menade att med det utfallet kommer ni vinna serien. Alla dessa åtta spelare kommer inte få samma roller som ifjol. De som hamnar i en tredjekedja med begränsad speltid i PP kan man nog dra av en hel del poäng på.

Peja: Men som sagt tycker jag er forwardssida ser riktigt spännande ut. Tror dock inte det kommer in två riktigt spetsiga spelare till. Danielsson kan man väl se lite som ersättare till Clark?
Ny-Kellman-Danielsson
Boqvist-Jensen-Palushaj(som iofs ska till DIF)
Ny-Blomqvist-Rohdin.

Nåt i den stilen?

ellis: Vad surrar du om? Den objektiva faktan är att Boqvist hade gjort 30 poäng om han hållit samma poängsnitt hela säsongen (dvs. inte varit skadad).

Jag har aldrig jämfört honom med Elias P och det är knappt någon som kan göra det då han är en av SHL:s bästa juniorer genom tiderna.

majk: alltså det är ju en gissning om de alla är skadefria.
Boqvist hade ett poängsnitt på 0.59 förra säsongen, då spelade han bara 23 matcher pga en allvarlig handledsskada. Hade han hållt sig skadefri hade han landat på 29 poäng med samma poängsnitt. Spelar han hela nästa säsong så kan han garanterat öka sitt poängsnitt. Jag förväntar mig ett genombrott från hans sida nästa säsong.
Jensen gjorde 24 poäng förra säsongen, då var han skadad 9 matcher.
Clark ska ersättas med spets = någon som gör över 30 poäng.
Palushaj gjorde över 40 poäng förra säsongen, förlänger han så finns det ingen anledning att tro att han gör mindre poäng, OM han får vara skadefri. Annars ska en ersättare in av den kalibern.
Rohdin och Blomqvist har ju gjort de siffrorna tidigare. Får de vara skadefria så kommer de fortsätta på den nivån. Notera att jag skrev ca 25 poäng på dem. Förstår inte ditt problem?
Ni hade en lagmaskin förra säsongen, hela laget levererade.

Chris11: Som sagt tidigare alla har potential att hamna på det men alla kommer inte göra det. Om det händer kommer ni vinna serien rätt klart. Som ännu ett exempel, er succesäsong ifjol så hade ni sex spelare på 25 poäng eller mer.

Skrubben: Alltid svårt att tippa, mina största besvikelser är Öhlund, Jensen, Larsson och möjligen Ikonen.
Bäst: Palushaj

majk: säsongen 13/14 så hade vi 8 spelare över 25 poäng. 4 st runt 40 poäng. Vi kom 4:a

Skrubben: Samtidigt, 1 poäng på åtta slutspelsmatcher är inte bra. Speciellt när han fick chansen i första femman.
Låt oss hoppas att han tar ytterligare ett steg nästa säsong.

majk: Vad är det för snack om att vi kommer vinna serien enkelt? Är du bara här för att dissa?

Chris11: 7 forwards(var ändå forwards vi pratade om) och då var det 55 matcher också.

dAVydov: Om ni har 3-5 forwards som gör runt 40 poäng och 8 forwards totalt som gör över 25 så kommer ni vinna serien.

Skrubben: "Vad surrar du om? Den objektiva faktan är att Boqvist hade gjort 30 poäng om han hållit samma poängsnitt hela säsongen (dvs. inte varit skadad). "

Visserligen - men om Boqvist hade spelat i toppkedja & PP hela säsongen hade det inneburit att någon annan INTE gjort det. Nu spelade ju någon annan där när Boqvist var skadad och förbättrade SITT poängsnitt. Så det hade inte nödvändigtvis inneburit att övriga spelare gjort lika många poäng + Boqvist 30 poäng om han hade varit skadefri hela säsongen och haft samma poängsnitt.

Peja: "Många som kommer kunna göra poäng."

spelarna i den listan har kapaciteten att göra så många poäng. kommer alla göra det, nej till nästan 99% chans kommer dem inte göra det. men fan vilket jävla gnäll

Peja: Mig veterligen var det Micke Johansson som tog Boqvists plats när han var skadad. Och när Micke försvann värvade man in Miller som ju är borta ur ekvationen inför nästa säsong. Jag ser inte riktigt vilken spelare i nuvarande trupp som ”tog poäng av” Boqvist under skadeperioden.

Men det går att vrida och vända på allting. Man kan också säga att spelarna egentligen är bättre än vad den gångna säsongen visade pga den dåliga starten. Även om det är Sjödda som blir HC kommer han sätta ett grundspel redan under försäsongen, vilket ger spelarna betydligt bättre förutsättningar till en bättre start. Den gångna säsongen fick man börja om totalt efter 10 matcher med egentligen allting.

Skrubben: Jomen hur troligt är det att en spelare som Rohdin kommer att slå personrekord i en tillbakadragen roll hos Brynäs när han har spelat PP osv i andra lag innan? Det är som sagt drömkalkyler men samtidigt, om det är någon gång på året som man kan kosta på sig att drömma, så är det nog nu...

Ja, det är tränarfrågan som är nyckeln för att maximera prestationerna från så många spelare som möjligt.

Peja: Jahap, nu ska du snacka om Rohdin helt plötsligt 😉

Jag får hänvisa till Inkazar som gjorde en bra genomgång på hans 5v5 spel. Många ser Rohdin som en ren brunkare som gjorde säsongsbästa förra säsongen, men det finns absolut saker som talar för att Rohdin kan hålla samma poängnivå framöver också.

Skrubben: Handlar om helhetsbilden. Att alla forwards skulle slå personbästa en och samma säsong. Mycket osannolikt och ingenting man kan räkna med. Glädjekalkyl. Besvikelsen blir stor när verkligheten kommer ikapp en... Tror de flesta konkurrenterna också kommer vara nöjda med sina trupper när de är spikade.

Har sett Rohdin regelbundet sen J18 och han är en bättre spelare än många av de andra grovjobbarna som BZ har samlat ihop men tror inte på personbästa när han får en mer tillbakadragen roll. Runt 20 poäng är realistiskt såvida han inte spelar i toppkedjorna, vilket i så fall skulle betyda att han konkurrerar ut någon annan som vi räknar med ska spela där.

Peja: alltså jag tror Rohdin kommer spela PP i Brynäs. Sen vet man aldrig, han kanske blir ett komplement i en förstakedja. Tex Rohdin-Jensen-Clark skulle funkat bra om Rohdin spelade hos oss den här säsongen. Rohdin är inte bara en brunkare som många tror!

Chris11: Om Brynäs tar in 2 till spetsforwards bör det rimligtvis bli de + Danielsson + Boqvist som yttrar i lagets 2 toppkedjor.

Peja: Eller så sprider man ut dom på 3 kedjor som många lag i NHL gör.

Skrubben: Jahå då är man tillbaka efter en veckas obegriplig avstängning och kan konstatera att BZ värvat bra men nu vill vi se Hajen eller Clark krita på snart.

Skrubben: Det vore inte fel, men det är då vi börjar märka av bristen på spelskickliga centrar.

Peja: eller om man sprider ut spetsen på tre kedjor som vi hade säsongen 16/17 när vi tog oss till final?

Edit: såg att Skrubben tänkte exakt lika som mig, som så ofta haha :)

{Peja: Nick Johnson gjorde 22 baljor första säsongen i Brynäs. Året efter blev det 7. Det är nog lätt att man blir lite postivt fartblind när man spår de egna spelarnas utveckling och poängskördar. Har sett att många börjat placera in en sån som Rohdin i första- eller andrafemman vilket jag tycker är ett ganska konkret bevis på den överskattning som sker så fort en spelare får nya färger på tröjan...

munkas: Exakt öh då blir det allsvenskan! Just nu (med Bertilsso) ser det bra ut bakåt men framåt ser vi ut som ett bottenlag minst sagt!

munkas: eller så sätter man ihop två skickliga spelare ihop med Rohdin, där Rohdin är tänkt som ett komplement till de två spelarna. Alltså Rohdin är den som skapar ytor till de andra. Han är tillräckligt bra för det.
Tex Rohdin-Kellman-Palushaj eller Rohdin-Jensen-Clark
Alla framgångsrika kedjor behöver någon som gör skitjobbet och jobbar fram puckar. Dessutom har Rohdin ett rappt handledsskott och en snabb skridskoåkning, han är mer än bara en grovjobbare.

munkas: Jag är lite rädd att Palushaj går samma spår som Clark. Jättebra första året när man är ny och vill bevisa vad man kan, sedan lite sämre årets efter.

Chris11: Vilka har Rohdin gjort bättre i sina föregående klubbar? Visst jobbar han oerhört hårt och ger sig in i skiten, men han är ingen supersmart spelare som är lysande defensivt eller skapar flyt i passningsspelet. Mer en rivig spelare som kan producera i en enkelt spelande kedja än någon som kan komplettera spelgenier...

Peja:
Grejen nu är att få in det bästa spelarna runt årsskiftet och inför slutspel. Gäller bara att klara transportsträckan hyggligt tills dess så att minst topp 6 är möjlig... lex Växjö.

Brynäsgubbe: Finns väl alltid en risk men en väldigt stor skillnad mellan de två var ju att Clark spelade i en otroligt fungerande kedja första året medan Palushaj fick göra mer själv.

SvennEG: Ja Pajen känns som en mer komplett spelare än Clark som mest är farlig runt kassen. Hajen kan dominera isen på ett helt annat sätt.

Håller tummarna för att vi får behålla Berra, Adam och Hajen. Då ser vi ut att få ett vasst lag!

Eriksson - Rautio

Gunderson - Bertilsson
Andersén - Boqvist
Kilström - Lundgren
Ersson - Larsson

A.Bergström - Kellman - Palushaj
Boqvist - Jensen - Danielsson
Rohdin - Blomqvist - Bjurström
Alcén - Granström - Nilsson
Mannberg
(Asklöf, Westfält)

PP1:
Gunderson
Danielsson
Palushaj
Kellman
Bergström

PP2:
Boqvist
Rohdin
Blomqvist
Jensen
Boqvist

Pettisbif: vart får du Berget ifrån?

Inkazar: antagligen bara en önskning. Bengtzen hade väl Bergström i KHK, han har väl även spelat i samma kedja som kellman tidigare. Vill han tillbaka till Sverige så ligger det väl inte långt borta att Bengtzen är intresserad?

Inkazar: Han sa väl i en intervju till Cmore under kvalet att det nästintill är klart att han ska stanna utomlands.

Hur som helst tror och hoppas jag att Bengtzén lyckas med de två sista forwardsplatserna. Han har varit väldigt träffsäker med alla tilltänkta spetsspelare han värvat in senaste åren. Har någon tilltänkt stjärna misslyckats? Möjligtvis Vrana, men där stökade ansiktsskadan till det rejält för honom.

Undra hur det blir med Patrick Zackrisson? Utgående kontrakt men knappast troligt att han landar i SHL efter en kanonsösong i KHL?

Skrubben: ja som jag förstår det kommer berget vara kvar utomlands.

Inkazar: Sin fantasi

Adam Boqvist utsågs till U18 VMs bäste back. Kul! Nu hoppas jag vi knyter upp honom ett par år framöver!

Inkazar: Sett til den backbesättning vi har, speciellt om vi får behålla Bertilsson så tycker jag att man kan ge Adam en rejäl chans. Han behövs i PP. Sett till den här säsongen så tycker jag att Gunderson har underpresterat i PP. Han behöver känna flåset från en ungtupp.

Floppen Larsson kan man låna ut

Inkazar:
Den utmärkelsen borde va det bevis Bz vill se för att ge Adam kontrakt... Väntar han till hösten är jag rädd att det kan va för sent.

SnowKing: Den pucken ligger inte hos Bengtzén utan hos Boqvist själv. Bengtzén sa till tidningen att han hoppas Boqvist spelar i A-laget kommande säsong, medan Adam själv säger till GD att han inte bestämt sig om framtiden.

Skrubben: tror man helt enkelt väntar tills efter draften och kontakt med NHL klubben i fråga.
Och jag är rött säker på att man bedömer att Adam gör bäst i att vara kvar i Sverige minst 1 säsong till.

Inkazar: Precis och jag tror att det är lockande för Adam att få spela med sin bror åtminstone en säsong i A-laget. Den chansen dyker förmodligen inte upp igen. Men vi får verkligen ha tålamod innan allt blir klart. Draften brukar vara runt midsommar.

{6984}: Larsson och Bogvist får gärna öppet slåss om samma plats, det kan sporra dem båda

Skrubben: Hoppas man lyckas behålla Boqvist och har honom på 7 backar. Låt alla konkurrera med varandra. Han bör klara av att ta en plats. Vore spännande inte minst för PP att matcha in honom i laget.

Peja: det enda jag är orolig för Adam om är hjärnskakningar. Han hade 2st den här säsongen, inte alls bra att så tidigt börja få dom problemen.

Inkazar: Något som kan ligga honom i fatet i draften :-(

« · 1896719 · »