1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 755016 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 18/19

Sv: Silly season 18/19
munkas: Lugn spets kommer, detta kommer att bli en breeed trupp som borgar för god konkurrens om platserna.

Gusten: Ännu en "arbetare" Snart kommer nyheten om att Brynäs byter färger på hemmastället. Industriblå, likt den Bofors spelar i. ;-)
Skämt åsido. Kul att en fd. Brynäsare och guldhjälte hittar hem igen. Men sammantaget med att man har så många tredje- och fjärdeline spelare i truppen redan så känns värvningen ganska onödig.

Gusten: lyckas Bz mot all förmodan behålla Palushaj ser det riktigt bra ut..och ta tillbaka Scott..

Gusten: Om Palushaj blir den ena är jag hur lugn som helst. Han behöver inte ens ha två bra kedjekamrater för att leverera. Han kan bära laget på egen hand i princip.

{8482}: Om Brynäs skall vara ett lag för Topp 6 så blir en spelare av Rhodins kaliber en tredjeline spelare. Vilken kommer att snitta en istid på ca 10-15 min, eller kanske lite mer om han spelar i BP. 30 poäng känns väl högt .

Jämförelsevis så gjorde Clark 33 poäng den här säsongen och då spelade han i första PP hela säsongen. Så 30 poäng på Rhodin känns VÄLDIGT högt. Gör han 20 får vi vara nöjda.

Gusten: Pekka Lundmark och Mario Lemieux! Annars är det svårt att hitta rökare i dagens hockey tyvärr.

vad jag hade velat efter hur det ser ut idag

X - Kellman - Danielsson
Palushaj - scott - J.boqvist
Rhodin - Jensen - Blomqvist
Nilsson - Granström - Alcén

hur jag tror det kommer se ut

X - Jensen - Danielsson
J.boqvist - Kellman - Rhodin
Blomqvist - Granström - Nilsson
Alcén - Westfält - Mannberg

Skrubben: Någon mer rökare än Pajen behövs. Om vi vill gå förbi kvarten vill säga.

{6984}: Jag tycker det är bra att vi får in tyngd och kraft och fart i laget. Liljewall var ju iofs stor men det hjälper ju inte om man åker omkring i slowmotion och ser allmänt förvirrad ut.

Förresten, nån som vet om Rhodin och Kellman lirade i samma kedja. Kanske finns kemi där i så fall.

{6984}: Ja det är med blandade känslor man kikar på truppen. Rätt många favoriter. Men det kryllar inte av spets direkt. Vi får hoppas att Danielsson känner sig ung och att Boqvist blommar ut och slutar träffa ribban.

Charles: Ni ska väl ha in två forwards till? Rhodin kan man väl se som Pailles ersättare.

Typ så? Ser inte så pjåkigt ut. Framförallt inte om Palushaj tar sista högerforwardsplatsen.

X-Kellman-Danielsson
Boqvist-Jensen-X
Nilsson-Blomqvist-Rhodin
Alcén-Granström-Mannberg
Asklöf/Bjurström/Westfält

Charles: du glömmer Bjurström. En spelare som jag tror kommer ta rejäla kliv nästa säsong med förtroende som han borde fått redan den här säsongen.

Danielsson-Kellman-Boqvist
Palushaj-Scott-Bjurström
Rohdin-Jensen-Blomqvist
Nilsson-Granström-Mannberg
Alcen/Westfält/Asklöf

Det där tycker jag ser riktigt bra ut. Bra och spetsiga topp 2 kedjor med en 3e kedja som kan bli seriens bästa.

Men, det innebär ju att Palushaj och Scott måste till.

Är det nånting vi vet så är det ju att Bengtzen jobbar stenhårt på att behålla Aaron och värva tillbaka Greg, oavsett om båda dom spelare kommer så indikerar ju det att det är den kalibern på spelare vi letar efter. Kommer bli bra detta

majk: jag hoppas iaf. men känner för att se det negativt idag så kanske jag blir positivt överraskad sen :P

Zappaholic: Kellman spelade med Komarek och Persson för det mesta.

{6984}: Enligt Brynäs hemsida har Rohdin gjort 183 poäng på 384 matcher, ett oväntat bra poängsnitt som behövdes kollas upp. Enligt EP har han gjort 103 poäng, dock varit utvisad 183 minuter. Hoppas att inte Bengtzén också blandade ihop uppgifterna..

Kul med Rohdin! Jag håller med om att han inte är toppspets men fan vad kul med en Gävlekille som kommer hem!

Ser på twitter att många klagar på att Rohdin är ytterligare en brunkare. Men jag undrar om man inte både kan vara en brunkare och producerande spelare? Rohdin gjorde 24 poäng i ett bottenlag som KHK. Han har ett riktigt vasst skott så visst borde han kunna producera ännu bättre för oss i vinter. Sen att han utöver detta betraktas som en ”brunkare” ser jag inte som en nackdel. Kan aldrig vara en nackdel att vara jobbig för motståndarna

{8179}: Ok. Tack för info!

munkas: Jag är försiktigt positiv till värvningen. Roligt med en hemvändare. Rohdin var KHK:s bästa spelare i kvalspelet tyckte jag.

Dock sätter det här extra press på dom spelare som ska in, vi har ju inte värvat in mer spets utan kör ett nollsummespel kan man säga.

Tror en viktig nyckel blir att få bort Jensen från första eller andrakedjan och framförallt powerplay. Så in med Palushaj och en till center - varför inte Scott - sen värvar man Rödin till nästa säsong.

Skrubben: Men han hade mycket speltid i PP och speltid som en förstekedjespelare i KHK denna säsong.
Matchar ni honom så kanske det blir runt 30 pinnar men knappast om han hamnar i en tredjekedja. Det är väldigt få spelare som kommer upp i 30 poäng i SHL.

Skrubben: Nja, den riktiga klasssen från KHK har vi fått i form av Kellman som gjorde det riktigt bra och kom topp 20 i shl:s poängliga trots spel i ett bottenlag. Förhoppningsvis kan Rohdin växa men det känns inte som en spelare för första eller andrakedjan och inte heller för pp. Spelar man inte pp blir det svårt att producera mycket poäng.

majk: så är det. 10% ungefär. Det är därför man brukar säga ”10% spelare”

Inkazar: Föregående säsong hade 32 forwards 30 poäng eller mera. Så drygt 2 per lag i snitt. Så svårt är det att komma upp i 30 poäng. Rohdin kommer antagligen inte göra det om han inte får en roll som topp-6 forward och mycket tid i pp.

majk: det kan ju faktiskt vara så att man tänkt Rohdin i en 2a kedja och i PP2. Ungefär som Paille.

Inkazar: Det kan han kanske få. Men känns väl osannolikt om ni ska ha in två spetsforwards till.

nu är inte johan stark klubbdirektör längre men ändå intressant att han svarar på en tweet om målvaktsfrågan i brynäs med "Känner mig lugn där 😊"

Rhodin - vilket mega "jaha". Räcker det inte med Ludvig Nilsson?

Kommer A.Boqvist bli kvar hos er?

Tittar lite på poängligan 5v5 från denna säsong. Ser t.ex. att Ölund gjorde 17 poäng och Rohdin gjorde 16. Ser för övrigt att Kellman gjorde 29 poäng 5v5 och med det kom han på 8:e plats totalt! Som en jämförelse gjorde Palushaj 31 poäng.

Anders Berg: Hade hoppats på lite mer spets och inte ytterligare en grovjobbare.
Laget för nästa år känns lite mellanmjölk än så länge.

Skrubben: 29 poäng i 5mot5 i ett defensivt lag är riktigt vasst. Han fick ju dessutom inte så många möjligheter att få "gratispoäng" i tom bur, antar jag.

Inkazar:

Jag gillar värvningarna hittills. I synnerhet Rhodin och Kellman. De kommer göra det bra. Jag ser Kjellman som ett steg upp mot Ikonen. Och att Liljewall och Paille ersätts med Rohdin låter klokt. Lundgren kanske har mindre spel i sig än Fälth, men är yngre, starkare och mer stabil.

Men tappar vi Ölund, Ikonen, Clark och Palushaj ser jag egentligen bara Danielsson och Kellman som ersättare i den klassen. Vi MÅSTE ha spelskickliga och producerande spelare. Rohdin kan mycket väl vara ett bra komplement i en första eller andrakedja, och jag föredrar honom framför Rensfeldt. Men då måste de andra hålla väldigt bra klass.

Danielsson - Jensen - Rohdin
Boqvist - Kellman - Palushaj/Little/Scott
Blomqvist - Westfeldt - Rohdin
Mannberg- Granström - Alcén
Nilsson

Låna ut Bjurström och Asklöf, kallar tillbaka vid skador eller om de bevisar klassen i allsvenskan. Varken Asklöf eller Bjurström har visat att de håller för SHL ännu. De har potential, men de är inte tillräckligt bra för toppledjor och de har inte erfranheten, tuffheten eller det hårda jobbet för brunkarkedjor.

Gunderson - Andersén
Kihlström - Boqvist/Larsson
Ersson - Lundgren
Boqvist/Larsson.

Lindbäck/Ericsson - Rautio

Puckat: Inget är klart men Bengtzén har sagt att han vill ha honom i A-laget nästa säsong. Men det kommer nog dröja tills efter draften innan ett besked kommer.

Anders Berg:

Rohdin är bättre än Nilsson

Rohdin skulle säkert ligga runt 50 poäng i allsvenskan. Till skillnad mot Nilsson har Rohdin mer än bara hårt jobb och snabba skridskor. Rohdin kan avsluta med. Och är har ganska bra teknik.

Hade Rohdin bara varit mer kreativ hade han varit i NHL.

Berge: Så Westfält har inte bevisat att han håller för SHL? Kollade du matcherna på TexTV eller?

Rhodin är en spelare jag gillar skarpt och tror han kommer göra det bra men seriöst BZ hur fan tänker du???

Peja: "29 poäng i 5mot5 i ett defensivt lag är riktigt vasst. Han fick ju dessutom inte så många möjligheter att få "gratispoäng" i tom bur, antar jag."

Räknas 6-5 som 5-5 i statistiken?

{6984}:

Edit: va? varför tror du jag tycker det? I min laguppställning är han given som tredjecenter.

{8399}: Ja!

Tycker att värvningen av Rohdin är helt rätt.
Vi behöver höja nivån och skickligheten i både vår tredje och fjärde femma samtidigt som det självklart måste in spets i vår första och andra.

Men att byta tex Liljewall mot Rohdin är ju ett riktigt bra "byte".

För mig vore någon av dessa kedjor med Alcén - Granström - Rohdin alternativt Alcén - Blomqvist - Rohdin klockrena.

Berge: Jag tycker Bjurström visade att han håller. Sen kan man fundera på om han match efter match klarar av att hålla tillräckligt hög nivå. Men det där är alltid en avvägning. Att t.ex. spela Mannberg så vet man vad man får, att spela Bjurström istället så vet man inte vad man får på kortsikt men hans utveckling kommer att komma tidigare och potentialen är skyhögt över Mannberg, Nilsson mfl.

Sundlöv avsatte plats i laget för juniorerna, tränaren var tvungen att spela dom, ibland blev det bra och ibland slog det mindre väl ut.
Bengtzén lägger juniorerna utanför och fyller upp laget med seniorer. Då blir det så klart också väldigt svårt att slå sig in.

Sundlöv hade en strategi för att spela in juniorerna, i Bengtzéns Brynäs får juniorerna hoppas på skador och därigenom få chansen. Se t.ex. Ölund under säsongen 16/17.

Med tanke på hur mycket pengar som plöjs ner i juniorsatsningen så föredrar jag Sundlövs arbetssätt i just den frågan.

{8399}: "Räknas 6-5 som 5-5 i statistiken?"

Osäker, men antog det i och med att lagen är lika många spelare på isen när ena laget tar ut målvakten och sätter in en utespelare. Någon som faktiskt vet kanske kan klargöra hur det ligger till med den saken.

Oavsett vilket hade ju Kellman inte så många chanser att lägga in pucken i tom kasse, eftersom ett bottenlag som Karlskrona sällan hade ledningen i slutet av matcherna, i jämförelse med andra lag som tog fler segrar.

mattiask: Håller med, och det som verkligen är helt rätt är att en Brynäs-produkt som Rohdin intar den rollen.
Är fortsatt skeptisk till BZ förehavanden de senaste 12 månaderna men värvningarna inför nästa säsong ser bra ut hittills; Danielsson, Lundgren, Kellman och Rohdin.
Nu behövs spets både bland utespelarna och mv-fronten. Lindbäck vore helt fantastiskt.
Hoppas BZ också jobbar hårt för att behålla bröderna Boqvist.

Forsberg 1978: Först säger du att du gillar honom skarpt men sedan ifrågasätter du hur Bengtzén tänker? Hur tänker du själv? Motsägelsefullt inlägg.

Min undersökning som läktarcoach säger att Rohdin har alla möjligheter att åtminstone göra lika många poäng hos oss nästa säsong. Han ingick främst i en kedja med Paulsson och Madsen, två spelare som tillsammans (!) gjorde lika många poäng som Rohdin i 5v5. Säg att vi kör en tredjekedja med Blomqvist och Bjurström nästa säsong så får han två lekkamrater med klart bättre offensiva skills.

Jag blir mer och mer positiv till denna värvning, just eftersom det finns en hel del saker som talar för att Jocke är långt ifrån en ren brunkare som många slentrianmässigt säger när man tänker på honom som spelare.

Skrubben: Rohdin gjorde väl ett gäng mål i slutspelet 2012... ett superviktigt mot FBK... sen ett riktigt snyggt i första finalen... så han är helt klart mer än en brunkare. Det är som att säga att Palushaj bara är en målskytt...

SH:
Han gjorde en poäng på 54 matcher och tre poäng på 17 matcher i slutspelet 2011-2012. Däremot gör han ju en hel del poäng nuförtiden.

Drömmen:
Lindbäck-Rautio

Gunderson-Bertilsson
Andersén-Lundgren
Kilström-Boqvist
Larsson-Ersson

Palushaj-Kellman-Rohdin
Danielsson-Jensen-Little
Boqvist-Blomqvist-Bjurström
Nilsson-Granström-Alcén
Mannberg/Westfält/Asklöf/Paille?