1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 754646 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 18/19

Sv: Silly season 18/19
SnowKing: jag tror mer det är trycket från fans som kastar skit i olika forum hela tiden. i intervjuer har han ju sagt att det blivit större uppvaktning. och att hans målvakter får så mycket förtjänat skit. Så tror tyvärr att vi fans har varit en stor anledning.

SnowKing: Pecka lämnade eftersom hans hälsa inte tillät att han jobbade 100% i galet dagligt tempo som det trots allt innebär att vara med på elitnivå i SHL, jag tror du övertolkar här.

Peja:
Det hade vart lättare att köpa den förklaringen rakt av om han inte så kort inpå tagit jobbet i Norge???
Men såklart... skillnad på hur många timmar han behöver lägga kan ju va den enkla förklaringen!

Peja: Samtidigt tar han ett jobb där han ska pendla med bil 40-50 mil tre dagar i veckan. Vettetusan hur mycket mindre slitsamt det är. Jag kanske övertolkar detta också, men det känns som ett väldigt bra sammanträffande att Pecka lämnar klubben i samma veva som Bengtzén väljer en annan riktning med målvaktssidan.

SnowKing: Pekka ska jobba 3 dagar i veckan i sin norska klubb. Det hade han aldrig kunnat göra i Brynäs.

Skrubben: Han arbetar tre dagar och är ledig tre. Dessutom tränar han inte a-lagets målvakter så den pressen slipper han.

Klart att Sara Grahn lämnar nu...

bradberry:

FULLSTÄNDIG KATASTROF - oförsvarligt beteende från Brynäs sida.....precis det jag fruktade. Att behandla en kulturbärare på det viset är helt bedrövligt.

Klistrar in de viktiga citaten från artikeln för dom som inte betalar för gd plus:
----

"Det var i tisdags i förra veckan som Grahn, ursprungligen från Östansjö, berättade för sportchef Stefan Bengtzén att hon väljer att lämna klubben.

– Han sa att han önskade att han kunde övertyga mig att vara kvar, men han hörde på mig att jag redan bestämt mig. "Spelare kommer och spelare går", som han sa, berättar Grahn och fortsätter:

– Jag har nästan inte sovit på tre veckor. Men efter att jag tog beslutet har jag sovit i elva-tolv timmar varje natt.

Grahn satt på ett 1+1-årskontrakt med Brynäs men har alltså valt att inte utnyttja sitt optionsår.

– Det tog jag upp med Johan Stark (före detta klubbdirektör) innan han lämnade januari. För jag kände redan där att det var svårt. Det har varit en väldigt jobbig säsong. Det kan jag inte sticka under stolen med. Och redan där fanns tankarna på annat.

När Sporten och Grahn träffades i somras berättade hon om sina känslor för klubben och även Gävle. Och om hur mycket det skulle betyda för henne att få vinna ett SM-guld med Brynäs.

Känner du någon sorg nu?

– Det är klart att jag gör. Det känns jättejobbigt, jag har varit här i åtta år och det är inget man bara kastar under bussen och går vidare. Man har fått ett riktigt Brynäshjärta och det är egentligen här jag vill vara tills det tar slut. Men tyvärr såg jag ingen annan lösning än det här just nu.

– De hade i alla fall kunna lagt fram ett kontrakt. "Det här erbjuder vi dig." Att de visar att man är intresserad av mig. Men inte ens det har de gjort. Det är väl det man är lite besviken över, att de inte ens visat ett intresse."

Har Brynäs ens hört av sig nu under våren för att försöka övertyga dig om att stanna kvar?

– Jag ringde Christer Johansson (tf. klubbdirektör) när det stod i media att jag skrivit på för Luleå, vilket jag inte hade då. Jag förklarade att så inte var fallet. Då sa han, vi vill ha dig kvar, men det var inget mer än så.

Ingenting?

– Nej. Åke (Lilljebjörn, tränare) ringde en sväng också, det var samma sak där, han sa att han ville ha mig kvar men inget mer.

Du är så förknippad med Brynäs, du är profilen och affischnamnet. Nu när du lämnar, vad finns då kvar?

– Man måste kontraktera de spelare man har och inte vänta. Man måste signa de få som är kvar i laget för att bygga därifrån. Anna Borgqvist blir en viktig pusselbit att behålla. Likaså Lina Bäcklin. Det är svårt att säga, de har väl satt sig i den här sitsen själva, tyvärr.

Det fanns förhoppningar att Brynäs skulle lärt sig från förra årets kaos, när man endast hade en kontrakterad spelare långt in på försäsongen. Men nu är det samma visa igen. Man har inte ens en femma klar inför kommande säsong.

Lesky: Damhockey...tycker det är en enda stor gäspning tyvärr.

Lesky: jag förstår Sara och tycker hon gör helt rätt, hon behöver se sig om lite. Detta kan dessutom ge ringar på vattnet i en positiv mening för damlaget.

Dessutom har jag inte rätten att bli förbannad för jag intresserar mig noll för damlaget. Även om jag verkligen ser dom tjejerna som riktiga hjältar och Sara som en levande legendar.
Men hon flaggar ju på instagram om att hon tänker nog komma tillbaka så småningom.

Lesky: Nu kanske jag svär i pk-kyrkan, men jag tycker inte det är försvarbart av Brynäs om man på något sätt skulle matcha lönen som hon kommer få av Luleå. Redan nu är damlaget en förlustaffär och att göra lägga ännu mer pengar på den verksamheten tycker jag är onödigt, eftersom damhockey inte intresserar mig.

Skrubben: J-la tur då att inte du har bestämmanderätt!

ellis: Hur menar du?

Inkazar: Otroligt svårt detta, jag har inget bra svar men fakta är att vi har 3! st tjejer i ungdomshockeyn i Brynäs från U10 till U15.
Finns inget U16 eller juniorlag, kanske måste till ett tex U16 lag där tjejer från 13 till 16 år spelar och tränar.

Man måste ju ha tjejer att plocka fram från distriktet på nå vis, det går ju inte att värva ihop ett helt lag när det är 100-200 på läktaren.

Ska man gå ner en division och börja satsa mer underifrån och få till mer bredd?
Som det är nu går det ju inte, säkert fler som spelar schack än tjejhockey här?

Jag har svårt att varken ge kritik eller försvara här.

jag förutsätter att dem som skriker högst om att behandlingen av damhockeyn i klubben är en av de 200 som går på matcherna.

jag hoppas personerna som väljer damlaget får en bra utveckling och får ut något av sina val men är inte insatt och intresserad nog att göra något åt det.

Zappaholic: Jag menar att Brynäs rätt och slätt borde vara proffsiga nog att satsa seriöst även på ett damelitlag. Svagt annars.

ellis: Det är lätt att säga men faktum är att många av de som säger så aldrig har varit på dammatch eller på något sätt engagerat sig annat än att gnälla över uteblivna satsningar. Det påminner lite om när Gävles kulturfolk helt plötsligt ville bevara Strömvallens gamla läktare trots att de aldrig besökte arenan själva.

ellis: Jag tycker man borde satsa på en flickverksamhet för att bredda idrotten. För barn handlar hockey om lek och då tycker jag att förutsättningarna ska vara likadana för tjejer och killar.

Det vi nu snackar om är en elitverksamhet. En elitverksamhet som drar in betydligt mindre pengar än den kostar. Det är ingen mänsklig rättighet att få delta i en elitverksamhet och få subventionerade kostnader. Om verksamheten inte går runt ekonomiskt är det den bistra sanningen tyvärr. För mig blir det bara konstgjord andning att låna pengar från annat håll för att finansiera verksamheten.

Skrubben:
"FÖRENINGSIDÉ – ÄNDAMÅL
Brynäs IF erbjuder en professionell hockeyverksamhet på högklassisk ungdoms‐ och elitnivå. Brynäs IF
tillhandahåller en mötesplats tillgänglig för alla, där Brynäs IF vårdar och utvecklar långsiktiga
relationer med föreningens intressenter.
Brynäs IF har som ändamål att bedriva ishockey med därtill hörande verksamhet i enlighet med
idrottens mål och inriktning."

Får motionera om att ändra stadgarna så att elitnivå enbart gäller herrar då...
Sen kan man fundera över benämningen "högklassisk". Är det kopplat till 60 och 70-talet?
Eller borde det stå högklassig? En motion till?

EDIT: Läste visst snett som fan

Auchinleck: Står ingenting där om att Brynäs ändamål är att ha elitlag för både kvinnor och män. Men ser egentligen inte poängen med att hänvisa till en förenings stadgar, dessa kan ju också ändras om föreningen väljer att byta spår.

Inkazar: OMG 😁

Inkazar: Vill att det ska vara Palushaj men tror på Scott eller Andersén

Pettisbif: Kanske coach-nyheter?

Pettisbif: tror på scott. Precis spelat klart nu

dAVydov:
Ja just de.. hade jag glömt. Det är det nog.

Pettisbif: tror också att det är antingen Scott eller Andersen. Hade dock varit roligt om det varit någon ”twist” med Skinande.. men så fantasirika är de nog inte :)

Pettisbif: böket med KHL regler där ändå. 1a maj brukar dom va tvungna att vänta till.

Men blir gärna motbevisad

Andersén är klar!

mattiask: sådär ja👍👍

bifhjärta: Bra för defensiven. Betyder detta att Bertilsson lämnar?

mattiask: Andersén klar! Kul! Om vi får behålla Berra får vi en ruskigt fin backbesättning!

Fy fan vad härligt! Bra jobbat BZ!! Men betyder det här att Bertilsson är förlorad tro?

Chanzone: Funderar jag också på. Samtidigt säger ju BZ att nu blir läget ännu stabilare defensivt. 97 kg back känns inte dumt.

Zappaholic:OM nu Bertil blir kvar så får antingen Boqvist eller Ersson tajt med speltid vid full besättning..oavsett vem så är det tråkigt. Tycker bla att Ersson är en riktigt bra o stabil back.

mattiask: Gott mos. Välkommen Niclas!

mattiask: Hoppades innerligt på Palushaj, men det här får väl duga då 😜

Bengtzén gör allt för att tysta kritikerna under silly season kan man säga!

Chanzone:

Det är väl inte otänkbart att få in Lundgren och Andersén på samma löneutrymme som Sunken och Fälth.

mattiask: Underbara nyheter! Tänk om Bertilsson skulle stanna mot alla odds. Då har vi en helt grym backuppsättning!

dAVydov: Då kan vi börja snacka om SHLs bästa.

Vilket lag kan matcha Bertilsson, Andersén, Gunderson, Lundgren och Kilström?

Wennerholm "kamikazetipsar" nästa säsong. Han tippar Luleå 2a tack vare Bulan. Så hur kommer det sig att Brynäs aldrig blev tippade så högt trots att vi hade Bulan i 3 år?

Bra BZ 😁👍👍👍

Brynäsgubbe: Var hamnar vi? Nia tia nånstans?

Manduin: Glöm inte Zanettis lön med. Han förlängde ju när han var inne i en succéperiod så inte omöjligt att han hade skaplig lön heller. Borde bli jämt ut så är ju inte omöjligt rent lönemässigt att ha denna backuppsättning. Tror dessvärre Bertilsson lämnar ändå. Har väl ryktats om några allsvenska backar vilket inte riktigt det skulle finnas någon anledning till om Bertil ska stanna Möjligtvis om Larsson skulle bytas ut då.

bifhjärta: Chansen att Bertil blir kvar är nog liten men om han blir det så kan ma rulla lite på backarna beroende på motstånd och sedan kommer alltid skador.

Jag läste på något forum om det var här eller någon annan stans att KHL spelare står under kontrakt till 1 Maj och får inte presenters med nytt kontrakt för det. Och KHL klubbarna får inte presentera några nya spelare för det heller. Stämmer det, någon som vet?
Om det stämmer får vi vänta till 1 Maj för att se om Scott kommer.
Kan vara så att det är till KHL Palushaj går och det får presenteras 1 maj eller skall han till Växjö eller SAIK? Eller så är inget klart, någon som har hört några indikationer?

Manduin: Näää kanske inte, men tror dom nog är lite dyrare ändå. Alla vet ju om att klubbarna fått lite extra slantar. Fördel agenterna nu ;)

{7981}: Andersen spelade ju i KHL och han vart presenterad idag, så Scott bör ju rimligtvis också kunna bli presenterad innan 1 maj.

Wow, välkommen hem Andersén! Stannar Bertilsson kommer vi ha ligans bästa backuppsättning, Lindbäck på det och laget ser ruggigt bra ut.

Alla som gapade efter BZ avgång och efter hemvändare är rätt tysta. Dags för er som skrev på namninsamlingen att dra tillbaka ert namn, BZ har knäppt er alla på näsan.

luckyluke: fan vad pucka man är! Tänkte inte på det... Tur att någon har huvudet på skaft.

« · 1895646 · »