1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 758669 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 18/19

Sv: Silly season 18/19
Peja: Eller så sprider man ut dom på 3 kedjor som många lag i NHL gör.

Skrubben: Jahå då är man tillbaka efter en veckas obegriplig avstängning och kan konstatera att BZ värvat bra men nu vill vi se Hajen eller Clark krita på snart.

Skrubben: Det vore inte fel, men det är då vi börjar märka av bristen på spelskickliga centrar.

Peja: eller om man sprider ut spetsen på tre kedjor som vi hade säsongen 16/17 när vi tog oss till final?

Edit: såg att Skrubben tänkte exakt lika som mig, som så ofta haha :)

{Peja: Nick Johnson gjorde 22 baljor första säsongen i Brynäs. Året efter blev det 7. Det är nog lätt att man blir lite postivt fartblind när man spår de egna spelarnas utveckling och poängskördar. Har sett att många börjat placera in en sån som Rohdin i första- eller andrafemman vilket jag tycker är ett ganska konkret bevis på den överskattning som sker så fort en spelare får nya färger på tröjan...

munkas: Exakt öh då blir det allsvenskan! Just nu (med Bertilsso) ser det bra ut bakåt men framåt ser vi ut som ett bottenlag minst sagt!

munkas: eller så sätter man ihop två skickliga spelare ihop med Rohdin, där Rohdin är tänkt som ett komplement till de två spelarna. Alltså Rohdin är den som skapar ytor till de andra. Han är tillräckligt bra för det.
Tex Rohdin-Kellman-Palushaj eller Rohdin-Jensen-Clark
Alla framgångsrika kedjor behöver någon som gör skitjobbet och jobbar fram puckar. Dessutom har Rohdin ett rappt handledsskott och en snabb skridskoåkning, han är mer än bara en grovjobbare.

munkas: Jag är lite rädd att Palushaj går samma spår som Clark. Jättebra första året när man är ny och vill bevisa vad man kan, sedan lite sämre årets efter.

Chris11: Vilka har Rohdin gjort bättre i sina föregående klubbar? Visst jobbar han oerhört hårt och ger sig in i skiten, men han är ingen supersmart spelare som är lysande defensivt eller skapar flyt i passningsspelet. Mer en rivig spelare som kan producera i en enkelt spelande kedja än någon som kan komplettera spelgenier...

Peja:
Grejen nu är att få in det bästa spelarna runt årsskiftet och inför slutspel. Gäller bara att klara transportsträckan hyggligt tills dess så att minst topp 6 är möjlig... lex Växjö.

Brynäsgubbe: Finns väl alltid en risk men en väldigt stor skillnad mellan de två var ju att Clark spelade i en otroligt fungerande kedja första året medan Palushaj fick göra mer själv.

SvennEG: Ja Pajen känns som en mer komplett spelare än Clark som mest är farlig runt kassen. Hajen kan dominera isen på ett helt annat sätt.

Håller tummarna för att vi får behålla Berra, Adam och Hajen. Då ser vi ut att få ett vasst lag!

Eriksson - Rautio

Gunderson - Bertilsson
Andersén - Boqvist
Kilström - Lundgren
Ersson - Larsson

A.Bergström - Kellman - Palushaj
Boqvist - Jensen - Danielsson
Rohdin - Blomqvist - Bjurström
Alcén - Granström - Nilsson
Mannberg
(Asklöf, Westfält)

PP1:
Gunderson
Danielsson
Palushaj
Kellman
Bergström

PP2:
Boqvist
Rohdin
Blomqvist
Jensen
Boqvist

Pettisbif: vart får du Berget ifrån?

Inkazar: antagligen bara en önskning. Bengtzen hade väl Bergström i KHK, han har väl även spelat i samma kedja som kellman tidigare. Vill han tillbaka till Sverige så ligger det väl inte långt borta att Bengtzen är intresserad?

Inkazar: Han sa väl i en intervju till Cmore under kvalet att det nästintill är klart att han ska stanna utomlands.

Hur som helst tror och hoppas jag att Bengtzén lyckas med de två sista forwardsplatserna. Han har varit väldigt träffsäker med alla tilltänkta spetsspelare han värvat in senaste åren. Har någon tilltänkt stjärna misslyckats? Möjligtvis Vrana, men där stökade ansiktsskadan till det rejält för honom.

Undra hur det blir med Patrick Zackrisson? Utgående kontrakt men knappast troligt att han landar i SHL efter en kanonsösong i KHL?

Skrubben: ja som jag förstår det kommer berget vara kvar utomlands.

Inkazar: Sin fantasi

Adam Boqvist utsågs till U18 VMs bäste back. Kul! Nu hoppas jag vi knyter upp honom ett par år framöver!

Inkazar: Sett til den backbesättning vi har, speciellt om vi får behålla Bertilsson så tycker jag att man kan ge Adam en rejäl chans. Han behövs i PP. Sett till den här säsongen så tycker jag att Gunderson har underpresterat i PP. Han behöver känna flåset från en ungtupp.

Floppen Larsson kan man låna ut

Inkazar:
Den utmärkelsen borde va det bevis Bz vill se för att ge Adam kontrakt... Väntar han till hösten är jag rädd att det kan va för sent.

SnowKing: Den pucken ligger inte hos Bengtzén utan hos Boqvist själv. Bengtzén sa till tidningen att han hoppas Boqvist spelar i A-laget kommande säsong, medan Adam själv säger till GD att han inte bestämt sig om framtiden.

Skrubben: tror man helt enkelt väntar tills efter draften och kontakt med NHL klubben i fråga.
Och jag är rött säker på att man bedömer att Adam gör bäst i att vara kvar i Sverige minst 1 säsong till.

Inkazar: Precis och jag tror att det är lockande för Adam att få spela med sin bror åtminstone en säsong i A-laget. Den chansen dyker förmodligen inte upp igen. Men vi får verkligen ha tålamod innan allt blir klart. Draften brukar vara runt midsommar.

{6984}: Larsson och Bogvist får gärna öppet slåss om samma plats, det kan sporra dem båda

Skrubben: Hoppas man lyckas behålla Boqvist och har honom på 7 backar. Låt alla konkurrera med varandra. Han bör klara av att ta en plats. Vore spännande inte minst för PP att matcha in honom i laget.

Peja: det enda jag är orolig för Adam om är hjärnskakningar. Han hade 2st den här säsongen, inte alls bra att så tidigt börja få dom problemen.

Inkazar: Något som kan ligga honom i fatet i draften :-(

Inkazar: Det jag är orolig för är hans bristande fysik, han ser så himla klen och liten ut på isen. Han behöver verkligen bygga på sig många kilon.

Bisset: pojken är 17 bast. Det är ett mindre, mycket litet, problem.

Bisset: han väger runt 80kg nu. Det han behöver göra är att öka sin grundstyrka. Det tror jag han kommer göra under sommarträningen!

Inkazar: Exakt, det är det minsta problemet. Men en spelartyp som Boqvist skulle också gynnas något oerhört om Brynäs får till ett bättre kollektivt anfallsspel. Han är väldigt spelskicklig och duktig på att följa med i anfallen, men han kommer inte maximera sitt spel om Brynäs kör dump&chase.

Peja: Ja, vi får väl se vilken strategisk masterplan sjödda har knåpat ihop till nästa säsong.

{6984}: Alla verkar hoppas att Boqvist ska gå så högt som möjligt i draften. Visst vore det kul för honom, men för Brynäs vore det väl bättre om han gick runt 7-8 iaf. Historiskt sett brukar lagen vilja plocka över topp fem i draften direkt. Går han topp fem är jag rädd att han försvinner direkt, annars kan vi nog förhoppningsvis få njuta av honom nästa säsong.

Kopenga Kickass: Tror inte det jag, de två senaste åren har t.ex den som valts som nr 3 stannat och tycker det går mer och mer mot att vänta om de inte redan bevisat att de håller och gör det bra mot vuxna. Isf juniorligan eller AHL och har svårt att se det senare men man vet väl aldrig..

SvennEG: Sen måste ju såklart NHL-klubben vara säker på att han ska få chansen om de ska låta honom gå tillbaka.

SvennEG: kanske det som gör att Boqvist tvekar på en fortsättning i Brynäs oxå. Han fick ju inte särskilt många chanser förra året trots att många andra backar spelade minst sagt undermåligt.
Tror inte hans NHL-klubb vill ha honom i en klubb där han inte får spela heller

Ove Myling: Precis, är ganska säker på att det är anledningen. Var ju samma sak med Jesper inför senaste säsongen.

Ove Myling: Han höll ju inte riktigt SHL klass när han fick chansen,,,,

{8399}: Eller allsvensk heller för den delen.

Jag tycker Adam ska få en rejäl och riktig chans att spela in sig i laget och få använda det han är bra på. Men jag tycker inte det var fel av Sjödda att inte använda honom mer säsongen som gick, han var inte så bra helt enkelt. Känns som han borde vara mer redo nu.

Galenhöken rankar centeruppställningarna (so far). Tycker han rankat dem vettigt, med ett undantag, nämligen HV71. De bör inte vara i topp 5 i just denna jämförelse.

Ove Myling: Tjena, har ett par saker att säga ang Adam Boqvist.
1. Jag tror att han avvaktar framtiden med Brynäs till efter draften. Vilket lag som draftar honom och hur tidigt han går kan påverkar väldigt mycket närmaste framtiden. En sak är säker han kommer inte att gå senare än nr 6. Är säker på att Detroit hugger honom om de får chansen. Det vore troligen bra för både Brynäs och Adam då Detroit ju brukar vara lite coola med att ta över spelare. Sämst är nog Montreal som 3:a,.Då blir han väl satt i nåt farmarlag och bortglömd för evigt.
2. Så länge Brynäs spelsystem bygger på "defensiven först", boxa ut, och "back spelar back" så är väl inte Adam den ideala backen. Dock tycker jag att Brynäs inför nästa år börjar få spelare som borde kunna spela med en mer dynamisk spelmodell.
3. Kul för Adam att han blev vald till bästa back i turneringen efter att ha gjort flest poäng av backar och endast varit inne på ett mål bakåt (f ö det första på 12 matcher i landslaget). Trist dock att han fick en hjärnskakning i semin mot Finland vilket nog avgjorde matchen till Sveriges nackdel.
Jag hoppas verkligen att vi får se honom minst en säsong till i Brynäs. Han har ett så bra skott och spelsinne så man kan t ex spela honom i pp tillsammans med Gunderson.

KalleTeodor: Det är klart att sättet som Brynäs spelade på 17/18 inte gynnar spelskickliga spelare som Boqvist (och andra). Å andra sidan ger det honom möjlighet att förbättra sina svagheter, till skillnad från om man bara skulle försöka maximera hans styrkor.

Varför inte skriva på för Brynäs och säga till NHL-klubbarna att han tänker stanna ett år till? Att han vill vara ordinarie i SHL innan han försöker i Nordamerika? Jag tror inte att det skulle försämra hans chanser i draften.

Tror tyvärr du förskönar sanningen om Detroit. Det var enkelt för Detroit att ha tålamod med talanger när de var ett av ligans bästa lag. Nu är de ett strykgäng i stort behov av förstärkning. Är inte så säker på att deras stora tålamod består, eller för den delen deras fina hockey. Att Detroit skulle vara en optimal NHL-klubb är nog mer av en skröna från förr än dagens sanning.

Peja: Hej Peja, säger inte emot dig vad gäller Detroit. Tror dock att det skulle vara en bra klubb för Adam att komma till. Sen är det kanske mest förhoppning att de låter honom stanna en eller ett par säsonger.
Vad gäller att skriva på eller inte så gissar jag att det är agenten ord som gäller. Det man dock kan konstatera är att det blir väldigt avgörande vilken klubb som draftar honom och villen plan de har.

Peja: Förresten så håller jag också med dig om att han under denna säsong har fått fokusera mer på sina svagheter i det defensiva spelet. Det har också utvecklats rejält. Jag tycker att det var en tydlig skillnad mellan de SHL-matcher han spelade i slutspelet och tidigare under säsongen. Delvis berodde det förstås också på att han fick mer speltid vilket alla backar mår bra av och särskilt de som bygger sitt spel på skicklighet istället för fysik.
Ett annat bevis på att Adam slipat på sitt defensiva spel är att han på landslagsnivå, där han möter världens bästa spelare i sin ålder, spelade 12 matcher i rad utan att vara inne på ett enda mål. Han har också bäst +/- av alla backar i det landslaget . Skulle vilja hävda att det är ovanligt för en utpräglat offensiv back då de brukar plocka många poäng i pp.
Kan han bygga upp lite mer fysik under sommaren så att han kan överföra det spelet till SHL så tror jag att han kan vara överraskande bra även defensivt.

Här kan man förresten se strutarna som Adam Boqvist gjorde under U18 VM. Värt en titt om man inte sett dem...

KalleTeodor: Ja, det är säkert agentens idé att inte skriva på med Brynäs. Antagligen samma agent som gav Jesper Boqvist rådet att besöka varannan SHL-klubb innan han förlängde med Brynäs för 1 år sedan, en extremt korkad manöver som inte går hem någonstans.
I och med att NHL-klubbarna ändå får plocka SHL-kontrakterade spelare skulle ett kontrakt med Brynäs egentligen bara innebära att han inte kommer att spela med någon annan svensk klubb 18/19. Och ärligt talat, alla borde begripa att en spelare som ännu inte har etablerat sig i SHL inte har någonting i Nordamerika att göra. I synnerhet med tanke på hans historik med hjärnskakningar.

Peja: Martin Nilsson från Ängelholm, isåfall.

« · 1896750 · »