1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 758744 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 18/19

Sv: Silly season 18/19
Inkazar: Risken finns med Berra såklart, men i sådant fall skall ju två backar in och oavsett vill jag att BZ skriver kontrakt med AB, vore trevligt att få besked snart gällande alla dessa och en tränare.....

Bratwursten : Det känns lite sådär om man skall chansa på Paille nästa säsong och det tror jag inte varken han eller Brynäs vill....om nu Palushaj går till KHL ev å krävs ju spelare i klass Calof in i laget, vi behöver definitivt två bra spets framåt som drar med flera andra spelare att göra mål i matcherna...

Vilka fler spelare tror ni är påväg in? Och är det någon mer påväg ut?

Stuffbon: Berra på väg ut.

Leonardo: ja men om Berra åker över och Boqvist får kontrakt så ser det ut såhär:

Gunderson
Lundqvist
Andersen
Kilström
Larsson
Boqvist
Ersson

En back till som man kan fynda i HA. Det blir väldigt mycket billigare än Berra som nu sitter på ett toppkontrakt.

Bratwursten : Det skall vara 15 forwards så när Paille meddelar sin pensionering så blir det två till. Men tills vidare jagar man bara Palushaj och håller ögonen öppna för ersättaren till Paille.
Det som oroar är Pailles väntan gällande ett självklart beslut. Brynäs vore ett perfekt ställe för att arbetsrehabilitera så kan lönen förhandlas ner mot tränarkurser, ass tränare i J18 typ så vore det väl en bra långsiktig lösning och inte bara en sista stor lönecheck.

{2064}: Behöver inte vara hockyexpert för att inse att även om Brynäs får Behålla palushaj så är han förmodligen den ende spelaren som skulle platsa i topplagens två första formationer.
Möjligtvis att Kjellman skulle platsa i någons andra formation.

Detta är ett lagbygge som knappast kommer att räcka till topp tio och i värsta fall kvalserien nästa.

{8305}: "Han är garanterad full lön kontraktet ut, skadad eller inte. Samma sak gäller Gunde."

I så fall lär det delvis vara täckt av en försäkring eller?

tycker svaret om 1 eller 2 forwards till är rätt klart. 1 ska in om Paille kommer kunna spela. men för varje dag som det inte blir bättre så blir chanser större att man tar in 2 forwards och inte 1.

Makita: "Behöver inte vara hockyexpert för att inse att även om Brynäs får Behålla palushaj så är han förmodligen den ende spelaren som skulle platsa i topplagens två första formationer.
Möjligtvis att Kjellman skulle platsa i någons andra formation.

Detta är ett lagbygge som knappast kommer att räcka till topp tio och i värsta fall kvalserien nästa."

Oj det var ord och inga visor. Själv tror jag lite mer än så om detta lagbygge. platserna mellan 5-10 känns som naturliga och serien brukar vara mycket jämn. Förra säsongen så slängdes massor av poäng bort med Sandström och vad han nu heter i kassen och så blir det inte nästa säsong. Sen ser även backsidan fin ut ....jag är försiktigt optimistisk.

{8399}: Framför allt så känns vi mycket stabilare bakåt. Detta gör att våra centrar kan jobba annorlunda, lite mer offensivt. Detta borde ge ett positivt utslag på produktionen framåt.
Färre mål bakåt och fler framåt borde i alla fall ge oss ett bättre tabelläge.

{8399}: Instämmer, känns som det är den gode Makita som inte har riktigt koll på läget. Precis som du tycker jag att plats 5-10 känns rimligt med nuvarande lag. Titta bara på DIF som var allmänt nederlagstippade ifjol och fick en sjuhelsikes utveckling på ett flertal spelare. Vem såg den komma??

"Är nån av tidigare brynässpelare från NHL på väg hem igen typ silverberg bäckis järnkrok"

Haha.

Det verkar inte bli någon Pär Johansson i Brynäs.

Peja: i samma artikel kan vi läsa att Palushaj inte fått något konkret bud från KHL än och Bengtzén och agenten tror inte att Palushaj hamnar i en annan SHL klubb utan Brynäs är huvudspåret

Det enda rimliga vore ju att antingen CHL, det där tyska grislaget
eller spelaren som medvetet skadade Paille betalar hans lön.

Peja: Finns någon tränare på marknaden tro? Nån som har koll?

JanT: Bättre bakåt om Bertilsson stannar Och bättre målvakt.
Sedan försvinner Ikonen, Ölund, förmodligen Clark och ingen vet vad som händer med Palushaj.
Dessa är i nuläget ersatta med Kellman, Rhodin och Danielsson.
Kjellman bra nyförvärv och håller Danielsson fortfarande så kan det bli en hyfsad 1 kedja.
Sätt i hop Brynäs spets spelare och tala om vilka som tar plats i topplagens första linor.
Bif har visserligen bättre målvakt än i fjol men kan dessa mäta sig med topplagens.

Sb har väl uttalat sig om att Bif ska bli ett topplag och det har jag svårt att se om bara en spets forward till ska in.
Jag tippar runt 10 plats i värsta fall långt ner och tror det blir svårt med denna trupp att bli bättre än 9-10du tippar 10 och lite bättre.Inte så stor skillnad.
Sedan är jag en sann pessimist ska erkännas.

Charles: Skönt. När till och med agenten säger så kan vi slänga Djurgårdsryktet i papperskorgen. Rent önsketänk från deras fans.

Skrubben: Bertilsson har en deadline den 15/5, det börjar närma sig..

Makita: Haha, det är bra att du är medveten om ditt negativa tänkande iaf. Mer än man kan säga om många härinne :)

Judas11: Du kan väl diskutera Växjö i ert forum? Eller är det lika dött som er ungdomsverksamhet?

Zappaholic: Var snäll nu och mot Judas

Zappaholic: Det roliga är att deras officiella forum är typ helt dött. Deras finaltrådar mot oss hade typ 2-3 sidor. LOL.

{8399}: Ärligt talat har jag inget emot om Berra drar och vi kan lägga hans monsterlön på en spetsforward istället. Nu när vi fick in Andersén ser backsidan ändå ruggigt stabil ut.

Skrubben: De har redan börjat göra laguppställningar med Palushaj. :p

Brynäsgubbe: Ganska fascinerande hur det fungerar med ryktesspridning. Difs sportchef var öppen med att man var ute efter Palushaj förra sommaren. Då börjar en del fans tro att det automatiskt innebär att man kommer jaga honom även till nästa säsong. Namnet börjar nämnas mer och mer på Hovet och samma rykte går runt i cirklar.

{8399}: Äsch. Det var ju inte ens elakt...

Skrubben: Vi kan väl inte heller riktigt lita på vad hans agent säger. Har hänt förr att man förnekar att kontakt existerar, så 24 timmar senare finns ett kontrakt skrivet.

Zappaholic: Dax att ge oss de sista pusselbitarna så man kan släppa hockeyhelvetet och ta sommarlov!

Jag tycker personligen att man inte ska ge Palushaj hur mycket tid som helst. Så jäkla bra och "oumbärlig" är han ändå inte.

ellis: Beror på hur du definierar "bra" och "oumbärlig". Han och Rödin har varit våra bästa offensiva spelare sedan SM-guldet. Inget snack om att han håller en egen klass för sig.

ellis: Självklart kan man inte ge Palushaj all tid i världen, men faktum är att om man skulle välja ett annat spår så skulle det bli betydligt mycket osäkrare eftersom hans ersättare antagligen skulle hämtas från AHL, vilket alltid är en chansning. Jag hoppas väl att i Palushajs och Bertilssons fall så finns det någon sorts ”deadline” för när dom senast måste ha bestämt sig. Men anser samtidigt att det på ett sätt är ”naturligt” att det tar längre tid att få något besked av spelare i den klassen.
Jag hoppas som många andra att både Palushaj och Bertilsson stannar över nästa säsong. Det som oroar mig mest är att vi inte fått något slutligt besked angående Paille, väntas det för länge på den fronten är risken överhängande att det blir ett panikartat beslut med stor risk för en flopp...

Semic: Berras klausul går ut 15e maj. Efter det är han garanterat Brynäs spelare.

Inkazar: Det hade jag missat! Tack för infon :)
Vet du om Palushaj har något liknande..? Antar att han inte har det eftersom du inte nämnde det

Semic: Bertilsson har kontrakt till skillnad mot Palushaj, Svar nej alltså,

Skrubben: Med "bra" så menar jag att man håller en mer gedigen säsong rakt igenom än det Aaron gjorde. Tittar man tillbaka på säsongen så var han trots allt ganska osynlig i etapper. Ingen som lyfte laget under de djupaste perioderna. "Oumbärlig" tycker jag det verkar som SB nästan ser honom som eftersom Aaron verkar få så lång tid att komma med ett besked.

ellis: Palushajs enda dipp på hela säsongen var i början av serien. Men då var ju å andra sidan hela laget totalt under isen. Efter det gjorde han i princip en poäng varenda match han spelade.

Att han går in halvskadad i åttondelen mot Luleå och trots det dominerar i den matchen säger en hel del om vilken klass han besitter. Det vore riktigt korkat att säga nej till honom nu (när både Bengtzén och agenten säger att en förlängning är nära) och istället chansa på en ny spelare från AHL.

ellis: Osynlig i etapper?? Som Skrubben så klokt skriver så var det inledningsvis. Resterande delen av säsongen var han grym. Sätter han sin signatur på ett kontrakt är det en av SHL:s bästa forwards vi får behålla.

Sluta trolla tack.

Brynäsgubbe: Lika som ni gjort laguppställningar med Scott, Rensfeldt och fan och hans moster. Så ser det ut på alla forum just nu.
Er lokaltidning har väl till och med nämnt Palushajryktet flera ggr. Så inte bara nåt som cirklar på Hovet.

Tungt tapp i Clark men antar att man valde Danielsson. Ändå ett uppköp.

Palushaj har då inte varit osynlig när jag sett er. Nästan alltid bäst på isen. Drömvärvning deluxe. Men gissar att han inväntar bra kontrakt från KHL/NLA.

Precis tittat klart på Växjö-Brynäs från omgång 1 som Cmore visade repris av under kvällen. Det är väldigt tydligt att vi försökte spela ett helt annat spel då än vad vi gjorde under senare delen av säsongen. Vi var minst lika skickliga med puck som Växjö den matchen. Man såg tydliga mönster hur vår offensiv skulle fungera, där puckkontroll var en nyckelfaktor för Melin.

Däremot såg man redan i den här matchen tendenser till ett virrigt agerande i försvarsspelet. Nu gick den här matchen helt okej, men samtidigt kände man att vår defensiv var en tickande bomb. Med det där försvarsspelet skulle vi börja läcka bakåt förr eller senare.

Det var detta som Sjödda fick agera brandsläckare för. Tyvärr blev vårt anfallsspel (som var riktigt bra) som Melin satt under försäsongen totalt bortblåst. Jag hoppas att Sjödda (om han nu blir HC) kan bygga om vårt spel från grunden. Jag har förståelse för att offensiven blev lidande när vi var tvungna att börja om säsongen i oktober, men till nästa säsong vill jag se en bättre balans mellan försvarsspel och anfallsspel.

Skrubben: Vi skulle nog ha haft mer tålamod med Melin, kanske tagit in en röst till i båset.

{8399}: Det var ju Melin som VAR den nya rösten i båset...

Peja: Melin var ingen röst, han sa ju ingenting.

Peja: Bz skulle ha tagit sig ner i omklädningsrummet och sagt till spelarna ATT GILLA LÄGET. Att inte prestera på grund av att man inte gillar spelsystemet är fan tjänstefel. Personligen så hade jag rivit av C:et av Blomman tidigare. Visat vem som bestämde.

{6984}: Instämmer, det hade varit rätt sak att göra, men också en betydligt svårare sak att göra i jämförelse med att kicka tränaren. Genom att göra Melin till syndabock gav man spelartruppen en chans att skylla ifrån och rädda säsongen. Jag kan ändå förstå att ledningen valde den utvägen, sett till att man trodde truppen var tillräckligt bra för att kriga i toppen (grov felbedömning).

{6984}: Som jag förstår det handlade det inte om att spelarna inte gillade spelsystemet. Man spelade på ungefär samma sätt som under Bulan fast med ännu mer puckkontroll. Bråket handlade om att spelarna inte gillade att Melin aldrig tjatade om detaljer med spelarna. Han gav ett större ansvar till spelarna själva, vilket det visade sig att spelarna inte klarade av. Jag tror det är väldigt svårt att bara säga åt spelarna att ”ni får stå ut med detta”. Ingen spelade dåligt medvetet.

Clark till KHL.

Skrubben: Exakt, Melins ledarstil gick inte hem. Den har ju gått hem många gånger under åren, men att efterträda en så annorlunda ledare som Bulan är väldigt svårt. Åtminstone i ett läge där Bulan nyligen haft framgång och rimligtvis är omtyckt av spelartruppen. Hade varit en annan sak om Bulan och hans detaljstyre varit ogillat av spelarna, då hade de nog välkomnat Melin med öppna armar.

Tror också Brynäs försökte spela ett spel som man inte behärskade. Man överskattade spelarmaterialet. Det gick inte att skapa en balans mellan offensiv och defensiv. För många spelskickliga pjäser som lämnade inför förra säsongen.

Skrubben: Och det är DÄR kaptensrollen kommer in. Att visa vägen, Mana på och vara en LEDARE. I det brast Blomman.

« · 1897365 · »