1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759378 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 18/19

Sv: Silly season 18/19
Chanzone: Bellman? Boqvist? Palushaj/spetsforward?

Zappaholic: Kellman och Boqvist känns mer som framspelare än som snipers. Jag hade ärligt förväntat mig mycket mer av Boqvist förra säsongen.

Hoppas verkligen Palushaj kritar på.

Chanzone: kellman 15 mål i khk senaste säsongen?

Chris11: Ja det är ju helt ok ändå. Tycker det känns osäkert och att det finns många frågetecken kring våra forwards.

Chanzone: Efter att ha sett en massa juniormatcher med Boqvist tidigare tror jag han kan stänka in en hel del mål bara allt funkar för honom. Vasst skott som ofta satt uppe i nättaket. Men senaste säsongen var det väldigt mycket över/utanför för honom tyckte jag.

Chanzone: Det ska ju in 2 snipers så det blir nog bra till slut ☺

Peja: Anser att det är en stor skillnad mellan Melin å Sjödda , tror ingen hade någon erfarenhet av Melin medans nu har dom haft Sjödda närapå en hel säsong är betydligt lättare då att skapa sig en uppfattning. Vet ej hans spelidé huvudsaken är att spelarna köper den samt det ledarskap han står för.

Chanzone: Håller med till 100% detta lag skrämmer ingen, BZ har en hel del att bevisa!

Forsberg 1978: Om inte forwardsuppsättningen förstärks så kommer en 10:e plats att kännas som en framgång

Chanzone: vilka ska göra mål?

- Palushaj?
- Pailles ersättare
- Kellman
- Danielsson
- Boqvist
- Rohdin
- Blomqvist

Stannar Bertil vågar jag säga att vi har Elitseriens bästa backsida (bra bredd och spets). Offensivt finns det frågetecken men stannar Hajen och en till spets värvas ser det helt plötsligt riktigt intressant ut. Bättre målvakter än föregående säsong på det.

Chris11: Rohdin och Alcen kan nog sätta 10 var också 🤗

{8399}: Rohdin kan lätt göra 10. Mer tveksamt på Alcen.

Se där! Kalle Johansson klar för lakers....

{8399}: Alcén och Granström räknar jag bort produktionsmässigt nästa säsong. Dom börjar komma upp i åren och gjorde svaga säsonger senast. Rohdin kan däremot göra 10+ mål. Bra spelare i 5v5 senaste säsongen i KHK (trots dåliga kedjekamrater).

Skrubben: Tycker du Alcén gjorde en svag säsong? Jag tycker att han är på sitt kontor allt som oftast och producerar mer än jag hade trott.

Skrubben: Det är väldigt viktigt att speciellt Granis steppar upp big time.

200”/ mån förpliktigar...

mk: Glömde Granström, även han har potential till 10 baljor.

mk: Det hoppas jag, men samtidigt tror jag att han är slut tyvärr. Han har tagit emot enormt mycket stryk genom åren vilket har tagit ut sin rätt nu när han är över 30. Blir ett jobbigt kontrakt för oss kommande säsong.

Kent747Socker: Jo men Bertil räknar jag som förlorad men man får leva på hoppet, det som oroar är forwardsidan och ledarstaben och inte minst våran sportchef som jag inte litar ett förbannat skit på tyvärr!

Forsberg 1978: Tycker BZ gjort ett fantastiskt fönster hittills. Defensivt har vi värvat fantastiskt. Bertilsson har några få dagar på sig att hitta en KHL-klubb, annars kommer han att stanna, och med tanke på deras utlänningskvot på 3 spelare per klubb är jag inte helt säker på att han hittar en klubb.

Offensivt är jag lite orolig, där saknar vi riktigt bra kvalitet just nu. Skulle däremot Hajen stanna så ser det bra ut, eftersom BZ då även kommer värva en till forward (och det lutar åt att det blir spets), vilket gör laget intressant. Offensivt skulle vi ha vassa spelare som;

Kellman, Boqvist, Danielsson, Hajen, Jensen och NY (spelare). Det kan bli två vassa kedjor offensivt samt 3/4e linan som håller bra nivå (för att vara 3/4e lina).

Däremot håller jag med dig vad det gäller Sjödin, jag är inte helt såld på den lösningen, men hoppas det kommer gå bra ändå. Vi kom trots allt till kvartsfinal under hans första säsong, och i år har vi enligt mig bättre trupp (avsevärt bättre defensiv, backar+målvakt).

Förlorar vi däremot Hajen och värvar två medelmåttor, ja då blir jag oroad för offensiven, men just nu ser det bra ut.

Leonardo: Om det kommer två riktigt bra snipers det lite ljusare ut, visst.

Chris11: Jaaa du, man hoppas ju att Palushaj kritar på och öser in poäng såklart. 20+ mål.

Kellman, nytt lag och ny omgivning. Hoppas att han tar ett kliv till. Det behövs verkligen. 15+ mål.

Danielsson, han måste bara leverera. Floppar han så blir det en jobbig säsong. 20+ mål.

Boqvist. Räknar med att han gör en bättre säsong än sist. 15+ mål.

Rohdin. Har inga förväntningar alls på att han ska bidra med massa mål faktiskt. 7+ mål.

Blomqvist lär steppa upp lite. Tyckte han var alldeles för ojämn förra sässen. 10+ mål.

Detta känns rätt optimistiskt dock.

Chanzone: Inte för han är sniper men tror ni det är någon risk för er att Dick(sry könsord) hamnar hos er. Han har sagt att han ska bo i Sthlm. Då är väl bara stockholmsklubbarna och möjligen ni på pendlingsavstånd som är aktuellt.

majk: Jag hade gärna sett honom hos oss. Inte som ersättare för Palushaj, men som ersättare för Paille när han lägger av.

Kent747Socker: Är det verkligen så att två spetsspelare till ska in.
Ska En spelare ytterligar in om Hajen stannar, vad jag förstod skulle truppen vara klar om Hajen förlänger.
Hoppas jag har fel kommer det in två spetsspelare ytterligare och Bertilsson stannar då ser laget mycket intressant ut.
Det är det inte många lag om ens något som har en bättre backsida.

Makita: Jag har tolkat (kan ha tolkat fel..) som att vi ska ha 15 forwards. Med Hajen kommer vi att ha 15 st, men då räknas Paille med i den beräkningen, en spelare jag knappast tror kommer fortsätta spela ishockey. Han har inte tränat på ungefär 7 månader och verkar inte heller vara nära en comeback. Han är 34 år gammal, och har en framtid att tänka på då han ändå är i slutet av sin karriär.

Paille sitter på en relativt bra lön, och ersättaren bör ha liknande lön, vilket borde vara en spelare för de första två linorna.

Tankar kring det?

Kent747Socker: Tror heller inte att Paille kommer tillbaka till spel (sorgligt slut) Om han skulle meddela nu att han slutar hur blir det med lönen från försäkringen. Kan det vara så att han meddelar att han skall sluta när kontraktet går ut? Någon som har koll på detta?

{7981}: Slutar han så bryts såklart kontraktet. Blir han utdömd av läkarna så tar försäkringen kostnaden.

{7981}: Jag tror Brynäs måste fundera på sitt ansvar som arbetsgivare också. Att ens fundera på att låta Paille spela igen med de risker för bestående men som det innebär vore i högsta grad oansvarigt. I andra brancher kanske det dessutom föreligger risk för rättsligt efterspel om det går åt pepparn?

{2064}: Brynäs kan inte göra den medicinska bedömningen utan den måste överlåtas till läkare. Brynäs kan ju inte bara säga till Paille att det är ok att inte spela om han nu skulle bli friskförklarad.

{8399}: Paille är inte dummare än att han själv förstår att det vore korkat att spela en säsong till. Han har spelat många säsonger i NHL och vunnit Stanley cup. Varför skulle han riskera sin hälsa för resten av livet bara för att spela en säsong till i Sverige? Jag är 100% säker på att han inte kommer spela en sekund för oss nästa säsong.

Skrubben: Han väntar säkert på att få det definitivt från läkarna så att han kan få ut sin lön för nästa säsong.

Skrubben: Det finns inte en chans att han kommer spela något mer. Han har än idag stora problem efter hjärnskakningen.

{8399}: Tror inte det spelar någon roll vad läkarna säger faktiskt. Han KAN säkert spela, ungefär som Engqvist i Djurgården tänker göra, men jag tror inte han ser någon mening att göra det mot bakgrund av konsekvenserna som kan uppstå.

Kent747Socker: Det är ju ett viktigt beslut som man måste kunna ha en tidsbegränsning på dock, skall vi mista ett spetsvärv för att det blir bestämt sent och så får vi in en snabb nödlösning istället? Två nya spets vill iaf jag skall vara klar inför nästa säsong om vi skall ha något framåt, tycker det känns klent med bara ev. Palushaj som en typisk spets...känns tunt tycker jag!

Skrubben: Vi får se vad han gör när hans semester börjar ta slut. Kommer han tillbaka eller stannar han med sin familj i Nordamerika? Jag gissar på det senare.

majk: Känns tveksamt om vi har råd med honom faktiskt.

Chanzone: Finns inget lag i SHL som har råd om KHL blandar sig i. Kan förstå om han tvekar pga den turbulen han kom till förra säs, kan SB övertyga honom om ett stabilt ledarskap + en stark trupp så tror jag chanserna är större och då kanske inte pengarna är den viktigaste faktorn (kan man ju hoppas ).

Skrubben: Mycket märkligt - har aldrig sett Genoway spela men andras beskrivningar vittnar om en helt annan backtyp än Andersén.

Peja: Fattar inte varför Bengtzén lägger så stora pengar på Andersén när vi redan har Bertil, Lundgren och Kilström. I mina ögon en mycket märklig prioritering, även om Andersén är en bra back. Den lönen hade säkert räckt för att behålla Clark (pga expertskatt som utländsk medborgare).

Skrubben: Kan ändå förstå det. Andersén är en stabil stommespelare som är på gränsen till landslaget. Och Bertil har nog betraktats som förlorad.

Skrubben: Andersén håller hög klass och skall ha lön därefter.

{8399}: Vem säger att att han inte accepterade ett lägre bud av Brynäs...?

Hus i stan. Familj. Vänner...Barn som skall etablera sig i förskola/skola med kompisar etc. Hans förhandlingsläge gentemot Brynäs var väl inte på topp om man säger så... På det sätt han lämnade senast samt det faktum att Brynäs redan har en stark backuppsättning och egentligen inte har skriande behov efter en Andersén. Nä... Jag tror han får mindre i Brynäs...

Peja: ”Problemet” uppstår om Bertil inte skulle gå till KHL. Då känns laget baktungt i mitt tycke och en spelare som Lundgren känns överflödig. Men ur ett längre perspektiv är givetvis Andersén en väldigt bra stomspelare som kanske till och med kommer avsluta karriären i Brynäs.

bradberry: Vi vet inte någonting om lönen utan vi har bara ett löst rykte om hur mycket Frölunda skall ha erbjudit och att Förhålla oss till.

Att betala så mycket för en spelare som Andersén (även om Brynäs antagligen får rabatt) är rätt dumt.

Att betala kvalitetsspelare bra med pengar är helt rätt. Att däremot betala bra för spelare i 3e/4e kedjan är helt fel.

Andersén ska ha bra betalt då han är en toppback. Om några dagar får vi också veta om Bertil stannar. Förhoppningsvis gör även Hajen det. Sedan kryddar vi med en spetsvärvning till, och är redo för kommande säsong med Elitseriens (på pappret) bästa defensiv.

Kent747Socker: Är tveksam till om Andersén kommer att ha siffror som en toppback. Gunderson är den enda backen i Brynäs just nu som jag ser har den potentialen.

« · 1897964 · »