1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759385 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 18/19

Sv: Silly season 18/19
bradberry:
Kalle Johansson, vad har Slakers hittat nu då?

Johan Larsson om framtida återkomst i Brynäs....

”Nära till hands...”

Rodrigo: Vilka siffror menar du då? Vilka siffror har en toppback som Gunderson menar du som är tveksamt om Andersen kan ha?

Bara nyfiken hur du menar så inget illa ment

bradberry: För mig är det en gåta att han inte haft en bättre utveckling. Han är väl inte den bästa skridskoåkaren men jag tycker ändå han har egenskaper som kompenserar. När han lämnade 2012 trodde jag att han var den av 90-92 kullen som skulle klara sig bäst i NHL. Det känns som att han fastnat i ett fack där borta och det är inte lätt att bryta.

Hipp hipp hurra på 106 årsdagen Brynäs IF🎉🎁🎂

{8482}: Han tänker på ”avancerad statistik”, vilket huvudsakligen syftar på hur en spelare bidrar offensivt. Därav att Andersén förmodligen inte kommer ha skyhöga siffror i den kategorin.

Skrubben: Andersén är faktiskt rätt bra med puck och är rätt spelskicklig överlag. Så det är ingen katastrof alls. Men ja, en toppback för mig är någon som är mer drivande i spelet. Egentligen behöver man inte ens göra så mycket poäng, Eric Martinsson är ett bra exempel det. Väldigt drivande men inte jätteimponerande poängtotal.

Rodrigo: Hmm Andersen är definitivt en toppback med SHL-mått mätt

Bratwursten : Bra är han iallafall.

Rodrigo: Du nämner något intressant där. I mångas ögon är Andersén en renodlad ”shut-down”-back, men när han var i Brynäs senast gjorde han trots allt 20 poäng. Jag hoppas han kan visa upp det spelet igen. Vi tappar trots allt Lucas Carlsson som bidrog med en hel del offensivt.

Skrubben: Känns som att offensiven på backsidan handlar mycket om att få ut mer av Larsson och Boqvist. Där finns stort sparkapital på den fronten, förutsatt att Boqvist stannar. Det låter som en vansinnig idé för Boqvist att röra på sig nu, hoppas han också inser det.

Skrubben: Mm, jag tycker att han utvecklades till mer av en, enligt klassiska benämningar, tvåvägsback.

Clark till KHL och Dynamo Riga...

bifhjärta: bara att tacka Clark för hans tid här! En grym målskytt. Men inte så drivande i spelet. Där tillför Palushaj mycket mer.

Fri läsning en timme framåt. Kommer väl inte ut någon ny information egentligen. Han säger att ”vi kommer avvakta med forwarden som ska in utöver Palushaj”. Skulle anta att han tänker på Pailles status där.

Tror ni Bertilsson hittar något?

Skrubben: Så måste det vara antar jag, sen om det finns spets utan kontrakt kvar att få sen i augusti är ju en annan femma :) Har svårt att se Paille komma tillbaka i någon poängform...jag tvivlar iaf på det starkt!

Leonardo: I september brukar det komma loss ganska många spelare från camperna i NHL. Så visst finns det absolut möjligheter att få in spets om man väntar ett tag.

Skrubben: Tror du på det där själv? Bevare oss från att SB tänker som du...

ellis: Han verkar ju tänka precis så? Att Pailles ersättare kan ansluta senare.

ellis: Fler som sagt och tänker så, tex säger Frölundas sportchef så här.

Ja, självklart tittar vi på en producerande spelare, klargör Sjöström.
Här styr förstås marknaden, det kan hända något snart, det kan dröja till i sent i sommar, men en bra back, en bra forward ska in.

Sen säger Frölunda att man måste få befintliga spelare att utvecklas och spela sin bästa hockey, det gäller ju verkligen oss med att det viktigaste är ju att få spelare att höja sig.

Rönnberg sa att dom haft tuffa samtal med spelare som måste höja sig nästa säsong och det har nog Brynäs haft med.
Tror nog fler spelare i Brynäs känner det själva så nog kommer några befintliga spelare höja sig och prestera mycket bättre=)

ellis: Men viktigast är ju Palushaj, en profil och grym spelare=) Skulle va grymt om vi få både Bertilsson och han kvar, det törs man knappt hoppas på ju!

{8482}: Börjat bli en slags fixering kring Palushaj. Något av honom eller intet verkar det utvecklat sig till. Men njae säger jag så här dags. Med all respekt för att inte veta alla detaljer så vidhåller jag att hans vara eller inte vara borde stå klart sen en god stund tillbaka nu.S å bra är han inte att få den här tiden på sig. Bertilsson kvar vore ett stort försvarsplus, håller jag med om. Anar dock att det kommer nåt negativt med honom i sista stund,

ellis: Jag tycker Palushaj ska få lite extra tid om dom känner det finns en rimlig chans att han stannar? Så bra tycker jag han är och han är även en profil som folk gillar.

Viktig vecka med Bertilsson och hur det blir med Adam, båda dom klar denna vecka så är ju backsidan klar och ruggigt bra tycker jag=)

ellis: "Med all respekt för att inte veta alla detaljer så vidhåller jag att hans vara eller inte vara borde stå klart sen en god stund tillbaka nu.S å bra är han inte att få den här tiden på sig. Bertilsson kvar vore ett stort försvarsplus, håller jag med om."

Ok.
Så när det gäller lagets viktigaste försvarsspelare så har du inga problem med att det drar ut på tiden med besked, men när lagets viktigaste anfallsspelare dröjer med besked, då ojar du dig och undrar varför det drar ut på tiden med besked?
Ja, din fixering vid just Palushaj och att det borde ha varit klart med honom sen en god stund tillbaka, blir mer och mer obegriplig....

Huge: Med tanke på att nyheten om Palushaj skrivit på för Brynäs kom i mitten på Juni förra året så känns mitten på Maj inte för sent.
Supportrar måste lära sig att saker tar tid och att man måste skilja på sin egen otålighet och hur ett lagbygge arbetas fram.

{6984}: Håller med, det är fortfarande 'early days'. Helt okej att ha enstaka spelare kvar nu. Grunden är redan lagd, det är viktigast just nu.

Peja: En dag kvar till Berras deadline va? Bara jag som räknar ner?

Brynäsgubbe: absolut inte! Det gör jag med.

Hoppas på lite roliga Brynäs nyheter den här veckan nu. Det behövs.

Ni har väl läst?

Brynäsgubbe: Berra eller inte Berra. Skillnaden blir Bra eller riktigt jäkla bra backbesättning. Nu får vi hoppas att BZ kan spetsa till offensiven en smula sen tror jag att vi går en positiv säsong till mötes.

{6984}: Det vore härligt om Berra stannade. Samtidigt måste jag säga att det är liiite kittlande att få veta hur Bengtzén gör om han drar. Vi snackar alltså om en lön som ligger mellan 250-300k per månad. Det skulle öppna upp för en kanonforward ytterligare i detta lagbygge.

Skrubben: Defense wins championships. Berra vore ovärderlig.

ellis: Med din filosofi hade Brynäs aldrig kunnat värva Gunderson, Clark, Andersén (förra gången), Scott, Sweatt, Palushaj, Salmela, m.fl.

Låter som en mycket smart idé 😂

{6984}: Nja "en smula" gör nog inte välförsedda skillnaden. "En hel del" avkrävs nog för att kanske "halvera" en tabellplacering gentemot -18. 5:a visade sig ju -17 vara ett fördelaktigt utgångsläge inför slutspel.

Skrubben: Låter som en mycket smart idé också att vänta och ens maximera risken att russinen i kakan blir knyckta av konkurrenterna.

ellis: Vilka russin? Toppspelarna brukar ofta skriva på kontraktet betydligt senare än vad du har tålamod till. Det visar listan jag precis skrev. Samma gäller för övriga lag i SHL. Örebro ska värva en hel toppkedja enligt deras sportchef, men än så länge är ingen toppspelare klar.

"Stjärnback blir kvar i SHL-laget". Å pulsen steg! ... men i onödan. Gällde Skellefteå...

ellis: minns att vi bjöd på flera mål i annats tajta matcher så om vi får bort dessa då kan FU plussa på typ 12-15 poäng på tabellen. Det hade lätt gjort topp 6 och helt andra förutsättningar i slutspelet.

Brynäsgubbe: Svar nej - även jag räknar ner....

{6984}: Ja jag hoppas din förhoppning till scenario realiseras, visst.

Skrubben: Ja vi säger väl att det är troligare hitta bra spelare i september än juni då, så du har rätt och jag fel. Det där känns tveksamt i min värld, men bra då i så fall. Tro inte annat.

Är det 24:00 imorgon kväll som gäller för Berra? Nu vore det ju en riktig spark i magen om han lämnar.

Brynäsgubbe: Om nu Bertilsson försvinner är det en konstigt vald tidpunkt. Om en KHL-klubb varit ute efter honom borde dealen vara signad, klar och presenterad.

Varför vänta till sista sekund?

{6984}: Fast era underliggande siffror med Sjödin visade att ni faktiskt hade mer tur än otur. Ni hade faktiskt en hel del tur under Sjödins tid och tog där mer poäng än ni borde gjort. Sen blev det väl lite färre än vad det borde med Melin. Men ni hamnade nog på ungefär så många poäng ni var förtjänade av kan man säga.

majk: Ja jag lyssnade på podden som Nordicbet gör, där Mårten intervjuade Sam Hallam.

Där pratar dom om underliggande siffror. Då kan man faktiskt förstå lite hur man ska tolka dom.
För en annan som är helnovis, så är det ju latin när man ska försöka tyda vad som skrivs/sägs annars.
Men där förklarar Sam på ett sätt så man fattar lite iaf.

Så Rodrigo kommer nog att få försvara detta denna sommaren oxå😀😀

Men det vore kul om man kunde hitta någonstans som förklarade det på lätt svenska😀

Zappaholic: Har inte Bertil familj?

Isf har nog Bertil med familj lite krav vart man vill flytta.
Man vill nog inte flytta till Sibirien direkt..
Så kommer inte nått i västra Ryssland är min gissning att man avvaktar minst ett år.

Zappaholic: Han väntar väl in i det sista på ett oemotståndligt anbud från ryssarna

mk: Han har inga barn att ta hänsyn till i alla fall

Zappaholic: Tror dem fortfarande håller på att läsa igenom Bertils sjukjournal, många sidor blir det......

« · 1898077 · »