Huge:"LJ har så här långt presterat helt Ok, sett till förutsättningarna med flera skador som kommit på varandra."
Du kanske kan belysa för oss andra vilka skador han haft nu under offseason... Du verkar ju veta med bestämdhet.
sylf: "För övrigt tycker jag LJ ska få chansen att spela sig i form, gärna med 20-25 min/match, men inte i Brynäs! Låna ut honom till nåt allsvenskt lag tills han bevisat på hög nivå att han ÄR vår försteback, då kan han få överbevisa oss alla som inte tror på honom!"
Ett stelbent resonemang som inte tar hänsyn till verkligheten som den ser ut just nu.
Idag kan inte LJ betraktas som en tilltänkt försteback, av naturliga skäl.
Då får man sänka förväntningarna och svälja att dom kanske inte har infriats, alla värvningar blir kanske inte som man tänkt sig.
LJ har så här långt presterat helt Ok, sett till förutsättningarna med flera skador som kommit på varandra.
Han har dock så pass mkt potential att det är värt mödan att ge honom lite mer tid än man kanske hade gett en på förhand lägre rankad back.
Och när vi dessutom har det bra förspänt på backsidan just nu iom att Cody anslutit, så är det ju ett perfekt läge att matcha LJ så att han hittar tillbaka så snabbt som möjligt.
Huge:"Själv tycker jag att dessa inlägg ser exakt likadana ut och låter som raspiga gamla stenkakor, vilket gör det svårt att försöka variera svaren från min sida."
Men svara måste du;-)
Tväst:Jag vet inte vem som förde diskussionen på tal efter matchen.Men det känns som att flertalet här vill fokusera på annat än senaste matchen.
Sen blir ju vissa diskussioner en långbänk. Och diskussionen om LJ verkar vara en sån.
Han såg bra ut igår och jag hoppas att det fortsätter så... punkt liksom.
Kan inte riktigt släppa det som diskuterades efter matchen.....
Hur kan vissa lägga fokus på L Js "bänkning" i tredje när Brynäs leder serien och vi har ett par kusiner som alla istället borde göra en digital våg för?
Men om vi nu antar att TJ & co. har fått matchningen av sina spelare helt om bakfoten, vi börjar med L J. Han skall skickas till allsvenskan för han levererar inte direkt när han kommer tillbaka efter skada.
Vem skall få lämna efter L J? Hur lång inkörstid skall näste"lågproducerande" få? Det är ju väldigt få matcher där 4 liner producerar på topp samtidigt......
Skall det alltid ligga utlåningshot över de 3-4 "sämsta" spelarna???
När jag tolkar vissa skribenters taktik att såga spelare efter ett par matcher så måste ju det betyda att vi snart har en trupp av Boorkstorlek för att täcka upp för alla utlåningar...... eller är det nåt mellan raderna som jag missat?
sylf: annars verkar ju gårdagens upplägg funka bra... man ökar stegvis med speltiden... Precis som när man spelar in en junior eler ett nyförvärv i laget.
Speltiden skall man förtjäna på bad man GÖR inte vad man GJORT för 2 säsonger sedan
Huge: Egentligen är vi väl dumma i huvet allihopa som sitter och dissar än det ena än det andra. Visst finns det alltid saker som kan bli bättre, och det ska man sträva efter. Men faktum är ju att Brynäs leder serien, har 2 förluster vid full tid, utan att spela på topp. Mycket starkt!
För övrigt tycker jag LJ ska få chansen att spela sig i form, gärna med 20-25 min/match, men inte i Brynäs! Låna ut honom till nåt allsvenskt lag tills han bevisat på hög nivå att han ÄR vår försteback, då kan han få överbevisa oss alla som inte tror på honom!
Huge: Dina inlägg är jag inte intresserad av, du låter som en repig gammal LP-skiva. Alla inlägg ser exat likadana ut och kunde knappast vara mer ointressanta. Det går inte att diskutera med dig.
Visst får du svara, det är ett fritt land, men förvänta dig inget svar tillbaka från mig.
MarcusElving: "Jag har sagt förr att man borde ställa honom åt sidan när han har varit som sämst,"
Ja, men har har väl de facto ställts åt sidan när han varit som sämst?
Eller har jag missat nåt?
"Jag har kritiserat Jonsson en hel del och tycker även att han förtjänar det, man måse få kritisera en spelare som presterar så pass dåligt."
Tja, men vad är vitsen med att sitta härinne och gnälla över hur dålig en spelare är, vi ser ju alla när det inte funkar för en spelare, eller....?
Det intressanta är väl ändå hur TJ agerar utifrån sina kunskaper och insikter och inte hur vi läktarcoacher skulle ha gjort, utan vare sig kunskaper eller insikter.
" Man kan inte ges massor med isstid om man dräller som han har gjort."
Drället är uppenbarligen inte tillräckligt omfattande för att TJ ska ge honom mindre istid.
Ett utmärkt exempel på det resonemang jag vänder mig emot: läktarcoacher som försöker sig på att coacha ett lag, utan vare sig kunskaper eller insikter.
I övrigt håller jag med i det jag själv redan påpekat: LJ fick sannolikt vila av säkerhetsskäl pga sviterna efter operationerna och att vi behöver alla backar pga tufft spelschema.
Huge:Vilka stats? Brynäs är bättre på ALLTnär man kikar på statsen...
Ett par måls överläge hade varit att önska. I alla fall ETT mål framåt i spel 5 mot 5.
Slajsarn: Klart man kan tycka att vi är ett bättre lag på papperet men det är väl inte där som matcherna avgörs?
Så hur mkt vi BORDE ha vunnit med känns rätt ointressant, ärligt talat.
Särskilt med tanke på det jag försöker säga: serien är så otroligt jämn, trots att en på papperet kanske borde vara lite ojämnare.
" ser man på statsen som du nyss gjorde för att poängtera nånting så borde vi ha vunnit med mer än uddamålet"
Vilka stats menar du?
De enda stats jag dragit upp är det du själv påstår vara anledningen till att LJ har så bra plusminus: att kedjan gjort många mål.
Ett svartvitt resonemang då kedjan väl haft hjälp av sina backar i femman, för att kunna göra dom där målen.
Jag har kritiserat Jonsson en hel del och tycker även att han förtjänar det, man måse få kritisera en spelare som presterar så pass dåligt. Jag har sagt förr att man borde ställa honom åt sidan när han har varit som sämst, det står jag för. Man kan inte ges massor med isstid om man dräller som han har gjort.
Då är det bättre att göra som igår, sätt upp honom som 7:e back och ge han några byten då och då. Det blir lättare att hitta spelet på så vis, han slipper känna någon press.
Igår spelade han riktigt bra då han var inne på isen, det skrev jag även under matchen. Han fick han 8 minuter, helt lämlipgt med tanke på hur dålig han har varit i de tidigare matcherna. Efter att ha spelat bra i sina byten i första och andra så fick han vila i tredje, bra beslut av TJ. Istället för att stressa och spela honom mycket. Nu fick han känna att han var bra i alla sina byten i matchen och kan bygga lite på det.
Redigerad kommentar
Huge:Oro är ett väl starkt ord. Men det är inte bra nog för att jag ska vara nöjd. går gjorde vi 2 mål, båda i PP mot tabelljumbon.
Lite mer effektivitet skulle smaka fågel
Huge:
Nja oro och oro. Det kan ju förstås vända i fel riktning också. Ja fast inte mycket tyder på det i skrivande stund. Det optimala är väl hur som helst att fler än en formation står för poängskörden. Förhoppningsvis lossnar det snart för spelare som Widing, Thuresson och Harju. Brynäs behöver det då säsongen är lång.
Huge:Mycket svart vitt nu Huge ;-)
Man kan ju inte stirra sig blind på statsen. LJ var flera gånger en direkt orsak till att man fick baklängesmål. Att man tappade momentum i matcherna på grund av utvisningar efter att LJ eller någon annan gjort bort sig. Du pratar om svart och vitt och stirrar dig blind på statsen... ;-)
Enligt MIN bedömning så spelar lasse för mycket på gränsen och kladdar med pucken. Det kan inga stats i världen ändra på.
Slajsarn: "Att hans kedjekamrater gjort mycket mål framåt?"
Och för att kunna göra mkt mål framåt krävs ett samarbete med backarna i femman, annars hade det aldrig blivit några mål.
Så påståendet att ett bra plus/minus bara beror på kedjans jobb, känns väl en aning svartvitt, eller....?
Redigerad kommentar
Slajsarn: Fast 1+1 är två vet du väl? Det behövs ju såklart två pp-backar då vi har två pp-formationer så såklart måste man ta in fler än bara en offensiv back...
Spelar man 25 min per match säsongen igenom varje match så är det knappast ett försök att få igång sin dyraste spelare. Om han nu varit så dålig defensivt som du hävdar, borde inte han ha en väldigt dålig +/- då med tanke på att han då spelade enormt mycket? Hur kommer det sig att han inte har det då?
atilla: "Varför skulle han isf fått MASSVIS med speltid av tränarna om han inte gjorde det bra?"
Brist på alternativ? Ett försök att få igång sin dyraste spelare för att få ut nåt av sin investering? Vad vet jag?
Jag konstaterar bara att sedan matchen mot Luleå som för övrigt slutade 5-0 när LJ fick vaden uppskuren så var matchen igår den första matchen JAG tyckte att han spelade bra.
Efter att man värvade LJ som offensiv back så har man tagit in Ekholm, Gunderson och nu Fransson... Så det säger ju en del om vilka förhoppningar man haft på Jonsson att han skulle göra det han är värvad för.
Men nu spelar han och får lön. Så man får försöka göra det bästa av situationen...
Slajsarn: Ja han är ju värvad som en offensiv back, assist och mål tsm med bra uppspel brukar ju stå ganska högt upp hos dem. Fast vad vet jag, du som verkar veta allt kaske anser att det är tränaren som ska göra målen. En pp-back som kan spela pucken ist för bara lägga iväg den så fort han får den är ju livsviktigt. Titta tex på växjö hur deras pp går utan en kille som Heikkinen.
Ja de första säsongerna har han då inte kladdat särskillt mycket så som han gör nu. Varför skulle han isf fått MASSVIS med speltid av tränarna om han inte gjorde det bra?
arnio:Visst ser det bra ut... Men det kan bli mycket bättre. Just nu så ligger våra framgångar på ett par spelare. Lindholm och Järnkrok.
En lite för liten marginal för att det skall kännas bra. Fler spelare måste upp och leverera.
atilla:Men Herregud! Mål? Är det det enda som räknas? Jonsson spelar BACK så i först hand sk han spela försvarsspel.
Jonssons nackdel har alltid varit det fysiska spelet. Han är på tok för vek i närkmperna TROTS att han väger 94 kg. Han använder hellre klubban och drar och slashar istället för attanvända kroppen.
Han tenderar att kladda med pucken och försöker sig på svåra dragningar vid egen blå som gör att man riskerar att få spelvändningar emot sig, vilket vi hr fått ett otal gånger genom hans nonchalanta spel. Det är och har varit hans stora svahget.
Igår såg man inget sånt. Han spelare rakt och enkelt, använde kroppen i närkamperna och levererade ett snabbare första pass. Så han slapp att bli fastheckad. Fortsätter han på det sättet så förtjänar han en plats bland sex backar.
Han må vara seriens i särklass bäst betalde 5-6 back, men den lönen har han ju oavsett spel eller inte...
foppa78: Jo fan nog var han bra som satan innan och även efter den skadan. Kommer ihåg första säsongen, snubben låg ju på 25 min i istid. Matchades riktigt hårt av tränarna för att det kanske inte var jättebra ställt med backar och han gjorde det jävligt bra. Efter skadan på vaden så har han ju faktiskt gjort en bra säsong till. Han gjorde 13 kassar och vann skytteligan för backar. Så att säga att han varit urusel varje säsong är ett rent och stort jävla SKÄMT!
Förra säsongen grusades ju pga att han inte fick spela pp då ekholm och gundersson var bättre där, och pga skador på armbågarna/axlar och på fötterna. Tyvärr för hans del så kommer det inte bli någon pp iår heller, men nu när han opererat sig så borde han kunna höja sig igen iaf.
Wesley:" Då är det helt rätt att försöka matcha honom i form fram till jul. Sedan gör säkert tränarna en ny utvärdering om vad som ska gälla för kommande vårsäsong, läs utlåning?"
Ett slags korttidskontrakt alltså ;-)
Jag kikade på matchen i sin helhet i efterhand igår och Lasse Jonsson gjorde en stabil insats tycker jag. Varför?
Jo, för att han spelade ENKELT. Hans största fel har alltid varit att han försökt sig på allt för svåra saker och när man då misslyckas så ser det billigt ut.
Kanske har han sett på träning och match hur Franson spelar. ingen glamour, inga dragningar som får publiken att dra efter andan utan ENKELT RESOLUT OCH SÄKERT. Ochvågar sig en motståndare in framför kassen så smäller det.
Visst Cody väger 2 KG mer än Jobnsson så där ha han ju en stor fördel v sin kroppshydda ;-)
Säsongen 2010-2011 så fick han denna utnärkelse Elitserien Most Goals by Defenseman (13)
Och han var ju värvad som offensivt back. Så något har han gjort bra. Men i dagsläget lever han inte upp till förväntningarna helt klart, som andra har varit inne på så har det dykt upp ett bra läge för att inte behöva stressa fram hans form nu när vi har fått Franson och har några junisar som gör ett okej jobb. Då är det helt rätt att försöka matcha honom i form fram till jul. Sedan gör säkert tränarna en ny utvärdering om vad som ska gälla för kommande vårsäsong, läs utlåning?
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
bifhjärta:
Tänkte detsamma i Scandinavium härom lördan..... där är ju alltid många Brynäströjor men nu senast var det JÄTTEmånga..... guldeffekten? :-)