Ny Sportchef
Jajjen: Linköping saknar visserligen SM-guld. Men Linköping är å andra sidan med i fighten om guldet år efter år. Något Brynäs inte har varit. Linköping har under 2000-talet nått fem semifinaler, två gånger av dessa har man gått till final. Brynäs är inte ens i närheten av den framgången, förutom SM-guldet.
Rent hypotetiskt, är ett lag som har nått final varje säsong under 2000-talet mindre framgångsrikt än ett lag som vunnit ett SM-guld under samma period men sedan aldrig nått slutspel? Beror på hur man ser på vad som är framgång men det känns ju ändå som att det är mer framgångsrikt att ha ett topplag säsong efter säsong än att ha ett bra lag en säsong för att sedan bara misslyckas.
Rodrigo: Allt handlar om vad du jämför med. (Jag snackade ursprungligen om den senaste tioårsperioden men den är ganska nära hela 2000-talet.)
Vilken brynäsare skulle vilja byta med Djurgådens eller Timrås fans? Vilken brynäsare skulle vilja vara utan SM-guldet, som Linköping saknar? SAIK är INTE bättre totalt under 2000-talet. Kvar är FBK, HV, Modo, Frölunda som under hela perioden gjort bättre resultat. Av drygt 600 klubbar.
Jag påstår fortfarande att Brynäs är ett av 2000-talets bästa hockeylag.
Jajjen: Brynäs har varit tre gånger i kvalserien, vi hade lika gärna kunnat åka ut då. Nu hade vi inte oflytet på samma sätt som tex Djurgården eller Timrå har haft. Med lite oflyt hade vi åkt ut någon av dom gångerna. Vi får vara riktigt nöjda att så inte är fallet.
Lag som har varit mer framgångsrika än Brynäs under 2000-talet är Linköping, Färjestad, Frölunda, HV71, MODO, Skellefteå. De lag som är kvar i SHL då som inte har varit lika framgångsrika? Leksand, Örebro (som gick upp i Allsvenskan först 2009), AIK, Växjö (gick upp SHL 2011, ser ut att bli framgångsrika denna säsong) och Luleå, som egentligen har varit lika framgångsrika men utan SM-guld (har dock inte varit i kvalserien). Sen har även Djurgården varit mer framgångsrika under 2000-talet, förutom degraderingen. Sen så har ju även Timrå varit i tre semifinaler under 2000-talet.
Jag menar inte detta som någon kritik riktad mot Sundlöv eller dom som leder laget. Menar bara att det skulle vara fel att påstå att Brynäs varit en av dom mest framgångsrika lagen under denna period.
Jeklund:
"men du kan inte påstå att de tongivande spelarna i guldlaget var sundlövs förtjänst?"
- Rekrytera och motivera/behålla Tomas Thelin. SC Sundlöf
- Argumentera internt för bibehållen satsning/budget för juniorverksamheten. SC Sundlöv
- Besluta om en lag-/spelmässig satsning på de egna, yngre spelarna. SC Sundlöf
Get real!
Redigerad kommentar
Vänta lite nu... en av 2000-talets bästa hockeyföreningar? Det är väl lite att ta i? På junior-sidan, möjligtvis, ja. Men A-laget? Mellan 2001-2011 nådde vi inte längre än kvartsfinal och lägg där på ett par kvalserier. På vilket sätt är man då en av 2000-talets bästa hockeyförening? Vi må vara en av Sveriges bästa hockeyföreningar genom tiderna... men 2000-talet har varit riktigt mörkt emellanåt.
Måste bara säga det igen, men hur skönt hade det inte varit med öppna löner? Iallafall för oss fans. Tror dock inte spelare eller sportchefer är så sugna på det dock...
Hade varit lättare då iallafall, att se större skillnader på en bra/dålig sportchef. Och dessutom se tydligare om trupp/spelare överpresterar eller underpresterar med tanke på löner.
För att han var tf kd de sista ca 30% av versamhetsåret o ev blev förd bakom ljuset som ledarmot o utan att erkänna hans del i senaste årens ekonomi...? Anser din oro obefogad.
Argumentet m SC tar jag inte seriöst
Men allvarligt...dina argument om HGK o ekonomin stämmer ju inte...
Fö var 12/13 ett SKITÅR o 13/14 ett nyckelår
Men i övrigt är iaf jag nöjd med att gå fr kvalserie t guld på 4 år med ekonomiskt stålbad
OCH, att ledningen tog det strategiska beslutet att inte dra ner på ek förutsättningarna för juniorerna och samtidigt ge dem MKT STORT förtroende.
Jävligt bra sammanställning av poängen senaste 10 åren!
Men detta är trots allt en nyckelsäsong, vi måste ha studsat tillbaka när våren är här
Sen ser jag det som en självklarhet m nytt friskt blod på SC o Head C efter 14/15
tjugo8: Hehe, däremot funkar "utstötningsreflexen" klockrent. Alltså att hitta syndabockar. Se 3:e Mosebok, 16 kapitlet.
Urgammal, osympatisk och livsfarlig ryggmärgsreflex för att lägga skulden för livets alla jävligheter på en person. Flitigt förekommande genom historien; från biblisk tid till häxbränningar och nazismens judeförföljelser.
Och att ngn kommer upp m ett bättre alternativ...
...och det här forumet jobbar inte så mkt "bring problems with a solution"...
Mycket snack om att Sundlöv är fel, oerhört lite om vem som ska ersätta...
Gozzi;
Kanske kunde vara ngt.
Ser inslaget på AB och han ger ett väldigt sympatiskt intryck och han kan tänka sig SC igen.
Har gjort bra resultat givet resurserna, 10 års erfarenhet, är ute o scoutar några år nu, känner Brynäs lite grann...
Stefan Bengtzén, Karlskrona
Föreslagit honom tidigare, troligen kontrakt tom 14/15, som Sundlöv
Jag vill INTE se Dackell som SC...skicka papper till migrationsverket, förhandla med agenter, ansvara för en 50-miljonersbudget etc...Skön kille/spelare, ingen SC!
Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!
M.V.H Tor!
http://hockeykultur.com
Såg matchen igår på ComHem och undrar vad Djoos menade när han blev intervjuad i pausen om ryktena som placerat honom som ev Sportchef.
Svar: "Jag? Näää, inte här inte."
Hm.....