Inlägg: 1509429
Svarskommentarer
Sv: Ispremiär 12/13
Huss: Det finns väl någon historik kring uttrycket Brooklyn tigers, för det dök väl inte upp med dom nya symbolerna. Den klassiska sidan "Brooklyn Tigers Tribute page" måste ju fått sitt namn från någonstans?
Sv: Ispremiär 12/13
Huss:
Som jag förstått det handlade valet av en tiger mer om att stadsdelen Brynäs längre tillbaka, typ 60-tal i folkmun kallades Gävles Brooklyn och laget därför hade smeknamnet Brooklyn Tigers.
Slajsarn: Det var en ren NHL "copycat" (ursäkta ordvitsen) med djur som lagets maskotar. När Elitserielagen ville börja tjäna pengar via merchandising så adopterade lagen olika djur eller symboler.
Tigern var det som passade Brynäs bäst (färgkombon, Tigern Johansson) samt att det var ett större, kraftfullt djur (funkar liksom inte med en ekorre..). Men säljer också barngrejer bättre med en djurmaskot.
På senare år har man tonat ned den vinklingen rejält.
Men var glad att du inte håller på en klubb som har en stor blå kossa som symbol...