Inlägg: 1578261
Sv: A proposito de nada
sniper: Innan elitserien drog igång spelade man väl som fotbollen, dvs seriesegraren vann sm-guld, eller har jag fel?
Svarskommentarer
Sv: A proposito de nada
Dr Spec: Hittade nog svaret på Wikipedia.
- 1922-1944 Det fristående Svenska Mästerskapet består av rena utslagstävlingar med kvartsfinaler, semifinaler och final mellan de anmälda lagen.
- 1945-1951 ettorna i Division I Norra och Division I Södra möts för att utse seriesegrare. Det fristående Svenska Mästerskapet består av rena utslagstävlingar med kvartsfinaler, semifinaler och final mellan de anmälda lagen.
- 1953-1955 ett möte mellan segrarna i Division I Norra och division I Södra i bäst av två matcher.
- 1956-1961 en SM-serie med de två främsta i Division 1 Norra och Division 1 Södra. Före 1956 tilläts inga lag från Norrland att spela i högsta serien.
- 1962-1965 en SM-serie med de fyra främsta i Division 1 Norra och Division 1 Södra.
- 1966-1967 ett slutspel med kvartsfinaler, semifinaler, match om tredje pris och final i bäst av tre matcher mellan de fyra främsta lagen i Division 1 Norra och Division 1 Södra.
- 1968-1974 en SM-serie med de fyra främsta i Division 1 Norra och Division 1 Södra.
- 1975 ett playoff med de fyra främsta i den allsvenska serien.