Inlägg: 2775923
Svarskommentarer
Sv: Matchtråd Brynäs IF - Skellefteå AIK 2024-11-23
Svensson_62: Om vi hårdvinklar det åt andra hållet då.
Lek med tanken att Gävle är största staden med ett SHL-lag. Brynäs har fullsatt i varje match men publiksnittet i SHL ligger på 2000 personer eftersom de andra varken har publik eller arenor till mer. Antalet ungdomsspelare är 20% av dagens och TV-avtalet är numera bara värt 2 miljoner per klubb. Tre Kronor går hårda bataljer mot Danmark om att spela A-VM. Däremot vinner Brynäs SM-guld varje säsong eftersom man är störst, rikast och allmänt bäst i landet. Skulle du föredra det framför dagens läge, eftersom du bara bryr dig om Brynäs?
Lek med tanken att Gävle är största staden med ett SHL-lag. Brynäs har fullsatt i varje match men publiksnittet i SHL ligger på 2000 personer eftersom de andra varken har publik eller arenor till mer. Antalet ungdomsspelare är 20% av dagens och TV-avtalet är numera bara värt 2 miljoner per klubb. Tre Kronor går hårda bataljer mot Danmark om att spela A-VM. Däremot vinner Brynäs SM-guld varje säsong eftersom man är störst, rikast och allmänt bäst i landet. Skulle du föredra det framför dagens läge, eftersom du bara bryr dig om Brynäs?
Man skulle då kunna bygga upp en vision om att 3-4 storstadslag dominerar totalt och turas om att ta alla guld. Landsortslagen får då agera utfyllnad i serien.
Tänkvilket intresse det skulle bli istorstadsregionerna. Jättebra för svensk hockey! 👍
Sedan för att krydda det med inbjudningar till Percy, Bert Karlsson, Hugo Stenbäck, Porser, Ejendal, PEAB och Jan Emanuel att de får vara med och buda på att köpa ett guld till valfritt landsortslag kanske max var femte år - bra för journalisterna - blir lite omväxling att skriva om.
OBS ironi.
Jag väljer att hålla på Brynäs 100%.
Den vaga journalistklyschan ”bra för svenk hockey” undandrar sig min bedömning (som man säger på kanslisvenska).
Tänk om storstadsdominamsen på 50-talet fortsattin i 60- och 70-tal. Då hade Brynäs och Leksands supporterstöd nu sett helt snnorlunda ut.
Heja Brynäs!