Inlägg: 2818355
Svarskommentarer
Sv: A proposito de nada
Gavve: Det är avancerad statistik som gjort att det skjuts mindre ofarliga skott både i hockey och fotboll. På högsta nivån inom fotbollen har man genom statistiska analyser kommit fram till att det inte lönar sig att skjuta från lång distans, därför ser man färre drömmål, men också färre skottförsök från distans. Skulle tro att det är samma sak inom hockeyn. Sen tror jag att man inte längre har lika många med pucken begränsade spelare i NHL, samtidigt som målvakterna är ruggigt bra.
Det podden diskuterade var om det har att göra med att man inte skjuter lika mycket i dag men att de skott man skjuter är farligare. Framförallt i NHL var det (enligt podden) tidigare att man skulle skuta på allt. Men det är inget jag undersökt själv på något sätt.
Hade det bara varit p.g.a "lättare att göra mål" så borde antalet gjorda mål ökat parallellt med att räddningsprocenten går ned tycker jag.