Inlägg: 2965349
Svarskommentarer
Sv: A proposito de nada
Gavve: Laget har spelat totalt klappkast sedan Novemberuppehållet och hade det inte varit för Hellberg hade vi nog inte tagit några poäng alls senaste två månaderna. Jag har ingen statistik på det men jag kan inte tänka mig att det finns många av seriens målvakter som får så många klara lägen emot sig.
+ 1
Sv: A proposito de nada
Gavve: Jodå - men väger man in Brynäs sviktande försvarsspel och katastrofala box play fram till nyligen måste man också beundra Claras insats. Jag har inte, som du, gjort statistik - men min gissning är att Claras siffror med lika många spelare på banan är betydligt bättre än Hellbergs. Brynäs har en riktigt bra förstakeeper!
+ 4
Liknande siffror mot Timrå när han stod senast.
41-22 i skott och ändå 2-3 till DIF efter förlängning. Timrå förväntades göra över 5 mål i denna match. Bara i dessa 2 matcher har han alltså räddat 7 mål mer än förväntat.
Sen har han (och Djurgården) absolut haft några plattmatcher också. Han är verkligen inte perfekt hela tiden. Men han har tredje mest vinster av alla målvakter i ligan (3 fler än Clara trots 1 match mindre spelad). Han har dessutom 4 färre förluster än Clara. Och då ligger Clara ändå rätt okej till i målvaktsligan (utom i BP).
Han har väldigt väldigt bra statistik om man inte bara tittar på svs% här. Att DIF bara kan vinna när han står säger väl en del om hans betydelse också. De har ju än så länge inte vunnit en enda match när han inte stått (varken i OT eller straffar heller).
Edit: 7 mål mer än förväntat. Skrev 6 först.