Inlägg: 3031428
Sv: A proposito de nada
Vuzkx: Brynäs har ju initierat samarbeten tidigare kring just insamling av match/spelardata. Vet inte vad det har mynnat ut i, varit tyst på den fronten sista åren. Kanske inte var intressant för vår analytiker, som mest verkar vara intresserad av om målvakten är längre än 195cm…
+ 2
Svarskommentarer
Sv: A proposito de nada
KulaShaker: Bor i ett område med många hockeyföräldrar och hockeytränare (Boo), bl a annat språkar jag ofta med en som tidigare varit ansvarig för Djurgårdens juniormålvakter (tränade bl a Carl Lindbom under några år). Han menar på att den optimala längden hos målvakter är 190 cm, eller strax under, eftersom rörligheten och sidoförflyttningarna blir lidande ju längre man är över 1 och 90.
Sv: A proposito de nada
KulaShaker: Känns som att Brynäs skulle behöva utvärdera hur det funkar för Hansson att vara analytiker och målvaktstränare i Brynäs och samtidigt jobba för Tre Kronor. Det är kul att befordra personer internt och tilldela de nya arbetsuppgifter, som att Hansson blev målvaktstränare när man skar ner kostnaderna, men hans facit som målvaktstränare är ju fullständigt horribelt. Särskilt om man jämför med Pekka Alcén. Hansson hade aldrig varit målvaktstränare på elitnivå innan Brynäs och det finns inget som helst track record som föreslår att han är kapabel arbetsuppgiften. Däremot finns massa objektiv data som påvisar att målvakterna som han varit med och värvat och därefter tränat oftast inte håller måttet. Man undrar också hur mycket tid han har för juniormålvakterna, där ju Alcén var väldigt aktiv och framgångsrik.
+ 20
Sv: A proposito de nada
Det som oroar mest är att ledningen trodde på Källgren och Fjällby. Kompisar som hänger med NHL/AHL bättre än mej sågade värvningarna direkt med hjälp av statistik. Jag tror Källgren hade sämst stats i hela AHL.
+ 7