1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 778934 inlägg · 7967 ämnen

Inlägg: 77995

Näst bäst i ES på ekonomi.
Brynäs IF:s ekonomi har ju flitigt diskuterats på detta forum och somliga tycks tro att den delen skulle vara misskött och laget är på ruinens brant. Sedan blev det en del frågetecken när man värvade SM-Liigas bästa passningsläggare och det kom fram att man dessutom försökte värva Nurminen. Hur tusan har man råd med det helt plötsligt? Jag skrev att när man nu har en stabil ekonomisk grund att stå på så kanske man kan "chansa" mer med lönebudgeten, eller så har man vunnit på stryktipset, inte tusan vet jag.
Tanken med denna svammeltråd är iallafall att visa att BIF mellan säsongen 97/98 till 00/01 är näst bäst i elitserien på ekonomi! Här följer en lista på hur mycket lagen tjänade, eller förlorade från säsongen 97/98 till 00/01. Siffrorna anges i miljoner kronor och inom parantesen hur mycket dom hade på banken efter säs. 00/01.

MoDo +16,8 MKr (+17,5 MKr)
BIF +10,6 (+5,6)
DIF +9,2 (+8,5)
FBK +4,5 (+11)
IFB +0,1 (-2)
HV -0,8 (+8,8)
LIF -3,2 (-6,3)
LHF -4 (+0,3)
MIF -5,1 (0)
VFHC -20,5 (-19)
AIK -34,5 (+6)

Har inga kompletta siffror på LHC, SSK och TIK. Men på banken hade dom efter 00/01; LHC (+2,6), SSK (+2) och TIK (+1,6).

Jag tycker det är jäkligt starkt av BIF att gå 10,6 Mkr plus under denna tid, man ska komma ihåg att MoDo, DIF och FBK aldrig åkte på några skatteskulder. Vissa klubbar drabbades däremot jävligt hårt t.ex MIF och VFHC. Att AIK hade +6 miljoner på kontot (efter den här säsongen är väl dock dom pengarna långt, långt borta) beror på att man bolagiserades då och det egna kapitalet får inte vara negativt i ett aktiebolag, alltså sköt ägarna till pengar. MoDos ekonomiska succé beror dels på sportsliga framgångar under den här tiden men främst på att man hade en gynnsam sponsor. Den sponsorn bröt dock samarbetet efter 00/01 och klubben budgeterade faktiskt med flera miljoner minus den här säsongen, nu gick man iofs till final (mot FBK) så det kanske inte blev så illa ändå.
Hoppas detta skingrar tron att BIF skulle vara en fattig klubb. Man har mindre resurser än många andra klubbar, javisst! Man har mindre omsättning än många andra klubbar, javisst! Men vad FBK har visat så behöver man inte vara en storstadsklubb för att bli en hockeymässig och ekonomisk stormakt i elitserien. Allt man behöver är VILJA och VISIONER. Jag tror att det är just det som sker i BIF just nu. Man nöjer sig inte med att hänga i storklubbarnas svans, man ska vara den som leder utvecklingen. Planerna på den nya arenan och den satsning på nyförvärv som verkar ske nu ser jag som tecken på det. Först är man tvungen att bli en stabil förening, såväl sportsligt som ekonomiskt. Sedan kan satsningarna komma....

(Siffrorna är hämtade från tidningar och klubbarnas hemsidor)

Att tänka på innan du skriver inlägg:
- Vänligen notera och respektera Hockeysnacks regler.
- Moderatorerna kommer att vara extra uppmärksamma på regelbrott som personangrepp, olämpligt språkbruk (t.ex könsord) och hot.
- Personangrepp gäller inte bara andra forumanvändare utan även spelare, ledare, domare etc.
- Om en skribent skriver ett inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att få en varning.

- Om en skribent skriver flera inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att bli avstängd från att skriva i Brynäsboken under en viss tidsperiod.

- Om en avstängd användare återkommer under nytt användarnamn kommer det resultera i en permanent avstängning av det nya kontot.
- Om en skribent skriver fler än 5 inlägg under samma dag kan denne stängas av för spam om inläggsmönstret är av spamkaraktär.

- Motståndarfans som kommer in och hetsar under match kommer tilldelas matchstraff på en dags avstängning.

- Klagomål och ifrågasättanden om modereringen i gästböckerna skall inte förekomma på Hockeysnack och raderas omedelbart av tillgänglig moderator. Att bryta mot denna regel kan innebära avstängning från gästboken. 

- Moderatorerna ger alltid skribenterna chansen att editera inlägg i 5 minuter.

Sv: A proposito de nada
Bengt Ramen: Fan jag skulle ju inte skriva mer, men jag ber om ursäkt om du tog det på allra sämsta (AI sätt), Min avsikt var inte att vara jävlig mot någon. Det var ärliga frågor utifrån din attityd gentemot spelreklam. Jag blev ... | Läs mer
  • 0x40-hv71logosvg.png Senast: Förlust mot HV71
    Monitor ERP Arena, 3-4 (0-1,1-2,2-0,0-1)