SAIK - BIF
Precis! Det som händer när Brynäs möter lag som SSK eller Modo hemma som inte tar tag i taktpinnen är att Brynäs blir helt förlamade och vet inte hur de ska göra. Tränar man bara på igelkott och kontringar så blir det svårt att få till det mot lag som backar hem. Mot starka offensiva lag så blir det en pinne här och där och en och annan hedersvärd förlust.
Redigerad kommentar
Vd sägs om dessa PP uppställningar:
1a:
På blå - Jonsson,Somervouri
Framför kassen - Granis
Styr spelet - Järnkrok,Rödin
2a:
På blå - Clarke,Ekholm
Framför kassen - Sandin
Styr spelet - Nordquist,Silfverberg
När alla är friska:
PP1:
På blå - Jonsson,Kahnberg
Framför kassen - Granis
Styr spelet - Järnkrok,Rödin
PP2:
På blå - Clarke,Ekholm
Framför kassen - Sandin
Styr spelet - Nordquist,Somervouri
I en ledande PP-formation tycker jag att Järnkrok-Jonsson är givna på blå, Granis framför kassen. De andra är svårare att bestämma sig för.
Målskyttar:Rödin,Clarke,Granström,Somervouri och Nordquist i tom kasse.
Björn Bjurling
(Niklas Svedberg)
1a:
Lasse Jonsson-Jögen Sundqvist
Andreas Dackell-Jonathan Granström-Anton Rödin
2a:
Dale Clarke-Niclas Andersén
Jakob Silfverberg-Calle Järnkrok-Eero Somervouri
3e:
Mattias Ekholm-Simon Bertilsson
Emil Sandin-Jonas Nordquist-Sebastian Lauritzen
4e:
Johan Larsson-Alexander Sundström-Sebastian Wännström
Avb:
Löf-Rohdin
Hade gärna sett 4e så här ist. Rohdin-Larsson-Wännström
Annars tycker jag det ser intressant ut.
Kan tänka mig dessa kedjor när Kahna och Mads är tillbaka:
Andreas Dackell-Jonathan Granström-Anton Rödin
Eero Somervouri-Calle Järnkrok-Jakob Silfverberg
Magnus Kahnberg-Jonas Nordquist-Emil Sandin
Sebastian Lauritzen-Mads Hansen-Sebastian Wännström
Noterbart är att varje kedja har minst en rigthare.
KOM TILLBAKA #29!!!
KOM IGEN BRYNÄS KOM IGEN!!!
Anders Forsberg om kvällens motståndare.
Då har dom ändå mött HV,FBK...
Att spöa hv är inte nån större bragd i det slag de är just nu
Bra analys Guran.
En sån här match ska vi ha med oss poäng,det är helt klart känslan så här nån timme efter.Men i tabellen räknas inte hur bra man spelar;)
ser tyvärr ut att få rätt. Nu måste en ny målvakt in snarast möjligt,
innan vi hamnar för långt efter.
Det Timrå gjorde förra säsongen, att som avsågade på kvalserieplats,
jobba sig upp till slutspel. Det händer bara någon enstaka säsong.
Allt som oftast slutar det i kvalserien.
Vi kommer inte klara en kvalserie med de målvakter vi har nu.
Det hade inte gått förra vändan i kvalserien med Korhonen/Sperrle
heller. Minns med fasa Korhonens match mot Malmö borta.
Det var väl då Brendl gjorde 5 poäng, men matchen förlorade vi med 7-5.
Hade vi kört med Korhonen/Sperrle då, så hade vi legat där Mora gör nu.
Om klubben ens hade existerat. För Brynäs har helt klart utgifter utanför
spelartruppen som inte fungerar i allsvenskan.
Så nu gäller det att sondera vilka målvakter som kan tänkas bli
lediga på andra sidan atlanten och agera så snabbt det bara går.
Nästa omgång så blir det väl den obligatoriska hemmaförlusten
mot Färjestad. Om de brukar få enkla mål mot oss i vanliga fall,
vad ska de då inte få den här säsongen.
Så på torsdag blir det verkligen en ödesmatch mot AIK.
för vad som får anses vara knappt godkänt (90%), så motsvarar det
i princip ett mål per match. Om man kollar på de resultat vi haft
hittills, så blir det minst 5 poäng.
Så prioritet ett: en ny målvakt.
Sen skulle en back som ersätter Hietanen inte skada heller.
Molin saknas definitiv i spelet i numerärt underläge.
De senaste säsongerna har vi legat bland de bästa i den
spelformen, men nu ligger vi bland de sämsta.
Detta är en utopi, alltså är det bara att förbereda sig.
Din matematik går inte ihop.
Vem förutom Clarke ska skeppas om vi ska plocka in två backar?
Jag väntar 5-6 matcher innan jag tar fram bågfilen;))
Min bågfil vässades när jag såg den slutgiltiga truppen i somras, och det finns ingen anledning att stoppa undan den heller. Dumlöv har misslyckats återigen!
Nej, men han har väl så vitt jag vet spelat i samtliga innan.
Mest tack vare att Bertilsson varit skadad.
Slingra dej inte Hugelikt nu;))
Tycker ändå backsidan ser okej ut.Får dom lite trygghet med en bra keeper bakom sej så kommer det bli bättre.
Det var befriande att se Brynäs spela offensivt idag, men man är fortfarande för ineffektiva, samtidigt som målvaktsspelet är för dåligt. Och de långsamma spelarna (t.ex Dackell) försvinner mer eller mindre totalt när lagets strategi är att forechecka & åka mycket skridskor.
Jag hoppas verkligen att Czarnecki vågar satsa på Svedberg som etta. Det är uppenbart att han är bättre än Bjurling. Modernare, bättre skolad, snabbare.
Clarke känns felscoutad och jag skulle gärna bryta kontraktet med honom och således frigöra pengar till ett nyförvärv. Samt testa Victor Berglind på backsidan. Han är minst lika bra som Tim Heed i PP.
Vore även trevligt att testa en målfarlig spelare som Rensfeldt, han har näsa för mål och ett riktigt farligt skott.
Håller med i det mesta Peja,förutom att man ska bryta kontraktet på Clarke.Tycker man måste ge honom tid att komma in i spelet på stor rink och Brynäs sätt att spela.Men han har haft en tung start.
Och att bryta ett kontrakt så där det är nog enklare sagt än gjort.
Håller med i det mesta Peja,förutom att man ska bryta kontraktet på Clarke.Tycker man måste ge honom tid att komma in i spelet på stor rink och Brynäs sätt att spela.Men han har haft en tung start.
Och att bryta ett kontrakt så där det är nog enklare sagt än gjort.
SKAIK-Brynäs omg 6 ES 4400 åskådare
Skellefteås ispremiär 4200 åskådare.
;)
Plats nr 14 i målvaktsligan hittar vi........
Björn Bjurling 85,44%
Grattis
än vad vi gjorde på de första 11 omgångarna förra säsongen.
Vi tycks redan nu vara inne i ett av de allt för många perioder
utan trepoängare, som vi drabbats av de senaste säsongerna.
Kanske var det fel målvakt vi värvade från Modo.
Inte för att Svedberg har några katastrofsiffror än så länge.
Om man ska jämföra med de senaste säsongerna (d.v.s. räknar
bort det insläppta målet i straffläggningen) så har han en
räddningsprocent på 90,77. Det får väl räknas som OK för den
som hittills varit andremålvakt.
Men Zajkowski toppar målvaktsligan i allsvenskan på dryga 95 procent.
Vad jag kan minnas så var han nästan alltid bra mot oss de matcher
han fick stå. Men å andra sidan så spelar väl alltid Modos målvakter
bra mot oss, vilken målvakt de än slänger in. Till och med Bjurling
skulle troligen vara bra mot oss, om han spelade i Modo.
ett lag på papperet och värva några namnkunniga spelare.
Timrå har värvat ett antal "dyra" spelare och på papperet väl
ersatt de spelare de tappat. Det är väl bara på målvaktssidan
det såg ut som de inte gjort det, men det tycks funka ändå.
Men de verkar inte vara nöjda med det, eftersom Sonnenberg
också kan vara på väg in.
Jag tror heller inte Skellefteå ångrar sin sena värvning av Lehtonen.
De hade redan innan de värvade honom, en på papperet stark
trupp på anfallssidan.
Men med Luleås framfart så tycks ju även andra strategier lyckas.
Bissett19: ”Det är det bästa laget vi har mött”
Anders Forsberg om kvällens motståndare.
Då har dom ändå mött HV,FBK..."
Kan ju aldrig stämma. Våra skitkastare med kungen på ungdomsgården i spetsen har väl bättre koll på sånt än vad en ES-tränare har.
Och för formens skulle så informerar jag nu kungen på nämnda ungdomsgård att följande matchanalys skrives innan nån i Brynäs hunnit uttala sig:
Håller till viss del med om att Bjurling känns ojämnare och osäkrare än vad Svedberg gör och jag verkar få rätt i mina profetior sen tidigare.
Nu räddade iofs Bjurling det mesta när det verkligen brände till i flera av deras PP och matchen stod och vägde. 1-1 var inte så mkt att göra åt, där tvingas han kapitulerar på ett kanondirektskott och är dessutom kraftigt skymd. Nästan likadant på 2-2, ännu ett riktigt bra skott men där borde han ha läst passningen lite tidigare.
Som sagt: när dom sen får ett par PP vid 3-3 så räddar han oss flera gånger och det känns surt att vi inte får ett ledningsmål när vi radar upp kvalificerade målchanser i 2 st PP, där Silfverberg ex prickar stolpen.
Ett ledningsmål där och vi har ett jätteläge att ro hem matchen.
Istället kommer 4-3 lite orättvist i det läget och det känns matchavgörande.
5-3 kommer ju också relativt snabbt och där tog väl den sista gnuttan ev energi för att kunna vända på steken slut.
Men som sagt: med en Markan i kassen igår så hade vi förmodligen relativt enkelt åkt hem med 3 pinnar.
Nu är vare sig Bjurling eller Svedberg nån Markan så det är bara att gilla läget.
Sammantaget en bra match från vår sida och omvaskningen gav iaf resultat i form av fartfyllt och giftigt anfallsspel.
Ngt som samtidigt förmodligen till viss del går ut över defensiven, vilket straffar sig lite mer mot lag som ex Skellefteå som är skickliga på att vända spelet och är jobbiga att möta när dom får upp farten.
Tycker för övrigt att valet av Bjurling efter Svedbergs trots allt fina insatser så här långt kändes lite märkligt.
OBS!!! Kritik mot ledningen och en egen åsikt.
Så nu kan ungdomsgårdskungen och hans hov av skitkastare härinne försöka hitta nåt annat att gnälla om, när han nu ändå verkar vara så enormt intresserad av vad jag som ungdomsledare härinne tycker...
Nu är ju inte stor rink direkt någonting nytt för Clarke.
Sundlöv måste få hit Modig, det måste vara prio 1. Bjurling spelar i fel liga tyvärr, han gör sig bäst i Norge.
Du menar de gånger han fick den i magen, alternativt fladdrade till utan att ha en aning om vad han gjorde?
"så räddar han oss flera gånger" Haha, ja han är väl för fan målvakt och det är väl ändå tur att han räddar något skott. Hockey spelas som sagt i 60 minuter vilket inte Bjurling gjorde igår. Skicka iväg honom
Tycker också valet av Bjurling är underligt. NC borde satsa på en uttalad förstamålvakt och i det valet är Svedberg självklar vinnare. Bjurling må vara hur trevlig och cool som helst men han framstår mellan varven som oseriös och ofokuserad. Någon matchvinnare är han definitivt inte.
Nej, dags för Sundlöv att börja inventera sållningen i NHL efter en målvakt och kanske runt jul även en back.
Redigerad kommentar
Rk No Name Team GP GPI MIP SOG GA GAA SVS SVS% SO
1 30 Norrena, Fredrik LHC 7 7 428:17 157 8 1,12 149 94,90 2
2 30 Fast, Viktor AIK 6 3 184:21 105 7 2,28 98 93,33 1
3 35 Sjögren, Pontus SSK 7 3 183:25 96 7 2,29 89 92,71 0
4 1 Rautio, David LHF 7 4 239:35 90 7 1,75 83 92,22 0
5 1 Åkerlund, Magnus TIK 6 4 248:50 127 10 2,41 117 92,13 0
6 1 Hadelöv, Andreas SAIK 6 4 244:07 92 8 1,97 84 91,30 0
7 41 Nihlstorp, Cristopher FBK 6 4 238:52 125 11 2,76 114 91,20 0
8 40 Heino-Lindberg, Christopher AIK 6 3 179:09 109 10 3,35 99 90,83 0
9 32 Tarkki, Tuomas MODO 7 6 361:27 166 16 2,66 150 90,36 1
10 1 Larsson, Daniel HV71 6 6 362:09 153 15 2,49 138 90,20 0
11 31 Nilsson, Anders LHF 7 3 185:01 64 7 2,27 57 89,06 0
12 39 Ridderwall, Stefan DIF 6 5 302:15 139 16 3,18 123 88,49 0
13 40 Holmqvist, Johan FRÖ 5 4 247:49 93 11 2,66 82 88,17 0
14 30 Bjurling, Björn BIF 6 4 239:58 103 15 3,75 88 85,44 0
15 1 Helenius, Riku SSK 7 4 235:43 77 12 3,05 65 84,42
Han har ju en räddningsprocent på över 98, på 2 matcher.
Bissett19: "Jag skulle önska att man kunde gå in lite mer med inställnigen att agera istället för att reagera!"
AMEN!