Silly Season 09/10
Juha-Pekka Haataja
Alexander Hellström
Ja ni, vet inte om detta är spelare som kan vara nåt för Brynäs. "Bäst före datumet" har ju rykt på dem finska spelarna. Den som låter mest intressant är väl Hellström. Skulle jag vara tvungen o välja mellan nån av dem finska lirarna det ryktas om, så får det väl bli Haataja. Får väl se om några av dessa tre kommer till Brynäs... ryktas ju om det i Eliteprospects.com iaf.
Vi fyller på vår befintliga trupp med 3:e sortering,Lysande mormor!
In mer mer fysiska spelare sunklöv.
"Eero Somervuori, – Skulle inte vara fel att ha honom i laget. Men jag tror att han blir kvar i Färjestad så det är nog inget som är aktuellt.
Erkki Rajamäki, 30, forward
Enligt svenskafans.com pekar flera finska silly season-sidor ut Brynäs som ny klubbadress för denne powerforward.
– Inte intressant, säger Sundlöv.
Magnus
Kahnberg, 29,
forward
Frölundastjärna som tappat i lyskraft på slutet. Har alltid trivts mot Brynäs och kanske skulle trivas m-e-d Gävlelaget också. Nämns bland annat på svenskafans.com som med stöd från ”flera oberoende källor” hävdar att Kahnberg är högaktuell.
Sundlöv dementerar att det ska finnas något intresse med hänvisning till att en värvning av Kahnberg skulle bli för kostsam.
Juha-Pekka Haataja, 26,
forward
En spelare som Brynäs har haft under uppsikt tidigare under vintern. Haataja gjorde 50 poäng på 58 matcher i SM-liiga senast och kom upp i 59 poäng förrförra säsongen.
– Han har skrivit på för Helsingfors vad jag vet, säger Sundlöv.
Alexander Hellström, 21, back
Enligt svenskafans.com är förre Björklövenspelaren, numera i Peoria Rivermen i AHL, en spelare som Brynäs har i åtanke.
– Nej, säger Sundlöv kort på frågan om Hellström är aktuell.
Shawn Bates, 33,
center/forward
Ett namn som nämnts i samband med Brynäs på olika hockeyforum. En defensiv forward med nära 500 NHL-matcher på meritlistan.
– Kan jag också säga nej till, säger Sundlöv."
Han ska faaan inte "tro" att det är så, han ska veta, han ska ha hört sig för hos Eero för länge, länge, länge sedan..
Snälla Sundlöv, låt inte din handlingsförlamning förstöra nästa års trupp!
Rent generellt känns det trist att han behandlar alla rykten så iskallt som han gör. I princip alla de där namnen borde vara hyperintressanta för vår trupp.
Hoppas verkligen det är ett passivt spel för galleriet och att vår sportchef inte är så jävla slö som han ger uttryck för att vara.
Problemet är bara att sett till tidigare år så är det en helt ärlig passivitet just när det gäller vår Sundlöv, hoppas såklart att jag har fel och att Sundlöv ligger i hårt arbete just nu.. Det känns bara inte så.
Men som det känns så är det lite Do or Die just nu. Sundlöv måste se till att CZ har bra verktyg att jobba med så att det inte blir en jobbig säsong och ännu en sprakad tränare. För det har ju varit en jäkla massa tränare under de år som Sundlöv suttit vid rodret. Kan det vara ett tecken på att Mormor inte lyckats med lagbygget? ;)
Sundlöv har helt enkelt svårt att hitta en agent som fortfarande harvar runt med faxen..
Jag är kluven som fasiken, jag gillar ju Dixon. Men hur mycket mer kan Beaudoin producera med en större roll i laget och mer istid än i LHC? Han känns ju som en vassare målskytt än Dixon i alla fall..
Skulle ändå sakna Dixons tacklingar och attityd. Sedan gjorde han ju faktiskt 27 poäng också, vilket är hyggligt!
Jag är 50/50!
Gillar Beaudoin som fan och skulle tycka det var mysigt med honom som vingre bredvid Dixon tex. Det verkar dock inte vara ett alternativ.
Som du skriver, känns som ett extremt 50/50-fall.
Dixon har dock växt fram som lite av en personlig favorit, tror han kommer producera mer offensivt nästa år.. Så min röst faller på honom ifall jag tvingas välja.
Jag tror nog jag vill ha kvar Dixon också om jag måste välja, så är det.
Samtidigt så går han ut och säger att han är ute efter att värva just den spelartypen....
En ekvation som inte går ihop.
Sedan håller jag med dig om Sundlöv gör bort sig när han uttalar att han är ute efter spetskompetens och målfarliga spelare. Sedan när någon frågar honom om Kahnberg säger han att det blir alldeles på tok för dyrt.
Vad ser han som spetskompetens egentligen. Tydligen någon som är billigare och därmed också sämre än Kahnberg. Riktig spets för mig är någon som är några snäpp bättre och därmed också dyrare än Kahnberg.
Sen gäller det att lägga pengarna på rätt spelare. Får man in en solklar leadingline som kan producera så kan man gott köra med fler unga talanger från de egna leden.
Det finns onekligen råvara där mtp två raka SM-finaler.
Ska bli intressant att se hur många juniorer som kommer släppas fram, hoppas verkligen att Thegel, Rödin och Silfverberg får ett kontrakt och framförallt ISTID nästa år. Men det är nog att hoppas på för mycket.
Jag som personligen inte har sett en enda J20-match är väldigt fundersam över varför Leidermark så sällan nämns kring framtida A-lagskontrakt. Han verkar ju vara den ledande stjärnan, kapten och härförare i första linan.. Men ändå är det ingen (iaf inte här) som anser att han ska in i A-laget nästa år, varför undrar jag då?
Förvisso har vi väl ställ på centerpositionen och det är ett större ansvar än en junior på vingen jadajadajada, men är fortfarande nyfiken på hur han är som spelare!?
19 år 173 cm 84 kg Vänster
Det är Leidermark det...
Förstår du hur bra han måste vara för att kompensera att han är strax över 1.70 OM han skall kunna tillföra i ES?
I ett lag som skall slåss i slutspel...?
Han är bra i J20 som sistaårsjunior, visst.
Vilka är hans starka sidor som han skall ta med sig för att vi skall vinna SM-guld?
Och Anton Persson ligger precis i samma läge, men med mer erfarenhet och med ett kontrakt som går ut nu.
(20 år 179 cm 85 kg Höger)
Rödin kan tillföra det som "the Fly" tillför i Frölunda, särskilt om han får växa på sig lite till under nägra säsonger...
Thegel är en sniper, och jag tror att han behöver mer tid för att acklimatisera sig till ES än tex Rödin.
Men det är bara att prova.
1. Inte skruva upp förväntningarna.
2. Inte trigga igång andra sportchefer på samma produkt.
3. Inte skapa onödig oro i befintlig trupp inför ev. förlängningar.
Jag kan tycka det är lite fegt ändå. Minns Sundlövs kaxighet som nytillträdd. Då ringde han å tjatade på NHL- proffs (Dackell, Honken) och stack ut hakan i vävningsvisioner. Kan sakna detta...
Det ger en del funderingar angående vilka stallorder han har från klubbdirektören och den kommande budgeten... när han i varannan mening klämmer in "har inte råd"... det är för övrigt underbara signaler i en period där spelare skall ges en bild av att Brynäs är deras nästa attraktiva arbetgivare...
Som vanligt imponerar han inte på det området. Han är tyvärr en SOPA!
Hur kan då en gallerlirare på 173 cm passera nålsögat?
Inser du inte att det finns ett begränsat antal forwardsplatser?
Flyttar vi upp halva J20-laget lär det bli enkel biljett till Allsvenskan.
Kollar man på Alcéns poängsnitt från juniortiden och sen ser var han hamnat idag så kanske man ska vara lite mer försiktig med att bedöma junior endast på deras statistik. typ.
Precis som jag skrev, är alternativet Janos Vas så är allt bättre!
Såg i en artikel att Blåvitt (Roger Gustafsson) räknar med en utbildningskostnad på 500.000 för en spelare som tar sig från akademien till A-truppen.
Vore intressant att räkna på det i hockeyn.
Är det JAS-pilot nivå, månntro... = )