SILLY SEASON 13/14
Är det ingen mer än jag som är otålig att det inte händer något från Sundlövs håll?
AHL är ju slut och jag väntar otåligt på ett nyförvärv (en riktig sniper)
Kom igen nu Sundlöv !! Ge oss en riktigt bra sommarnyhet
Forza Brynäs !!
mattias - 74:
Mmmm och i Dalarna finns det en person som döper en tråd på hockeysnack till muppbrynäs. Så ja hmmm lågvattenmärket är liksom redan satt.
Zappaholic:
Jag hoppas inte ni ligger sist jag hoppas verkligen lejonkräk blir utsedd till månadens skribent och får en roll som forumledare här. Hans inlägg är så fantastiskt genomtänkta här på Hs.
Ps. Jag hoppas verkligen inte ni kommer sist men jag blev bara så förbannad när han bara skriver " Leksand haha Zzzzzz " när han inte behöver skriva nåt.
Muppen i Leksandsboken som skriver om er tar jag inte speciellt allvarligt, ungeför som Lejonkräk " Arnio "
God Natt
Zappaholic:
Önskemål eller inte men Lejonkräks meddelande var ju moget.
" Leksand haha zzzzz"
Say no more
Redigerad kommentar
Carl Lejonkräk:
Skratta på du. Hoppas ni ligger sist efter 10 omgångar så kan vi ju se vem som skrattar sen. barnrumpa.
tjugo8:
Pratar inte alla sportchefer alltid sanning? ;)
Jag har själv inte sett Miele spela, men när hockeysverige.se hade sin genomgång av NHL-lagen före säsongen tog de upp honom som ett möjligt utropstecken för Phoenix om han bara fick chansen att spela där. Nu fick han bara en match i Coyotes men är han så nära NHL tycker jag han vore värd att chansa på om det är möjligt.
Samtidigt, just för att han är så nära NHL ligger det nog en hel del sanning i vad VIK:s SC säger.
tompap71:
Om VIK:s sportchef är en sanningssägare, ja....då uppgifterna om N.Am spel kommer från honom...
NSD-bloggaren Henrik Danielsson menar att Mieles agent säger att Sverige är ett alternativ – men bara SHL, inte allsvenskan”
Men ifa, ngn som har ngn uppfattning huruvida det skulle vara ngt för oss?
tjugo8:
Det där är old news. Miele har meddelat att han kommer fortsätta spela i Nordamerika.
O så en länk på det...
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Visst är det så, har aldrig påstått nåt annat.
Det var mer ett indirekt svar till Hicks, som antyder att det är vanligt med sportchefer som anställs enbart pga lång och trogen tjänst och inga som helst andra meriter.
Vilket jag anser vara rent nys i dagens läge.
Möjligt att det förekom när posten var ett nytt begrepp och gamla spelare av naturliga skäl kanske passade bäst för uppgiften och där du helt riktigt pekar på Sundlöv som ett bra exempel.
Min poäng i övrigt är väl att även Sundlöv och gamla spelare i allmänhet måste får räkna sina kunskaper och erfarenheter som spelare, när det gäller meriter sas.
Att det sen är absurt att anställa en sportchef ENBART pga lång och trogen tjänst är väl så pass självklart att det inte ens behöver nämnas.
Om det nu, som sagt, öht förekommer i dagens läge...
Huge:
Vem påstår att de skulle vara sämre lämpade för att de varit klubben trogen? Eller om de har mångåriga erfarenheter från spel i annan klubb för den delen.
Jag påstår att sportchefsjobbet av idag kräver mer än det som merit, kunskaper i ekonomi och juridik, gärna någon form av förhandlingsvana mm. Därav min kommentar om att det inte är klokt att anställa en sportchef med lång och trogen tjänst i klubben som ENDA merit. När det gäller Sundlöv är han ett bra exempel, idag gör han med tanke på de resurser han har ett bra jobb, han har ju trots allt haft några år att lära sig på. I början var han dock närmast katastrofal, vilket han inte hymlar med själv. Var väl senast ifjol han nämnde i någon intervju hur okunnig han var första tiden och hur han var tvungen att försöka lära sig efterhand...
Själv har jag jobbat inom postkoncernen i drygt tio år, finns inte en chans att jag skulle passa som personalchef över posten, åtminstone inte utan utbildning eller lärotid...lite samma princip
Redigerad kommentar
Och vad säger att gamla spelare skulle vara sämre lämpade bara för att man varit sin klubb trogen under många år?
Just Stillman, Loob, Sundlöv, Gozzi, Nubben m.fl är väl isf bevis på motsatsen: gamla spelare är oftast bra lämpade som Sportchefer.
Dom har både kunskaper och erfarenheter om det viktigaste: hur ett lag bör byggas, vilka typer som krävs osv.
Har väl dessutom i regel tillskansat sig kontakter under sin aktiva karriär, som kan utnyttjas i det nya jobbet.
Hicks:
Bara trevligt att det dyker upp någon som det går att diskutera sakligt med utan att det blir spydigheter och glåpord. :)
Håller för övrigt med dig om att det inte är klokt att anställa sportchefer vars enda merit är lång och trogen tjänst i klubben.
Vad gäller den där mallen jag nämnde så är ju den gjord av en Nordamerikan och mest tänkt att visa vilken slagkraft Européer som går till NHL har så det är naturligtvis ingen idealisk modell, men det ger iaf en liten fingervisning om hur starka olika ligor är generellt. Sedan kommer det alltid finnas undantag, hur exakt man än försöker vara finns allt för många variabler för att kunna få fram något mer än en generell uppskattning, därför lägger jag mer vikt vid att se spelaren i fråga än statistiken. Å andra sidan är det kanske en jäkla tur att ingen har anställt mig som sportchef. ;)
Hicks: Om du syftar på mig vad gäller sportcheferna i HV och FBK så ställde jag en fråga kring hur du tänkte. Jag påstod väl aldrig att du påstått att inga sportchefer behövdes?
Bara för att klargöra.
För övrigt kul med lite nya skribenter här...
Man utgår från NHL där 1 poäng motsvarar (ungefär)
0,87 i KHL
0,78 i SHL
0,54 i SM-Liiga
0,44 i AHLHade gärna sett den mallen hade funkat. Verkar dock inte göra det. Bud Holloway förstör den, han är för övrigt utgångspunkten för alla mina försök att hitta en mall. Bud Holloway förstör för övrigt min mall, borde vara för stor för att lyckas. Skulle vilja se en ny uträkning.
Men min okunskap om Salo ändrar inte det faktum att det är absurt att låta gamla spelare få sportchefsjobb utan tidigare erfarenhet. Skulle någon komma på tanken att anställa Dackell som huvudchoach utan att han först gått via juniorlag, allsvenskan, assisterande tränare och dylligt. Men när det gäller sportchef verkar det inte vara något problem.
Spelare som Sjödda och Dackell var ju absoluta nyckelspelare i Brynäs långt efter 30 år fyllda.
Redigerad kommentar
Ja, så sömnigt är inte detta forum så Hicks kommer undan med sådan okunskap...;)
Hicks:
Ursäkta mig, men jag känner att jag bara måste påpeka en liten detalj, Tommy Salo har inte haft någon form av ledarposition i Västerås, någonsin. Hans enda sportchefjobb före Leksand var i Oskarshamn.
Har du redan glömt hur Sunlöv fick jobbet. Han hoppade in som vikarie i väntan på Tommy Sjödin. Varför fick Sjödin erbjudandet? Som ett lockbete för att få honom som spelare. Brynäs använde jobbet som en signing fee.
Tre raka respass i kvarten. Vet inga fans förutom Växjös som skulle betrakta det som framgångar. Vad har hänt? Stillman är kvar, han borde väl också blivit bättre nu när han jobbat ett tag, men nej. Kan något annat ha varit orsaken till framgången. Kan det vara JOHAN DAVIDSSON som gett HV sm-guld och inte Stillman.
Linus Wickman:
Ja Sundlöv verkar ha snöat in på det där med ålder, stör mig lite på det. Vad spelar det för roll hur gammal spelaren är om han är bra? Jag förstår tanken med att han vill ha unga hungriga killar, men precis som man vill ha en mix av spelare med olika egenskaper tror jag det är viktigt att ha en mix även i ålder.
Men visst, du har rätt i att om Sundlöv envisas med att fortsätta tänka på det viset ligger förmodligen Paré bra till. Jag tror dock inte han är rätt spelare för Brynäs, sticker ut hakan o påstår att han inte ens skulle nå 20 poäng i elitserien.
Hicks: Så här skrev du ordagrant:
"Förstår inte behovet av att alltid belöna spelare med en massa jobb i föreningen efter karriärens slut. Att vara legend som spelare betyder inte att man blir en bra sportchef"
Vilka lag är det som skulle ha ett behov av att alltid belöna sina gamla spelare med jobb efter karriären?
I min värld känns det rätt så naturligt att man emellanåt tar tillvara gamla spelares kunskaper och erfarenheter på olika plan.
Ibland passar dom som sportchef, ibland som juniortränare eller nåt annat inom föreningen.
Du får det att låta som om alla gamla spelare har noll kunskaper, noll erfarenheter och inte alls passar för sitt nya jobb och sen försöker du bevisa det genom ett enstaka exempel i Masken.
"Borde krävas lite mer än stjärnstatus och bollsinne för att få jobbet."
Då kan jag upplysa dig om att det sannolikt inte funkar på det sätt du tror: att det räcker med att ha varit stjärna för att bli sportchef, klubbdirektör eller nåt annat viktigt jobb.
Att det sen finns undantag som bekräftar regeln håller jag däremot med om, bara det att du får det att låta som om varenda sportchef eller klubbdirektör i ES har fått sina jobb pga kompisskap.
Oenigheten gäller också som du säger vad vi anser Brynäs behöver. Du vill ha en playmaker och jag vill ha en målgörare. Tror dock inte att någon av oss får det vi vill ha. Blir nog en 30 poängare, typ 10 mål och 20 assist med bra plus minus
Har heller aldrig menat att alla gamla spelare blir sportchefer. Men många blir det, och ofta utan några som helst meriter. Och de kan inte få sparken för bästa kompisen är klubbdirektör. Hockeyklubbar har 100+ miljoner i omsättning och tiotals miljoner i lönebudget. Borde krävas lite mer än stjärnstatus och bollsinne för att få jobbet.
Angående Stillmans framgångar. Var det verkligen Stillmans förtjänst? Tror ni inte att Johan Davidsson kan ha haft nåt med saken att göra, eller? Han hade väl spelat där oavsett sportchef. Stillmans strategi som sportchef går ut på att värva spelare som andra elitserielag hittat. Och strö en massa pengar över dem från sin i princip obegränsade lönebudget. Hv har inte vunnit sen 2010. Det året fyllde Davidsson 34. sen dess har HV rasat i takt med hans ålder. Det ända som håller Hv från kvalsträcket är PENGAR.
Angående Färjestad, som har samma värvningstrategi som HV. Ni tror inte Jörgen Jönsson kan ha varit inblandad i framgången? Jörgen Jönsson spelade redan i FBK när Loob blev sportchef. Det var kombinationen Jönsson plus pengar som gav FBK framgång. De har vunnit ett guld efter att han slutat, återstår att se hur länge det dröjer till nästa gång.
Man kan dock fundera lite över varför de flesta sportchefer har en aktiv karriär som spelare bakom sig?
Kanske inte alla, men väldigt många...
:-)
I övrigt hängde jag mest upp mig på Hicks påstående att ALLA ikoner får jobb i sin klubb som nån sorts tack för lång och trogen tjänst.
Det stämmer ju inte.
Saker som i regel gamla spelare har och som krävs hos en bra sportchef.
Den post vi väl i första hand diskuterar.
Sen finns det väl exempel på både bra och dåliga ikoner i övrigt, som du säger.
Huge: Du har aldrig funderat på att Loob, Rundqvist och Stillman har suttit med de största spelarbudgetarna och därmed knappast behövt någon fingertoppskänsla när det gäller att plocka in spelare? Tänkte inte på det....
Ibland är faktiskt så att många spelare som blivit ikoner med tiden behålls inom klubben som en förlängning av varumärket. Inte alltid på rätt position dock.
Titta på Brynäs, den viktigaste personen inom Brynäs är varken ordföranden eller sportchefen utan vår eminenta klubbdirektör.
Redigerad kommentar
Hicks:
Angående statistik i olika ligor mindes jag plötsligt att det faktiskt har gjorts seriösa försök att få fram en bra formel för att räkna fram en bra jämförelse. SB-Nationbloggen Puck Worlds presenterade en sådan för något år sedan, riktigt hur man kom fram till resultatet minns jag inte men det såg ut ungefär som följer;
Man utgår från NHL där 1 poäng motsvarar (ungefär)
0,87 i KHL
0,78 i SHL
0,54 i SM-Liiga
0,44 i AHL
Nu har jag för mig att den listan är 4-5år gammal men om man ska gå efter detta så är ju inte en halvering av AHL-poängen när man kommer till KHL särskilt märklig utan snarare ungefär vad man kan förvänta sig.
Blir dessutom lite extra pinsamt när du gnäller över såna som Loob, Rundqvist och Stillman.
3 gamla spelare som via sina kunskaper och erfarenheter från isen fått nya roller i sina föreningar och hållit sina resp lag i toppen av ES under många år och dessutom mer eller mindre prenumererat på guldmedaljerna.
Så ja: känns som att du är lite dåligt påläst.
Sen är det väl självklart att inte ALLA exspelare blir bra sportchefer eller klubbdirektörer, men din antydan om att dom skulle få dessa jobb enbart pga lång och trogen tjänst är ju rent nys.
Hicks:
Jag tror det är svårt att få någon bra bild genom att bara titta på och jämföra statistik i olioka ligor, siffrorna säger ju inget om vilken roll osv. spelaren haft. Själv bygger jag min uppfattning kring just Paré och St. Pierre på att jag faktiskt sett sett dem spela en och annan match gångna säsong.
Paré är enligt min uppfattning en ganska utpräglad rollspelare som trots sin storlek är lite av en brunkartyp, i Grand Rapids spelade han winger i andralinan, ibland i tredjelinan med begränsad speltid och användes ofta i PP då man ställde honom framför kassen, den typen av spelare har vi redan värvat i Brodin och jag tror han har bättre förutsättningar att lyckas än Paré. Ska vi ha hit spelare från AHL så MÅSTE det vara killar som kan gå in i en första eller andralina och om inte dominera så ändå vara en av de bättre, där tycker inte jag Paré är spelmässigt
St. Pierre är kanske inte främst enutpräglad målskytt, men smart, spelskicklig och kan dra av riktiga dräparpass, han är en sådan som lyfter sina kedjekamrater målmässigt. Som kapten för Rockford kan man dessutom anta att han har bra ledaregenskaper vilket jag anser vara ett stort pluss. Är övertygad om att han kan gå in i en topplina på ett bra sätt och jag ser honom som en alternativ ersättare för Järnkrok.
Men du och jag får väl helt enkelt enas om att vi är oeniga i detta. ;)
Det jag framför allt minns från den tiden är när han värvade Tommy Westlund som ersättare till Mikael Karlberg inför säsongen 03/04. Resultat=Degradering.
Leksand är nu tillbaka med hjälp av en kompetent gammal legend.
Men det mest uppenbara borde ha varit hans poängsnitt i KHL innan han kom till Brynäs, 0,19. Snittet i elitserien var sen 0,17. Ungefär vad man kan förvänta sig. Kyle Gjorde inte fiasko i Brynäs. Brynäs hade på tok för höga förväntningar på honom.
St Pierre har halverat sitt poängsnitt i Ryssland och Finland jämfört med AHL. Det är ett varningstecken. Då kan vi inte förvänta oss mer i Brynäs, 25-30 poäng är realistiskt, vilket skulle ha gett honom en 28 plats i skytteligan. Martin är också på väg nedåt i poängskörd. 99 poäng 06/07 jämfört med 59 den senaste säsongen, trots fler spelade matcher.
Men det är hans bristande målskytte som är det största problemet. Ett snitt på 0,29 imponerar inte. Ger 16 mål på 55 matcher om han mot förmodan behåller AHL snittet. Annars 8 mål.
Paré är inte heller någon garanterad succé men St Pierres historia och statistik är oroande nog för att inte vilja ha honom.
micke63:
Har Sundlöv något riktigt bra på gång så får vi förmodligen räkna med att vänta ett tag till. En sådan kille avvaktar antagligen NHLs Free agent frenzy, tror inte det händer något före mitten på juli.