SILLY SEASON 13/14
Slajsarn: "Fel! En transatlant är en person född på andra sidan atlanten, vart denne transatlant spelar hockey är ointressant. Det fattar alla, förutom möjligen du."
Källa på det?
Min uppfattning är att ordet "transatlant" i huvudsak och vardagligt tal är en specifik hockeyterm, där man avser antingen en amerikansk eller kanadensisk spelare.
Så med din logik skulle alltså en kanadensisk spelare som är född i ex Frankrike men uppvuxen i Kanada INTE vara en transatlant, vilket låter jävligt konstigt.
Men som sagt: om du har en källa som motbevisar mig så böjer jag mig ödmjukt för din sakkunskap.
Annars får du stå där med dumstruten på, eftersom du verkar vara så tvärsäker på din sak.
Det fattar nog alla, utom möjligen du själv.
Sen heter det "...VAR denne transatlant spelar....", och inte "vart".
"Vart" är ett ord som bestämmer riktning, ex: "Vart ska du åka?"
Mvh
Magister Huge
Redigerad kommentar
Huge: Jag har nog inte läst ett larvigare inlägg på denna sida än vad du just skrev. Snacka om att dra saker till sin spets.. Du nådde just nu nåt jag hoppas även är din bottennivå, för inte kan du komma lägre?
Vad var ditt syfte med ditt inlägg? Ha rätt till varje pris som helst?
spud: "Vad var ditt syfte med ditt inlägg? "
Mkt enkelt: att försöka motbevisa Slajsarns tvärsäkra påstående om att jag har fel i en konkret sakfråga.
" Ha rätt till varje pris som helst?"
Hur tänkte du nu?
Måste syftet med ett svar alltid vara att försöka få rätt till varje pris, bara för att man lugnt och sakligt svarar på ett inlägg där man blir anklagad för att ha fel?
Vad var syftet med DITT svar till mig?
Att avsiktligt missförstå en fullt normal och berättigad invändning på Slajsarns inlägg?
Vad anser du förresten själv om uttrycket "transatlant" och hur det borde definieras?
TISDAG, JANUARI 05, 2010
Kanadick eller transatlant?
faceoff: Intressant vinkling och bra inlägg i debatten.
Även om jag tycker att du verkar komma ifrån ämnet en aning, eftersom vi diskuterar ordet "transatlant" och inte vad den ev skillnaden mellan en kanadick och en transatlant skulle bestå i.
Isf är väl kanadick och transatlant samma sak, som jag ser det.
Det jag vill få fram är att ordet "transatlant" i vardagligt hockeytal är en beteckning på just en amerikansk eller kanadensisk hockeyspelare som spelar i NHL eller i nån liga därborta, oavsett om denne är född i USA, Kanada, Frankrike eller Sudan.
Och att ordet sen av naturliga skäl fått ge namn till uttrycket "att spela transatlantisk hockey".
Dvs en tuff och oöm rakt-på-målhockey som kännetecknar just NHL och just de amerikanska och kanadensiska spelare som företrädesvis har den stilen i blodet sas.
"Tidsepoken före bojkotten kallades de för Kanadicker. Efter bojkotten blev de transatlanter"
Hehe, ja det kanske ligger nåt i det.
I min ungdom fanns det ju bara beteckningen "kanadicker", förmodligen av naturliga skäl eftersom NHL till största del bestod av framförallt kanadensiska spelare och ligan dessutom bestod av enbart kanadensiska lag till en början, om jag inte har helt fel.
Sen vete fan om gubben på bilden är vare sig kanadick eller amerikan?
Jag tycker att det ser ut som den gamle mittfältaren och kultspelaren i Wolverhampton i slutet på 60-talet: Ken Hibbitt. :-)
Polisonghjältar vi minns - Kenny Hibbitt - Wolverhampton - The Championship | SvenskaFans.com
Jag vet mkt väl att det är Bobby Clarke på bilden.
Försökte skoja till det lite eftersom han ser ut som de flesta engelska fotbollsspelare man såg i Tipsextra i slutet på 60- och början på 70-talet, när polisonger var på modet.
Undrar om man vågar skriva nåt om synålar i fortsättningen, utan att det kommer nån enögd jävel och klagar?
För att travestera den gamle Nils Ferlin...
Jag försökte bara vara rolig och lätta upp debatten vi hade, genom att blanda in Ken Hibbitt och hans lookalike Bobby Clarke.
Svårare var det inte.
Inser nu att det var lönlöst eftersom du förmodligen inte ens var påtänkt när Hibbitt härjade som värst i Tipsextra på lördagarna...
Huge: ok bra, då var ditt syfte att ha rätt till varje pris. Och i detta fall var priset all din värdighet. Grattis, du lyckades men det kostade.
Vad jag tycker är irrelevant, jag var inte med i diskussionen. Att du sen vill likställa alla andras tolkningar till din egen är ditt problem. Blanda inte in andra i den böjelsen. Jag gillar mångfald och låter individer ha kvar sin tolkningsrätt, det gäller alla människor vilket inkluderar domare och supportrar(nu när vi är på ett hockey forum känns de grupperna relevanta). Du kanske ska tillåta andra människor ha en annan syn på saker och ting än din egen?Det skulle ju få den effekten att dina inlägg reducerades med 99% och vi skulle få bort en massa kvasiförklaringar som skymmer de verkliga diskussionerna på detta forum.
Tja, nu var kanske inte min avsikt att försöka åldersdiskriminera Bobby Clarke, om jag säger så.
Fast rätt kul att du lyckades med bedriften att hitta DEN vinklingen...
För övrigt så är Wayne Gretzky 52 år gammal.
Ett solklart bevis på att du i fortsättningen inte behöver undra över när nån kallar honom för gubbe, eftersom jag utgår ifrån att han i mångas ögon uppnått gubbåldern...
Wayne Gretzky - Wikipedia
I övrigt så lyser besserwissern igenom ditt svammel. Nu gällde diskussionen en helt annan sak än dina kanadensare som är födda i frakrike. Det visar förresten på en logik med dina rasistiska tendenser. Ett barn som föds i sverige med exempelvis Turkiska föräldrar är alltså enligt dina ögon turk och inte svensk..
Tänk så fel det kan bli i din iver att alltid ha rätt. ;-)
spud: Hmmmmm....
Jag ifrågasatte om en spelare verkligen måste ha varit född på andra sidan av Atlanten, för att få kallas "transatlant".
Och eftersom Slajsarn nu var så tvärsäker på att MIN förklaring var totalt felaktig, så försökte jag gå i svaromål och redogöra för MIN syn på saken.
Sen kliver du in och övertolkar allting, enbart i syfte att få ge mig en känga utan att ha nåt vettigt eller sakligt argument som uppbackning.
Jag låter också andra ha kvar sina resp tolkningsrätter men förbehåller mig även rätten att ifrågasätta dom när jag anser att dom känns konstiga.
"Du kanske ska tillåta andra människor ha en annan syn på saker och ting än din egen?"
Så du menar att jag begränsar eller t.o.m stoppar andra människor från att ha en annan syn på saker och ting, bara för att jag ifrågasätter eller håller med?
Intressant vinkling.
Eller inte, när jag tänker efter...
Slajsarn: "Nu gällde diskussionen en helt annan sak än dina kanadensare som är födda i frakrike. Det visar förresten på en logik med dina rasistiska tendenser. Ett barn som föds i sverige med exempelvis Turkiska föräldrar är alltså enligt dina ögon turk och inte svensk.."
Nåt av det mer korkade du lyckats prestera.
Så här skrev du:
" "Fel! En transatlant är en person född på andra sidan atlanten,"
En vuxen spelare som i dagligt tal benämns "transatlant" kan väl ha varit född i Frankrike, Tyskland eller Sudan och sen växt upp i Kanada eller USA?
Jag menar att "transatlant" inte har nåt med vare sig födelseort, ras eller nåt annat att göra.
Det handlar i hockeysammanhang om ett historiskt begrepp som betyder att spelaren ifråga kommer från andra sidan Atlanten, spelar i NHL/AHL och har en s.k transatlantisk spelstil.
Och hur du till sist lyckas få in nåt om rasism i det hela, är det nog bara du själv som begriper.
Sa han som raljerat om CZ och polska bärplockare...
"Ett barn som föds i sverige med exempelvis Turkiska föräldrar är alltså enligt dina ögon turk och inte svensk.."
Nä, i mina ögon är ett barn som föds i Sverige svenskt, oavsett föräldrarnas nationalitet.
Varför skulle jag påstå att ett sånt barn är turkiskt?
För att jag påstår att en "transatlant" kan vara född i ex Frankrike eller Sudan?
Du kan väl fundera ett tag och sen förklara den logiska och rasistiska kopplingen mellan mina båda ståndpunkter...
Redigerad kommentar
Huge: Det är ju det här jag menar Huge, du lägger ner så jävla mycket tid och utrymme på en så banal sak som definiera "transatlant".
Ingen bryr sig utom du, för vi har inte en heltidstjänst att lägga ner på att försöka få alla likriktade. Medan du som uppenbarligen inte jobbar kan lägga ner hela ditt liv på att få ett hockeyforum att förstå hurvida och när man kan falla in under begreppet transatlant.
Hör du inte själv hur jävla fånig du är? Och detta är ju bara ett exempel på ditt skrivande, du skiter ju i själva sakfrågorna och grottar ner dig på saker som är helt irrelevant utanför ditt huvud. Och för oss som jobbar och kanske vill läsa igenom detta och få en bild av vad som händer måste tröska igenom en massa skit.
Nu är det ju så att man läser vem som skrivit innan man läser, och när det är de 4 bokstäverna H U G E, då skiter man i det. Men helst hade man ju sett att du använde all din tid här till något vettigt och nåt som jobbar i diskussionens riktning istället för att söka sidospår som bara mynnar ut i att du ska ha rätt.
Detta var mitt sista till dig på ett bra jävla tag hoppas jag.
Huge:
Alla tolkar saker på sitt vis men du har gett dig fan på att det är din tolkning som alla skall rätta sig efter. Hur i helvete orkar du karljävel?
Sluta tramsa.
Jag tyckte att Slajsarn hade fel och har på ett hyggligt konkret och lättfattligt sätt argumenterat kring varför jag tycker det.
Ibland uppstår såna här diskussioner kring uttryck, inte nåt konstigt med det.
Hade det varit nån annan än jag som ifrågasatt Slajsarns påstående så hade du öht inte brytt dig, svårare är det inte.
Det komiska är att vare sig du, Slajsarn eller nån annan har försökt komma med några egna sakliga argument som backar upp påståendet som jag vänder mig emot.
Du får ta det goda med det onda sas.
Jag diskuterar allt från till synes banala saker som ordet "transatlant" till att diskutera Brynäs, Modo och ja.....hockey i allmänhet.
Hade iofs varit intressant att få höra DIN definition på vad en "transatlant" är, när det gäller just hockey.
Men det kanske känns jobbigt att behöva skriva orden: "Jag håller med Huge här..."
Är nog snarare där din sko klämmer, skulle jag tro...
Hur yttrar det sig isf härinne, rent konkret menar jag?
Sitter jag och modererar bort varje inlägg som jag inte gillar?
Tvingar jag nån att hålla käft?
Eller hur menar du?
Huge: When in doubt, konsultera Wikipedia. Sagt och gjort:
Trans (av engelska trance; från fornfranska transe, "övergå från liv till död"; ursprungligen av latin transire, "gå över ", "överskrida") är ett dissociationstillstånd, ett själsligt och kroppsligt tillstånd då man faller i dvala eller, den direkta motsatsen, exalterad upphetsning. Tillståndet uppnås genom autosuggestion eller hypnos. Inom humaniora och teologi används termen extas. Om tillståndet är ofrivilligt är det patologiskt, och kallas transtillstånd.
Atlant, skulptur i form av mansgestalt i naturlig eller halvnaturlig storlek som användes i stället för kolonner, i synnerhet av tyska barockarkitekter. Kallas även telamoner.
Alltså en skulptur i form av en mansgestalt som tycks övergå från liv till död.
Dvalatendenserna är jag bekant med, de uppkommer alltför ofta nuförtiden när jag läser dina ofantligt långsökta inlägg...
Huge:
Snälla lilla huge skaffa dig ett jobb och gör lite nytta istället för att förpesta forumet med din besserwisser mentalitet ,,
Transatlantsnacket fortskrider ser jag. Snälla Huge, ge dig. Du behöver inte driva diskussionen in absurdum. Vi har alla förstått din poäng och de flesta verkar inte alls hålla med dig. Vi kan väl nöja oss så och gå vidare...
Fy fan för att behöva hålla tummarna för Modo ikväll, men så är det tyvärr.
Jag befinner mig redan i halvdvala... ;-)
Hur tolkar du själv uttrycket?
Jag har redogjort för MIN uppfattning, blev tydligen ett jävla liv.
T.o.m en halvrabiat modoit kände sig manad att ventilera denna sak, trots att han tyckte att ämnet var banalt... :-)
Hade den mening du levererade varit lite längre så hade du förmodligen dött av syrebrist....
Huge:
Du sitter här inne 24/7 och viftar med ditt pekfinger mot alla som inte säger som du vill , skaffa ett liv förfan !!!
BRYNÄS4EVER NR1:
Transatlantdebatten..... Huge får sina fiskar varma, som vanligt. Var bara tvungen att kolla upp hur det kunde bli så här...... Peja nämner transatlant i ett inlägg...... Slajsarn svarar...... varpå Huge ger sin version av det hela.
Sen är det hela igång med skitkastande till höger och vänster...... sen är alla överens om att ALLLT är Huges fel.
Måste va värmande att känna gemenskapen i en grupp som vet att dom har rätt.
Redigerad kommentar
Själv håller jag tummarna för att AIK förlorar.
Redigerad kommentar
BRYNÄS4EVER NR1:
Jag själv förstår inte att han ( Huge) hinner med alla inlägg..... men det är ju hans ensak???
Han har ett brinnande intresse för diskussioner minst sagt.... MEN som jag ser det...... Huge svarar oftast på det sätt han blir tilltalad.
Men som sagt, när jag vart forumbesökare i ca 3 mån. frågade jag honom hur han orkade..... en handfull skribenter har ju som religion att missförstå allt som Huge skriver.....
...... framför allt, man måste inte gilla o läsa alla inlägg.... ganska enkelt egentligen, lr?
70 Rodrigues:
Tack, jag kan va ganska gullig..... tror jag, ivf om jag tycker att nåt är orättvist. Kan möjligtvis bero på att min huvudsakliga uppfostran skedde långt innan det blev högsta mode med anonyma hatkampanjer via digitala media.
En stoor allahjärtansdagkram till ALLLLA Brynäsare!!!
Tväst: " en handfull skribenter har ju som religion att missförstå allt som Huge skriver....."
Stor humor :-)
70 Rodrigues:
Tack igen..... d finns d bland mina vänner som tycker att jag har humor.
Huge:"Du kan väl fundera ett tag och sen förklara den logiska och rasistiska kopplingen mellan mina båda ståndpunkter..."
Så om ett barn med Kanadensiska föräldrar föds i Frankrike eller Sudan så är han fortfarande transatlant. men om ett barn med turkiska föräldrar föds i sverige så är han svensk.
Hmmm, logik?
Var då så vänlig att berätta vad denne "transatlant",enligt din logik, blir om han föds i sverige.
Huge:Fel! En transatlant är en person född på andra sidan atlanten, vart denne transatlant spelar hockey är ointressant. Det fattar alla, förutom möjligen du.
Fast det kanske är så, att en asiat upphör att vara asiat om han spelar tex fotboll i Premier Leauge?