Silly season 2012/2013
Clarence:Det kan vara så enkelt att Sundlöv/Brynäs intr vill delta i den lönekarusell som uppstår när uppkomlingslag som Växxjö sitter och erbjuder fantasilöner till splare.
Brynäs har en strategi som man följer till punkt och pricka. Den strategin har på några år fått upp föreningen från röda markeringar i bankboken och bort från bottenträsket i ES till en ny ekonoiskt stabil förening som kan stoltsera med att vara Svenska mästare.
Jag sitter lugn i båten :)
Klart att det blir omöjligt att försvara guldet när vi tappar en så pass dominerande och viktig kugge som Emil Molin.....
adrenalinerush: Man står sin hjärteklubb närmast. Jag vill inte att Brynäs formligen dräneras på spelare med destination Nordamerika. Inte österut heller så klart. Och jag tror inte jag är ensam om att tycka det börjar spåra ur helt när spelare ända ner i 17-18 årsåldern tecknar NHL-kontrakt.
adrenalinerush: Clarence:
Det stora problemet är ju avtalet med NHL, skrivs inte kontrakt inom två år efter draften så förlorar ju NHL-klubben rättigheterna till spelaren, det tvingar fram tidiga signeringar av talanger. Gränsen borde vara fyra eller fem år istället, tror inte NHL skulle ha lika bråttom då utan hellre se hur spelaren utvecklas något år extra.
Clarence:
Killarna som försvinner nu har ju till stor del anknytning till Gävle och Brynäs, återvänder de till Elitserien så är det nog stor chans att det blir till Brynäs dem kommer. Till skillnad mot hur det har varit tidigare då spelare som lämnat Brynäs har haft rötter på andra ställen.
Redigerad kommentar
http://gd.se/sport/brynas/1.4814798-brynas-tappar-dansk
Men vafan är detta
Att Larsson, Silfverberg och Ekholm skulle försvinna var väntat.
Uppvägs till viss del av att Järnkrok stannar.
Både Andersén och Granström kändes förlorade men Granis valde att stanna.
Molin gör en Silfverberg och kommer att utvecklas vidare nästa säsong tillsammans med Lindholm.
Egentligen bara 2 lite "oväntade" tapp: Andersén och Dansk.
Och dansken går att ersätta, känns tryggare med nåt lite mer etablerat som backup till Honken. Tur iaf att Modig hann signa för Växjö, ser hellre en modernare och större målvaktstyp där.
Återstår att ersätta Andersén, nåt som ev blir verklighet när det drar ihop sig till seriestart och camperna därborta är avklarade.
Finns inte nån som helst anledning till oro så här långt.
Om man nu inte heter Clarence eller Berg och alltid kliver upp från sängen med mottot: "Vaknade i morse och så var den dan förstörd...."
atilla: "Men vafan är detta"
Bara lugn,arnio, huge m fl vet bäst och att det inte är nån fara på taket för Brynäs hur många spelare man än mister. Själv är jag stum över utvecklingen men tänker härmed inte yttra mej mer i ärendet.
Redigerad kommentar
Speciellt om han redan har erfarenhet av liten rink så verkar det ännu underligare..
Annars brukar det ju mest handla om skribenter som påstår att den och den spelaren inte borde värvas, det finns bättre alternativ osv.
Ska bli intressant att få se bifhjärtas lista på vilka alternativ Brynäs jobbar med....
Redigerad kommentar
Och ja, jag har hela tiden förespråkat en annan målvakt än Dansk. Bra talang men inte redo för ES.
Och huge, du ska få din lista.
Exakt: det är ett problem i DIN, min och säkert alla oinsatta supportrars värld.
Dock inget ovanligt i supportervärlden öht.
Det intressanta är om det är ett problem i Sundlövs värld, inget annat.
Vi kan bara spekulera och i MIN värld är det inget större problem att en oerfaren oprövad juniormålvakt som var tänkt som backup till Honken, väljer en annan klubb än Brynäs.
Att det fr.o.m idag skulle vara omöjligt att hitta en fullgod ersättare till Dansk håller jag för högst osannolikt.
Tror inte ens att Clarence tycker det är omöjligt....
Ingen som är verksam i "gamet" tror att något är klart innan kontraktet är påskrivet.
Men dyrare eftersom man behöver en målvakt? Nja, det måste inte bli så. Det är inte alltid spelarnas marknad. Det finns flera målvakter som gärna vill flytta till en ES-klubb och de finns inte särskilt många luckor för de. En duglig målvakt som Johan Backlund kan inte direkt välja och vraka mellan massa ES-klubbar.