Silly season 2012/2013
bifhjärta: "om du är verksam i "gamet" som du så fint säger det, så vet du väl att målvakter vet om att Brynäs Måste ha en målvakt och då blir alla plötsligt lite dyrare..och med det alternativen än färre"
Ligger absolut nåt i det resonamanget, men bara om det verkligen hade brunnit i knutarna sas.
Men gör det verkligen det i mitten av juni?
Möjligtvis om Dansk hade bestämt sig först i början av september och Sundlöv hade väntat ut honom utan att samtidigt jobba med alternativ.
Någon som hört något rykte om andra målvakter nu när det inte blir Dansk? Är väl bara vi och FBK som letar målvakt. Drömvärvningen vore ju såklart Eddie Läck men det är inte aktuellt i dagsläget =)
Tror som många andra här att Johan Backlund kan vara ett bra alternativ. Rutin och etablerad. Vi får se hur Sundlöv tänkt sig!
När camperna och slagsmålen om ordinarie platser i NHL dessutom brukar lösgöra en del alternativ så ser jag ingen större fara på taket än så länge.
Som sagt: det är mitten av juni, inte mitten av september.
Du kommer ju ändå att gnälla...
Clarence:"Bara lugn,arnio, huge m fl vet bäst och att det inte är nån fara på taket för Brynäs hur många spelare man än mister. Själv är jag stum över utvecklingen men tänker härmed inte yttra mej mer i ärendet."
Jasså, det enda jag skrivit sedan det blev klart att Dansk drar över pölen är:
"Ja herregud vilken cirkus, bara att gilla läget och ta det som det är. Även om våra spelare försvinner så kan ingen ta ifrån oss att vi är svenska mästare."
Det är givetvis inte direkt bra för brynäs när bra spelare försvinner men sådan är sporten och det är bara att gilla läget och lita på att Sundlöv gör det bästa av situationen. När det gäller Dansk så är det ju inget tapp från A-laget då han aldrig haft något kontrakt eller någonsin spelat en match. Konstigast i detta fall är hur Dansk har uttalat sig i media och för detta så ska han ha ris för det såg inte bra ut.
Clarence: Så vad skulle vara skilnaden mellan en "överbliven, okänd och opålitlig" målvakt än Dansk som aldrig testats i ES?
Jag tror inte at Pecka har några större problem att sätta sig in i en ny målvakts olika behov vad gäller de brister eller detaljer som behöver gnuggas extra på. Han är ju "topnotch" när det gäller målvaktstränare i sverige.
Det är fan helt otroligt att sitta och läsa dina domedagsprofetior där du i princip skriver att allt annat än SM-guld är ett misslyckande. Jag ställer frågan och hoppas få ett svar MED motivering.
Hade Brynäs det mest namnkunniga laget förra säsongen?
Alla lag går igenom generationsväxlingar. Det ovanliga just nu är att Brynäs tvingas generationsväxla med killar som knappt fått skäggväxt. Men det är inte Sundlövs fel utan Hockeyligans och IIHF's fel att de inte haft modet att vara tuffare jämtemot NHL och KHL. Pengar finns, det är uppenbart så då ska de fan betala ett marknadsmässigt pris för de spelare de lockar över. Det skulle inte drabba någon franchise ett jota ekonomiskt om man tiodublade ersättningen. Skillnaden skulle vara att deras "slit och släng"mentalitet skulle bli mer kostsam. Då skulle de få ta det lite lugnare med sina locktoner.
Så att sitta och kasta skit på Sundlöv som måste jobba med såna avtal emot sig är bara så fel.
Berätta nu om DINA framgångar i livet.
Du måste ju vara mästare i n å n t i n g, i och med att du sätter så höga krav på Brynäs, som ÄR regerande mästare...
Slajsarn:" Hade Brynäs det mest namnkunniga laget förra säsongen?"
Nej, det hade de inte. SM-guldet kom som en jättesurprise för mej och säkert de flesta andra.
Domedagsprofetior? Inget nytt SM-guld ett misslyckande? Beror på vad man har för målsättning det. Brynäs uttalade på förhand att man satsade på guld säsongen som gick. Det var starkt och en stor överraskning att man infriade detta. Har man samma målsättning också i höst, vilket ett regerande mästarlag bör ha, men inte lyckas vinna den här vintern är det självklart ett misslyckande.
Men den mest obotlige optimist kan väl knappas påstå att Brynäs förutsättningar är bra om en halv A-lagstrupp byts ut från guldsäsongen?
Clarence:
Hur definierar man en "misslyckad säsong"
Till hösten startar en ny säsong, tolv lag som alla gärna VILL vinna sm-guld. Jag skulle tro att 7-8 st av lagen har en skaplig chans att vinna..... men då skall mycket stämma på vägen.
Gruppen skall fungera o trivas ihop - mental o fysisk förberedelse - inte få för många skador på ledande spelare - att några spelare överträffar sig vad gäller förväntningar - att nån junior tar ett rejält steg från förra säsongen - men framför allt...... man måste ha en dos tur för att vinna nånting, domarbedömningar, stolpträffar m.m.
Så till frågan...... alla de lag som INTE vinner guld har alltså gjort en misslyckad säsong? Jag tycker nog att det är en lite grovhuggen åsikt..... men, alla vi fans har ju rätt till vår egen förväntning på laget.
Precis! Där har du grunden för vilka krav/förhoppningar man kan ha på nästa säsongs upplaga av Brynäs. Personligen så hoppas jag på semi. Fast jag sätter inte så stor vikt vid kust det resultatet utan vill hellre se att våra unga killar lyckas att ta steget upp till A-laget.
Att halva laget byts ut får man ta som ett gott betyg och bevis för att spelare utvecklas i dagens Brynäs. Nåt som borgar för att även denna säsong kan bli kul att följa.
Även om det inte räcker hela vägen till guld.
Påhlsson tillbaka i Modo. Bra värvning för dem!
http://www.expressen.se/sport/hockey/elitserien/pahlsson-tillbaka-i-modo/
2) Hur mycket har ni i eget kapital?
annons:
AIK
Peter Mellqvist, ordförande
1) Det blir lite komplicerat eftersom vi har ändrat räkenskapsår, men jag ska inte tråka ut dig med en massa ekonomiska termer. Men den bästa siffra jag kan ge dig är att vi går drygt fyra miljoner plus i vårt AB.
2) Drygt 24 miljoner.
Brynäs
Bo Bylund, ordförande
1) Brynäs plussade hela 14 miljoner kronor efter det framgångsrika SM-slutspelet, som gav guld.
2) 25,2 miljoner.
Djurgården*
Mats Larsson, ordförande
1) I praktiken hamnade vi på kring noll, men i och nedflyttningen blir det ytterligare kostnader vilket gör att vi hamnar på minus. Hur mycket vet jag inte, men det ska vara klart inom några veckor.
2) 6 miljoner inför säsongen.
Frölunda
Mats Grauers, ordförande
1) Vi är inte helt klara, men vi släppte en prognos tidigare som pekade mot ett minusresultat på mellan 20 och 25 miljoner och den ser ut att stämma. Vi ser ut att hamna kring minus 20 miljoner.
2) Vi hade 35-40 miljoner inför säsongen och hälften är väl kvar ungefär.
Färjestad
Håkan Loob, klubbdirektör
1) Jag skulle tro att vi hamnar kring noll.
2) Vi har runt 65 miljoner.
HV 71
Hans-Göran Frick, ordförande
1) Vi gör ett minus på 1,5-2 miljoner.
2) 37 miljoner ungefär.
Linköping
Christer Mård, ordförande
1) Vi gör ett plusresultat. Sedan om det blir 200 000, 300 000 eller 400 000 vet jag inte. Men där någonstans.
2) Runt åtta, tio miljoner.
Luleå
Thor Stöckel, vice klubbdirektör
1) Vi gick plus 6,1 miljoner i koncernen.
2) 15,1 miljoner.
Modo
1) Enligt Sportbladets uppgifter gör föreningen en förlust på mellan 1,5 och två miljoner.
2) Tio miljoner på föreningen inför säsongen.
Rögle**
Officiella siffror
1) Minus 1,5 miljoner kronor.
2) Plus 3,1 miljoner kronor.
Skellefteå
Pär Nordlund, ordförande
1) Jag kan avslöja att det gick väldigt, väldigt bra. Men hur mycket kan jag inte säga. Vi har årsmöte den 20 juni och släpper siffrorna då.
2) Inför säsongen hade vi nästan 15 miljoner – och nu är det mer.
Timrå
Lars Nolander, klubbdirektör
1) Vi går plus 491 000 kronor.
2) Efter förra bokslutet hade vi 1,9 miljoner och efter årets resultat har vi 2,3 miljoner i eget kapital.
Växjö
1) Plus tio miljoner.
2) Knappt sex miljoner.
* Djurgården spelar i allsvenskan 2012/13. ** Rögle spelade i allsvenskan 2011/12.
Frölunda -20 miljoner....totalt -60 miljoner de senaste 3 åren
dreamland: Ja Frölunda har kanske insett att gamla finnar kostar kosing:-)
Växjö +10 mille hade det stått -10 mille hade jag förstått jävla äckellag!
Tack så mycket att du postade detta det var intressant!
Redigerad kommentar
dreamland: Tack.
Förstår inte hur aik kan ha så mycket kapital? Dom har väl varit nära konkurs flera gånger bara för några år sedan?
atilla:
Växjö kommuns krav för att ge Lakers 18 milj./år i bidrag var att 4 av dem sattes undan i en fond för ev. framtida ekonomiskt svåra tider. Kanske du hittar förklaringen där.
Jaha, 3 miljoner extra till en spelartrupp som så när på en målvakt sägs vara komplett. Intressant. Är det till 13/14 eller något annat år framåt i tiden de pengarna öronmärks då? Eller ska det i september eller när det nu var bli en målvakt i den prisklassen??
Sen brukar Brynäs ha en buffert för ev. nyförvärv i januari alt. återvändare (som t.ex. Ekholm).
Kan detta kanske vara en back up till Honken ?
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12807
Han står som free-agent.
Bra ålder och stor! kan absolut vara något för Brynäs! =)
Ser gärna en yngre målvakt som andremålis så vi har nått att satsa på för framtiden nu när Dansk Sagt..
men vill vi ha en rutinerad målis kanske Christabal Huet kan vara något? =)
www.eliteprospects.com/player.php?player=8702
HUr ser det ut för Brynäs J20 och J18 lag på målvaktssidan. Finns det någon ny talang på gång?
Huss:
Snackade med en Brynäsare här i Uppsala i går kväll som påstod att han hört att Sundlöv kontaktat Salo och erbjudit kontraktsförslag på Filip Forsberg. Låter ju konstigt eftersom Forsberg har kontrakt över kommande säsong. Han kanske iof har en ES klausul isitt kontrakt, men vet aldrig.
Molin - Linholm - Forsberg!! :D
men ja en målvakt är nog att prioritera. Sen lär nog det NHL lag som draftar Forsberg ha en del att säga till om oxå
Clarence:
"Brynäs utbildar med sin fina ungdoms- och juniorverksamhet men ingen eller någon längre "skörd av frukten" blir av. Ungtupparna drar ju från föreningen en efter en. "
Hallå det gav ju nyss ett guld, har du glömt det?
arnio: "Hallå det gav ju nyss ett guld, har du glömt det?"
Det är ju över två månader sen, ju.
HappyX3:
Jonas Johansson - landslagman i U17
Anton Hedberg - bäst räddningsprocent J18 Allsvenskan norra
arnio ":Hallå det gav ju nyss ett guld, har du glömt det?"
Har DU glömt att BIF nu förlorat Silfverberg, Larsson, Wännström och Dansk samt bara till låns får ha Järnkrok och Molin någon säsong till? Ingen av dessa är över 22 år och har spelat ordinarie i A-laget mer än som mest tre säsonger. Är inte det aktuella bevis i flertal på att klubben bara temporärt, om ens det, på seniornivå får åtnjuta det man bygger upp underifrån?
Brynäs satsar ju nu på spelare man hoppas kunna stanna ett tag typ, Bertilsson, Löf, Ollas, Entreldt, Thuresson. Men måste ändå finnas en blandning mellan Stommespelare, Rutinerade spelare och unga spelare :)
Skulle självklart gärna sätt nån mer stjärna i laget men truppen ser ändå intressant ut och ska bli kul att se hur laget funkar i höst! =)
bifhjärta: "så bara för att jag ser ett problem och tycker det är ett bekymmer och du inte håller med mig, så är jag oinsatt för det??"
När har jag påstått att du är oinsatt bara för att du ser ett problem?
Även jag inser väl för fasiken att Sundlöv helst hade sett att Dansk skrivit på och att Sundlöv därmed fått "målvaktsproblemet" ur världen.
Det är när du påstår att det idag är för sent att värva nåt nytt, det blir för dyrt osv, som jag har invändningar.
Hur kan du veta det om du inte är insatt och vet vilka alternativ Sundlöv jobbat eller jobbar med samtidigt som han försökt göra klart med Dansk.
Eller så ÄR du insatt, jobbar ihop med Sundlöv eller på annat sätt har tillgång till info som vi övriga oinsatta inte har.
Så jag väntar fortfarande på den där listan....