Silly season 2012/2013
Slajsarn: ":Hur kan en spelare som tagit till dopingmedel ha en bra inställning? Han ville ta genvägar och valde otillåtna preparat."
Naturligtvis helt fel sätt att försöka bli bättre men visar samtidigt på en vilja att göra mkt för att nå sitt mål.
Var dock inte det jag tänkte på i första hand utan mer att han inte lagt av utan fortsatt att kämpa för att komma tillbaka.
I min värld vittnar det om en stark vilja/bra inställning.
En av de viktigaste egenskaperna en idrottsman bör ha, om inte den viktigaste.
I övrigt förstår jag inte varför just idrottsmän som begått ett dopningsbrott ska bedömas efter andra kriterier än nån som begått ett traditionellt brott sas (rån, misshandel osv).
Varför ska en dopare inte få en ny chans när dom flesta säkert anser att övriga brottslingar borde få det?
Nä nog tror jag Rahm kan ge en väldigt negativ klang för er. Dock är jag rätt säkert å att han inte är ensam om att använt steroider. Dock är han en av dom få som är så dum att dom gör det under pågående proffskarriär i sverige. (Det är så klart alltid korkat att dopa sig och fuska. Dock är det rätt dåliga kontroller på t.ex. andra sidan pålen.)
Hursomhelst så har han lärt sig nu och han har fått kämpa med att komma tillbaka. Får se vart han spelar. Helst inte i Brynäs då. Skadar klubben tror jag dock inte. Karalahti var ju dopad men det har gått bra för han och hans klubbar.
Modig var ju aldrig aktuell för att han inte hade spelat på 2år. Konstigt om han värvar Rahm...
Huge:"Naturligtvis helt fel sätt att försöka bli bättre men visar samtidigt på en vilja att göra mkt för att nå sitt mål.
Var dock inte det jag tänkte på i första hand utan mer att han inte lagt av utan fortsatt att kämpa för att komma tillbaka.
I min värld vittnar det om en stark vilja/bra inställning.
En av de viktigaste egenskaperna en idrottsman bör ha, om inte den viktigaste."
I min värld så vittnar dopingen om dålig inställning då jag ser det som en genväg till framgång. Han var inte beredd att jobba så hårt som det behövdes för att komma tillbaks i form.
Och min huvudpoäng var dessutom att Rahms vilja att komma tillbaka trots avslöjandet och allt obehag det fört med sig, måste tyda på bra inställning.
Alcén och Sundlöv vet nog statusen på Rahm och vilka möjligheter man har att få igång honom efter det långa uppehållet så jag är heller inte speciellt orolig för den sportsliga biten om ryktena nu stämmer att han är aktuell.
En dementi i dom här lägena säger inte ett dugg, det hör till spelet.
Huge:"Sen finns det dom som inte kan motstå frestelsen att dopa sig och därmed skynda på vissa processer, ex läkning av skada. Men det hindrar ju inte att dessa fuskare trots allt haft och har en bra inställning i grunden."
Jag har då svårt att se det positiva i fusket och att fusket på något sätt skulle vara en indikation på en bra inställning känns absurt.
Det verkar som vissa människor inte har förmågan att sätta sig in i någon annans livsöden. Dom har totalt noll förståelse för varför vissa människor gör vissa val, kan det vara så att pga av sin egen brist på livserfarenhet inte kan sätta sig in i en människas val, eller är det bara dumhet jag hoppas på det förstnämda.
Rahm är varken den första eller sista idrottare som fastnar för doping. Tråkigt ja, Idiotiskt absolut, ska han ha sitt straff självklart och den har han tagit.
Att jag inte vill att han skriver på för Brynäs har inget med hans doping att göra utan mer att han inte fått nån mer träning än under egen regi.
Är Rahm brott värre än Bertuzzi jag tycker inte det. Rahm skadade sig själv och sin framtid och sin familj.
Medans Bertuzzi bröt nacken av Moore med ett solklart överfall så tycker jag att Bertuzzis fall är betydligt värre. Sen det finns betydligt fler spelare som skulle ha längre avstängning än Rahm när det gäller den saken.
Många av dom spelade efter sina idiotiska överfall och blivit förlåtna av förbund osv.
För mig är en stark människa en som lär sig av misstagen i livet och får ut nått positivt ur skiten dom gått igenom. Den människa som inte gjort misstag är nåndera död vid födseln eller har förbaskat dålig självinsikt.
Huge:Skillnaden är att Rahm är en FUSKARE, ingen brottsling. Fuskare drar med sig badwill och spekulationer som aldrig försvinner.
Att du ser en person som vill ta genvägar genom att dopa sig som en person med "bra inställning" får stå för dig. För mig är en sån den raka motsatsen.
Tycker du att skattesmitare/bidragsfuskare som tar genvägar att nå sitt mål genom fusk och bedrägerier som personer med "bra inställning"?
Hade han haft bra inställning så hade han tränat hårdare och haft tålamod, that's it.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Kanske kan vi plocka in Ben Johnson och Ludmila Engqvist som fystränare också? Nej, det här kommer inte sponsorerna gilla - fast det blir väl knappast Rahm? Bättre måste vi ha, såklart!
Rahm har begått ett brott och avtjänat sitt tidsbestämda straff i augusti. Hur många kända (och okända) hustrumisshandlare har branschen som fortfarande jobbar med hockey? Om jag inte minns fel har väl t.o.m. en figurerat i vårt lag rätt nyligen.
Gör Rahm succé, oavsett lag, har alla glömt hans tidigare verksamhet på en vecka.
T T: Ja visst är det ett brott. Anabola sterioder är klassat som knark så det är klart att det är ett brott.
Men för mig är det "brottet" av ringa betydelse. Fortkörning och felparkeing ger också böter.
Men den moraliska aspekten är en helt annan historia.
Genom att värva en sån kille så visar man på en ganska låg moral i Brynäs IF, Det är bättre att helt ta avstånd från dopingdömda. Ett sätt att visa vad man som idrottsförening tycker om doping.
Jajjen:Precis som jag skrev så har såna brott inget med idrott att göra. Det har doping.
Skulle du vilja se dömda pedofiler jobba på dagis efter avtjänat straff??
Jajjen: Tycker som Du. Jag kan inte tro att dom skulle diskutera en sån här(trots allt) kontroversiell värvning, utan att höra med vad alla berörda tycker. Med det menar jag sponsorgruppen, spelarrådet etc.
Man kan tycka vad man vill om vårt styre på Sätraåsen., men detta är säkert förankrat, om det är sanning.
Sen ang Rahm. Om Pecka tycker att han är värd att satsa på, så tror jag på det alla dar i veckan. Han har ju inte haft fel tidigare typ..
Redigerad kommentar
Jajjen:Visst är det absurt. Det håller jag med om. Man skall helt klart ha brottsbelastningsregistret i åtanke när man värvar.
Du vet ju hur Gefle IF agerade när Kongolesen misshandlade sin fru.
Han åkte ut med ögonbrynen först.
Beror väl helt på vilken typ av dopning det handlar om sas, hur länge det pågått, vad syftet har varit osv.
Det finns ju grader även i dophelvetet. Kan jämföras med ex ett rattfyllo som chansar en lördagkväll och åker fast. Ska han för alltid bannlysas från att köra bil?
Det blir ju konsekvensen av ditt resonemang om man drar det till sin spets.
Sen har du helt missförstått mig när jag talar om bra inställning. Läs vad jag skriver: att kämpa sig tillbaka trots en lång avstängning tycker jag iaf vittnar om bra inställning.
Att samma inställning sen kanske gjort att han i ivern försökt ta genvägar sas är inte nåt jag försvarar på nåt sätt, tvärtom.
Jag tycker att Rahm har "sonat sitt brott". Och 2 års avstängning var definitivt ett väldigt, väldigt tufft straff sett till vad han tog... Ja, det är ett standardstraff, men i USA hade han kommit undan mycket lindrigare. Han hade antagligen inte åkt fast överhuvudtaget. Naturligtvis ett stort felbeslut av Rahm att dopa sig men han tog "svaga" dopingpreparat några gånger, han var inte superdopad a la Mühlegg och han har inte mördat någon...
Apropå doping i NHL...
Redigerad kommentar
Jajjen:
"Begå ett lindrigt brott som 23-åring, straffas på livstid? Som i Sovjet, Kina, Kuba och andra framstående länder?"
Återigen det kan inte anses som ett straff att inte bli erbjuden ett kontrakt av Sundlöv, eller? (Kanske tiderna har förändrats)
Gurra88:
Dahlberg i Örebro har mer elitserierutin.
Med honom slipper vi all negativ publicitet också.
Vi har liksom ingenting att vinna på detta.
Det spelar inte så stor roll om alla här tycker att han avtjänat sitt straff.
Man får tycka vad man vill om det, men i slutändan är det oftast domen
i media som är det som räknas. Vi har ju redan kunnat läsa om att
mästarna vill värva skandalmålvakten.
Är det någon som tror att detta får ett företag att börja
sponsra Brynäs, för att Brynäs ger Rahm en ny chans?
Risken är betydligt större att det får ett antal företag att
sluta sponsra Brynäs, när väl mediestormen drar igång
ordentligt.
Vad har vi då vunnit på detta?
Att ta in en målvakt som möjligen kan var lika bra som den enda
säsong han spelat på topp. Detta efter att inte tränat eller spelat
ishockey på två år.
Jag trodde vi hade passerat långskottens tid, när det gäller värvningar.
Sundlöv och Alcén verkar uppenbarligen seriöst intresserade, det räcker för mig.
Den som tror att ledningen inte har diskuterat saken fram och tillbaka och istället chansar utan att informera sponsoreran måste vara mer än lovligt naiv.
Hade det funnits nåt likvärdigt alternativ som saknat Rahms ryggsäck så hade man självfallet gått på det spåret.
Nä, det här gnällandet över vad media, kommentatorer och sponsorer ska säga känns mer och mer löjligt.
När Sveriges bäste målvaktstränare vill ha en målvakt, ja då väljer iaf JAG att tro mer på denne än på några oinsatta förståsigpåare på HS....
Enaranger: Jag vill verkligen att Sundlöv ska satsa på att få Kukkonen till Brynäs och han lär ju vara rätt dyr.
Kör på Dahlberg som man ändå vet har en bra nivå och som Pecka får utveckla! Lär ju inte vara lika dyr som Backlund.
Får vi in Kukkonen på backplats så har vi för jävla bra backsida :)