Slutspel 2010
*ASG*
Ingemansland är alla ganska nöjda med också om det skulle bli det, vi får ju lindansa nästa säsong också. Det är det viktiga!
Kvalserien är STOR katastrof och alla är missnöjda, trots att alla visste hur laget såg ut inför säsongen.
Redigerad kommentar
Vilka lag kommer att ha lägre spelarbuget¨än oss? SSK? Aik?
Som sagt vart har alla pengar tagit vägen? Är det Lasses nya kontrakt som kostar flis?
Ska dom sanera ekonomin på bekostnad av ES platsen eller vad är det som pågår?
Och sedan en annan junis som tar över "Krokens" plats om Dixon drar?
In junisar we trust! Vi borde ha seriens lägsta spelarbudget nästa säsong.
Realistisk målsättning är att undvika kvalserien och slutspel ett stort plus?
Hmmm..Fan, fel tråd :-)
Intressant logik.
Häpnadsväckande att du fullständigt sågar en målvakt som presterat detta;
2008-2009 Luleå Elitserien 40 2.25 .922
När du ändå håller på så kan du väl upplysa oss andra om vilka kontrakt som skall avslutas så att vi kan spela med ett halvt juniorlag.
JanT: Nej Thegel blev väl kvar i Sundsvall. Jag har inte följt honom så noga under säsongen.
Det jag helst skulle vilja se är att man lägger lönebudgeten på riktigt bra spelare till två topp femmor och sedan fyller på med unga talanger. På så vis får man en bra balans i laget som samtidigt går i samma linje som juniorsatsningen.
Allt för många miljoner plöjs ner i den för att man skall satsa på ett par spelare varje säsong.
Visst vet jag att Peja följer juniorerna intensivt, vilket enligt mig även färgar hans inlägg enligt mig.
Jag tycker helt enkelt att han är en aning överoptimistisk i sina prognoser rörande juniorerna.
Men jag är helt inne på att det vore lämpligt att skola in Larsson /Rensfeldt i lämpligt Allsvenskt lag.
Precis vad som skedde med Thegel; Han fick om jag inte är helt ute och seglar inget A-kontrakt efter "sommarspelandet" och lånades ut till Sundsvall.
1. Spela matcher med A-laget under försäsongen
2. Debutera i A-laget under säsongen
3. Option på ett tre-års kontrakt
JanT:Jag vet att Peja följer juniorerna väldigt nog och han har mer på föterna när det gäller den biten. För dig är t ex Larsson bara ett namn så det är ju svårt att ens uttala sig.
Men ser man på lagbygget den här säsongen så känns det som att man får slita hund för att ens nå slutspel.
I så fall hade jag hellre sett att man satsade helhjärtat på att ta ett "hundår" och körde med ett par hela kedjor med ungdomar.
Åka av skulle det bli i alla fall :)
Om så ej är fallet så ska väl Sundlöv hitte en ersättare till honom om han drar, eller?
Nej, jag menar bara att du måste ta med det i dina beräkningar när du säger att Brynäs kommer att ha X antal juniorer i truppen nästa säsong.
Det måste finnas balans i laget!
Visst, årgång 90 kommer att vara förstaårsseniorer. Men gör det laget åldersstiget? Eller vad menar du?
Du kommer inte ifrån det faktum att du vill göra ett av ES yngsta lag ännu yngre (och därmed bräckligare enligt mig) samtidigt som du kritiserar lagbygget.
Den ekvationen får i alla fall inte jag ihop.....
För att förtydliga mig; Vi kan inte köra 2 hela femmor med juniorer (som jag anser du förespråkar), det måste finnas en balans i lagbygget mellan rutin, spets och "ungdomlig entusiasm".
Juniorerna skall slussas in med förnuft, precis som vi gör för tillfället!
Redigerad kommentar
JanT: Visst behövs rutin i laget. Men samtidigt så har vi spelare som stått och trampat på samma ställe och som har sjunkit markant i kvalité. Skall man ha en dyr satsning på juniorer så måste man även våga satsa på dem.
Har man spelare i J18 som väntas gå tidigt i draften så har man ju även en del pengar att vänta OM/När de försvinner till NHL.. Vad får vi för Hansen?
Man kan inte utveckla allt för många juniorer i A-laget på en gång.
Vad gäller spelare på väg nedåt så kommer man aldrig ifrån detta faktum, jag anser att man alltid måste ha en mix av spelare i laget.
Snart börjar de väl med att speakern kör följande fras när ett tveksamt domslut tas i Hovet/Globen
"Jag vill meddela publiken att det nu är fritt fram att kasta så mycket skräp som möjligt ner på isen, sikta helst på domarna med skräp av hårt material."
Modig är en fladdrig målvakt som Luleå inte valde att satsa vidare på. Ingen förtroendeingivande målvakt. Det är min bild av honom.
Hur många juniorer vill du ha i laget?
Tror definitivt Rensfeldt/Larsson kommer att få chansen i A-laget till hösten.
Men jag anser att man inte skall hasta iväg med de båda ungtupparna när vi har hela hönsgården full av dem...
Har du några kommentarer till Modigs statistik?
"Individuella utvecklingsplaner, ja... Men tror du inte att de här spelarna har sprungit ifrån de planerna? Tror du det står i planen att de ska vara U18-VMs bästa spelare"
Ok, då skall Rensfeldt och Larsson in i A-truppen enligt dig.
Det innebär att gällande A-lagskontrakt skall avslutas.
Vem skall sparkas?
Jag är positiv till unga spelare i laget och är full av tillförsikt inför nästa säong, tycker inte att du verkar vara det trots att laget är nedlusat av unga spelare.
Hur vill du egentligen ha det?
Skall vi satsa på unga spelare eller inte?
Satsar man på unga spelare får det konsekvenser på lagbygget som helhet.
Det har aldrig funkat att äta upp kakan och samtidigt ha den kvar.
JanT: Brynäs är en talangmaskin just nu.. Man önskar att man hade ett Team Gävle där man kunde behålla sina talanger och ge dem en bra utveckling.
Som det känns just nu så har vi en del spelare som står i vägen för dessa talanger. Spelare som är på väg nedåt i karriären.
Jaha, så enligt din logik är alla unga spelare likadana?
Jag har i sig ingenting emot att ha två unga målvakter, men det betyder ju inte att jag tycker att Brynäs ska ha vilka unga målvakter som helst. Markström-Lindbäck var ju ett något bättre målvaktspar än Modig-Svedberg.
Angående Rödin. Man kan vinkla hans säsong på flera sätt. Man skulle även kunna vinkla det som att han var en av Brynäs bästa spelare när han fick chansen på allvar, och att han var en av få Brynässpelare som hängde med i Djurgårdens tempo.
Vid den här tidpunkten förra året slösade Sundlöv med föreningens pengar genom att förlänga med Hermansson... Ett horribelt beslut som kostade en hel del sålda säsongskort. Resultatet blev det som många inklusive jag sa, att han blev utkonkurrerad av juniorer.
Individuella utvecklingsplaner, ja... Men tror du inte att de här spelarna har sprungit ifrån de planerna? Tror du det står i planen att de ska vara U18-VMs bästa spelare?
For your information, de andra som ligger i toppen av den poängligan har A-lagskontrakt med klubbar i SM-Liiga och KHL, och en har redan gjort 40 poäng på 43 SM-Liigamatcher. Inte illa pinkat.
Och ja, jag tror att åtminstone Larsson skulle platsa i Brynäs. Men precis som i fallet Järnkrok lär det väl ta minst en halv säsong innan han överhuvudtaget får chansen att visa det, om han nu stannar. Och Järnkrok hade knappast fått chansen om det inte vore för massa skador. Då hade han fortfarande varit i J20-laget och t.ex. du hade sagt att han inte platsar i A-laget.
När vi nu satsar på 2 unga målvakter är det fel, vi har redan 4 backar och 4 forwards i truppen födda på 90-talet. Till detta skall troligen Rhodin läggas till.
Rensfeldt och Larsson har färdiga utvecklingsplaner att gå efter, men det passar tydligen inte herrarna.
För ett år sedan skreks det efter Thegel/Leidermark/Rödin. Facit blev Rödin efter tillvänjning i Mora.
Tror du att Rensfeldt/Larsson går in direkt i laget? Det gör inte jag.
Inser du inte att vi inte får plats med alla lovande juniorer samtidigt i A-laget. De måste slussas sin efter individuella utvecklingsplaner.
Vägrar Rensfeldt & Larsson att acceptera detta faktum får de väl byta klubb!
Vilken jävla idiot rent ut sagt!