Slutspel 2010
Det håller inte att devalvera klubbmärket genom att urholka produkten. Skall man ha en bred organisation så MÅSTE denna göra sig nyttig och föra klubben framåt. Inte trampa på samma ställe och bli ifrånåkta av klubbar som satsar framåt."
Gävlelasses egna ord.
Hur bred är Brynäs organisation jämfört med övriga lag?
Är den oproportionerligt stor och isf så pass stor att en slukar enorma belopp varje säsong?
Vilka poster ska man isf spara in på, utan att det påverkar det sportsliga resultatet?
Många frågor blir det och hittills har jag inte fått ett endaste konkret exempel på vem eller vilka som är överflödiga i organisationen, eftersom det tydligen är just organisationen som är en stor bov i dramat.
Säljsidan måste vara bred, det är där vi kan dra in pengar (dvs så länge det finns en attraktiv produkt att sälja)
Till att börja med, sen den sk värvnings gruppen vad kostar den? Dom hade inte råda att ha EN person (Sjödda) på heltid tidigare då Sjödda hade 50% på marknad å 50% på scouting så hur fan dom kan försvara "gruppen" vore trevligt att se.
Bara att beta av vad dom gör på kansliet och vad dom tillför kontra vad dom genererar.
Vad gör du själv på årsmötena.. ? Kommer du vädra dina åsikter om en för stor organisation i förhållande till spelarmaterial? etc
Gurra88:Jag går på årsmötena och röstar på saker som jag tycker känns vettiga. Fast jag hafr inte varit på ett årsmöte sedan 08 nu.
Har legat ute på jobb då...
Gurra88:
-Ideellt arbete för Brynäs
- Besök på ett flertal årsmöten
- Stött Brynäs ekonomiskt genom ett antal säsongskort
etc...
Vad spelar det för roll när du ändå inte tar upp de saker du skriver här i forumet på årsmötena? Blir likförbannat samma sak som för min del
Gurra88:Du frågade vad jag hade gjort och du fick ett svar på några av de saker jag gjort.
Jag försöker inte tjäna några extrapoäng. Men höjer samtidigt ett varningens finger..
Är det kommunen som äger arenan? Gott, då borde det inte vara någon belastning för Brynäs.
Lindström: "Enkelt bara att titta på vad marknad kostar och vad dom drar in. Har man budgeterat 8 evenameng men lyckas få in 2 ST är det bra?"
Vilka 8 evenemang har man budgeterat för där bara 2 stycken isf har blivit verklighet?
Hur ser konkurrenssituationen ut på evenemangsmarknaden vad gäller andra konkurrerande arenor?
Hur många evenemang kan vi arrangera i LA, till ett pris som gör att Brynäs går med någorlunda vinst?
Många frågor som jag utgår ifrån att du har svar på, innan jag bedömer om man gjort tillräckligt för att dra in evenemangsintäkter.
"Till att börja med, sen den sk värvnings gruppen vad kostar den? Dom hade inte råda att ha EN person (Sjödda) på heltid tidigare då Sjödda hade 50% på marknad å 50% på scouting så hur fan dom kan försvara "gruppen" vore trevligt att se."
Ingen aning om vad den kostar, men du antyder iaf att den är dyrare än att ha Sjödda anställd. Hur vet du att värvningsgruppen isf är dyrare i drift?
Skulle snarare tro att den är billigare, eftersom den såvitt jag vet består av några trotjänare/eldsjälar och folk som redan har andra avlönade uppgifter.
Tror inte att dom jobbar gratis men några större summor tror jag inte att det handlar om. En anställd och avlönad Sjödin tror jag drar mer i kostnader.
"Bara att beta av vad dom gör på kansliet och vad dom tillför kontra vad dom genererar."
Och för att kunna beta av en sån sak och göra en vettig utvärdering så måste man vara insatt i hur jobbet sköts i en ES-förening som Brynäs.
Dessutom bör man väl ha nåt att jämföra med, ex hur man jobbar i andra föreningar med likvärdiga förutsättningar, bla ekonomiskt.
Har DU den insikt vi talar om?
Såvitt jag vet så äger Brynäs arenan, om dem nu inte sålt tillbaka den till kommunen under det senaste året, men det borde man ju ha hört talas om isf?
Har du verkligen missat att det är Brynäs som äger Läkerolen?
arnio:
Från wikipedia
| Placering | Gävle, Sverige |
|---|---|
| Ägare | Brynäs Arena AB |
| Hemmalag | Brynäs IF (ishockey) |
| Kapacitet | 8 265 |
Här e d väl läge för en del av oss att rodna en aning, upplecksade av en Läxing ;-)
Wikipedia godkänns inte som tillförlitlig källa, kan ju vara skriven av en leäckxing. ;) artikeln i fråga ser också ut att behöva en uppdatering.
Hur ser konkurrenssituationen ut på evenemangsmarknaden vad gäller andra konkurrerande arenor?"
Relevansen i det? Var väl LA vi pratar om och Bif va eller? Spelar det nån roll i Bif kassa vad te x Timrå gör i sin hall?
"Ingen aning om vad den kostar, men du antyder iaf att den är dyrare än att ha Sjödda anställd. Hur vet du att värvningsgruppen isf är dyrare i drift?
Skulle snarare tro att den är billigare, eftersom den såvitt jag vet består av några trotjänare/eldsjälar och folk som redan har andra avlönade uppgifter.
Tror inte att dom jobbar gratis men några större summor tror jag inte att det handlar om. En anställd och avlönad Sjödin tror jag drar mer i kostnader."
Så enligt dig så kostade en 50% tjänst som Sjödda hade lika mycket eller mera än vad värvningsgruppen kostar?!
Är det det DU tror?
"Och för att kunna beta av en sån sak och göra en vettig utvärdering så måste man vara insatt i hur jobbet sköts i en ES-förening som Brynäs."
Är väl bara att läsa hur mycket + &- vi ligger på dom olika områderna.
Vad vi vet är ju att dom bantat ner personal på matcherna i både restaurangerna och barerna och minskat anslaget till A-truppen i omgångar.
Hur mkt mindre får J & U och Damerna? Hur mkt mindre kostar kanslit med personal vad har bantas där??
tompap71:I och med att Gävle har ett lån hon kummunen för investeringen av arenan så äger kommunen arenan tills den är betald...
Svårare än så är det inte
Det är lite mer komplicerat än så faktiskt...
Huss: I princip gör de det. Det beror ju på hur det är upplagt. Han man huset som säkerhet så blir det ju så att det inte är ditt förrän du betalat av det...
Redigerad kommentar
Legalt sett är det mitt.
Likaså betalar jag skatt för det inte banken.
Det banken har som säkerhet för lånen är ett framtida krav iform av pantbrev.
Precis som kommunen har pantbrev i fastigheten (Läkerolen) som säkerhet för de lån man ställt ut till Brynäs IF.
Precis som de institutionella investerare som köpt kommunobligationer emitterade av Gävle kommun, för att finansiera Läkerolen, där man ser framtida skatteintäkter som säkerhet.
Redigerad kommentar
Huss: Vad jag ville komma till är att Brynäs inte kan sälja Läkerolen till Kommunen för att få ut en massa pengar.
Men om nu omkostnaderna för arenan är så omfattade så vore ju en försäljning ett sätt att bli av med dessa omkostnader. Eller kan det vara så att kommunen ger så pass saftig hyra att Brynäs inte har något att vinna på en sådan rockad?
Qvarre: Jag tror inte det handlar om hyra utan om omkostnader för driften samt amorteringar på lånet som spökar.
Man har helt enkelt gjort en väldigt dålig affär baserat på en väldigt dåligt underbyggd marknadsundersökning vad gäller kostnaderna.
Man har byggt sig en "evenemangsarena" som man lyckas hyra ut ett par ggr per år. Istället skulle man ha satsat på en ren hopckeyarena med rundade hörn som följer sargen. Man kunde även ha byggt så att man kunde komma närmare isen/plexit i en form av rinksideplatser.
Men nu är det som det är och man dras med stora kostnader. Ironiskt nog så drar man in på den enda resurs man har som har potensial att dra in folk till hockeymatcherna. Jag får inte det att gå ihop.
Huge har efterlyst att jag ska ge förslag på vilka neddragningar man skall göra inom organisationen för att minska kostnaderna. En variant kan vara att kicka samtliga säljare som häckar på sina kontor med månadslön och istället anställa nya hungriga på provision istället.
Men vad vet jag.. Jag har ju aldrig besökt kansliet. Huge är ju med vid samtliga förhandlingar och har järnkol på allt som Brynäs företar sig
Den världen skulle inte jag vilja leva i............
sylf: Huge är van med att stå med mössan i hand och rätta in sig i ledet. Inte ifrågasätta och ställa krav.
Han måste vara en dröm att ha löneförhandlingar med...
Hence:Skulle busschaffisar vara kummunister+ haha.. vilket påstående. Hur har du fått den erfarenheten? Bor du i Moskva eller?
GävleLasse: "Huge har efterlyst att jag ska ge förslag på vilka neddragningar man skall göra inom organisationen för att minska kostnaderna. En variant kan vara att kicka samtliga säljare som häckar på sina kontor med månadslön och istället anställa nya hungriga på provision istället.
Men vad vet jag.. Jag har ju aldrig besökt kansliet. Huge är ju med vid samtliga förhandlingar och har järnkol på allt som Brynäs företar sig"
Du har aldrig besökt kansliet men vet att säljarna minsann "häckar på sina kontor" utan att göra nån större nytta.
Sen har du fastslagit att organisationen överlag är aaaaaaldeles för stor för att passa Brynäs kostym.
Och det vet du också utan att ha besökt kansliet och försökt ta reda på hur det ligger till.
För att aldrig ha satt din fot på kansliet så verkar du ha järnkoll på allt som Brynäs företar sig.
En liten undran bara över ditt förslag: tror du inte att Brynäs för länge sen hade anställt sina nuvarande säljare på provision, om man trott att det skulle ge bättre resultat?
Eller tror du att man finner nån sorts egenvärde i att medvetet anställa ngn på månadslön istf på provision, i syfte att dra in så lite pengar som möjligt?
Det är DU och andra som kommer med tvärsäkra påståenden om hur det ligger till vad gäller organisation och det mesta i övrigt.
När sen JAG ifrågasätter om din och andras påståenden verkligen stämmer utan att jag själv har nån insyn eller koll, ja då är det helt plötsligt Huge som "är med vid samtliga förhandlingar och har järnkoll på allt som Brynäs företar sig".
Märkligt....
Han måste vara en dröm att ha löneförhandlingar med..."
Har lite svårt att se kopplingen mellan att ställa krav för egen del och att ställa krav på personer vars förutsättningar jag inte vet så mkt om.
Måste man stå med mössan i hand bara för att man anser att fackkunskapen förmodligen vet bättre än lekmännen?
Om vi roar oss med att byta ut "Huge" mot "Gävlelasse" härovan så kan det lika gärna se ut så här:
Gävlelasse är van att komma med tvärsäkra påståenden och tro sig veta bättre än ansvariga.
Hela tiden ifrågasätta ansvariga och deras agerande och komma med egna förslag som alltid är bättre, utan att han själv har nån större insyn.
Han måste vara en dröm att ha som sportmurvel på vilken kvällstidning som helst....
Huge:Jag trodde att du förstod ironin i att jag aldrig skulle ha besökt kansliet... Jag överskattade tydligen dig.
Ska inte hända igen
Huge:Jag har i alla fall en åsikt och även förslag på en möjlig lösning.
Vad kommer du med?
Du ironiserar alltså och har verkligen besökt kansliet.
Isf ber jag om ursäkt.
Det innebär förstås att du automatiskt fått insyn i hela verksamheten.
Tänk att det var så enkelt och att jag hade så fel.
Ska inte hända igen.
Det är bara när man tycker att ansvariga har fel som det räknas som en egen åsikt, det har vi väl fastslagit för länge sen, eller...?