Tommy Jonsson - Årets coach 2011/2012
Sjödin istället för GP som backcoach?
Kollade hans stats.
Hans comeback LAIK HK i en match resulterade i 7 poäng? Dock div 3
Redigerad kommentar
Brynäsbloggen - www.gd.se
Gurra88:"Sjödin istället för GP som backcoach?"
Nej tack. Såg honom fler ggr i Läkerolen när han var ass tränare i Rögle, det han var bra på då var att stå på bänken och svära åt dommarna och kalla dem för könsord. Han passar nog bättre som supporter här på hockeysnack med det vokabuläret ;-)
Ek Expressen;
"Men har han spelarna med sig? Det ser verkligen inte så ut. Det finns ingen trygghet på isen.
Vad har han för förklaring till kollapsen? Det vill jag verkligen veta.
Jonsson bjuder ju inte på några som helst svar. Är det så illa att han inte har några?"
Guest :
Varför får inte Tommy Jonsson sparken i Brynäs tror du ? Spelarna har ju t o m varit upp till Sundlöv men fått nej därifrån när dom velat ha en förändring?
måndag 25 februari, 2013 15:21
Leif Boork: Tommy Jonsson är en kompetent och bestämd ledare. Sådana situationer som TJ är i nu kommer alla tränare att uppleva. Det är hur han agerar nu som sätter honom på prov. Jag har svårt att tänka mig att spelarna pratat särskilt hårt för TJ:s avsked. Men säkert har MS träffat spelarråd och/eller kaptener och hört sig för om deras uppfattning.
tjugo8: är tveksam till att spelarna begärt tränarbyte i detta skede på säsongen, dock är ju både ledare och spelare säkerligen internt frustrerade och undrar vad man kan göra för att vända trenden, även om de inte skyltar och pratar om det utåt... Boorks analys av situationen skulle jag sätta mina pengar på...
Men, jag spekulerar bara, liksom alla andra som inte ingår i laget eller staben...
Det knakar i fogarna:
"Spelarna ska redan i december ha slagit larm om att taktiken inte håller för den spelartrupp Brynäs förfogar över den här säsongen.
Och i takt med alla förluster efter nyår, och bristen på starka nyförvärv under januari, ska stämningen blivit allt mer infekterad."
"flera av spelarna helst ser att klubben inte skriver nytt kontrakt med guldtränaren från i våras.
Det ska även finnas en spricka mellan just Jonsson och Gunnar Persson, en av de assisterande tränarna."
– De pratar inte med varandra, mer än det allra nödvändigaste, säger en person Sporten har pratat med.
Flera av spelarna har tröttnat på att direktiven från Tommy Jonsson är otydliga. Att fel signaler skickas ut när det gäller taktik beroende på motstånd och vilka som ska spela med vilka i de olika kedjeformationerna.
– Spelarna vet inte vad som gäller. Han (Jonsson) ger fel signaler, säger en person med god insyn i laget.
foppa78:Klart att det har varit något som inte varit friskt i årets upplaga av Brynäs.
AVGÅ SUNDLÖV1
Slajsarn: men jag gillar inte när spelare gör myteri heller. det är sundlövs ansvar att det fungerar med tränaren, inte spelarens.
Ironhook
• Stämningen i laget?
– Inte toppenbra kanske, men bra med tanke på den situation vi är i.
Redigerad kommentar
Spelidén har uppenbart inte funkat med det spelarmaterial som varit tillgängligt. Den högst ansvarige här är Sundlöv. Antingen får han se till att TJ har det spelarmaterial som krävs, och som Sundlöv och TJ helt säkert kommit överens om, eller får han se till att man spelar en annan typ av hockey, för vinna matcher måste man.
Det som varit kan man inte ändra på, men man kan hålla någon ansvarig och som jag ser det är det Sundlöv i egenskap av sportchef.
Nu finns egentligen två alternativ:
1. Skicka TJ och ge ersättaren några matcher att hitta ett nytt spel inför (ev) slutspel.
2. Behåll TJ och byt spelidé. Problemet är att TJ's förtroende redan förbrukats. Till nästa säsong får man se till att ha en trupp som passar med spelidén (vad den än må vara).
Sundlövs öde bör nog även det funderas kring..
Jag tycker det är märkligt dock, att inte ledningen agerat i frågan då detta måste vara något man känt till. Nu är det väl i det närmaste för sent att rädda denna säsong vilket får en del negativa följder såklart:
- Vinnarstämpeln föreningen förskansat sig är som bortblåst.
- Inte längre lika attraktiv klubb för potentiella nyförvärv.
- Allmänintresset för laget minskar.
- Ett kännbart ekonomiskt bakslag att missa slutspel eller att delta som statister i ett slutspel. (välj själv)
Känslan är att Brynäs än en gång har trampat i "bekvämlighetsfällan" där man lugnt lutat sig tillbaka i tron på att man är vida bättre än man i själva verket är...
bradberry & Stratan:
Bra och intressanta inlägg båda två!
Balanserade, och så handlar de ju om hockey dessutom ;)
Känns som vi kan dissikera sässen 12/13 under hela den jävla sommaren, men det skulle vara intressant att ta vid där klubbens analys slutar...om det nu kommer någon värt namnet (sannolikt säger de skador + mentalt)
Generellt är det alltid svårt att sia om hur mkt substans det ligger i såna här utspel, där missnöjda spelare faktiskt kan ha lite egenintresse i att få utlopp för sina egna frustrationer över både den egna men även lagets insatser.
Om vi utgår ifrån att det verkligen är så illa som det framställs, ja då kan jag inte se annat än att ansvaret helt och hållet ligger på TJ.
Han har varit med och formerat laget med de spelare som borde passa in i spelsystemet, kan knappast ha kommit som en överraskning.
När det sen börjar gnissla spelmässigt så måste tränaren ha en plan B i bakfickan, om inte för resten av säsongen så iaf som verktyg i enstaka matcher beroende på motstånd.
Kan mkt väl tänka mig att det är här som det skurit sig mellan TJ och GP.
Den senare har velat förespråka ett enklare och mer försvarsinriktat upplägg men fått kalla handen av huvudtränaren.
Järnkroks uttalande kanske visar att man iaf försökt ändra spelsätt, frågan är om det kanske inte kommit för sent?
"Brynäs började för en tid sedan spela lite annorlunda, och det nya sättet har man försökt jobba vidare med. Enligt Järnkrok handlar det om att vara mera "noggranna i bedömningarna" och att spelarna ska göra en "extra styrning".
– Vi är inte mer försiktiga, vi ska fortsätta att vara aggressiva, men vi är mer försvarsinriktade.
• Har ni spelare förtroende för sättet ni spelar på?
– Ja, vi har varit med och tyckt till om det och bestämt tillsammans hur vi ska spela."
Vad jag kommer ihåg, så har de iaf 3-4 säsonger sparkat tränare
efter nyår för att man legat pyrt till.
3 av gångerna gick man till final, av de 2 vann man guld
och den 3e gick man ändå till semi, men torskade mot just Brynäs ;)
Huge: Vi har väl diskuterat detta ett tag i forumet, just att det inte bara att det är brister i spelet, utan att det finns bakomliggande orsaker som gör att prestationerna på isen blir högst lidande.
Nu tror jag att det ligger en viss sanning i ryktena om en spricka, men det tidningarna skriver måste man ju vara aningen kritisk mot också. De vill slå upp stora rubriker för att få läsare. Så fungerar det ju, det vet vi alla.
I tidningarna låter det ju som att det skulle vara något slags myteri på gång och det har jag svårt att tro. Jag tror mer på att det skurit sig mellan TJ och GP, och att det läcker ut energitapp bland både spelare och ledare när det blir en sådan konflikt. Det blir förvirrande för spelarna, vem ska de lyssna på. Vilka order är det som gäller för backarna, TJ:s eller GP:s?
Skulle det visa sig att det som tidningarna skriver är sant, att sprickan mellan spelare och TJ är total, att de är uppe hos ledningen och vill få bort TJ, tycker jag att ett stort ansvar ligger hos spelarna också. De är fullblodsproffs med ett arbete att utföra, och det ska de ta mig fan utföra på bästa sätt också, med tanke på den lön de lyfter och de förmåner de har.
När laget nu befinner sig vid avgrundens kant, är det också dags att spelarna själva tittar sig i spegeln och funderar över hur de vill avsluta säsongen. De har ett jävla ansvar mot laget, sponsorer och inte minst publik.
"• Har ni spelare förtroende för sättet ni spelar på?
– Ja, vi har varit med och tyckt till om det och bestämt tillsammans hur vi ska spela.""
Kanske en del av problemet, spelare ska spela och tränare ska lägga upp taktiken. Ett sista desperat försök att rädda det som räddas kan skulle vara att kicka TJ nu. Ska TJ kickas kanske GP kan ta över fast jag vet inte vad han skulle kunna göra bättre. Att kicka för kickandets skull gillar jag inte utan en kompetent ersättare måste i så fall in. Svår situation det här. Jag förespråkar att vi kör på med det vi har rakt in i kaklet.
Redigerad kommentar
foppa78: Hans Göran-Karlsson dementerar:
– Jag bestrider era uppgifter till hundra procent. Det finns inte ett uns sanning i det, säger han.
• Hur kan du vara så säker på det?
– Jag är högste ansvarig i Brynäs, det är klart att jag vet om det skulle förekomma något sånt här.
70 Rodrigues: Det återstår att se hur sant detta är, det vi vet är att Bertilsson och Ollas har skrivit långtidskontrakt med Brynäs trots ett påstått spelaruppror mot tränaren.
Men OM det nu stämmer. Tror Brynäs på Tommy långsikigt är det spelarna som ska bort. Brynäs måste visa att deras strategi är större än enskilda spelare. Plockar man bort Tommy kommer en ny tränare in med kännedom att spelarna har knuffat ut hans företrädare och det är ingen bra situation.
Om ledningen däremot bedömmer att Tommy inte håller måttet så ska han självklart bytas ut. Men han blev som sagt "årets tränare" förra året och jag tvivlar på att hans lämplighet försvinner på ett år. Man är aldrig så bra i medgång och aldrig så dålig i motgång som det påstås.
Som media sen blåst upp med hjälp av nån missnöjd spelare som har svårt att se sitt eget ansvar för den uppkomna situationen.
Sen ska man inte förglömma alla skadorna, lätt att göra det i jakten på att hitta en trolig förklaring.
Som Sundlöv säger:
"Hur ser du på den backuppsättning ni har i dag?
- Jag vet inte hur mycket vi kan säga om den. I lördags spelade vi med två backar som var med och spelade när säsongen startade. Du kanske kan räkna ut själv hur svårt det blir när man tappar spelare under resans gång, säger Sundlöv."
Alla skadorna i komb med att TJ inte lyckats få till ett bättre försvarsspel med de resurser han haft till förfogande, är nog den förklaring som kommer sanningen närmast.
Halvchansningen med att lita för mkt på att LJ skulle komma tillbaka och att ex Berglind och Löf skulle ta rejäla kliv framåt, visade sig inte hålla.
När sen DP gick sönder omgående och Bertilsson försvann så är det kanske inte så jävla svårt att räkna ut att det skulle bli problem bakåt.
Bara att dra lärdom av den här säsongen där TJ iaf fått sitt elddop, minst sagt.
Redigerad kommentar
www.brynas.se
Du får det att låta som om utmärkelsen per automatik alltid går till den tränare som står där som vinnare, vilket jag inte tror på.