Tommy Jonsson - Årets coach 2011/2012
Roger Ramkvist:
Min fundering var främst kring attraktionskraften i Brynäs under ledning av TJ/MS
Många talar i termer som att "klart han ska komma hem"...
Elias o Calle är egentligen en annan diskussion/tråd
Men låt oss bara anta att inte alls är nöjd m sin situation där borta...är vi då så säkra på att förra årets / årets / nästa års Brynäs har attraktionskraft?
Vad gäller potentiella backförvärv är det svårt att hitta de i allsvenskan. Brynäs behöver en ledande back. Tror bara det är Vikstrand som möjligtvis har den potentialen och han är eftertraktad som få.
Peja:Om man skulle lyckas värva hem Andersen skulle man få ihop några bra backpar!
Gunderson- Bertilsson
Wikstrand-Andersen
Kilström- sundqvist
Pastrnak är ett namn jag glömde, skulle gärna se honom i klubben. Speciellt om man skulle satsa på ungdomar och dumpa nordan och basse m.m.
Ett alternativ finns i samma klubb i ett år yngre Lukas Bengtsson.
Mycket som är sej likt från i våras.
Tommy Jonsson inför färjestadsmatchen: – Vi ska ta oss samman. Vi vet att vi har en hög nivå i laget och vi ska tillbaka dit. Jag är övertygad om att det kommer att vända, det gäller bara att samla ihop sig ordentligt.
Jajjen: Vad tycker du att Jonsson ska säga då?
Peja: Spelar det nån roll? Spelet ser nästan lika uselt ut nu som under förra vårens katastrofsäsong. Jonsson var lika övertygad då (sa han) om att det skulle vända eftersom laget var tillräckligt bra. Alla som hängde med då vet att det aldrig hände.
Men får jag välja helt fritt vill jag att Jonsson säger det han tror på riktigt. Om det spelar nån roll vad jag tycker är jag jävligt osäker på. Men det var det du ville veta.
Varför tror alla att Frölunda har taskigt med stålar? För att Aftonbladet säger det?
Frölundas bokslut: -20 miljoner - Hockeysverige.seFrölunda Hockey Club omstrukturerar - Frölunda Indians
Linus Wickman: Lån säger ingenting om hur ett företag mår. Intjänandeförmåga säger allt. Med ett snitt på 9000 per match och som hela Göteborgs vinternöje kan dom skära guld med täljkniv.
Förra säsongen redovisade Frölunda personalkostnader på 13 miljoner mer än Brynäs. Det blir några skapliga hockeylirare det. Hur skulle dom annars kunna erbjuda Sveriges mest intressanta tränare och juniorer kontrakt?
Det skulle vara väldigt intressant att veta vad Jonsson tycker om truppen. Vad han sa till Sundlöv inför säsongen och säger nu. Efter målvaktsrockaden var han ju väldigt tydlig med att förstärkning på målvaktsposten hade varit önskvärt under en tid - varför skedde det i så fall inte förrän för några dagar sedan?
En frågeställning är alltså typ "är det Jonssons eller Sundlövs fel att truppen är för dålig?". Det är enkelt att skylla på Sundlöv, i och med att det rent generellt är så att Sundlöv ska bygga truppen och att Jonsson ska utveckla, träna och coacha densamma.
Ytterligare spontan fundering; är truppen verkligen så här dålig eller får Jonsson ut för lite av den? Hur många spelare har utvecklats positivt det senaste året? Djoos? Molin? Nej, inte de i alla fall.
Redigerad kommentar
Peja: Svårt för nån utomstående att ha svaren. Det som är lätt att se även för en läktarcoach är att försvarsspelet varit riktigt dåligt med Jonsson som tränare. Som nån skrev var det uselt även under guldsäsongen. Under slutspelet kompenserade målvaktsspelet med råge för det. Jag har svårt att tro att det är Sundlövs inköp som är ansvariga för att defensiven är av allsvensk kvalitet.
Det är en sak att vinna med seriens bästa spelare i laget. Men en bra tränare är den som kan stoppa ett skadat lag från att förblöda. En sån tränare behöver Brynäs. 5, 6 och 5 inläppta de tre senaste matcherna antyder att vi inte har det. Liksom hela senaste vårsäsongen.
Redigerad kommentar
Vi ses i korpligan i vår . Det gör ont i mitt Brynäs hjärta . Men så är det . Hoppad på någon glädje mot älgknullarna från värmland i morrn .
Tittar man tillbaka så har väl inte Brynäs gjort en riktigt bra match sen Luleå hemma i nionde omgången. 14 omgångar sen, en och en halv månad. Brrrrr
Jajjen:"Men spelar han ner Brynäs i Allsvenskan med sin defensiva inkompetens väger guldet väldigt lätt. Jag hoppas att hans chefer förstår att ta rätt beslut innan det händer."
Brynäs, Allsvenskan? Vad sjutton snackar du om? Har du rökt morötter igen?
70 Rodrigues:
Rycker till lite när jag hör upprepade svaren; "jag vet inte vad det beror på"....Brrrrrrr.....
Lite mer för den som vill försöka förstå TJ
http://www.hockeysver...a-det-har/
http://sverigesradio....el=6005539
Redigerad kommentar
@Rosenrasande: @69Abris @hockeystudion 22.00. @1TommyJonsson pratar Brynäs med @jgarpenlov och @KHuselius.
70 Rodrigues:
Avslutar min Gävle-vecka m o möta TJ i löparspåret...
Linus Wickman: Annars kanske Bedrich Scerban kanske skulle vara nått han är i allfall ledig men frågan är bara om han skulle vilja komma som Ass efter 6 år som GM för Dukla i div2 svårt och säga om det är rätt eller inte men sämre lär det knappast bli DEF,,,