Värvningar inför 15/16
Varumärket är starkt över landet, men inte som det borde vara i Gävle. Där ligger den största utmaningen.
Redigerad kommentar
Skrubben: Exakt. Brynäs är en av landets största och populäraste föreningar och ändå måste vi hanka oss fram. I Gävle ser man på Brynäs som andra gör på Skatteverket eller Systembolaget - fienden, typ. Har svårt att se att det går att ändra på. Med mindre än att föreningen får börja om i en lägre serie.
Hata är ett starkt ord. Jag skyr dem som en pestsmittad gatuhund. :)
Jajjen:
Ett märkligt fenomen, visst kan man väl säga att Brynäs har vunnit så mycket så ett SM-guld inte smäller så högt? Men om man räknar gulden tagna efter 1980 så har vi tre st på 35 år. Jag vill ju inte tro att den genosnittslige hockeybesökaren tycker att det är så ofta så det inte känns intressant med ytterligare ett. Men faktum är ju att det ibland kommer frustrerade kommentarer om rivna medlemskort och bojkott av hemmamatcher när Brynäs haft en sämre rad av matcher.... hur stora är förväntningarna? Vissa fans vägrar t.ex. att ta till sig att Sundlöv under många år hade en svår ekonomisk verklighet att rätta sig efter.
Eller så är det helt enkelt så att konkurensen från TV-sändningar och annan sport gör att det får anses godkänt med 4-5000 på läktaren, vilket i förlängningen betyder att man får anpassa sig till förutsättningarna.
Frågan är ju om en degradering på sikt skulle leda till ett större intresse?
SnowKing: 4-5000 på läktarna kan funka. Om man har kostnader som motsvarar 4-5000 åskådare (Luleå, Växjö, Saik) . Brynäs har kostnader som motsvarar ett snitt på typ 6.000 åskådare (om man vill satsa SHL-mässigt) tack vare felsatsningen på den nya arenan.
En degradering har inget egenvärde men det är det enda som återstår att pröva. Gävleborna har ju varit fullständigt immuna mot alla andra satsningar.
Mot Leksand: 2x8000.
Mot Malmö: max 2x5500 (men troligen färre).
Sen är det bara att räkna på det
hur mycket vi då tappar i pengar.
Att sen andra också tappar i inkomster
hjälper ju inte oss att kunna betala
det som krävs för att få toppspelare.
Sen påverkar ett tapp på 1-2 mkr oss
mer än de flesta lagen i SHL, eftersom
vi troligen kommer att tillhöra den
tredjedel med lägst spelarbudget.
Jajjen: Du kommer inte från Gävle va? Min uppfattning som född och uppvuxen i Gävle är att Brynäs är otroligt populära och det snackas Brynäs överallt.
Carl Lejonkräk: Det förklarar inte direkt varför endast 3-4000 går på match.
Man borde regions-blocka CMore-sändningarna. När hemmalaget spelar kan stadens invånare inte se matcherna på TV utan måste pallra sig iväg till arenan. Hade varit utmärkt!
Det var ju ingen rusning till matcherna
vare sig före eller efter heller.
Skillnaden i publik mellan de matcher
där Leksand var på besök och andra
matcher var kanske att det var en massa
Leksandsanhängare på matcherna?
För gävleborna verkar ju inte ha något
större intresse av att gå på Brynäs
matcher.
Det verkar alltid finnas någon
anledning att skylla på.
Går det bra så är biljetterna för dyra
eller så vinner man inte tillräckligt
underhållande.
Eller så vinner man rätt ofta hemma
men förlorar borta. Då vill man minsann
ändå inte gå och se dem hemma, för de
förlorar ju borta.
Och går det riktigt dåligt. Då ska
Brynäs minsann straffas genom att inte
gå på hemmamatcherna. För då kommer de
säkert vinna eller värva nya spelare.
Eller så är det säkert den vanligaste
anledningen. Vadå är det match eller,
det hade jag ingen aning om.
De enda gångerna hallen fylls är när
biljetterna kostar 50 kr eller är gratis,
eller när Leksand är på besök eller det
spelas semifinaler eller finaler.
lyckat att Malmö gick upp när deras
nyförvär börjar ticka in, och vi jämför
dem med våra nyförvärv.
Då kanske många inser att här är ännu
en klubb som vi aldrig kommer att kunna
hävda oss mot ekonimiskt (och därmed
heller oftast inte sportsligt).
På 90-talet var ju Malmö det stora
"hatlaget". Minns någon semifinal
mot dem hemma, när Percy av någon
konstig anledning skulle spela trumpet
före matchen. Oj oj oj vad utbuad han blev.
Men nu verkar de ha blivit väldigt populära.
nu, i och med värvningen av Pudas.
Så vad kommer att hända med Deutsch
till nästa säsong? Han är väl inte
längre junior då.
Han kom ju upp nästan från ingenstans
de sista matcherna och gjorde det
riktigt bra. Bättre än vad de flesta
trodde på förhand.
Mora har ju alltid haft en förmåga att
få stil på brynäsbackar. Så en utlåning
till dem vore kanske något?
Vi kan får inte vara så bittra. Om vi nu är så otoligt rädda och pessimistiska att vi bara vill ha skitlag\småstadslag\konkursmässiga lag i serien så är det ju bara fjantigt. Se det istället som en utmaning att ställas mot de bästa lagen och grina inte så fort någon annan får en sponsorkrona. Vi vann guld 2012, kom fyra i serien så sent som förra säsogen och slog FBK ur play-in denna gång. Vi har en välordnad ungdomsverksamhet och en trogen publik och massor av stolar som bara väntar på att fyllas
Var framtid är i SHL och vi kommer att vara där och hugga på gulden igen, var så säkra.
Men det kanske är enklast att göra som Lejonkräk - blunda och gasa.
Pudas är lite yngre än vad Gunde var men har gjort stora framsteg på 2 säsonger i KHK. 25p den här säsongen, i en klart tuffare liga än vad AS var när Gunde spelade där.
Både har bra spelsinne och som Peja varit inne på: Pudas känns isf mer balanserad där Gunde var mer offensivt inriktad och hade defensiva svagheter.
Så sammantaget och så här långt, och om man jämför de båda spelarnas utveckling under samma tid i deras resp karriärer så tycker jag att det helt klart finns likheter som gör att hag får lite vibbar från när vi just hade värvat Gunde.
Om Pudas sen får samma utveckling återstår att se, Gunde gjorde inget större väsen av sig första ES-säsongen och det känns som att Pudas isf kommer att göra minst lika bra ifrån sig nästa säsong, till att börja med.
Iaf en intressant värvning: bra ålder, har fått lite hårdhet från 2 säsonger i AS och kommer från SAIK:s led.
Bättre att önska Leksand till AS av nåt fånigt egoistiskt och barnsligt "jag hatar Leksand därför att jag alltid gjort det och det borde alla brynäsare göra"-skäl.
Herregud, väx upp....
Syftar du på när Smurfkjedjan åkte åttor kring benen på Malmös stjärnbackar? 1993 då Brynäs pulvicerade ett Stjärnspäckat Malmö med 8-0 och 5-0. Fan jag minns att Malmö knappt lämnade den egna zonen i den första matchen. Då var Percys miljoner inte vatten värda.
Johan Norrström:Jag satt precis framför Percy i 5-0 matchen, efter slutsignalen gav jag honom tipset att skeppa några stridsvagnar och köpa in lirare istället.
Svaret blev -Jau det ärrrr tydligt det! Sedan la han till grattis (med världsrekord i R).
8-0 matchen var för övrigt den enda jag missade den säsongen pga av någon j-a vinterövning i det militära. Vi låg med en miniradio i två meters snö, varje mål ropades från gubbe till gubbe så det ekade mellan topparna
Gammelgubben Silvferberg får kliva in med stora plånboken. Hans företag måste ju tjäna multum i och med byggarna av fotbollsarenan och multiarenan på Sätraåsen.
Den gamla goda tiden. Den som påstår att det inte var bättre förr vet inte vad han talar om. :)
Lite förståligt ändå. Där rök säsongens fyra klart roligaste matcher.
Jajjen:
Att vinna guld utan välfylld kassakista är inte lätt även om undantag ibland dyker upp. Det hävdas ofta att Brynäs byggde för stort och dyrt när Läkerolen kom till. Jag undrar vad alternativen var? Hur stort skulle va lagom? och framför allt, hur mycket billigare hade en hall med kapacitet för 6-7000 blivit?
Jag har ställt frågan förut utan att nån svarat och jag inser att det inte är så lätt att bedömma, och som alltid är det lätt att va efterklok..... "de andra lagen byggde stora arenor, varför inte vi?"
Brynäs.
Att tvingas se Rögle två gånger i Gavlerinken nästa säsong är fan i mig överjävligt.
Ryan började säsongen otroligt svajigt, men under våren var han ju riktigt bra.
Johan Norrström:20-25 matcher kanske det tog men sedan
var Gunde världsklass den första säsongen i Brynäs.
Menade förstås inledningsvis första säsongen, därefter får Gunde godkänt...😀
Hade vi varit kvar med gamla Gavlerinken hade vi varit i SSKs läge för länge sedan. Uppgraderingen av publik- och framför allt sponsor- samt restaurangytor har lyft intäkterna bigtime.
Skillnaden mot tex FBK är att de investerade i arena under en framgångsperiod med uthålligt bra resultat på isen och i bokslut. Därför har de kunnat amortera sina lån för länge sedan.
Brynäs investerade i "lågkonjunktur" och lågkonjunkturen bara fortsatte... framför allt ekonomiskt (som ett resultat av taskig hockey och destabiliseringsförsök från den äldre falangen).
Det är med den historien som bakgrund ett smärre under att föreningen inte spelat allsvenskt.
Nu handlar det om att ta till sig den hockey som spelas och överträffa den. Bulanhockey är inte svaret. Varken som ett sätt att vinna guld eller vinna publiken.
Stor chans att SAIK vinner idag igen. Frölunda och Växjö krigar vidare. Upplagt för SAIK.
Har inte sett eller hört ett enda försök från Sätraåsen att diskutera/analysera hur ett motmedel ser ut mot SAIKs framgång.
Har ingen susning eller är inte intresserad?
Det jag ser är Bulan, Pudas och... fansens värvning?
Jag ser 0-4. Ut i kvarten igen. Och ingen reflektion eller plan hur det skall förbättras. Vi får se, säger BZ...
Har du frågat ansvariga på Sätraåsen?
Bara för att dom i stort eller i detalj gentemot allmänheten inte alltid kommunicerar/diskuterar/analyserar ev motmedel så tror jag inte att det är ett tecken på ointresse eller okunskaper i frågan.
Du drar nog lika felaktiga slutsatser av detta som när du tror att SAIK:s hockey som Bulan vill se, inte kommer att leda till några framgångar eller vunna publikhjärtan.
Den som stirrar sig blind på 0-4 och bortser helt från skeendet på isen måste vara bra enögd.