Café

Grupper · 50539 inlägg · 1049 ämnen
« · 1036018 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Dagens Boktips.
Jag läser alldeles för lite böcker. Är det inte semester kan det dessutom ta en månad att plöja igenom en bok. Efter att läst en inledningssträcka på en trettio sidor igår, har jag idag sträckläst en bok till slutet. Och jag är inte ett dugg ledsen över att jag missat någon gosskör vid en brasa nånstans.

Boken handlar om en kvinna som är schizofren, och går i terapi hos en psykiatriker, och namnet är Karens Många Ansikten (Richard Baer). Den består i tre delar, där första delen handlar om hur psykiatrikern Richard Baer (jäpp...) kommer underfunn med sin något underliga patient, mitten-episoden kartlägger de olika personligheterna som bor inuti Karen och vad deras uppgift och syfte är - och slutligen en helande-fas.

Varför Karen blivit schizofren är det svartaste svart man kan tänka sig, men boken innehåller också många härliga beskrivningar hur Karen som schizofren fungerar, när hon växlar mellan en hög olika personligheter.

T.ex spelar hon bowling med sina vänner en kväll, och snittar runt 100p/serie. Så blir den aktiva personligheten plötsligt sjuk, och försvinner in i sig själv. En annan personlighet - en man vars uppgift att hålla ihop det komplicerade systemet Karen blir hastigt tvingad att ta över. Tyvärr är han en mycket bättre bowlare, och snittar mer än dubbelt så bra - varför vännerna blir milt sagt förvånade.

Till slut har sjutton olika inkarnationer av Karen visat sig, allt från ett spädbarn till barn, ungdomar och vuxna i olika åldrar och hudkulörer. En av dessa är i sin tur schizofren, och har delats upp i ytterligare två personligheter. Alla dessa personligheter har bildats för att hantera olika situationer, och då en vanlig dag tar slut har Karen växlat mellan kanske tio olika inkarnationer på sig själv.

En av dessa ger till sist psykiatrikern förslaget till hur han skall styra upp själva helandeprocessen.

En otroligt gripande bok - och otroligt intensiv. I princip allt innehåll är terapisamtal, eller brev från de olika inblandade till Richard, och den text som håller ihop samtalen är väldigt summarisk. Det förtar dock inte läsvärdheten, utan snarare förhöjer den. 'Cut the Crap', lixom.

Har ni det minsta intresse i psykologi, och bara tänker läsa en bok i år, måste denna bli ert val. En varning dock - klarar ni inte av att sova efter att läst det svartaste svart är detta möjligen fel bok.

Läs. Köp. Låna. Nu.

Sv: Raggningsrepliker
wap.hockeysnack.com
Lite OT: Dagen efter skryt, Det var nära jag skulle få kn-a, jag ville men inte hon ;-)

Sv: Tv-tipset
Helg Ernest: Hade tidigare en lite nättare dam på 45 kg, en New Foundland. Jättesnäll och helt omöjlig att få att göra som man vill. Till skillnad från Grand Danoise så var vår tjej helt orädd för allt. Vi hade därefter en Golden som kunde allt men jag saknar vår "njoffe"

Bissett19: Den var kung :)

Sv: 3 från 1 idag
Lumber Jack: Lite grann inför imorgon

Sobriety Test
www.youtube.com/watch?v=yQKPV1GLSBM

Judas Priest - Painkiller
www.youtube.com/watch?v=JAagedeKdcQ

Internationalen
www.youtube.com/watch?v=O3nlgtvskgw&feature=related

Jompe:

En kompis frågade om en dans på en tjej på krogen för många år sen:
Konversation:
-Ska vi dansa?
-Nej tack,inte just nu
-Okej,då hinner jag gå och skita först

Det blev ingen dans senare heller;)

Lumber Jack: Man blir ju tårögd. Av den sista alltså.

Linnea: Alltså bör den frasen undvikas.

Jompe: Yuk...jag har en avancerad fotfobi.

Linnea: "Dina ögon är som en mans fötter. Stora, svarta, fuktiga och ömma".

Jompe: Hörde en fin häromdagen:

"Dina tänder är som stjärnorna... Gula och siter långt isär".

Måste ju funka...=)

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Paddan: Det skulle jag också vilja göra...

Men vad är väl GTA IV när man har en kortövergång på bruket?

Friman SR: "Visst har vi setts nånstans förut?" funkar fortfarande bra. Sägs det.

Han: "Överdel eller underdel?"
Hon: ???
Han: "Ja, på frukostfrallan, alltså, Vilken del vill du ha imorgon bitti?"

Sen vill jag slå ett slag för tjat som förförelseteknik. Funkar nästan alltid. Sägs det.

Själv sysslar man ju inte med sånt längre.

Om man inte har något liv... denna valborgsmässoafton... så kan man sätta sig och kika på en kille som håller på att försöka spela GTA4 i 24 timmar i sträck. Har just nu hållit på i lite mer än 14 timmar, om jag förstod saken rätt.

live.yahoo.com/twenty4hourjim

Sv: En Evig Champion.
Vilken otur, Stigsson:
Jag tror att du inte heller har rört dig i den musikgenre som är fylld med direkta Elric-referenser.

Här har vi exempelvis Metallica.

Metal Guru: Han ser ut som en uppdiktad figur för mig så jag känner honom inte.

Poffa:
Jäpp, det är omslaget till Drakar och Demoner (bara första upplagan?), och visst är det Elric. Men hur bekant är hans värld?

Metal Guru: Är inte det där Elrich, som fanns med som bild i Drakar och Demoner?

En Evig Champion.
Är denna fantasy-figur som levde i en Tolkien-liknande värld känd av någon bland oss?

Sv: Fråga experterna
Metal Guru: Se där, det funkar inte i IE7 för mig heller. Men så använder jag ju inte den skitbrowsern, så...

Skriv ett inlägg om detta i Teknisk Info så Marcus kan kolla på det.

Nu skriver jag Apskaft i Firefox, som jag tänker länka.
Nu kommer det gå bättre. Varför är Ap-editorn så elak mot den friaste och bästigaste browsern i världen, IE7?

Nu skriver jag Apskaft, som jag tänker länka.
Jag tror inte det kommer gå bra.

Metal Guru:

1. Skriv den text du vill ha som länktext.
2. Markera den texten.
3. Klicka på den figur som ser ut som en hel kedjelänk
4. Skriv in länkens URL.
5. Välj om den ska öppna i ett nytt fönster, eller inte.
6. Klicka på skapa.

Exempel

Jag vet att jag är fullkomligt oduglig på datorer, men jag vill ändå veta hur man använder den vackra och precisa plus-editorn för att skapa en länk i löpande text.

Använd gärna instruktionen i punktform så att jag kan printa ut och kryssa av i analog form medan jag tafflar mig igenom händelseförloppet.

Kyss
(jag är en misslyckad människa. jag kan inte ens göra en smiley med pappkasse över huvudet.)

Tackar i advanced mode.

Sv: Metal Guru's tråd med Udda Hårdrockscovers.
Volume 44.
Subject: Wind of Change (Scorpions)
Warning: German Anthem goes Gregorian.

65selander: det blir lite svalkande dricka på Avenyn och vi får väl se Cortegen trava förbi bland folkmassorna :)

Salle:
Skolk till måndag morgon 06:25.

65selander: Arbete 22.00-06.00 för att sedan gå på igen 14.00 på 1 maj.

Kortövergång är da bomb.

mattias - 74: Utbildning till 1200 sedan frott för att sedan jobba lite extra på klämdagen på fredag.

HF med sambo är i stan så det blir nog en sväng till Akkurat samt ev fotboll.

Imorgon är det Valborg.

Ta det lugnt med spriten och Rakterna. Själv skall jag grilla och se på Fotboll, kanske åker ner några kalla Kilkenny också :)

Per HApps: För alla er som känner er lite uppblåsta idag, här kommer en låt för er...

Run with Kittens - Blue Flame
www.youtube.com/watch?v=t33oNRFZw70

Så fortsätter jag min propaganda med nya singeln Waterfall från skivan Hey Ma.

James - Waterfall
www.youtube.com/watch?v=mGwV9P-vlUE&feature=related

och den underbara låten, eller tonsatta dikten om man så vill...

James-Monsters, heroes and men
www.youtube.com/watch?v=4S8tzngZZVc&feature=related

Per HApps:
Och en bonus.
Detta bara måste upplevas live i en kyrka, det är bara där som skinnet vill krypa av kroppen.

www.youtube.com/watch?v=CTVraVgzC9U&feature=related

Både gatufest och yra suger i utbud, jag håller för en gångs skull med spud i hans 0-0-tänk. Jag lämnar den här hålan under gatufesten...

Låt oss istället lyssna till lite vackra toner på spanska med Amaral!

Tarde para cambiar
youtube.com/watch?v=yCNOO-ZIyhw

Enamorada
youtube.com/watch?v=17GK5AvCu18

Mi alma perdida
youtube.com/watch?v=-rt0Sqxc1OY&feature=related

Sv: Yran vs Gatufesten 2007
Poffa: Glömde du inte Presidenten???? :-)

250kg kärlek: Hittills känns det som 0-0, inget som känns tillräckligt hett för att motivera den peng de kräver för att komma innanför grindarna.

Från yran skulle jag gärna ta med mig winnerbäck, miss li och ane brun till en mer stämningsfull plats än ett ölstinnt östersund. Från gatufesten vettefan, ska vara mando diao då, men de har man sett några gånger redan.

Ne detta år blir det nog ingen stadsfestival för mig, om nu inte mina supportrar i sundsvall som vanligt kommer med ett fett erbjudande.

73Sjöbba:
Är det avstånd som är issuen går båda bort.

Poffa: Yran har iofs Winnerbäck. Kent är ju bedrövliga, Gary Moore lirar även på gatufesten, annars är det ett ganska lika utbud.
Läste även att gatufesten släpper ett tiotal artister till.
Vill man se Winnerbäck så får man dock vänta till 3 augusti då han intar Folkets Park.

Gatufesten får min röst pga avstånd och utbud.

knaskamilla: Yran knäcker ju allt. Winnerbäck, Kent, Mustasch mot Gary Moore.

TKO!

250kg kärlek:

Få se. Gatufesten har Håkan, The Ark och Timo Räisänen. Yran har Håkan, Ane Brun och Florence Valentin. Undrar om inte Gatufesten vinner på att det är billigare att åka dit. Fast Yran är iofs en trevligare tillställning.

Dags att börja planera sommaren så smått. Dags för er andra (som följer yran och Gatufesten) att tycka till. Vad säger ni, hur ser artistutbudet ut? Trådskaparen, spud, hade 4-1 till yran förra året. Intressant att se hur tankarna går inför i år, både av spud och er andra.

Jag tycker att Gatufesten känns mer spännande i detta nu. Mer artister i min smak.

www.gatufesten.se/
www.storsjoyran.se/

Sv: Är dödsstraff för lindrigt?
Wayne Gresky: Han har ett stort monument i Budapest.
Nämner man att man är Svensk i Ungern, då blir dom genast väligare och börjar prata om honom. Var upp till kyrkan i Pest. Kulhål i samtliga byggnader. syndes hur dom hade mejat med maskingevär.
Ungrarna vägrar laga, folk skall påminnas om det.
Sedan har ungerskorna väldigt liberal syn på sex, tom svenskor kommer bara 2a. Vi hade en kvinnlig guid i de närmare 60 åren.
Hon berättade om den frigjordhet allt sex i Budapest, hur studentskor jökade åt alla håll, tom en annan nästan rådnade.

Metal Guru: Har hund! en liten nett dam om 55-60 Kg
och hon får inte motioneras så ofta.
Grand danoise, kramgo tjej.
Har äntligen förstått varför Scooby doo är så harig. Han är ju en Grandis.
Dom är lika fega och rädda som dom är stora. Men dom älskar att kramas och sitta i knä.

Per HApps: Genom mitt jobb som förskollärare på den vackra ön Alnö här utanför Sundsvall så var jag på en föreläsning på Tonhallen med denne Nils Simonsson möjligen under januari månad. Mitt minne är bra men kort. En klart tänkvärd föreläsning med många skratt som får en att fundera både en och två gånger och tre varför man tänker eller gör eller kanske inte gör på det ena eller det andra sättet.

Sv: HS Summit?
Jag kommer gärna på HS summit.

Sv: Är dödsstraff för lindrigt?
Vi lånar en av alla dödsstraffstrådar för ett litet lästips om en snubbe som räddade många undan dödsstraff och sedan kanske fick det själv istället.

Metal Guru: Nej har jag påstått det?

Wayne Gresky:
DU behöver väl inte göra som en hund..?

« · 1036018 · »