Café

Grupper · 50537 inlägg · 1049 ämnen
« · 1058417 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: GPS bekymmer
Poffa: Precis, den vägen körde jag och han skulle också ha tagit den om inte datorn sagt annat. Men jag var en dryg timme före honom i Grisslehamn

Sv: Grattis Frisco!!
Grattis Frisco och ha en bra födelsedag

Sv: Grattis Frisco!!

GRATTIS på 40-års dagen Frisco .

Grattis Frisco!!
Idag fyller vår kära vän Frisco år, så vill bara önska dig ett STORT GRATTIS :D

psst... det är bäst att se upp från och med nu ;)

Helg Ernest: Om han inte körde Uppsala - Norrtälje via Slussen så kan det knappast blivit 12 mil extra. Dock är det helt galet att den föreslog den vägen, då det är helt okej väg från Uppsala till Grisslehamn om man åker över Hallstavik.

Helg Ernest: Tokigt. Men 12 mil?? Nä.

Helg Ernest:
Sådana problem har inte jag. Guidning är noll i min lösning, vilket passar mig utmärkt.

Metal Guru: En fd. kollega körde också med laptopen och Route 66.
Vi skulle båda till Grisslehamn.
Jag körde E4 och vek av i Uppsala kom direkt dit. ( Ingen GPS)
Han kom från Götet via Västerås. När han kom till Uppsala, så skickade datorn honom ner till Norrtälje, mao en omväg på 12 mil.

Men idag hade jag inte hittat dit jag skulle utan min nyvunna GPS.
Industrigatan i Brynäs/Gävle.
Men jag blir lite irriterad, varje gång den skall guida mig hem, envisas den med att jag skall köra en gångväg.

Helg Ernest:
Jag använder inte Garminen då jag kör bil. Har en 12.1" laptop och Lantmäteriverkets Gröna Karta istället. Då får man en lite bättre överblick av verkligheten omkring en, och bilresan blir inte transport mellan A och B.

Metal Guru: Jag gick ju och vann en GPS på TV4a.
Vinn en GPS till semestern, hette det.
Jag fick den i Fredags.
Så jag var ut och registrerade mig och vart ombedd att ansluta den till datorn. Då installerades alla nödvändiga program och uppdateringar av kartor osv. Även fartkamrorna fick man 30 dagars fri uppdatering på.
Sedan finns det ett program för datorn, där du kan själv lägga till fartkameror och platser av intresse, som det heter.

Metal Guru: Jo, det tror jag nog.
Det inngår ju gratis uppdatering av programvara och kartor.
Dock inte Sjökort och friluftskartor

Helg Ernest:
Undrar om detta funkar på min gamm-Garmin, sex år i våras..?

Annars är 250's användningsidé perfekt, markera bilen - och gå sedan iväg ut i fiskemarkerna, svampskogen eller fjälltundran...
Även i okända storstäder har jag hittat tillbaka till morgonparkerad bil, men där får man ha mer tålamod eftersom höga byggnader är ett gissel - om man inte har med skyskrapor i beräkningarna förståss.

250kg kärlek: Step 1: Download and Install WebUpdater
Click the link above to download WebUpdater. Next follow the screen prompts to install the application on your pc. If you have already installed WebUpdater on your computer, skip to step 2.

WebUpdater updates most Garmin products, excluding Palm and Pocket PC devices, fixed-mount marine units, chartplotters, fishfinders and discontinued units. It does not perform Beta updates. WebUpdater only updates unit software. See our All Updates & Downloads web page for related utilities, drivers, add-ons and the unit software for the excluded units mentioned above.

Step 2: Connect GPS to PC and Run WebUpdater
After installing WebUpdater once from the Garmin website, perform all future software updates from your computer. Simply connect your compatible Garmin device to your computer, then run WebUpdater from your computer's "Start Menu" by selecting "Start", "Programs", "Garmin", and finally "WebUpdater".

250kg kärlek: Pröva att ladda ner detta?

www8.garmin.com/products/webupdater/howtoinstall.jsp
Du måste ha ett uppdateringsprogram som du bara kan få om du registrera din produkt hos Garmin

GPS bekymmer
Jag skulle vilja ha hjälp av någon som är mer kunnig än mig. Jag har köpt en simpel GPS Garmin 205. GPS:en skall jag ha med mig då jag är ute i naturen och fiskar.
Jag skall försöka ladda ner frilufskartan PRO till den med hjälp av ett SD-kort. Men jag får inte till det. Jag testade att ladda ner en bild till den och det gick bra men filen med kartan hittar den inte.

Jag har packat upp filen och skickar den sedan till den flyttbara disken. Mer än så förstår inte jag att jag skall behöva göra.

Vad gör jag för fel? Någon som har en aning?

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
knaskamilla: Vore jag dig skulle jag dra ner frequensen till 60Hz.
Ta egenskaper, välj inställningar/ Avancerat, där någonstans hittar du en frequens inställning. Sänk den till det lägsta, fortsätter det då och flimmrar
har du nog något hårdvarufel i skärmen eller grafikkortet.
Själv kan jag inte köra mer än 75 Hz för då börjar det flimmra.
En väldigt gammal skärm.

Sv: Roliga länkar
Salle: Ok, det kanske är lite tveksamt men det var i alla fall en kul bildserie.

Bolivar: Skärpning!
Om du tittar lite nogrannare på bildserien är ju att de två första bilderna när han tittar på cheerleaderserna och det tre sista när Posh är med är tagna vi två helt olika tillfällen.  

knaskamilla: Du har inte råkat ställa den bredvid en väldigt gladlynt Appledator?

en.wikipedia.org/wiki/USS_Merrimack_(1855)

NuMo:

Ja, det är nog nästa steg i problemlösningsprocessen. Nu slutade den helt plötsligt flimra, bara sådär. Tänk om det kunde hålla i sig...

Bolivar:

HAHA stackars victoria !

knaskamilla: Försök att slå på den på olika ställen.

Jag har ett bekymmer som är mer monitorbekymmer än datorbekymmer. Fick ny bärbar inklusive dockningsstation och monitor i våras. Monitorn är en Philips 190B som inte verkar vilja vara här. Vad jag än gör och vilka inställningar jag än försöker fixa till så flimrar skärmen. Dessutom låter den lite småskumt, men det kanske monitorer gör, vad vet jag... Någon som har någon idé om vad man kan göra för att åtgärda problemet?

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74:
Han fick ju ett mission impossible

El Maco:

Kollade på det sociala spelet i dag på tv 4 för första gången. Visste inte att Felix Herngren var så usel att spela utan manus, man trodde ju att improvisationen var en av de saker som en komiker skall behärska.

Sv: Internet, datorer, Fredagsgroggar och sånt....
Per HApps:
Som info har den gått klockrent sedan halv 4.

Poffa:
Tackar för tipsen, skall plocka loss grejorna i morgon och blåsa rent med tryckluft på burk. Funkar inte det så får jag väl återkomma i ärendet :)

scim: Som jag sa till PH på telefon, så har jag varit med om liknande på en dator. Då var det så att moderkortet kände av en störning i signalöverföringen och därför bröt upp spänningen från nätagget till moderkortet.

Per HApps: Min ryggradsreaktion är trasigt nättagg, men det skulle även kunna vara moderkortet, eller vad som helst ;)

En datorfråga.

Vi köpte en dator för en vecka sedan, allt var frid och fröjd, ärlig licens och allt 4 gb ramminne shysst grafikkort etc.

Men hux flux stängs datorn av i bland och startar inte, det stor no signal på skärmen och den drar inte igång. Sedan startar den igen efter ett tag , vad fasiken kan det bero på?

Tar tacksamt emot tips, vart vi skall leta felet.

Frisco: Ja vi i timrå har ju öxstrandstornet på 110 m;)

El Maco: ...i all sin enkelhet alltså. Det känns som man är där.

Det här tycker jag var läckert

Sv: 3 från 1 idag
hellge:

Jag såg en dokumentär om John Huston för ganska många år sedan. I den påstod han att det faktiskt fanns ett kommunistparti i Beverly Hills innan McCarty tog i med hårdhandskarna.

Fast agendan skiljde sig nog avsevärt mot andra partier på den tiden. Prio 1. Röka på. Prio 2. Gruppsex eller swingersliknande sammankomster. Ibland vid gynsamma tillfällen kunde detta i slutändan utvecklas till intellektuella samtal kring samhället i övrigt. De allra flesta hade väl också ett nära förhållande till 30-talets depression. Så det är väl mycket möjligt att även sociala skillnader/orättvisor diskuterades. Fast mest var dom väl med för att vara hippa och inne.

Att ha tillhört eller haft samröre med denna "inre krets" ledde väl sedan till att hundratals skådespelare och regisörer vart svartlistade i Hollywood under en längre tid. Tragedin med hans nära vän John Garfield gjorde väl att Huston senare emigrerade till Irland. 

Et tu Brute:

Ha, det var som...

Jag håller på att läsa Naomi Kleins bok Chock-doktrinen där skriver hon följande.

"...lika trorligt som att det kommer att ske en proletär revolution i Beverly Hills"

Det kanske inte så långt borta ändå... :-)

www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0141024534
motkulturfonden.wordpress.com/2007/10/07/naomi-klein-om-chock-doktrinen/

hellge:

Taget :-) Vet du förresten att det funnits ett kommunistparti i Beverly Hills?

Som dom sa i lumpen
- Det är fegt att va tio mot en.

Om du blir påkommen i Indonesien med att tillfredsställa dig själv är straffet död genom halshuggning. Håll fingrarna i styr!

Sv: Metal Guru's tråd med Udda Hårdrockscovers.
Metal Guru: På tal om Metallica.

Subject: Creeping Death (Metallica) tolkas a cappella av okänd artist.
Warning: Kan ge kramp i skrattmusklerna.

Sv: Death Magnetic (Metallicas nya)
Paddan: Lite åt det hållet. Framförallt är den uppenbart upplagd efter de tidiga balladerna.

En poor man's Fade to Black, var det någon som sa, och det tycker jag är träffsäkert.

Dock gillar jag tre fjärdedelar av den. Första halvan är bra rakt igenom och så även den tredje fjärdelen. Den första halvan av den hårdare andra halvan, alltså ;) Sista fjärdedelen blir dock spretig, med riff som känns påslängda från olika håll, och outrot blir alltså bara onödigt långt och frustrerande då det är just avslutningen som är låtens sämsta parti.

Till skillnad från nämnda Fade to Blacks slut då man bara vill att den ska fortsätta och fortsätta.

Andra snuttar från skivan jag hört låter ju lite lovande dock, som sagt. Jag är försiktigt optimistiskt.

Et tu Brute:

Ska vi enas om Centern. Dvs innan de blev nyliberaler och började spinka på sina egna (FRA)

Sv: Death Magnetic (Metallicas nya)
Är det bara jag som tycker att Metallicas nya singel, eller säger man fortfarande singel, låter som att man försöker sammanfatta karriärens olika spelstilar i en och samma låt?

hellge:

Sa jag gnälliga bönder? Du sa sosse. Här har vi iaf radikala bondeförbundare. Förmodligen så långt åt vänster som man kan komma i det stora landet i väster.

Stilpoäng till skäggbevuxne fågelholken, Billy Bob, längst till vänster.

[URL=
www.youtube.com/watch?v=d9Iy2Jw4DVk]Regn På Fågelskrämman[/URL]

Men innan dess sluter vi cirkeln med Metallica i just 'Cross Eyed Mary'. A beggarman and thief.

Volume 53b.
Subject: Cross Eyed Mary (Jethro Tull)
Warning: Metallica gör lite tidstypisk gnome-rock, men glömmer tvärflöjten backstage.

Nej, nu kommer jag försvinna in bland lite Jethro Tull-vinyler.
Kommer förmodligen vara dammig när jag dyker upp igen.

Volume 53.
Subject: Cross Eyed Mary (Jethro Tull)
Warning: Iron Maiden gör lite tidstypisk gnome-rock, men glömmer tvärflöjten backstage.

Så hittar vi en som är så stilig att den får bli numrerad.

Volume 52.
Subject: I Can't See My Feelings (Budgie)
No Warning: Iron Maiden visar respekt till ett av de mest underskattade banden i hårdrockshistorien, och gör det riktigt bra.

While at it, en lätt oväntad cover på nyss nämda låt, från ett Van Halen från den tid då de var riktigt avnjutbara.

« · 1058417 · »