Café

Grupper · 50677 inlägg · 1049 ämnen
« · 890774 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Peace and Love ??
Dream Team:

Ikväll får vi Se Alice Cooper in den fina blåvita tröjan =)

Sv: 3 från 1 idag
Tre Band som låter som Black Sabbath, Och gör det bra.

www.youtube.com/watch?v=sDfiN0e3nDs

Big Elf

www.youtube.com/watch?v=4BIXSgkvS_E

Hellfueled

www.youtube.com/watch?v=yJR-artQVuI&mode=related&search=

Black label society

Världsklass i sundsvall!!!
Detta är en av världens starkaste människor och är i från sundsvall...
Brutala vikter.
Man ska komma ihåg att denna man gör flera dopingtester per år vilket inte alla strongmen i han kaliber gör...

Sv: Roliga länkar
73Sjöbba: Det är ju roligt att få vara med i tidningen, på så sätt var det en rolig länk =)

F.d renskötaren: Roligt och roligt? Det är iaf jag högst upp på ställningen.

Sv: EG-domstolen ger tummen upp för internetsprit
wap.hockeysnack.com
Matforsarn: Blir väl iaf inte så mycket internet sprit iaf nu när inbetakningskorterna ramlar in hos folk. Tror också skatterna kommer att höjas i vissa länder. Finland bör dock sänka sin ölskatt.

Hmm, det var en ganska gammal artikel. Äh, orkar inte leta mer nu. Om det fortfarande är intressant imorgon kan jag kanske kolla med någon som har mer koll på var man hittar informationen då.

scim:

För att du skulle slippa rota på mitt kontor, här får du en länk. Och lite citat:

"Estlands regering vill höja alkoholskatterna med omkring 20 procent. Och i så fall följer Finland efter. Det är bara en av flera motbilder till en allt stridare alkoholflod inom EU. På gång är också högre skatter i fler länder, alkohol som folkhälsofråga, ny EU-strategi för att minska alkoholskadorna."

"Medan allt fler i Sverige panikartat kräver sänkt alkoholskatt för att hejda spritfloden över gränserna pågår en omvänd utveckling i flera andra EU-länder.

Holland har redan höjt sina alkoholskatter, Tyskland och Schweiz har höjt skatten på alkoläsk och Polen vill höja ölskatten. Storbritannien tillämpar striktare gränskontroll mot privat införsel och har infört avgiftsmärkning på flaskorna för att försvåra smuggling. Irlands läkarförening kräver höjd alkoholskatt för att minska konsumtionen och höjda tobaksavgifter i Frankrike har fött tanken att även höja alkoholskatten.

Och Finland som sänkte spritskatten i mars för att hejda privatinförseln från Baltikum diskuterar redan att höja den igen sedan konsumtionen skenat i höjden, och våldsbrott och rattfylleri ökat. Särskilt om Estland väljer att höja sina alkoholskatter."

scim:

Det är möjligt att den pekar mot fri handel och avskaffning av monopol, förutsatt att det inte betyder att det jag skrev var osant. Jag misstänker att de källor mitt material kommer ifrån har mer koll än vad du har.

knaskamilla:
"Det handlar inte i första hand om att tjäna pengar, det handlar om att försöka hålla konsumtionen nere. De pengar som kommer in är ändå inte i närheten av att täcka de kostnader som alkoholen faktiskt för med sig."

Jag håller med till 100%. Det jag menar är att det skulle bli fler som betalar skatt och på så sätt kanske pengarna skulle räcka längre t.ex. vård av missbrukare.

Jag har en granne som jobbar åt Spendrups som säger att som mest går det 5 långtradare med släp till Tyskland om dagen och det är bara från Spendrups det. 4.99 av dom Norrlands Gulden och övrig Spendrups öl återvänder till Sverige utan att staten får in en svensk ettöring i alkoholskatt

knaskamilla:

Som jag trodde alltså, UNF-propaganda. Trenden i Europa pekar mot fri handel och avskaffning av monopol. Länk överflödig.

scim:

Jag kan inte länka, men om du är jätteintresserad av källor så har jag det garanterat på papper på mitt kontor. Du är välkommen att leta där.

knaskamilla:

"Trenden i Europa är dessutom att många länder sneglar hitåt"

Är det där skitsnack eller kan du peka på några faktiska källor?

73Sjöbba:

Å andra sidan. Finland sänkte sina alkoholskatter, men där vill de nu höja dem igen efter att ha sett resultatet. Trenden i Europa är dessutom att många länder sneglar hitåt, skatterna går snarare uppåt än neråt. Åldersgränser höjs (eller införs där de inte fanns sen tidigare) etc.

Det handlar inte i första hand om att tjäna pengar, det handlar om att försöka hålla konsumtionen nere. De pengar som kommer in är ändå inte i närheten av att täcka de kostnader som alkoholen faktiskt för med sig.

Mattias hälsar live från Peace and love med följande bild på Charta 77.

"Charta 77 håller på Leksand", hette det i MMS:et. Jaja, någon ska väl göra det också.. ;-)

NuMo: EGentilgen är det ganska enkelt, sänk alkoholskatten och vips försvinner importspriten och hembränningen och då blir vi fler som betalar betalar skatten. Jag köper inte fullt ut att det skulle drickas mer då, tror att det är mest dom som har "trillat dit" som skulle konsumera mer. Statistiken skulle gå upp, men den som trodde något annat måste vara korkad. Den dolda konsumtionen(hb och import) skulle börja synas.

Tror det var mitten på 90-talet som staten chockhöjde tobaksskatten och vad hände? Jo, det började gå långtradare från Ryssland proppade med tobak. Staten märkte att det inte fick önskad effekt och blev tvungen att sänka skatten igen. Det är ju bättre att få in lite än inget alls.

NuMo: Handlarna var ju fel begrepp kanske. Tillverkarna kanske är bättre.

Lumber Jack: Som i övriga europa således. Ja, dem vill vi ju inte identifiera oss med.

Frågan är om inte alkoholskatterna i Sverige gör att handlarna inte har råd att sätta rätt pris på sina drycker. Med högre priser så blir ju vinstmarginalerna större och då kan ju tillverkarna, som ju är arbetsgivare, anställa fler och investera i sina fabriker osv. Men det här är ju saker som bara stämmer med övrig industri efter kapitalistiska marknadsregler.

Fast å andra sidan. Med lägre skatt för de som arbetar, desto mer måste vi ju ta på de stackare som inte arbetar för att de som arbetar skall få någon välfärd, eller hur det nu var.

NuMo: Det behövs inga undersökningar utan det säger sig självt, sänks spritpriset blir det fler lördagar i veckan.

Sv: Wayne Greskys bortglömda och förträngda låtar
Lumber Jack: Eller Di sma undar jordis skivsamlande kompisar Divinyls som sjunger om narcissism, eller något sånt.

www.youtube.com/watch?v=uxesIxgMX28&mode=related&search=

Lumber Jack: Jaså, undrar vad man använder för vetenskapliga bevis på den tesen. Vi har väl aldrig haft billig sprit för att utföra sådna undersökningar.

Undrar varför det är skatt öht.?

NuMo: Alkohol är väl undantaget ur folkhälsosynpunkt. Vi super tydligen mer om spriten är billig och har därmed hög skatt på den, med EU:s överinseende.

Undra varför det är hög skatt på arbete?

Lumber Jack:

Man kan ju fundera på om spritskatten följer EU-andan gällande rättvis handelskonkurrens etc. (Vad nu etc. betyder i det här fallet.) Får man vara med i EU och sätta så hög skatt på alla importvaror så att hela idén med handelssamarbetet sätts ur spel?

200 kronor för en liter sprit.

4000 kr. för en trästol.

250000 kr. för en Volvo

osv.

Jag kan tänka mig att det är en och en annan som oroligt vittjar postlådan de närmaste dagarna...

Wayne Gresky: Varför inte en gammal löpstjärna?

www.youtube.com/watch?v=jamJ4-C_TME

Åsså för våra spansktalande vänner.

www.youtube.com/watch?v=LCUtDJ9yMto

Salle och Paddan: Mycket passande bidrag i tråden. :)

Salle: Då passar jag på att klämma in denna sång efter att ha sett honom medverka i Project Runway

RuPaul - Supermodel (You better work)
www.youtube.com/watch?v=Gh1m_-Vou08&mode=related&search=

och så blir det lite underklädesreklam, efter en snabbtitt på hans senaste film Shooter

Marky Mark & the funky bunch - Good Vibrations
www.youtube.com/watch?v=UnzgNAzquCw

Wayne Gresky: Passar denna in?

Hörde den på en 80's webradio alldeles nyss.

[url=
www.youtube.com/watch?v=jqFCbX9AHs4]Robbie Nevil - C'est la Vie[/url]

En låt att nynna på när man känner sig bortglömd av sina kompisar:

Ruth Ruth - Uninvited
www.youtube.com/watch?v=1du1EdYf0zI

Den fick faktiskt en del radiospelningar när det begav sig. :)

Salle: När lyssnade ni på den här senast?

Garland Jeffreys - Hail Hail Rock 'N Roll
www.youtube.com/watch?v=zdaVPLnxae4

hellge:
Då bjuder vi på en youtubare på Breadfan.

För att anknyta till Hockeysnack Fame, så har man dagen till ära kallat in Knaskamilla på sång och treatment of that bass guitar.

hellge:

festivalen har ju sålt mer biljetter än Självaste Hultsfred trots att ozzy var där =)

En sansad beskrivning på hur en åkattraktion på ett nöjesfält kan beskrivas med målande ord.

...eller kanske skrik...

mattias - 74:

Ett märkvärdigt starkt startfält de har på din festival. Jag är en aning avis på dig kan jag avslöja.

Metal Guru:

"en Budgie-fanatic! Trodde jag var ensam."

Jo för fan, Budgie funkar för mig också.

Sen tror jag mig veta att signatur Samarithian också har lyssnat på Budgie.

Jag tar dock inte med mig något Budgie till en öde ö. En vacker dag ska jag sammanställa de alster jag kommer att ha med mig.

Någon som skulle vilja vara flygledare på O'hare?

O’Hare-flygplatsen Chicago, är världens mest trafikerade flygplats alla kategorier; plan, människor, gods etc.
Under 2001 lyfte och landade cirka 900 000 flyg, i genomsnitt 2 500 per dag.

flightaware.com/live/airport_status_bigmap.rvt?airport=KORD&key=3fc779f0f530f70acb2933990b1bca62d4a899ab

Kanske inte så knepigt att de har/hade 4 timmars arbetsdagar och under den tiden så har de 1 timmes paus.

Dragan 2k: Hahaha, hur roligt som helst. Inte direkt så man skulle tro att det där var en riktig polisbil. Var det inte någon raggare som nyligen hade åkt dit också? Han hade väl iofs inte utgett sig för att vara polis utan bara lackat den som en polisbil.

Sv: 3 från 1 idag
mattias - 74:

Bara för att du sa't så måste vi väl gunga lite tungt dårå.

[url=
www.youtube.com/watch?v=6l19Vv_6UsU]Mustasch - Black City[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=0k_w4nYXlRE]Mustasch - Down In Black[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=z77Fspd5hlg]Mustasch - Double Nature[/url]

wap.hockeysnack.com
Mattias: Inget slår Lordi och Midnattsol samt Spendrup på plastflaska :-))

65selander:

Mustasch skall bli en ny erfarenhet ! Tunggung !

wap.hockeysnack.com
Mattias: Så du är tillbaka :-) Psalma hade jag gärna sett. Psalma och Kristet vore ju inte fel.

Imorgon drar det igång på allvar med artister som Hammerfall Backyard Babies och Dia Psalma m.fl Själv skall jag se The Sounds, dom var riktigt bra förra året samt Mustasch också !

orion: Vet inte om det här har varit uppe tidigare men allvarligt talat. Att personen inte åkte dit tidigare är för mig ett mysterium. Bilen är väl ska vi säga av mindre bra kvalité när det gäller att likna en polisbil:

En dålig kopia

Sv: Festivaler sommaren 2007
MorganaLefaey: Själv så skall man norrut och det är väl inget band som drar egentligen, men det blir nog skoj ändå. Kanske Bröderna Salming är där ;-)

Sedan att restaurangtälten är öppet till 0300 fre och lördag är ju inte fel heller eftersom det ändå är ljust dygnet runt. ;-)

Skall bli intressant att se de 2 sista banden på stora scenen.

STORA SCENEN
20.00 Martin Stenmark
22.00 The Hooters
00.00 Europe

Hooters är väl annars ett otroligt självsäkert band. Jag menar de har väl släppt lika många best of skivor som de släppt vanliga skivor. Inte dåligt att anse att alla låtar man gjort är värda att ha med på en sådan skiva.

250kg kärlek: Där ser man.Men råd att spela på Keno, lotto och köpa lotter det har dom råd med.I allafall är det många som tar sig råd. :)

250kg kärlek: Eftersom det känns som de flesta artisterna på gatufesten är bokade för pensionärernas skull så är det väl helt riktigt att de är med och finansierar det hela. Samtidigt är det svårt att klandra PRO för att de lyfter upp frågan, de ska lobba för sina medlemmar. Jag tror dock knappast att man får något stöd i den här frågan utanför den egna gruppen.

Nästa grej som gör mig förvånad. Nu rasar pensionärerna över att man för första gången måste betala inträde på gatufesten. Jag hade ingen koll men trodde inte på allvar att denna grupp människor fick gå in gratis. Varför ska pensionärer med "redan ansträngd ekonomi" särbehandlas? Alla ungdomar som pluggar då? Ska de också få gå in gratis?

Jösses.

Sv: WTC
orion: Det enda naturliga sättet att reagera när Timrå skrinnar ut på isen är väl som den här tjejen gör när hon kollar på ett Timrå-intro?

« · 890774 · »