Café

Grupper · 50596 inlägg · 1049 ämnen
« · 898316 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Stigsson: Sen jag har reggat mig har det inte ringt nåt här. Jo förresten...  ÖA  har ringt två gånger men det var "tillåtna" samtal då jag tecknat mig för testabbonemang.

En annan har ringt. När jag undrade varför han ringde då jag var med i NIX (sen länge) så blev han alldeles "japansk" i telefon och "bugade" sig ursäktande några gånger.

Stigsson: Men man slipper i varje fall de femtielva samtal per vecka med telefonförsäljare som ska försöka få en att byta företag på sitt telefonabonnemang. Eller jag har sluppit det i varje fall.

Salle: Där är jag registrerad sedan många år tillbaka. Tyvärr är det inte alla säljare som bryr sig i att följa detta.

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Helg Ernest: I menyradens Spela Upp så finns "texter, bildtexter och textremsor". Åtminstone på mitt Windows Media Player 11.

Prova vlc-player annars.

mediaplayer funkar det inte?

Salle: Skall testa ! Tack!

Sv: 3 från 1 idag
Som så många gånger förr fastnade jag mitt i tuben. Det började med att jag blev så oerhört sugen på att höra The Killers låt ”Bling” och upptäckte att alla deras låtar från den sensationellt bra plattan Sam’s Town fanns på Youtube. Därför tänkte jag snickra ihop en 3 från 1. Problemet är bara att plattan är så ohyggligt bra. Det finns massor med bra låtar, i princip alla är bra. Jag skulle definitivt ta med den till en öde ö, kanske t.o.m om jag bara fick ta med 5 plattor.

Han sångaren, Brandon Flowers menar att deras senaste platta är det bästa som kommit ut på de sista 20 åren. Kanske är jag beredd att hålla med. Jag lyssnat oavbrutet på den hela sommaren. Inte 3 från 1 utan 3 x 3 från 1. Here we go:

The Killers - Sams Town
www.youtube.com/watch?v=fk4Srnxu0O4

The Killers - When You Were Young (Live at the Brit Award 2007)
www.youtube.com/watch?v=1J4McMcLdwo

The killers - Bling (Confessions Of A King)
www.youtube.com/watch?v=X-4tnD5TMwM

The Killers - For Reasons Unknown
www.youtube.com/watch?v=T1dSkEHQCQU

The Killers - Read My Mind
www.youtube.com/watch?v=3Oec8RuwVVs

The Killers - Uncle Jonny, live, Hove, Norge 07
www.youtube.com/watch?v=L8NmWGFH26Q

The Killers – Bones
www.youtube.com/watch?v=48fTXkMR9ts

The Killers - My List
www.youtube.com/watch?v=Z59j2olHpnY

The Killers - This River Is Wild
www.youtube.com/watch?v=gssp0GT3eBQ

Salle:

Örebo, en annan bra låt var Tarzan On A Big Red Scooter

hellge: Det kanske stämmer det.
Melodie MC var ju det men nu får jag för mig att Lolita Pop också var från "Norrland". Vart Chris Lancelot/Linder är ifrån har jag ingen aning om dock.

Salle:

Lite för mycket Medelpad i tråden, va! :-) Den skulle kunna ha platsat bland Greskys bortglömda också. Trevlig nostalgi

Salle: Tack för tipset!!

Hörde Grace - Ingen kan älska som vi idag på radion och kom oooosökt att tänka på denna bortglömda pärla.

[url=
www.youtube.com/watch?v=B3vAUtmAbus&]Dive - Captain Nemo[/url]

andra bortglömda svenska pärlor

[url=
www.youtube.com/watch?v=6ycpxALlcSg&]Lolita Pop - Mind Your Eye[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=0PO1gL1KXyE]Melodie MC - DUM DAM DUM[/url]

Stigsson: Telfonförsäljare ett problem...

[url=www.nix.nu/]NIX[/url]

brynästigern: Telefonförsäljare är ett otyg som ska utrotas!

Helg Ernest: srt-filer är subtext-filer till filmen. Beroende på vilken spelare du kikar på filmen med så är förfarandet olika för att få undertexter men det brukar funka att "högerklicka" i spelarfönstret när filmen är igång för att "lägga till" dessa. Om man vill ha dom vill säga.

Jag har ett litet problem.
Jag hittade på en av mina HD en mapp med en film i.
Följande filer finns det.
SRT och AVI filer. Avin går ju i mediaplayer, men srt filerna vet jag inte vad jag skall göra med, jag öppnade dom med anteckningar och det verkar vara texten till filmen.

Hur löser jag matchningen av dessa filer?

Har väl antagligen diskuterats förut...

Telefonförsäljare måste vara ett underligt släkte: När man svarar i telefonen,varför dröjer de med att presentera sig när de ringer upp en ? Om jag ringer någon och vill sälja en produkt så börjar jag väl att propagera för det med detsamma?

Sv: Roliga länkar
Frisco: 147.834 meter

rank 11593

WarhawK: 139.552

Global ranking 35870

Paddan:
Det där planet flög bättre .. 135,692 m och en globalrank på 43907

Sv: Linda Rosing
250kg kärlek: Med tanke på vem som toppar listan så kan man gissa sig till att det är ett gäng hundälskare i redaktionen iaf...

JD: Lite roligt att tidningen heter Zoo. Undrar just vilka kvinnor som menas med artikeln..

Wayne Gresky: Avd. självdistans är överskattat.

250kg kärlek:

"Är du förvånad över utnämningen?
– Nej, faktiskt inte."

NuMo: Men, vad hemskt. Då kan du ju testa denna grej som ser ut som en åsknedslagsversion

Konceptet: Ett åsknedslag har förstört alla mina tankar på att spela spelet igen. Förhoppningsvis kommer jag inte igen. Sådana där spel är giftiga.

NuMo: 107.726 m blev det till slut efter 29 762 försök eller något sådant. Sjukt kul och beroendeframkallande är det i alla fall.

Nu kommer fler rätt roliga påståenden i såpan kring Rosing. Denna gången är det en brittisk herrtidning som utsett Linda till världens sexigaste.

Vad vi andra tycker kan man utläsa av den fråga Expressen ställt i samband med själva artikeln...

www.hockeysnack.com/medlem/250kg+k%E4rlek/filarkiv.php?showfile=har_den_brittiska_tidningen_zoo_rtt.doc

Artikeln finns på bifogad länk.

Sv: Musik.
MorganaLefaey: Får bara ett medelande under favoritknappen att de inte kunde laddas. Vad har lilla jag lyckats med? Har avinstallerat och omintallerat programmet men blir ingen skillnad.

Någon mer än jag som inte kan spara favoriter i screamer? När jag lagt till de kanaler jag vill ha så går jag på file-> save favorites men när jag sedan stänger ner programmet och startar om så är de borta. Men om jag går in på edit favorites så får jag upp dem i dokumentet. Men den verkar vägra läsa in dokumentet.

Salle: Har inte orkat kollat runt men Droppkick Murphys sitter som en smäck ikväll. Med tanke på att jag är en mer Techno nisse så är det ett gott betyg. Gillar blandnnigen med rock och Irisch

Paddan: OJ! Plötsligt- 106,036 m.

Bara för att mina barn kom in till mig och sade att nu får du minsan sluta, sitta här hela kvällen. Det skall visst bli myskväll. Fan också.

73Sjöbba: Tyvärr får inte Bacchus vara med i tävlingen, så resultatet är ogiltigt på grund av misstänkt bladighet i planet.

Paddan: Jag slog Frisco, jag fick 276,792m efter ett kanonkast(det är vinet som talar)

Frisco: Äsch, det fattas lite grann fortfarande. 103, 371 m är senaste noteringen.

Sv: Skivrecensioner (från det verkliga livet)
Alisandali:

Det blev inte speciellt värre. Heroes gjordes ursprungligen av David Bowie.

Alltså är det en cover vi hör. Och sångaren är naturligtvis Dylans son.

Här kommer en till:

www.youtube.com/watch?v=CLqOwiZ8n5I

Et tu Brute: Jag chansar på att det har något att göra med att Bowie och Bryan Ferry båda två har sällskapat med Amanda Lear. Amanda Lear fick dessutom äran att pryda ett omslag.

Et tu Brute: Bob Dylans yngste son Jakob Dylan sjunger och spelar gittar i The Wallflowers .
Men sen blev det värre , jag gissar på att låten Heroes kommer från en skiva med bara covers .

Skivrecensioner (från det verkliga livet)
Då kör vi. Det här blir ingen sprillans recension, då skivan kom ut redan i mars. Men någon gång för 14 dagar sedan körde SVT, 60 minuter med Bryan Ferry. Jag var inte helt insatt då jag bara slöläste och när programmet började fick det gå i bakgrunden då jag trodde det var gammal skåpmat. Men det var det inte och ganska omgående blev jag sittande.

Sedan dess har jag dessutom hört ”The Times They Are A-Changing” ett par gånger på radion. Därför är jag sedan två dagar tillbaka ägare av CD:n Dylanesque.

Bryan Ferry tolkar 11 av Bob Dylans alster. Två låtar sticker ut mer än övriga och den första är den inledande ”Just Like Tom Thumb’s Blues” och tidigare nämnda ”The Times They Are A-Changing!”.

När det gäller Bryan Ferrys soloskivor så har ju covern i stort blivit hans gebit och han gör det bra. Förmodligen för att han har en röst som inte så många andra kan utmana. Fast den här gången vet jag inte riktigt hur han blandar och ger.

Introt och den inledande sången på ”Just Like Tom Thumb’s Blues” är väl det enda som inte riktigt låter som Ferry brukar göra…inledningsvis. Det är något som stör mig…det här känner jag igen!

Tittar man dessutom på konvolutet får man ytterligare en deja vu. Detta har något att göra med Tom Cochranes, ”Ragged Ass Road” från 1996. Och tittar man på konvoluten så har det onekligen det:

(Ragged Ass Road)

www.artistdirect.com/nad/store/artist/album/0,,223607,00.html

(Dylanesque)

www.amazon.com/Dylanesque-Bryan-Ferry/dp/B000LPR0SE

Färgsättning? Text?

Är man tveksam kan man även lyssna på Cochranes inledande ”I Wish You Well”, som dessutom också är den inledande låten. Är detta en slump?

”The Times They Are A-Changing” är helt igenom…Traveling Wilburys (det är helt otroligt att inte Jeff Lynne producerat). Varför inte? Dylan själv är ju en av originalmedlemmarna. Hade denna sjungits av Roy Orbinson så hade det tveklöst varit så. Varför ersattes aldrig Orbinson av någon annan skönsjungande? Kan detta vara en passning från Ferry?

Roxy Music gjorde sin sista skiva 1982 (Avalon) och om man är nyfiken på hur det lät skall man gå till spår no 8. ”If Not For You”. Enligt Phil Manzaneas hemsida finns det redan material till Roxy Musics comeback och den skulle enligt tillförlitliga källor ägt rum i år. På grund av ”Dylanesque” och Ferrys pågående turnerande kommer den inte att släppas förrän nästa år.

Den stora begivenheten är annars att Ferry i nästan samtliga låter hissar trynorgeln. Är det något som han behärskar förutom sång så är det harmonican. I ”Baby, Let Me Follow You Down” så kör han från början till slut.

Skall man ”täcka” Dylan 2007, kanske man skulle skippa ”Knockin’ On Heavens Door”. Det gör inte Ferry. Version 211…är också vacker…den är Ferrys.

Den enda låten som jag egentligen blir besviken på är ”All Along The Watchtower”. Inte för att Ferry gör någon dålig insats, men har man gitarrister som Chris Spedding och Robin Trower kanske man skall släppa lite på sitt ego? Det går inte sjunga från början till slutet om man vill göra Jimmie Hendrix rättvisa. Nej, gitarr och och munspel som ”Totta” och Ulf Dageby utvecklade ”Bängen Trålar” skall det vara.

Detta är jättevackert. Detta är ”Laid Back”. Igår låg jag i soffan med stängda ögon och lyssnade igenom hela skivan. Ville inte byta låt en enda gång. I bilen är jag världens harmoniska. Detta är det bästa Ferry gjort någonsin som soloartist och då är detta den 12:e sedan 1971!

(Just Like Tom Thumb’s Blues)

www.youtube.com/watch?v=BBHiOR3b3Lw

(The Times They Are A-Changing)

www.youtube.com/watch?v=_kCYBpa38nY

Vi avslutar med quiz. Understående låt har mycket stark anknytning till min recension ovan. Ja, på minst två sätt. Vilka då? (Om du nu inte vill förhärliga min recension över Ferry)

Ja, på vilket sätt hänger följande ihop med det övriga:

www.youtube.com/watch?v=kLY48-MENiI

scim: haha displayen vet jag inget om men den lyser fint hemma för har inte orkat skruva ner styrkan :) Jo den sägs vara buggigare har inte märkt så mycket ännu iaf men den är ju lite nyare än föregångarna så om ett tag hoppas vi på lite uppdateringar.

mok:

Ja, den har även en annan färg på displayen och buggigare mjukvara ;)

Sv: Radio-tråden
På den annars i mitt tycke lite torftiga Radio Västernorrland läser Hasse Alatalo Mikael Niemis Populärmusik från Vittula på perfekt brytning på Meänkieli - Tornedalsfinska.

Helt enastående bra. Jag har vid två tillfällen kört bil när han läser. Bägge gångerna har jag varit tvungen att stanna för att det är så in i helvete bra.

www.sr.se/cgi-bin/vasternorrland/program/index.asp?ProgramID=66

"Mikael Niemis skildring av barndom och uppväxt i Pajala är delvis självbiografisk, delvis en vild skröna.

Möt Matti och den tystlåtne vännen Niila i Hasse Alatalos uppläsning, med det rätta tornedalska idiomet. En penetrering av hur sexti-och sjuttiotalen tedde sig ur ett tornedalskt perspektiv, om rockmusikens obönhörliga provokation mot djupt rotad laestadianism."

Sv: Äcklig länk...
Klicka på den här istället.
Den blir äcklig först efter man använt den, innan man gjort den klar - om ni förstår vad jag medar.

scim: Kör en 7025a hemma o tycker den funkar fin fint med HDD i och allt. Dock har 7025an bättre processor och mer minne än 7020e så det är inte bara dubbla (och utbytbara) tuners som skiljer dom åt.

73Sjöbba:
"Äcklig länk..." är inte en tillrÄCKLIG varning.
Kräsmagade klickar på någonting annat.

En liten aptitretare till frukosten.

Frisco: Helg Ernest
[email protected]

Alisandali: Då var vi 5.

« · 898316 · »