Café

Grupper · 50566 inlägg · 1049 ämnen
« · 907607 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Roliga länkar
Kanske mer imponerande än roligt, men i brist på en bättre tråd postar jag länken här.

Sv: Värt att veta?
73Sjöbba:
Hahahaha ^.^
Konstigt nog har benen klarat sej från uppsvällning, det är väl ändå ditåt fisen siktas..

Sv: Metal Guru's tråd med Udda Hårdrockscovers.
Volume 25.
Subject: I am the Walrus.
Warning: Carrey. Jim Carrey.

Sv: Värt att veta?

Man får aldrig fisa i en våtdräkt

Ambroo: Halvbitter spelare det där.. ;-)

Frisco: Antar att man inte går efter kön då de är svåra att skilja åt?

Ambroo: Halvless skulle nog inte du vara på det här jobbet.

platsbanken.ams.se/direkt/64/070910,100100,070911,82,1139464.shtml

Halvless;

Sv: 3 från 1 idag
Salle: Ett av mina absoluta favoritband: Blur

Ärligt talat så förstod jag aldrig riktigt det där tjafset Oasis vs Blur, Blur är så grymt mycket bättre. Tre låtar från den tidigare delen av deras karriär. Modern Life is Rubbish är för övrigt en av mina absoluta favoritskivor.

Popscene
www.youtube.com/watch?v=_mdf5pMu7cE

Advert
www.youtube.com/watch?v=s5DsgP0NYzo

Blue Jeans
www.youtube.com/watch?v=5AmEbZsKTJQ

Sv: Tv-tipset
Wayne Gresky: barnkanalen that is!

Helg Ernest: Själv gillade jag i den inte alltför mördande konkurrensen Bröderne Dal, vilka faktiskt kan upplevas på barnkaneln om man råkar zappa förbi vid rätt tillfälle.

www.youtube.com/watch?v=4sVRBoZ9HRU&mode=related&search=

mattias - 74: Min fava sen man var liten

Dream Team:

Brasses lattjo lajban låda är min personliga favorit.

Världens förmodligen genom tiderna bästa barn-TV på SVT 1 nu.

"Där är där man inte är, och här är här där man är."

Paddan: Blast from the past part II.

[url=
www.youtube.com/watch?v=HNHgTp848zg]Sant och Sånt[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=-CUOxjQ6ba0]Kapten Zoom[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=JFsrfhC_hLU]Maten & Kroppen[/url]

Och en klassiker som Bonus
[url=
www.youtube.com/watch?v=0HEBgEN1sjs]Vad är detta? Det är ju fel tid. Måste vara nåt morgonprogram eller?[/url]

Paddan: Bäst är dock pudeln som sitter kvar på Martin Gores huvud trots allt.

Snacka om lydig vovve.

Salle: Trevlig video, från den där tiden när Dave Gahan såg ut som en blandning mellan Rick Astley och Karlsson på taket med myror i brallan.

Blir 3 favoriter från helgens Dansmara på Parken, Övik.

Vi startar med två dundertryckare.

[url=
www.youtube.com/watch?v=EOK-arOd-DU]Zlips gjorde en grym variant av dena 007-låt.[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=O9W7nxOeqTI]Expanders variant skulle gjort Mark Knopler imponerad.[/url]

Den 3:e låten var inte lika bra i utförande men den får poäng för orginalitet.

[url=
www.youtube.com/watch?v=x0NuvwTuHV0]Perikles variant skulle dock inte pressats på färgad vinyl-12:a.[/url]

Sv: Skivsläpp
Et tu Brute: 2. Backwater - Timrå Sweden - 1996
www.statusquo.co.uk/juke.htm

Alisandali: Tack för tipset. Orginalversionen var inte dum alls.

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Hittade den här gamla pärlan på Aftonbladets hemsida. Den är ju bara så härlig. Kul att se att gubbarna har lite självironi ibland.

Ambroo: Du får läsa noterna. Då förstår du.
I övrigt tycker jag också att Pimme har bra röst. Såg Imperiet flera ggr i folkparkerna i ungdomen och har alltid gillat det jag hört.

Frisco: Lika ovis som vanligt. Det du skriver visar att du är barnsligt obildad när det kommer till musik. Att du dessutom anser att Pimme är en plankare rakt av är ett hån mot mannen med Sveriges bästa röst. Det är inte för inte han är Sveriges ende riktige rockstjärna och även om inte jag är så frälst i det lugna stuket så är jag övertygad om att det var och är precis så Bellman ville att låten skulle vara.

mattias - 74:

Det tycker jag menar jag. att den är sämre. metallicas version är bättre fråga vem som helst :)

Alisandali:

Det tycker inte jag !!

www.youtube.com/watch?v=LjQ8yZd37zg

"men seså, blås i struten nurå, å visa att du har några andra talanger också"

www.youtube.com/watch?v=---hnynKyBk

www.youtube.com/watch?v=p03LgeChXgY

mattias - 74:
"Jag anser att thåströms version är oslagbar. Likaså tycker jag GNR gör Knockin on Heavens Door förbannat bra dock ej lika som orginalet men nästan. Metallicas - Turn The Page är bättre än orginalet för att ta ytterligare ett exempel :) "

Jag tror inte ens att du vet vem som gjorde orginalet till Turn The Page ,
men jag ska hjälpa dig med det .

Låten skrev 1972 av Bob Seger och gavs ut första gången på skivan Back in '72 som kom ut 1973 , men den versionen som Metallica kör kommer från dubbel lpn 'Live' Bullet inspelad i Detroit 1975 , släpptes i Aprill -76 .

Nu hittar jag inte versionen från -75 , så vi kör en nyare variant av låten .

Och jag tycker inte att den är så mycket sämre än Metalicas version .

www.youtube.com/watch?v=Fe7yOccqdxI

Sv: Metal Guru's tråd med Udda Hårdrockscovers.
Metal Guru:

Aktuellt ämne för dagen, epistel 81

While Heaven Wept - Epistle No. 81
www.youtube.com/watch?v=8dLmKZ-BxVE

hellge: Länken..

Frisco: På plattan "Mäster Cees memoarer" finns den ju med. Enligt omslaget på samlingsskivan skulle den vara inspelad 1970. Är det den versionen du menar?

Den låter inte speciellt lik Pimmes version.

Kan någon hitta den på nätet så att vi får höra på Cornelis version. Jag hittar inga smakprov. Någon som är bättre letare än mig.

Dream Team: Cornelis gjorde en egentolkad version för en massa år sedan. Det är den som Thåström har tagit efter. Noterna ser helt annorlunda ut.

Frisco: Plankat rakt av, hur menar du då?

Det finns ju ett flertal skillnader i såväl nyanser som tonlägen i själva sången som skiljer herrarna åt. Att sedan texten är densamma kan vi ju gärna inte beskylla någon annan än C-M Bellman själv.

Frisco:

Jag anser att thåströms version är oslagbar. Likaså tycker jag GNR gör Knockin on Heavens Door förbannat bra dock ej lika som orginalet men nästan. Metallicas - Turn The Page är bättre än orginalet för att ta ytterligare ett exempel :)

mattias - 74: Känns som det är olika divisioner.

mattias - 74: Hmmm... Nåja. Cornelis, en stor mästare. Thåström, en plankare. Tur för dig att Cornelis tolkade låten annars hade du aldrig fått hört den av "Pimme".
Sen tycker jag allt om oftast att originalet är bättre än kopian även om detta fallet inte innehåller originalet.

Frisco:

Han gör det bättre än Cornelis iaf.

mattias - 74: Thåström verkar gilla Cornelis tolkning i alla fall eftersom han har plankat den rakt igenom.

Frisco:

Nej

hellge: Cornelis sjunger Epistel 81 minst lika bra som Thåström också...

Per HApps:

Det är möjligt att Thåström är världsmästaren på att plocka fram mörkret från Bellman och hopplösheten ur Taube.

Men jag tycker ändå att det finns en som minst håller samma klass och som alltid hade tillåtelse att tolka dessa två mästare, det var Cornelis. Btw har det kommet ut en ny bildbok om Thåström.

Cornelis Vreeswijk – ”Sjuttonde Balladen”
www.youtube.com/watch?v=CVVPHWy3X1o

Cornelis Vreeswijk – ”Dansen På Sunnanö”
www.youtube.com/watch?v=tq5HJ_nU-lY

Cornelis Vreeswijk – ”Balladen om Fredrik Åkare”
www.youtube.com/watch?v=1A6yh3GxTp0

Cornelis Vreeswijk – ”Polaren Pär På Socialen”
www.youtube.com/watch?v=76iv1ta0srI

Fast min absoluta favvo bland Cornelis är ”Polaren Per är kärlekskrank” tyvärr finns den inte i ”Tuben”. Här finns dock ett smakprov: www.poplife.se/Magellan/pages/include/play.jsp?storeId=10151&clip=%2Fclips%2F80%2F63%2F706301599921_1_10_30.mp3

Och här är texten: artists.letssingit.com/cornelis-vreeswijk-polaren-per-ar-karlekskrank-7gv3h64

Per HApps: Det finns verkligen inget dåligt spår på den plattan. Ett mästerverk, varken mer eller mindre.

Per HApps:

Tennsoldat o Eldvakt är oxå riktigt bra.

Hittade Imperiets Synd nere i källaren som Vinyl.

Finns ju bara en som kan få fram mörkret i Bellmans Epistel Nr 81.
Eller hopplösheten i Taubes ballad om Briggen Blue Bird.
7.46 Bibel ....Say no more

OS-guld i nackhårsresning.

Sv: Det finns idioter
MorganaLefaey: Det borde vara en media bojkott mot den mannen, känns som att det är media som vill driva hetsjakt mot Pete.

Varför ge den mannen mer uppmärksamhet? Det är som att släcka en eld med tändvätska.

MorganaLefaey:

Han kan ställa opp i IDOL !

mattias - 74: Det är väl just det man blir förvånad över. Hur kan intresset vara så stort för en som är så borta. Eller så svårt är det väl inte att förstå när reality shower som Big Brother mm dyker upp i alla möjliga versioner och enbart går ut på att folk som inte är riktigt 100 ska skämma ut sig.

MorganaLefaey:

Han vart väl känd för just det där du nämner ?

« · 907607 · »