Café

Grupper · 50539 inlägg · 1049 ämnen
« · 1040307 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Fråga experterna
Salle:
Jag plockade nyss ut mitt öga och mätte det  , diametern var var 25 mm och höjden var 30mm .

Wayne Gresky: Det stod inte nåt annat och ämnet var sånt att man borde menat människoögat.

Men där ser man. Att man kan så dålig ögonmått.... HAHAHA

Salle: Här är du några referenser.

Salle: Stod det någonstans att det handlade om ett mänskligt öga?

Salle:

Men jag tänkte att man liksom skulle mäta ögat som det ser ut utifrån, och då är det ju inte lätt att ta ut en diameter.

knaskamilla:
Man kan göra så... Men det är inte rätt. :-)
alt
Kids - Dont try this at home.

Salle:

Okej, man ska alltså plocka ut ögat och mäta det?

knaskamilla: Skjutmått?

Ögat är ju lite ovalt men inte ens på den kortaste diametern kan ögat bara vara 2.5 cm. Jag har sett 2st ögonproteser bla, ett i ett ölglas :-) och dom var större än en pingpongboll och dom var 38 millimeter när man lirade i ynglingaåren (nu 40).

Salle:

Jag kanske är korkad, men hur mäter man diameter på ett öga? Ögon kan ju ha massor av olika former, liksom.

Per HApps: Fick en fråga på vetgirig idag där man frågade "Ungefär vilken diameter har ett normalstort öga?" Svarsalternativen var 5st och gick från 2.0-3.2.
Oj så litet tänkte jag och drog till med det största alternativet. Men det var FEL! Rätt svar var nämligen 2.5cm.

Blev lite pissed och felanmälde för så litet kan inte ögat vara. Hittade dock inte nån bra uppgift/länk som kunde verifiera mitt tyckande så jag vänder mig därför hit.

Sv: Metal Guru's tråd med Udda Hårdrockscovers.
Alisandali:

Nu är du lite kinkig, Ali.
Tonvikten för trådskaparen ligger på 'udda', så om ett HM-band framför poplåt eller tvärt om, spelar inte så stor roll för min del.

Här kommer en udda variant av en Paranoid in Slow Motion, av just aktuella Type'O.

Alisandali: Här är nog den som startade allt ihopa?

www.youtube.com/watch?v=Ioiv2IGRcVY

Alisandali: Beatles Vita är väl så nära hårdrock man kan komma, med dom?

www.youtube.com/watch?v=OM9KRpEkGfY

www.youtube.com/watch?v=4-2LQGigK-0&feature=related

Detta måste vara VÄRLDENS mest udda låt?
www.youtube.com/watch?v=vIxK4RfHgBw&feature=related

Wayne Gresky: En anlednig till att Beatles inte förekommit i tråden kan ju vara att dom INTE tolkas som hårdrock .

Men att hårdrockbandet Type O Negative , gör cover på popbandet Beatles platsar sig nog inte under denna tråd .

Metal Guru: Börjar bli många inlägg i den här tråden nu. Har vi haft Type O Negative tolkar Beatles?

Back in the U.S.S.R.
youtube.com/watch?v=iScYtBqV_w8&feature=related

Day Tripper
youtube.com/watch?v=w6WNWiGkJYk&feature=related

The Magical Mystery Tour
youtube.com/watch?v=jUK7TtDFm6s

Sv: 3 från 1 idag
MorganaLefaey: Metallica är bra, Iron Maiden sjukt överskattade men ingen direkt plåga, resten är en plåga.

Om jag tvingas lyssna på något från det tidiga 90-talets dansscen väljer jag det här:

Corona - Megamix
youtube.com/watch?v=KpXbZJMKckE

2unlimited - Megamix
youtube.com/watch?v=UfpE-euUKDU&feature=related

Eller så kan man göra som vanligt och låta Utah Saints fixa till det hela!
youtube.com/watch?v=QPI6m2_8pCg

Timbalands låt blir faktiskt riktigt bra när den får Utah Saints-kompet.

MorganaLefaey: Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till den här gruppen, ena stunden tycker jag att de är briljanta och i nästa ögonblick retar jag mig på monotonin mm.

The Ting Tings - Shut up and let me go
www.youtube.com/watch?v=a7jKnT_yc5M&feature=related

The Ting Tings - Great DJ
www.youtube.com/watch?v=ruxMMuTqIRE&feature=related

The Ting Tings - That´s not my name
www.youtube.com/watch?v=6UX0p7uAW2s&feature=related

Salle: Man blir nästan till sig när man hör klassiker som dessa.  Otroligt att man kunde gilla Maiden, Metallica, Helloween mfl och samtidigt fastna så otroligt för sådana här låtar.

[url=youtube.com/watch?v=IDnYurYTeQM&feature=related]90's[/url]

Salle:

Den där sista med moppepojkarna var kul. Den passar till Alban. Han var väl inte direkt känd för sina texter.

Som sagt vär är spänd av förväntan inför denna världsnyhet.

Paddan: Hadda Doctor menar du väl.

Salle: Vad blir då det gemensamma namnet? Haddatooth?

hellge: Hockeyfinaler, Zlatanmål och Serie A titel...

Alla nyheter bleknar inför detta scoop...

[url=www.aftonbladet.se/nojesliv/musik/article2493779.ab]Dr Alban och Haddaway i samarbete[/url]

Kan redan nu se singeln What is Coke framför mig. Eller blir det No Love.

Tills dess så får vi hålla till godo

[url=youtube.com/watch?v=yrt0tVHCQew]Haddaway - What Is Love[/url]

[url=youtube.com/watch?v=ZHT_KHVkTQY]Dr. Alban - No Coke[/url]

eller blir det kanske nåt sånt här...

[url=youtube.com/watch?v=riQcZTWvDyI]Dr. Alban - 10 Små Moppe Pojkar[/url]

Poffa:
danke

Poffa:

Tack för erbjudandet, men jag har städat klart nu.

Per HApps: Både NASN och Canal Plus Sport verkar sända den. Kolla på tvmatchen.se.

knaskamilla: Sopkvast, kanske?

Nån som vet om dom visar Det-Dal i morgon på NASN?
Hittar ingen info,

Poffa:

Räcker det inte med att kunna läsa svenska TV-tablåer för att veta när man ska stiga upp på natten för att få se lite NHL-hockey?

scim: Så knäppt. Jaja, det är tur man inte behöver bry sig så mycket i det. Man vet tidsskillnaden mellan svensk tid och de fyra tidszonerna där borta, det räcker för att man ska veta när man ska stiga upp på natten för att få se lite NHL-hockey.

scim:

Osso länken...

Poffa:

Det vore mest logiskt men länken nedan pekar på att man anger i ET/PT, vilket isåfall betyder att man i MT får tänka PT-1 och i CT istället ET+1. Väldigt bakvänt.

scim: Det jag pratade om var livesändningar. T ex NHL-slutspelet nu där man anger starttiden i ET och CST. De sänds ju live även i MT och PT. Men man anger endast starttiderna i ET och CST.

Min gissning är att ET och MT är de två tider man matchar.

scim:
just nu lever vi i ett land med flera klimatzoner...

Ska man vara riktigt krass är det nästan en timme riktig tidsskillnad mellan Kosteröarna och Haparanda.

scim:

Ja, tänk att leva i ett land utan tidszon.

Poffa:

Sedan är det ju inte riktigt lika vid bandade program och sportsändningar som sänds live. Soppa med många ingredienser.

Poffa: Men frågan är ju isåfall om man sänder samma tid i MT och ET, eller om man har samma i PT och ET?

Oavsett vilket får vi skatta oss lyckliga att vi lever i ett land med en tidzon.

scim: Ja, jag försökte backa upp ditt resonemang.

Poffa:

Hmm, ja det var väl ungefär det jag skrev?

Poffa:

Det här svaret fick jag från en snubbe som bott i USA:
"det fungerar som så att program sänds dubbelt, en sändning för east coast och central, alltså den du ser på, samt en sändning för mountain och pacific, som går senare på kvällen. eftersom det skiljer fyra timmar kusterna så är det ju inte riktigt läge att köra en sändning för hela landet samtidigt (såvida det inte är typ suber bowl)"

Poffa: Blir väl lite jobbigt annars om de skall räkna upp alla tidszoner i USA.

scim: Sportsändningar brukar man oftast bara ange i två tider. Eastern Time och Central Standard Time. Det kan vara att man följer denna praxis även för vissa andra program, men det är bara en gissning från min sida.

knaskamilla:

Ja, det verkar snurrigt hur man än vänder och vrider det men jag antar att man sänder programmen olika tider så de hamnar ungefär lika tidsmässigt i de olika tidszonerna.

Min (nuvarande) gissningar är att man i hela USA sänder så att de visas samma tid oberoende av tidzon (21) men de stater som använder CST (Central Standard Time) får sin visning förskjuten med en timme (20).

Nu skulle jag behöva svar från en expert på amerikanska tidszoner alt. TV-program. Jag har länge undrat vad grejen är när de i TV-program som sänds från USA gör reklam för ett kommande program och anger tiden till t.ex. "at nine, eight central". Ett tag tänkte jag att de kanske bara har två tidzoner där borta, men så var det ju inte. Så?

Sv: Det finns idioter
Salle: Ganska snyggt att man sen försöker framstå som offer då han faktiskt väjade för en motorcykel. Då bilen bytt ägare för 2 dagar sedan så känns det mer som, nu ska vi se vad den går för...... Oj

Sv: Det finns idioter
Helg Ernest: "Till polisen uppgav han att han inte alls kört särskilt fort."

Jo sure Benke...
Sen är väl frågan vad fort är när man rattar en sån här. Men det var bevisligen fortare än vad denna förare klarade av.

Volume 47.
Subject: Stairway to Heaven (Led Zeppelin)
Warning: Dolly Parton.

Sv: Goda röda viner, ett rent nöje

Pinotageviner var jag helt insnöad på under en period för ca. 4-5 år sedan.

Jag har också haft en period där jag var långt nere i Syrahträsket, men av någon oförutsäglig anledning kommer jag alltid tillbaka till Rioja.

Kan det vara Tempranillon som verkar tilltala så många svenskar och nordbor i övrigt?

Någon annan skrev om kostnaderna för framställning av ett gott vin här inne. Jag påstår att det fortfarande finns oerhört prisvärda viner som framställts och lagrats enligt de gamla traditionerna.

Ett sådant exempel är Pata Negra (vnr: 12613). Ett vin gjort på just Tempranillo, men inte från Rioja utan från Valdepenas. För 79 kr kan du just nu avnjuta en Gran Reserva från 1999. Ett kryddigt och mustigt vin som kommer till sin rätt nu när grillen plockats ut.

Får jag för mig att skämma bort mig på riktigt någon gång då och då så blir det oftast en Piemonte, gärna från Barolo. Just nu finns det inget under 220 kr så jag bidar min tid... 

Sv: Goda röda viner, ett rent nöje
Poffa: Jag har inte varit i Sydafrika men däremot Barossa Valley utanför Adelaide i Australien. Besökte bland annat Jacob's Creek. Fantastiskt vackert område och underbar upplevelse. Vinintresset ökade efter det...

Volume 46.
Subject: Black Dog (Led Zeppelin)
Warning: Inte en cover i strikt mening, eftersom herr Plant figurerar i en huvudroll. Men verisionen kvalar ändå in med råge som 'Udda Hårdrockcover', och då man bygger upp en magisk stämning av, ja, jag finner inte ord. Enastående härlighet?

« · 1040307 · »