Café

Grupper · 50703 inlägg · 1049 ämnen
« · 727850 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Metallica
Deas:

När släpps den ?? har du nåt smakprov du kan skicka * host *

mattias - 74: Så längdmässigt är den nästan i klass :P Men knappast inte lika bra, även om jag bara lyssnat 2 ggr hitills.

mattias - 74: Skivan är ett mästerverk :) Min favorit...titelspåret är grymt men jag tycker inte det är bland skivans bästa =)

Den nya är ca 8 minuter

Sv: Viktigaste Valfrågan
73Sjöbba:

Nej hennes lön är inte försvarbar. Inte heller hunratals, kanske tusentals, andra höga chefers löner. Om hon inte råkat gifta sig med statsministern så hade ni inte hackat just på henne.

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=174415

Deas:

Är den i klass med And Justice for all som uppmäter 9 minuter och 46 sekunder. Det är ett mästerverk med massa sköna partier !!

Har precis lyssnat färdigt på Metallicas nya låt som de kört live de senaste spelningarna. En långkörare som blandar några riktigt sköna partier med några mindre sköna.

73Sjöbba: sämre lön ska det ju stå givetvis.

Albert Hall: Nu är det ju så att det finns mer kompetenta personer med mycket bättre lön. Oavsett vem hon är gift med eller vilket kön personen i frågar är, så är inte hennes lön försvarbar. Det kan ju inte ens du tycka.
;-)

73sjöbba och mok:

Så statliga bolag ska alltså inte ha kompetenta ledare? Eller det kanske dom ska ha, men dom ska jobba halft ideelt?

Det är inte enbart chefslönerna i stora statliga bolag (som för övrigt redan är lägre än i stora privata bolag) som är problemet. Det är chefslönenivåerna i hela näringslivet som är det.

Jag vill inte gärna diskutera enskilda namn och deras kompetens eftersom det då lätt blir politik i det hela, men varför ska Anitra ha lägre lön än andra gubbar och kärringar på motsvarande uppdrag? För att hon är gift med statsministern?

Albert Hall: Som sagt nu disskuterade vi inte politiker som jag visserligen tycker oxå ibland har sjuka löner och mest ser om sej själva när dom sänker skatter och fixar förmåner dom vill svenska folket skall tro dom gör för oss.

Men jag menade statliga bolag att varför skall dom ha så enorma avtal? Dom bollar med våra pengar o sen skriker dom sverige går dåligt. Rimmar inge bra det där. Varför är dom värda så enorma pensions pengar och inte vi andra stackare?

Visst har man en enorm villa på 20 rum så behöver man ju pengar att driva runt huset....

73Sjöbba: Men hur skall dom stackarna då ha råd med sin "Villa"?
Är man 2 personer behöver man en 20 rums Herrgård.
Dom kan ju få gäster. Sen får man se de sociala i det hela också.
Dom hinner ju inte lessna på varann, dom hittar inte igen varandra i "Villan"
Men där har jag ett tipps! Anitra behöver bara ställa sig vid kylen.
Dit hittar säkert "Nivea" med förbundna ögon.

Albert Hall: Nu är det ju inte statsministern vi pratar om, utan hans fru som tjänar dubbelt så mycket. Jag vet att ministerlönerna inte är skyhöga och självklart ska det vara den mest kompetente som ska driva landet. Jag tycker att man skulle kunna höja Statsministerns lön och halvera 2 gånger om hans frus lön

mok:

Egentligen är det två skilda saker du pratar om. Att lönenivåerna är absurda bland toppchefer är inget att snacka om. Men att chefer och anställda i statliga bolag och för den delen regering och riksdag ska vara lägre än i det privata näringslivet är naturligtvis bullshit. Exempelvis är inte en ministerlön särskilt hög i jämförelse med näringslivet. Varför ska mannen eller kvinnan som är högste chef för Sverige (statsministern alltså, knugen glömmer vi detta sammanhang, hela jävla knugahuset kan jag för övrigt gärna diskutera i en annan tråd om så behövs) ha väsentligt lägre lön än oerhört många chefer i näringslivet? Ska det sitta fast i ett gäng tusenlappar om vi har den mest kompetente statsministern som går att få? "Nej, jag blir informationschef på Ericsson istället, där får jag 15 000 mer i månaden. Ta någon annan istället".

Den som ska leda landet efter ett demokratiskt val ska alltså inte behöva tacka nej på grund av bättre erbjudanden från annat håll. Landet Sverige är viktigast. Detta alltså helt oberoende av namn och partifärg. Ungefär likadant med de flesta övriga kompetenta människor som erbjuds anställning inom stat, landsting eller kommun. De måste få konkurera på lika villkor om kompetensen.

73Sjöbba: Sjukligt i vilket all att dom skall behöva så mycke mer pengar än oss andra dödliga när man jobar eller blir pensionär. Dom får 30 mille om året och en annan skulle va glad att få 300 000.

mok: jo, det var på 30 år om jag minns rätt

73Sjöbba: Har hon verkligen ett pensionsavtal på 300mkr? Statliga företag för ju givetvis följa lönenivåerna men tycker dessa avtal är sjuka. Är det ett privat företag kan dom bolla med sina pengae lite mer men är det statligt skall dom ge fanken i att bolla med mina pengar. OCh alla håller varan bakom ryggen.

Portello:

9,94 :- ?? Billigt tror vi hade 11 kronor som billigast här i dalarna men jag tankar ju på Jet också, vet inte vad de andra bolagen har för priser men De 2 stora brukar väl konkurrera ut varnadra..

Portello: Det finns mycket att fundera på nu när det vankas valtider. En sak jag har stört mig på är att "dom" kliar varandras ryggar väldigt mycket. En fråga är om det blir någon skillnad med en ny regering? Tveksamt.
Är det försvarsbart med en årslön på 2,2miljoner (om jag minns rätt) och ett pensionsavtal på 300mkr. Detta gäller förstås Anitra Steen som chef för systembolaget. Nu är iof hon ingen minister, men anställd av staten.

Själv tycker jag arbetslösheteten är den viktigaste.

När det gäller bensinpriset så är det priskrig här i Piteå.Här kan man tanka för 9,94:- som billigast.

mattias - 74: Det priset kan du glömma.
Snart kommer en liter kosta 40-50 Kr när Kineserna köpt mer bilar.
Snacka om att miljöförstöringen kommer att blomstra.

Räcker med att 10% av kinerserna köper bil, då är vi där.

Viktigaste Valfrågan
Det drar sakta men säkert ihop sig till Val! Vilken tycker du är den viktigaste valfrågan?

Själv tycker jag bensinen borde bli avsevärt billigare eftersom jag åker mycket bil tycker jag 8 - 9 kronor litern vore lagomt istället som för nu 12 kronor!!

Sv: Rolling Stones Sverigekonsert ställs in
Friman SR:

Även nästa års konsert ställs in!

Se Länk!

Sv: Vet ni om att....
Ni som bor på andra ställen kan kanske hitta nått här ?
Swedish Tour 2006 - special guests: Smokie, The Refreshments.
Friday 14 July Gültzaudden,Luleå www1.ticnet.se

Saturday 15 July Nydala,Umeå www1.ticnet.se

Sunday 16 July Folkets Park,Sundsvall www1.ticnet.se

Tuesday 18 July Sammilsdal,Leksand www1.ticnet.se

Wednesday 19 July Mariebergsskogen,Karlstad www1.ticnet.se

Friday 21 July Rothoffsparken,Eskilstuna www1.ticnet.se

Saturday 22 July Evedal,Växjö www1.ticnet.se

Sunday 23 July Trädgårdsföreningen,Göteborg www1.ticnet.se

Wednesday 26 July Båstad Tennisstadion,Båstad www1.ticnet.se

Thursday 27 July Boulognerskogen,Skövde www1.ticnet.se

Friday 28 July Ronneby Brunnspark, Ronneby www1.ticnet.se

Saturday 29 July Öja Slott,Ystad www1.ticnet.se

Ni har väll bokat ?
Mina favoriter Status Quo ( Har ca. 50 skivor)

Sv: Roliga länkar
Salle: Var hittar man dom kläderna ? Arbetarboden ?

Sv: Midsommar...
Nånting som jag tänkt försöka prova men som aldrig riktigt kommit till skott...

En helt vanlig j*vla kaka

Ett ägghelvete
1 dl sur mjölk
Så lite mjöl som möjligt
2 dl bakpulver
1 paket fula russin
1,5 allerginötter (ingen j*vla mandel iallafall)

Fyllning:
1 dl vaniljsocker
1 melon eller nån annan skit
Mycket sprit

Gör såhär:
Häll nästan allt i en bunkj*vel och kör med elvispen 1 timme. Grädda direkt i skålen, skit i att smöra och bröa, kakh*lvetet fastnar ändå. Dunka utav bara f*n för att få ut skiten på matbordet. Garnera med krossad melon och sprit. Om kakan inte lossnar släng ut kakh*lvetet och drick upp spriten..

(Ursäkta svordomarna)

Sv: Roliga länkar

Blåkläders reklamfilmer brukar ju vara bra men[url=www.huffingtonpost.com/jwt/scruffs_hardcore.html]Scruffs Hardware regerar.[/url]

Sv: Grabben som ville till donken
Kickan: Pröva Statoil macken i Pärsön.
Dom hade då innan dom bytte ägare garanterat Sveriges godaste burgare.
Brukar åka till Kiruna eller Kalix och då är det obligatoriska stoppet där för att äta och tanka resans höjdpunkt.

westerlind: Egentligen brukar jag kalla mig norrbottning, men jag ville få med resten som inte tillhöär barbariska folkslag och därför skrev jag "norrlänning". I regel anser jag att Sverige är tredelat, och bara de övre två delarna är mitt folk. Det finns Norrbotten och Västerbotten och sedan finns det Sydbotten. Norrbotten och Västerbotten är mitt folk, och allt söder om Västerbotten är Sydbotten.

Sv: Hur är folk funtade ??
Vissa läkare borde inte få jobba!

Kickan: Umgås man med "krylliska" folk så kan det nog bli så där.... Ni skulle haft asiatiska gäster istället för då hade du segrat lätt i ditt nätta nubbande för dom tål ju ingenting...;-)

Friman SR: HAHAHA!

Kickan: "Ska man ha en sista måltid "... Firar du påsk eller midsommar???

Friman SR: Jag snapsar inte överhuvutaget eftersom ren sprit är skitäckligt. Jag har testat en gång och aldrig mer. Hovrätten i Sundsvall har en vändomstol i en balttstat. De besökte oss när jag vvar i Sundsvall och en av kvälllarna skulle vi ha traditionellt "Smorgasbord" inkluderande diverse sill, potatis och tre sorters snapsar. Ryssarna hade dock med sig väldans mycket snapsar.

Jag och Irja hamnade vid ett bord med i huvusak främlingar. Varken jag eller Irja grejar egentligen sprit så vi svepte första snapsen för att bli av med den snabbt. Våra besökare lever dock i en annan kultur och som de ser på saken skall ett glas aldrig vara tomt, så de fyllde på trots våra protester. Till slut började vi att låtsas driicka när de ville skåla eftersom vi båda fick rejäla kväljningar av ren sprit ch av ren artighet druckit alldeles tillräckligt redan.

Kickan:
Norrlänning? Vad är det för j-la trams? Vet du inte att det innefattar halva sveriges yta, inklusive Gästrikland med det fantastiska hockeylaget Brynäs IF?

Var lite stolt över ditt ursprung människa. Har du hört många kalla sig svealänningar eller götalänningar? Själv är jag jämte, även fast jag nu bor i den vackra huvudstaden.

Skulle aldrig falla mig in att kalla mig norrlänning.

Trevlig midsommar, norrlänning.

Helg Ernest: Vi norrlänningar fattar i regel vad det handlar om.Vi vill ha mat som är både ätbar och njutbar. Fjollträskare och slikt kan däremot känna sig nöjda med McD och liknande djurfoder lämpade för sådana som borde hållas inlåsta på Skansen eftersom de inte fattar bättre. De tror att MaciD är frälsningen, men faktum är att Sveriges första hamburgerrestaurang, och iom det Sveriges första MAX, öppnades i Gällivare 1968. MAX är det svenska osiginalet, och har riktigt kött i burgarna samt till skillnad från McD inte Wettwxdukar till bröd.

Av okedjegrillarna ligger eran store tröjsamlares grill nära hovrätten i Sundsvall bra till i mina ögon. Bra hamburgare, nära hem när jag bodde i Sundsvall och trevlig kille. Annars är nog Järnvägsgrillen i Luleå klart bäst av Sibyllagrillarna. Ska man ha en sista måltid är det värt att fundera över om man inte skall beställa den därifrån istället för något tjusigare och sämre som andra skulle ha tyckt varit "finare".

Paddan: Som sagt Aussie rules.... Fel forum kanske men jag kan inte låta bli att säga att jag hade rätt i det jag sade tidigare i denna tråd... Aussie - Kroatien är VM's hittills mest spännande och bästa match... Wolfmother och Aussie's rular just nu....

Friman SR: Nä nu tror jag man får gå och sova, annars får man ju inte "Betongkepps" ikväll ( c :

Ha en trevlig midsommar på er.

Friman SR:

Sedan kan man spinna vidare på Gyldene Fredens och göra Frippe's gubbröra....;-)

För 4 personer

Ingredienser:
4 ägg, hårdkokta
5 ansjovisfiléer
2 msk kaviar, storkornig rom, lax eller regnbåge
0,5 gul lök, finhackad
1 äggula
1 msk gräslök, finhackad
1 msk dill, finhackad
8 msk gräddfil

Till servering:
Älskat knäckebröd
Äggulor att toppa med
Valfria cl immig sprit, kryddat eller okryddat är efter smak
Sånghäfte

Tillagning:
- Hacka vitor och gulor fint. Skär ansjovisen i mindre bitar.
- Blanda samman alla ingredienser, utom gräddfilen, försiktigt.
- Tänk på att ansjovis är salt så var aktsam om ni vill salta.
- Rör sedan i gräddfilen med lugn och precision
- Fördela sedan den gudomliga romen, fiskromen lugnt och fint så att anrättningen blir apptitlig, vacker och så att den riktigt doftar midsommar.
- Bred sedan anrättningen på älskat knäckebröd.
- Toppa sedan med en äggula på anrättningen du har på brödet.
- Ät lite och njut.
- Häll immig sprit i därför avsedda glas.
- Greppa sånghäftet och tag ton i en vacker midsommarlåt.
- Höj glaset sedan och utbringa en skål för den vackra svenska sommaren eller bara för att just Du finns till...

Smaklig spis och Glad midsommar........;-)

Kickan: F..n vad jag är överens med dig !
Efter 14 dagar i Egypten, då var det bara MAX i Uppsala som hägrade.
Jag hade planerat det, de sista 2 dagarna där nere.
Det vart en Max De lux och 3 koppar kaffe.
Man hade ju kaffe brist.
Fast dom gjorde faktist burgare där nere också, fast f..n vet om det inte var Kamel kött. Men 10 ggr godare en MC Donalds skosulor var dom
( Ursäkta jag svor)

65selander: Naturligtvis har jag druckit sprit. I tonåren drack jag även en hel del hembränt. Det var bra (iaf det vi köpte), billigt och fyllde sitt syfte. Numera föredrar jag öl eller cider. Vin dricker jag väldigt sällan eftersom jag känner mig bakis två dagar efter om jag så bara druckit ett glas.

Spriten jag köper på Alko är i huvudsak ämnad åt folk i Sverige som lämnat beställningar till mig eller sådant jag vill ha i barskåpet eftersom det är bra att ha sprit att bjuda på när vi har fest hemma hos oss.

De senaste åren har jag faktiskt klarat av att dricka sprit ett par gånger, fast då i form av jävligt sötsliskiga drinkar som inte alls smakar sprit. Smakar det ett dugg sprit får jag rejäla kväljningar och tänker på tonåren när jag några gånger drack egentligen odrickbara häxblandningar som jag egentligen fick lust att spy av men svalde för att uppnå det syfte med drickande man hade i tonåren.

Numera har drickandet inte samma syfte. Jag kan gå ut och käka och ta en öl till maten för att öl passar bäst till maten och sedan stoppa där. Det är sällan jag dricker för att bli full. Fast full blir man emellanåt ändå - iaf om man firar något speciellt och man inte behöver jobba dagen efter.

Ölen är dyrare på Alko än på bolaget. Fast den öl man köper i butikerna (motsvarande mellanöl som bara säljs på bolaget i Sverige) är billigare i Finland. Däremot är cider jävligt dyrt även i butikerna. Cider av samma styrka som den som säljs på bolaget finns i matbutikerna i Finland.

Kickan: Så du menar att du aldrig har druckit sprit, fast är man mer på den finska sidan så blir man noh en tjäärring ;-)

Bissett19: Då är ju deras problem att folk inte vill ha MER äckliga burgare. Deras burgare duger inte ens som fyllekäk hur hungrig man än är. MAX eller Frasses ska det vara, eller en Sibyllakiosk om vare sig MAX eller Frasses finns i närheten. MaciD är oätligt.

Kickan: Klart Gubbröran ska sköljas ned med sprit... Snapsar du öl på midsommar eller????

65selander: Sprit är ju skitäckligt. Nog är det bättre att skölja ner den med en öl.

65selander: Gubbröra?
Du ska inte vara oförskämd mot Brynäs Stockholms tappra bussresenärer.

Friman SR: Gubbröra är smaskigt, fast den jag fick på krogen senast var nog lite för salt. Glöm inte att det skall inmundigas med en iskall renat. Inget kryddat skit ;-) 

Midsommar...
Detta hör till...

Den Gyldene Freden:s, Österlånggatan 51, Stockholm recept på Gubbröra....

För 4 personer

Ingredienser:
4 ägg, hårdkokta
5 ansjovisfiléer
2 msk kaviar, helst Slotts
0,5 gul lök, finhackad
1 äggula
1 msk gräslök, finhackad
1 msk dill, finhackad

Till servering:
4 skivor kavring
4 äggulor

Tillagning:
- Hacka vitor och gulor fint. Skär ansjovisen i mindre bitar.
- Blanda samman alla ingredienser försiktigt.
- Kantskär kavringen eller tag ut stora rundlar med ett glas. Fördela gubbröran på brödet.
Toppa med en äggula och servera.....

Men kavringen använder man bara till finare tillställningar och Slotts senap kan bytas mot valfri, ta bort kavringen och lägg istället röran på Ert favoritknäckebröd och toppa med äggula......MUMSFILIBABBA.....

Glad midsommar............;-)

« · 727850 · »