Café

Grupper · 50539 inlägg · 1049 ämnen
« · 1043238 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Festivaler sommaren 2008
Är det någon fler än jag som är på väg till Sweden Rock? Jag och mina "girlies" åker imorgon...

Sv: Fråga experterna
Lägg ner.

knaskamilla: En aktuell artikel på området.

Poffa:
men va fan - är ni inga tävlingsmänniskor???

Salle: Om Sigrid, som åker flyg för andra gången på 10 år, gör så så köper jag det där med flockmentaliteten. Men att guldkortsresenärer gör samma sak kan inte bero på detta.

Det roliga i det hela är ju att det oftast är dessa vana resenärer som börjar det hela med att stå i kö. Tittar man så ser man sälla, för att inte säga aldrig, Sigrid där framme utan snarare en kostymklädd medelålders man med portfölj och ett stressat utseende.

Oftast sitter dessa på gång-plats också, vilket gör att de får resa sig när de som ska sitta innanför kommer ombord. De gillar heller inte att det sitter en yngre kille i jeans och företagets piké mitt bland dem. Man är som en katt bland hermelinerna. Jag roas av det och jag tycker det är som småroligt att driva med dem.

Wayne Gresky:

En annan sak som vore bra är om alla som har fönsterplats går före alla som har gångplats.

Salle: Folk är dumma i huvudet, det är den enda teorin jag lyckats komma på hittills. Själv brukar jag gå in sist. Då brukar även de flesta redan ha hittat sin plats och fått upp sitt handbagage så man slipper köa i planet.

Poffa:

Det är mycket som är konstigt vad gäller folk och flyg. Som t.ex. varför folk inte kan följa instruktioner av typen "alla från rad 14 och bakåt ombeds ta den bakre ingången till planet".

Poffa: Flockmentaliteten. Det räcker med att ett par resenärer är lite osäkra på hur det går till och går fram till disken för att många andra skall hänga på.

Men jag har sett samma sak och förundrats hur vana (affärs-)resenärer "går på" detta trick.

Sitter på Arlanda och har bestämt mig för att studera människors beteende lite. Jag valde den intressanta frågeställningen "Varför stå 20 minuter i kö, för en plats som redan är bestämd?"

Folk har nämligen fått för sig att det är smart att ställa sig i kön till ombordstigningen ungefär 20-30 minuter innan det är dags för boarding. Själv brukar jag sitta lugnt och skratta åt det hela, då jag vet att jag redan har en plats reserverad för mig.

Jag kan förstå beteendet på de flighter där det är "free seating", alltså att man får sitta där man vill. Men på SAS flighter till t ex Göteborg så tycker vana resenärer det är vettigt att stå 30 minuter i kö, istället för att sitta ner och ta det lugnt.

Kan någon förklara detta beteende så vore jag tacksam.

Sv: Roliga länkar
Det är väl antagligen någon som postat den här, men den funkar som favorit i repris också.

Sv: Musik.
Robban: Då får vi väl köra en liten kavalkad om 3 Var har jag fått den siffran ifrån?)

www.youtube.com/watch?v=6F1Mk6U5zVY

www.youtube.com/watch?v=sgzn7VyoqEw&feature=related

www.youtube.com/watch?v=zcNjnDEMtjA&feature=related

Sv: Musik.
En legend har lämnat jordelivet och gått vidare.
V I F Bo Diddley.

Sv: Raritetstråden.
Glover och Dio kör lite tecknat.

www.youtube.com/watch?v=oADfmYQWmW8

Sv: Raritetstråden.
Screaming Lord Sutch and the Savages.
Ritchie Blackmore 1965.

Sv: Det finns idioter
Vad är grejen med att INTE helt enkelt vara nöjd med att de pixelerat ens ansikte när de först skrev om ämnet, utan sedan ställa upp på intervju?!

Sv: Metal Guru's tråd med Udda Hårdrockscovers.
En visa som varit med i den här tråden några gånger tidigare, men jag tror inte den här versionen har dykt upp.

Subject: Jump (Van Halen)
Warning: Sönderspelad låt
Performer: Roddy Frame (Aztec Camera)

Subject: Ray of Light (Madonna)
Warning: Madonna
Performer: Iggy Pop

Subject: Back In The USA (Chuck Berry)
Performer: DKT/MC5 + Lemmy

Subject: 21st Century Digital Boy (Digitaalimies) (av Bad Religion)
Warning: På finska
Performer: Paha Uskon

Sv: Trafiksäkerhet
mattias - 74:

Ett av de största problemen i trafiken idag är att folk inte kör bil...de åker bara.
Vajer räcken plockas idag bort på vissa sträckor för att de är för dyrt att reparera dem......Sträckan Borlänge -Säter som du tog upp reparerar Skanska i snitt ca 120ggr på ett år till en kostnad av ca 20000/gång.

Den vägen blir enfältsdelen väldigt smal,för att unvika problemen med påkörd vajer så skulle den vart utbytt mot fasta betongbarriärer. Det hade gett en mycke större säkerhet och även minskat skador på fordon som kör in dem.

Paddan:
Det är ju absolut ingen som redan kör 120+ på 110 sträckorna..

Ok vi tar och klämmer in en till, off topic dessutom!

Subject: We Have All The Time In The World (Louis Armstrong)
Warning: Larvigt bra
Performer: My Bloody Valentine

Subject: Peaches (The Stranglers)
Performer: Dub Pistols feat. Rodney P & Terry Hall

MorganaLefaey: Aha, en sorts fetisch menar du? Själv tycker jag att det var fascinerande när det blev ramaskri i pressen när man "på några särskilt utvalda ställen" skulle öka hastighetsgränsen på försök till hela 120 kilometer i timmen. Det skulle ju få katastrofala följder för Nollvisionen sades det, folk skulle dö som flugor bara för att de fick tillåtelse att köra 10 kilometer i timmen fortare än normalt.

Paddan: Men paddan.... det kallas för tändning på sådana bilar.

MorganaLefaey: Jag tycker att alla bilar som drivs på etanol eller metanol ska ha alkolås.

Metal Guru:

Här har du en låt som passar in under denna tråd.

Hoppas han inte försöker sig på en karriär som Hårdrockssångare !

USCH!

Hyllningskonsert eller inte, varför väljer man just Snoop Dogg att framföra detta mästerverk ?

MorganaLefaey:

Träd är inte människor. Vad ska vi göra av vägarna då förresten? Tennisplaner?

mattias - 74: Tycker att det är ganska knepigt att man inte kan få igenom att alla nya bilar som säljs i sverige skall ha alkolås. Nog för att det redan finns en massa bilar utan, men någonstans måste man börja. Tror inte speciellt mycket beror på 110 eller 100 km/h, då som poffa säger olyckorna till stor del beror på fylla och annat.

scim: Ja du startade ju den kampanjen kom jag på. Men tänk om alla skulle göra som du. Då blir det säkert någon som dör på kuppen. 
Bättre att bara ställa av den än att ställa den mot ett träd.  

Wayne Gresky:

Och om vi tar bort bilarna då slipper vi samtidigt lösa bränslefrågan.

MorganaLefaey: Ta bort vägarna, då finns det hopp om nollvisionen.

MorganaLefaey:

Synd att inte Vägverket fattar det då !

mattias - 74: Förbjud samtal i mobiltelefon som inte har handsfree och ta bort mitträcken och gör 2+1 vägar till 2+2 samtidigt som man höger försäkringspremierna till det dubbla om man inte har alkolås på bilen så får man nog bort en himla massa olyckor i trafiken.

Poffa:

Jag tänkte också posta det där men det var ju bra att du gjorde det.

När jag åker från mina föräldrar så är det en sträcka mellan Borlänge - Säter som innehåller just den här typen av mitträcken m.m Allt som oftast hör man att folk kört in i det där räcket titt som tätt. Klart som fan det beror på att folk kör för fort eller sysslar med annat. Klart vi skall ha 130 KM på vägarna. Vore det inte bättre att höja hastigheten på 110 vägar som inte innehåller mitträcken eftersom man lätt skulle kunna ha 130 där utan några som helst problem.

Om folk gav fan i så mycket annat som du skriver och körde bil istället så slipper dom köra in i mitträcket m.m

Håller med dig !

knaskamilla: Förmodligen överallt, utom på vägverkets och nollvisionens hemsida.

Poffa:

Har för mig att jag läste någonstans för inte så länge sen att farten inte alls var en så himla bidragande orsak till dödsolyckorna. Var kan det ha stått?

Här tar jag nu upp vägverkets nya smarta förslag.

Snart ska det nämligen sänkas från 110 km/h till 100 km/h på så kallade 2+1-vägar. Allt för att minska antalet olyckor som uppstår på dessa vägar.

I Sverige verkar det som att den största orsaken till olyckor är den höga farten. Så resonerar i alla fall Nollvisionens förespråkare och Vägverket håller naturligtvis med. Men låt oss räkna.

Ca 450 människor dör i trafikolyckor i Sverige. Av dessa så dör drygt hälften i olyckor där berusade förare är inblandade (vägverkets egna uppgifter). Enligt vägverket står dementa personer för nästan 100 dödsolyckor per år i Sverige.

Kvar är då ca 100 döda i trafiken. Och här utför jag nu en kvalificerad gissning baserad på gammal statistik. 10-15 är självmord, ungefär lika många beror på förare som somnar. Kvar är då, i runda slängar, 80 personer som sätter livet till i trafiken. I den gruppen finns de som frontalkrockar medan de ska byta skiva, pratar i telefon osv. Här finns också unga pojkar som ska imponera på sina kamrater.

Men farten är visst det största problemet.

I Danmark ökade man hastigheten från 110 till 130 och där minskade antalet olyckor. Intressant, eller hur? Sätt det empiriska beviset i motsats till Vägverkets beräkningar.

Är det inte dags att lägga ner nollvisionen, nu?

Sv: Raggningsrepliker
Ambroo:

"Vad bra att du har en röd tröja på dig idag.... den matchar min inredning"

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Några här som sitter med X-box live. Om, gå in i boken sportspel och läs så slipper jag prata sport här inne :)

Sv: Nattens You Tube låt
Metal Guru: Man blir lite skadad så här i eurovisontider...vit och svart och genast förs tankarna till Frankrike och 1990.

Joëlle Ursull - White And Black Blues
www.youtube.com/watch?v=BQaRpvGMGrE

Sv: Nattens You Tube låt

Jag har förstått att det försigår en sorts strid på HS mellan två läger. Den ena parten kallas cykloper, och spelar i vitt. Den andra parten är en form av hyndor, och är följdaktligen dressed up in schwartz.

Jag har funnit en filmsekvens som dokumenterat en kamp dem emellan. Förmodligen borde allmänheten varnas.

Sv: Viktigaste Valfrågan
Et tu Brute:
Men det är nästan samma energivärde.

Hur mycket är då 26.7miljoner ton sockerbetor?

Om en 24 meters långtradare kan lasta 40 ton blir det 667000 långtradare som efter varandra blir en karavan på 1600 mil. Varje dag året runt.

Vilket i och för sig borde vara en våt dröm för Kris Kristoffersson ;

Per HApps:

Vilken tur då att världens största etanoltillverkare, Brasilien, inte använder sig av sockerbetor, dom sliter hårt nog ändå. Sockerrör och melass går lika bra.

Poffa: ah. Då förstår man.

Per HApps: Oj, säger jag bara. Blir en otroligt massa sockerbetor i sådana fall.
Men nu är väl tanken knappast att man skall köra på enbart Etanol utan kombinationer av olika miljövänligare produkter. Tydligen så är ändå 20% bensin i E85 då 15% är bensin och Etanol i sig innehåller 5% bensin så där finns en del som drygar ut det hela. Sen om man kan få all kortkörande till el och att den laddas vid inbromsningar och nedförsbackar så kanske man kan utnyttja den lite mer och på så sätt få ner behovet av Etanol ännu mer.
Kan dock tänka mig att bilar som har 4-5 olika energikällor kan bli ganska dyra och klumpiga.

« · 1043238 · »