Metallica
Oavsett man gillar Metallica, hårdrock och sånt var det den absolut bästa rockumentär som någonsin visats, om man frågar mig. Människor som går från att vara obotliga ullon till att vara upplysta och coola snubbar.
Fast o andra sidan blir det mindre n’roll om man inte har en Jack Daniels i handen.
Annars rekommenderar jag ”The last supper” med Black Sabbath med originaluppsättningen. Omslaget till den rockumentären är en kopia av Da vincis ”Den sista nattvarden” – ”The last supper”. Där sitter Bill, Tony, Geezer och Ozzy tillsammans med Jesse och lärjungar. Snyggt som fan och tungt som fan. De t.o.m. fått med den där otydliga lite suddiga framtoningen som är på Leonardos originalmålning.
Sabbath. Underbart, för ett ögonblick kände man sig ung på nytt, vilka hjältar. Ska genast försöka få tag på "The Last Supper". Är övertygad om att det är en filmklassiker mer omvälvande, mångbottnad och introspektiv än Det Sjunde Inseglet.
För övrigt har jag svårt för omelodiösa bröl-sångare typ James Hetfield, men måste medge att pärlor som "Battery" får mig på gott humör.
PS. Tack för länken, den innehöll lika mycket matnyttig information som en genomsnittlig dag i MoDos gästbok.
Nej för all del, men med min begränsade intellektuella kapacitet hade jag svårt att finna ett samband med Metall-Ica:
"Not Found
The requested URL /gallery/albums/misc/lastsupperbig.sized.jpg was not found on this server.
Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request. "
www.black-sabbath.com/index.shtml
Eller denna
www.black-sabbath.com/discog/sabbathpick.html
Men int f..n hitt jag den int.
James Hetfield är fyrtio panner drygt och om 20 år klättrar han upp i en palm på Kirk's inrådan och sedan får Metallica framskjuta världsturnén några veckor, än sen då???.... Rock'n'roll will never die............;-)
St Anger är en knepig skiva minst sagt, efter The Black Album som enligt mig är deras bästa och mest jämna skiva så har skivorna succesivt blivit mer svårtförstådda och väldigt röriga. LOAD var ok Reload var så där och ST Anger var kass. Videon til Låten At Anger är rätt kul och se när dom är på det berömda San Quentin fängelset och spelar( Tror jag ), men dock det enda som sticker ut på skivan.
Har faktikst inte sett filmen Some Kind Of Monster men man får väl kolla vad man kan göra åt saken.
1. Lars Ulrich far, den danske Davis Cup hjälten var ju en liten rolig hippie. Lixom Birger Andersson goes hippie....
2. Lars Ulrich tavelförsäljning på Sotheby's... Ofattbart vad deg han fick och hela budgivningen och reaktionerna runt den var ju helt galen. Sedan efteråt vinglade det euforiska och helplakata paret Ulrich hem i New York natten med en rackarns massa mer cash på kontot....
Rock on...
Friman SR: Efter en snabb googling hittade jag en artikel om Ulrich tavelförsäljning, som tydligen ägde rum på Christie´s
"What's more surprising, however, is that a man best known for thrashing his drums amid a cacophony of sound should be an art collector at all. But, away from what he calls his "day job", Ulrich is a thoughtful, intense man."
På tal om Metallica, som inte ingår bland mina hjältar, finner jag det mycket roligt att gruppen ännu inte har förlåtit sig själva och sin producent för Black album. Grabbarna blev så förbannade på sin producent som hade gjort Metallica folkliga så att de sa upp bekantskapen med honom. De pratade inte med han på 5 år. Det är taskigt när imagen förändras så att till och med mammor började lyssna på Metallica. Hela deras image raserades. Vilket fick till följd att de måste göra efterkommande plattor oändligt svårtillgänglig och hemliga. Men vad gör man inte för att vara cool.
Själv gillar jag nuförtiden hellre lite obskyra och svårtillgängliga plattor.
I Firmans SR’s presentation såg jag följande:
” Thin Lizzy - Johanneshov - Precis när Brian Robertsson hoppat av och bluesmannen utan ett uns negerblod, Gary Moore, hoppat på. Synd det för jag hade hellre sett Lizzy med Brian...”
Här snackar vi avund. Jag fick aldrig se Lizzy. Visst var Brian Robertsson en gitarrist med känsla. Men jag håller nog Black Rose och Chinatown som rockpoeternas bästa plattor.
Faktum är att Örnsköldsviks hårdrockherrskap kommer snart att anordna en Thin Lizzy-tribute där hela Black Rose och hela Chinatown kommer att spelas cover. Notera att gitarrsolot på black rose kommer att spelas i sin helhet. Bandet har köpt på sig två nya Gibson lespaul enbart för denna spelning.
Nåja, det var en bra film om Metallica.
www.tokyo-blues.com/images/blogs/GG-Gibson-Les-Paul-58-Large.JPG
Lizzy... Både Black Rose och Chinatown är bra men jag håller nog Jailbreak som favoriten. Sedan är jag ingen direkt diggare av Gary Moore, hans sentida produktion har jag svårt för. Men det var en OK konsert där på Johanneshov trots Gary Moore. Men så här i efterskott så skulle det vart kul att fått sett Lizzy med Brian Robertsson..
Rock on.....
De ger ut sina nya skivor oxå på vinyl dvs. LP skivor
THE AC/DC VINYL REISSUES LIMITED-EDITION COLLECTOR'S BOX SET!
Contains all 15 AC/DC remastered LPs! Housed in a heavy-duty 12"x12"x4" leatherette box with silver stamped ink. The Vinyl Boxset is in stores now! Click here to order it!
AC/DC BONFIRE BOXSET!
The ULTIMATE Tribute To A Legendary Frontman!
The AC/DC Bonfire Boxset is in stores now! It includes:
~ Demos
~ Rarities
~ Outtakes
~ 48 Page Booklet with Rare Photos & A Detailed Essay
CLICK HERE TO ORDER IT NOW!
Please Note: This Box Set does NOT feature ConnecteD content. All of the Epic AC/DC re-issues do however. For details, click here.
GET YOUR AC/DC MERCH!
Click here for AC/DC T-shirts, hats & more!
http://www.acdcrocks.com/
Om de dessutom var sura över sin image efter Black album hade de väl inte gått åt det håll de gjorde med Load och ReLoad då de är mindre metal än sin föregångare.
Load är för övrigt en bra skiva som jag verkligen gillat om någon annan grupp än Metallica gjort den :) På ReLoad är samtliga 4 singlar bra men St Anger var ändå ett steg i rätt riktning. Albumet innehåller 4-5 riktigt bra låtar och känns mer som Metallica än sina två föregångare. Skivan tar lite tid dock, men den växer :)
Westerlind: Jag tänkte hoppa på dig om att vara ett fan av töntiga, melodiska band men skippar det eftersom du själv erkänner senare i ditt inlägg ;) Hetfields "ölhävar-röst" (eller hur du nu uttryckte dig) är numera borta så du kanske skulle uppskatta "nya Metallica" om du såg dem live. Själv sörjer jag att han sjunger annorlunda nu. Det är bra till balladerna och några andra låtar men mästerverk som Battery, MoP, Blackened, Harvester of Sorrow, Creeping Death och For Whom the Bell Tolls är inte alls lika bra då han sjunger ut dem istället för att vråla :)
Min personliga favoritspelning med Metallica är den första från Live Shit Binge & Purge, från Seattle 89. De har börjat spela i lite lägre tempo än tidigare och Hetfields röst är perfekt. Ja alla spelningar mellan 88 och 93 är ju faktiskt underbara :) Finns det föresten någon här som vet vart jag kan få tag på hela spelningen från Moskva 91? Den skulle kanske slå den från Seattle 89 bara jag fick tag på hela nån gång!
Deas: Hela Monsters från Moskva -91 har jag förmånen att inneha. Är du sugen att få den så är jag inte omöjlig.. ;-)
Spelningen på Roskilde 2003 var en riktig höjdare att upplvea på plats. Glädjen blev fullkomlig när jag kom över den inspelning som Danmarks radio gjorde, och även den är komplett. Då i ljudform, men man kan inte få allt.. ;-)
Roskilde har jag också från dansk radio, och blir man inte tokig då speakern inte är med på breaket på Harvester of Sorrow och sittar och surrar precis då Hetfield börjar med "AAAAALL HAVE SAID THEIR PRAIERS"
Kan du på något vis fixa hela Metallicas spelning från Monsters of Rock 91 i Moskva skall jag kyssa dina fötter. De är i sin prime där! Taggade som fan för spelningen, Hetfields röst fortfarande i sin prime plus att låtmaterialet från efter Black inte existerar ;D Plus att publikhavet är enormt och militärens batongviftande bidrar till den speciella stämmningen. Jag har bara de tre första låtarna dock :(
Tar resten i mail =)
Men jag håller med, "Battery" är ett mästerverk. Fast det beror inte på Hetfields brölande stön - snarare är det den underbart massiva hårdrocksattacken som ger mig ett småleende i mungipan. Visst, jag är lite gammaldags och gillar band som kombinerar tyngd och attack med artisteri, såväl avseende gitarrer som sång.
Band som t ex Metallica där både sångare som musiker enbart låter som flistuggen i Timrå har jag altid haft svårt för - jag vill ha flistugg plus musikalitet: t ex Judas Priest, Accept, Black Sabbath, Deep Purple m fl.
Di Leva:
Men din rymdblomma, att du inte inser att du, trots att du lever i stora staden, är hopplöst efter på alla plan. Jag lyssnade på System of a Down ungefär när du lämnade nappstadiet. Vill minnas att jag tank... lånade deras självtitulerade platta redan vid slutet på förra årtusendet.
Nä, nu har du fel igen. Saxat från www.brynas.se:
"1998-99 Brynäs slår MoDo i SM finalen och vinner sitt tolfte SM guld. Femma i serien. Pär Djoos och Janne Larsson sätter nytt assist-rekord med 43 assist var. Janne Larsson vinner poängligan med 16+43."
Härliga minnen.
Nothing Else Matters är förmodligen an av de bästa hårdrocksballader ja nånsin hört. men så är det ju bevisat att de bästa balladerna görs av hårdrocksgrupper också!! Finns massa exempel! Stairway to heaven eller min personliga favorit Fade To Black. Hetfield visar att han besitter fruktansvärt bra sångkvaliteer..
Champinjoner skall man äta, inte röka.
Du vet mycket väl att jag är utsänd av Brynäs IF som missionär i hockeyns utkanter. Jag är beredd att acceptera att vissa illaluktande och hårdnackade barbarer från civilisationens gränsland i Gullänget ska smutskasta mig och försöka förlöjliga mina heliga åtaganden. Men jag har bestämt mig, jag vill rädda Ångermanland från MoDo.
Maiden däremot får alltid cred för att de håller sig till samma koncept. Det är en underlig värld vi lever i. Jag brukade älska Maiden och bangar inte på att se dem live. Men jag håller dem någon storlek under Metallica eftersom jag redan vet på ett ungefär hur nästa album kommer låta :)
Sen att alla fan av mer melodiska band kallar det musikaliskt bara gitarrsolona är tillräckligt svulstiga men ändå inte uppskattar Hammet är för mig ett mysterium.
Men visst, jag gillar verkligen Sabbath, och några få låtar med Priest :)
Metallica har också två generationer fans så jag tror inte det gör Maiden större...ja, sen har ju Metallica sålt nästan dubbelt så många skivor med ;D
skall tilläggas att jag har en förkärlek för finsk musik just nu ! Entwine, diablo, sonata arctica m.fl. För att återgå till Maiden så har dom till skillnad från Metallica hållt samma nivå i snart 30 år. Metallica har ju bytt stilar titt som tätt. Efter The Black Album har det bara gått utför tycker jag!
Maidens senaste studioplatta Dance Of Death är ett mästerverk!
Vi tittar väl tillsammans?