Fina grabbar: Skratta på du, ett gott skratt förlänger livet, så varsågod.
Naturligtvis överdriver jag, men det för att man ska få upp ögonen. Tro det eller ej, men jag arbetar i en branch där det ofta förekommer kundträffar. Ett av de sätt som dessa kundträffar kan gå till på är just sportevenemang, andra är restauranger (vanligast), shower och så vidare. Visst betyder dessa företagsrelaterade platser pengar för föreningen, precis som de "vanliga" arbetarna, supportrarna, som lever sig in i sporten, går på matcherna, köper suovenirer och framförallt aktivt stöder sitt lag på hemmaplan. Det är också en viktig aspekt för ett lag, att ha ett bra tryck från hemmapubliken för att öka den egna effektiviteten.
Sedan anser jag att har man haft en kundträff, så bör man ha rett ut de aktuella ärendena innan man bryter upp för dagen. Visst kan det fortfarande vara kul och av intresse att prata med varandra, men hockeyn borde ju fortfarande vara det primära. Varför har man annars gått dit? Prata kan man göra i periodpaus, och efter matchen. Sedan har du en klockren poäng i att arenan inte tillåter dessa kundträffar på rätt sätt. Visst hade det varit bra med restaurang, och avskilda loger, där man inte stördes av hemmapubliken. Nu är så inte fallet, som du också påpekat. Lösningen på detta är i så fall en ny arena, inte att flytta på klacken.
Ponera att man flyttar klacken 180 grader, vilka hamnar då under logerna? Borta stå!!! De kommer till Scandinavium för att heja fram sitt lag, och om möjligt höras mer än Goa Gubbar. Blir det tystare då?
Alternativet då, ställ klackarna bredvid varandra. Uppenbar risk för bråk, även om de flesta supportrar, och framför allt Goa Gubbar, avsäger sig allt sådant. Blir det bättre då?
Visst, man kan ha klackarna mitt emot varandra på långsidorna, men det är ju de "attraktiva" platserna för företagen och de supporters som inte vill stå i klacken.
Haha! Jag skrattar åt ditt tidigare inlägg! (kan du inte överdriva lite mera?)
Jaja... Jag vill säga några saker... Ishockey är en populärsport, populärasporter = pengar...
Du säger att "Vill man sitta och snacka jobb med kunder så bör man göra det i ett konferensrum, eller liknande, inte i en hockeyarena"
-Verkligheten är en helt annan, nuförtiden är det vanligt att man tar ut kunder på olika saker t.ex hockey... Kolla på Färjestads hemmaarena, hur är den bygg vad finns i den? Restaurang, Loger, bastu m.m klubbarna tjänar storapengar på detta.
Och dessa "finare" personer har inte lagen råd att tappa och framför allt inte Frölunda med sin ekonomi. Men men nu har dom en stenåldersarena så vad kan dom göra? börja med att flytta klacken!
Kunde inte låta bli att saxa detta inlägg från en kille som skrivit i dif's officiella gbok (www.difhockey.se).
Dags för pajkastning i avundsjukans prägel! Hockeydöd-virusets effekt på lagen och dess städer.
Timrå, vad finns att göra på en torsdag kväll i byn förutom att hänga vid Jojjes grill med sin Epa-traktor och pimpla Norrlands staketpiss köpt med falskt leg från lokala lanthandeln. Jo gå på hockey!
Hv71. Smålands djupa skogar, alternativ sysselsättning på en torsdag kväll förutom hockey? Sitta tyst i stugan och snåla med korvören? Jaga somalier med sin Volvo raggazon?
FBK, Karlstad by night, torsdag kväll, skämtar du med mig! Förutom hockey? Sitta på biblioteket och lira rollspel, i total extas glo på sk*trullarnas sk*trulle ”Sagan om sk*tringen”!
Leksand, förutom hockey? Ragga på får eller sina kusiner!
Luleå, koka hembränt, spara på pubishår på överläppen, förutom hockey då’rå!
Modo, orientering i Örnsköldsviks oändliga skogar, få frisklufts förgiftning? Eller ta Plymouthen ner till rinken och glo på hockey?
SSK, dra till Ronna och mucka gräl med invånarna eller dra till Scaniariken och få gråstarr och UVI, urinvägsinfektion!
Lindköping, vem, vad? Har de en egen stad?
MIF, Malmö, vet inte begriper inte ett ord av inhemska Danskan?
Frölunda, Göteborg, trevlig stad på sommaren.
Djurgården, Sthlm, brett utbud av det mesta i nöjes väg, men ingen hockey. En halvtom golfboll med nedsövd publik, Solnaråttorna i ettan, håller Bajen sällskap, om det nu kallas underhållning?
liepins: Ja, men den målskörden har ju minskat markant de 5 senaste matcherna, tyvärr. Skottstatistiken i första perioden i går gav mig kalla kårar. Två (2) skott på mål!?! Ofattbart!!!
Men med lite skärpa och jävlar annamma så vinner Frölunda mot FBK igen, och det vore så skönt ;-)
Klinth: Som du säger. Tekningarna framförallt måste förbättras. Just nu är den statistiken rent ut sagt pinsam att läsa. För några dagar sedan när jag läste den tabellen hittade jag Joel som bästa Frölundait, på 25:e plats! Illa för en serieledare.
Sen avsluten tror jag nog inte vi behöver oroa oss för, vi gör trots allt flest mål i elitserien.
liepins: Det kan du ha rätt i, men Frölunda måste ändå förbättra sitt spel. Tekningar måste vinnas i större utsträckning, och PP måste resultera i skott på mål, samt mål i en större utsträckning.
Sedan kämpar ju gubbarna bra, och emellanåt är spelet spektakulärt, men man måste få till fler avslutningar.
danoj: är det någon som ska vara orolig inför matchen imorgon så är det Färjestad och dess supporters. Skulle vara väldigt illa för dem att falla en tredje gång på lika många försök mot VF.
Tycker att allt talar för Frölunda, trots serieledningen är det Färjestad som har pressen på sig.
Klinth: Ja känns det inte som om deras PP lider lite av fjolårt syndromet? Hellre snyggt än bra på nåt sätt. Tycer inte att spelet är så förskräckligt. Men var är avsluten?
danoj: Tyckte ändå att spelet såg bra ut stundtals. En period i andra var det riktigt bra. FBK har ju en förlustsvit och verkar vara inne i en svacka, men vad betyder det? Förmodligen inte så mycket. FBK har ju en grym potential, det är ett bra lag. Som du säger, en nivåhöjning över lag vore önskvärt. Samma höga klass måste hållas i 60 minuter, annars blir det riktigt tufft att vinna. Nu spelade iofs DIF rätt så bra igår, men ändå! Den segern satt äckligt lågnt inne, och Frölunda borde avgjort tidigare, i ett av sina powerplay.
Inför matchen imorgon så kan jag inte undgå att vara lite orolig, nu har jag iof inte sett hur fbk har spelat dom här senaste matcherna men spelet av frölunda igår lämnade en del i övrigt att önska. Spelar vi så imorgon åker vi nog på stryk, så det behövs en kvalitetshöjning av alla spelare. Lyckas spelarna göra det, så blir det vinst.
MoK GG: Du och Danoj är inne på rätt spår, förmodligen tillsammans med i princip alla Frölundas riktiga, trogna supportrar. Vill man sitta och snacka jobb med kunder så bör man göra det i ett konferensrum, eller liknande, inte i en hockeyarena.
Det är ungefär som om man skulle gå in på ett disco, och be folk sluta dricka sprit, spela hög volym ,tända i taket och helst gå hem, så att man i lugn och ro kan läsa Ny Teknik över en öl utan att störas av någon annan.
Skall 10 000 personen sitta på arslet och hålla käft i 3x20 minuter, och Frölunda spela sina matcher helt utan publikstöd, bara för att ett fåtal slipsar vill kunna prata med varandra? Så jävla egoistiskt, och så jävla hål i huvudet att ens försöka sig på att dra upp en sådan diskussion. Det fungerar inte! Vilka tror ni att Frölunda spelar hockey för? Sina supportrar eller några gnälliga slipsar?
Kom in i spelet eller sluta gå på hockey!!!
Och ha era kundträffar i lugna miljöer, om ni vill kunna prata med dom. Ni går väl knappast på Metallica-konserer med dom eller???
dev: Även om man flyttar klacken kommer väl bortaklacken så där nuvarande står... men det kanske inte blir samma liv ändå på denna... om inte Timrå kommer... *s* Bra spelat och grattis till serieledning förresten...
Fina grabbar: Håller med Danoj går man på hockey får man räkna med lite liv i luckan eller så kan man köpa sponsorplatser på långsidan istället. Denna disskusion har vart uppe många gånger men både Scandinavium och Frölunda verkar överens att klacken står bra där den gör. Jag skulle dok hellre se klacken på sin gamla position alltså i svängen mot långsidan. Blir sektion T eller U det skulle handla om så dom kan dra igång långsidan lättare.
dev: vad är detta, lägg ner den här tragiska disskutionen nu tack, ska man gå på hockey får man räkna med liv, dom som störs får väll äta innan dom går in på arenan, det är ingen jäv*a teater som det bjuds på i scandinavium. Och appropå det här med pengar, frölunda räknar med att dra in 3 bonus miljoner på biljettintäkter tack vare vår fina publiksiffra.
FreddanVF: bara for att det star FRI pa biljetten betyder det inte att den ar gratis. Foretag hyr(koper) loger for att knyta kontakter. Har sjalv suttit nara klacken nere pa laktaren och det ar svart att prata med personen brevid sig. I langden kommer det innebara att logerna over klacken forblir tomma for att de ar vardelosa (du kan ju fortfaraden se pa hockey) men du kan inte annvanda logerna till vad de ar for.. och forblir de tomma sa forlorar Frolunda pengar. varfor inte flytta klacken till andra sidan, och vanda pa det sa Frolunda anfaller at andra hallet istallet. Pa sa satt vinner alla pa det. Och aterigen logerna ar extremt mycket dyrare an 180 kr per match, sa det argumentet haller inte
Fina grabbar: Du vill flytta klacken till andra kortsidan? En anledning att klacken är placerad där den är ju faktiskt att då står du i 1a och 3e perioden där Frölunda förväntas göra mål...
Fina grabbar: Kanske inte någon av Frölundas bättre matcher men man skapade målchanser och Henke gjorde ännu en kanonmatch mellan stolparna.Dags för Hardy att öppna ögonen för Henka och dra på honom en blågul tröja.Jonas Johnsson gjorde två kanonmål och även Magnus johansson var mycket bra.Skönt att leda serien med 7p före närmsta lag. FRÖLUNDA MOT SM-GULD!!!
FreddanVF: Håller med. Det är ju ingen som tvingar en att gå. Är det så otroligt jobbigt är det inte svårare än att stanna hemma och ge biljetten till nån som fokuserar sig på hockeyn, inte huruvida publiken faller en i smaken eller inte.
FreddanVF: Ber om ursäkt för mitt ganska hårda inlägg men man blir förbannad när det finns folk som går på hockey gratis och ändå klagar.. Jag vet att det står FRI på era biljetter och inte 180 vuxen som på mina. Och pröjsar man 180 då tycker jag man har lite och säga till om men går man gratis vad har man och förlora??
Fina grabbar: Blir så förbannat trött på alla j-vla slipsidioter som vill flytta på vanliga arbetarfans som gör nåt för stämningen. Flytta själva istället. Ni som har företag som köper platser kan väl sätta er på sektion L så vi slipper se er.
Ja det var ingen bra match man fick se igår! Stundtals så somnade jag ju nästan. Jag har kanske blivit för krävande efter att ha sett några matcher av strålande hockey. (tänker på min första match mot färjestad t.ex)
Hur som helst jag följde matchen från sek R riktigta bra platser! Men när matchen är så här tråkig ångrar man sig att man inte satt i logerna, där kan man ju göra så mycket annat om matchen är tråkig. Sedan finns det tv-skärm så att man inte missar något. Fast jag kan hålla med om att är nästan som att se matchen på Canal+ fast ändå inte.
Och det där med att klacken borde flyttas står jag fast vid. Placeringen tycker jag är felaktig! Varför inte vara på andra sidan? Ni kommer ju då närmare frölundas bås och ni kan stödja laget bättre. Och så störs ju inte alla i logerna.
Jag hoppas på vinst mot Färjestad på torsdag även om det kommer att bli tufft!
Klinth: Ja tyvärr har du väl rätt i din teori angående spelet :( Men vi får hoppas att det är lite formsvikt, jag menar 2-10 i skott på hemmaplan.... *skakar på huvvet*
Vf chefen: Jag hade en klasskompis en gång som hejade på Djurgården eftersom "alla andra" hejade på Frölunda. Han var inte speciellt hockeyintresserad men blev mer och mer och ju mer intresserad desto mer följde han Djurgården och nu tror jag han diggar dom "på riktigt". Så är ju inte fallet för alla. Men jag tror Pappa kan ha en inverkan på vissa. Annars är det väl bara att man gillat hockey men aldrig gått och tittat på det i hemstaden eller så bor man långt ifrån elitlagens städer och då är det väl faktorer som om laget vinner mycket. Eller att dom har många landslagsmän. Jag menar det finns ju Leksingar så det räcker och blir över. Likadant med Brynäs. Brynäs vann ju mycket runt 80 talet och innan. Det är väl så det går till??
Fantast: det e ju inte säkert att han ska lämna NHL... och om han gör det så har han fårr fritt fram o väljva vicket lag han vil börja i... i början va det problem med det var det sas att om han lämna NHL så skulle han vara tvungen att gå till baka till sitt moderslag....
remes: Kan du inte berätta varför du valde Frölunda istället för Leksand som borde vara närmare. Jag vill leka amatör pyskolog. Utlämna dina innersta tankar om din avgudning till frölunda.
Jag har funderat på en sak. Jag bor i dalsland och har en polare som håller på Brynäs. Hur fan har det gått till? Vi bor ju för fan 70 mil ifrån Gävle. Jag är född och uppväxt i partille och jag drogs med av klass kompisar när man var 8-9 år att börja heja på frölunda. Hur kommer det sig att folk runt i landet väljer lag? Finns det någon här som inte är från Göteborg, som håller på Frölunda? Finns det någon som kan berätta varför du kanske håller på ett lag som är minst 50 mil hemmifrån. Det måste kännas konstigt att vara göteborgare och hålla på Djurgården tex. Varför väljer man inte ett lag från det lokala planet. Ni som flyttat från göteborg eller dessomnejd och fortfarande håller på frölunda, er förstår jag. Nu har jag ju absolut inget imot att det finns stockholmare ellar norlänningar som håller på Frölunda. Det är bara bra. Men varför valde just Du frölunda?
FreddanVF: Med risk för att få en del mothugg och kanske till och med låta negativ. Jag hoppas dessutom att jag har fel, men tror tyvärr inte det.
Jag tror inte att det handlar om varken prestationsångest eller om en formsvacka. Jag tror i stället att man hade en formtopp som visade vilken kapacitet Frölunda har när dom spelar som bäst, och allting går Frölundas väg. När dom spelade som bäst var dom ju i princip oövervinnerliga och ohotade oavsett motstånd, och det har jag då aldrig upplevt tidigare. Nu känns det som om det vissa vill kalla en "formsvacka" snarare är en form av normalnorm. Man spelar tätt och jämnt med de "bättre" lagen i ES, och vinner eller förlorar med uddamålet, eller kanske t.o.m två mål tillgodo. Det är inte något glimmrande spel i 60 minuter, men emellanåt så "poppar" det upp och man för matchen elegant ett tag. Någon "formsvacka" har det egentligen inte handlat om än, då man inte har hamnat i någon ond spiral med förlustmatch på förlustmatch. Hoppas att dom inte hamnar i en sådan trend över huvud taget i år. Det verkar inte troligt, för jämnheten är Frölundas styka i år (åtminstonde hittills). Antingen spelar dom bra, eller så spelar dom otroligt bra. Jag har ännu inte sett en rakt igenom dålig insats i någon match. Vill inte se någon heller!
fefe: Du behöver ju inte bekymra dig om dessa trummor över huvud taget. Om du följer det lag du påstår att du hejar på, AIK, så spelar ju dom i en lägre division, och således behöver du ju inte gå till Scandinavium och störas av trummor och publik som faktiskt vill göra lite mer än att sitta, titta och äta korv med mos. Det finns faktiskt dom som lever sig in i hockeyn, och följer laget på bästa möjliga sätt. Aktivt och med ett ständigt tjoande som ger råg i ryggen hos spelarna. Det är synd och skam att inte ALLA kan ställa upp på detta, och verkligen skapa det tryck som spelarna förtjänar. Scandinavium är såpass stort att det låter lite tamt om inte en större mängd ställer upp. Klapp-klappet kommer ju allt som oftast igång i hela hallen, men skall det skrikas hejaramsor, då är det många som blir stumma. Underbart i går, när man satt på O´learys här i Linköping och såg matchen... "Vi älskar Henke" om och om igen. Tror du att han växer av att höra detta?
Nä, du har väl ingen aning... I AIK är det väl snarare påhopp på motståndarlaget som gäller... Trivs du inte i Scandinavium, gå inte dit. Vi kommer inte att sakna dig!
Är det möjligen så att laget dras med prestationsproblem? Niklas Andersson fick frågan om det handlade om en formsvacka efter första perioden mot Dif. Han svarade nej med motiveringen att alla lag vill slå serieledarna. Visst det kan jag förstå men är Frölunda då inte så pass bra att dom kan föra en match mot alla elitserielag? Det låter oroande, hoppas det handlar om en liten formsvacka och att dom tar sig ur den direkt. Man kan väl spela som man gjorde dom 10 första minuterna av andra perioden hela tiden. Istället för att bjuda på nervpirrande nagelbitarhockey.
danoj: Ja vad ska man annars göra. Skratta lite, applådera och säga saker som "Oj, Så tåpkigt att han ramlade på killens klubba" eller "Aj då. Så förtretligt att motståndarens hand råkade hålla i tröjan precis som han skulle skjuta."
Eller ska man vända på steken och kräva att Frölundaspelare åker ut så fort en motståndare ligger på isen. Då kan man ta tillfället i akt och skrika saker som "Den där Jensa ska ut i två minuter. Man får faktiskt inte bråka med folk".
Klart som tusan att man följer sitt lag. Det gör alla hemmalag.
Dragan 2k: Jag tycker också att han varit blek det sista men jag tror han är en gubbe som kan lyckas med rätt gubbar omkring sig. Förut klarade han sig bättre utan att vara så beroende av omgivningen. Men han skulle absolut ligga långt ner på lönelistan om han skulle hamna i VF.
danoj: Precis... Och i C+ sa Arne och Ankan att Frölunda publiken var den bästa för att dom inte var så hård åt domaren och bortalagen utan ägnade sig mest åt att heja på sitt lag.
Läste ett roligt inlägg i dif's officiella gbok på nätet, "frölunda är nog den mest enögda publiken, dom visslar och buar så fort en frölunda spelare ligger på isen". Det roliga här är ju det att dif publiken hade gjort likadant i globen om nån av deras spelare hade legat på isen, men det återstår ju ett litet problem, dif har ingen publik.
Vf chefen: Vill personligen inte se honom spela i Vf. Inte för att jag tycker att han är en dålig hockeyspelare. Han har alltid gjort en j-ä massa mål men tycker inte han imponerat i Mif eller Aik under senare tid. SJögren känns som en handelsresande hockeyspelare som spelar där man betalar honom bäst. Inte så konstigt då man vill tjäna bra. Men i hans fall känns det som om pengar är viktigare än den klubb han spelar i. Detta är min åsikt. Får säker motthug av någon.
Sen tycker jag fortfarande att det var tragsikt att han fick ha tröja "1" i AIK. Tröjan upphängd, Honken irriterad på att man inte hedrade detta men det struntade han i och spelade vidare. Så fort AIK var nere i allsvenskan så stack han till Tyskland. Ska man köpa in fler spelare ska man satsa på spelare som Witehall.
Vf chefen: jag vill inte se han i frölunda mer iaf, han har gjort sitt i föreningen, finns ingen plats som jag kan se som han skulle gå in på. Tycker han mest i dagsläget hoppar runt till massa olika klubbar där han får mest pröjjs.
Läste idag i GT att Malmö och Sjögren går skilda vägar. Innan han skrev på för AIK så hoppades jag att han skulle välja Frölunda. Som det ser ut idag så vet jag inte om jag vill se honom hos oss. Vem ska bort iså fall? Men vem vet, vi kanske drabbas av lika mycket skador som alla andra lag.
danoj: Klockren analys. Visst hade det varit skoj om Henke hade fått gjort ett mål, nära var det.
Färjestad på torsdag skall bli spännande att följa, dessvärre tror jag att Färjestad kan få lite tändvätska av att möta Frölunda och spelar inte grabbarna bättre än idag så blir det svårt i kaffehallen.
Vinst idag igen, förvisso "bara" med 2-1 , men oj va bleka vi var i första perioden, det händer inte varje dag att vi bara avlossar 2 ynka skott på en period i scandinavium. Andra perioden, vilken uppryckning, där såg vi en del av det spelet som gör att vi idag leder serien, jonas johnson klev fram som den ledargestalt han är och satte 2 pytsar rakt upp i krysset. Tredje perioden blev mest ställningskrig med uselt PP från frölundas sida, sen hade vi kunnat avgöra matchen helt när djurgården hade plockat ut bjurling men det skulle dribblas allt för mycket i avgörande lägen. Synd att inte henke fick göra mål på sitt försök, hade vart skitballt :)
Ditt resonemang föll mera i smaken denna gången!