Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Alisandali:
Jag vet inte hur gången är.
Däremot förstår jag att man precis har ändrat tacklingspraxis, vilket kommer gillas av de som föredrar damhockey.
Precis, anledningen vill varför Bellemare inte blev avstängd är kanske för att han inte blev anmäld till nämnden?
Eller finns det nån policy att de vid matchstraff alltid kollar på händelsen? Isf är det konstigt att Bellemare inte blev avstängd.
JBlom:
Är det inte mer intressant att prata likhet inför lagen här?
Leksingar har tjatat sig till en två matchers avstängning av Röglespelaren, fast man ville ha mer. Borde man inte kunna göra likadant här, det blev ju en långvarig skada av denna tackling också?
Då borde vi alltså skicka in en video till disciplinnämnden, och se fram emot en 5-8 matchers avstängning för fransosen..?
Men slänger du upp klubban i ansiktet på en spelare så får du 2 minuter. Blir det blodvite så får du 2+2 minst. Är det då orimligt att det blir matchstraff och avstängning om du tacklar någon i ryggen och det blir en allvarlig skada?
Nu fick ju inte Tjärnqvist matchstraff men avstänging blev det i efterhand.
Nej den är fulare, det var därför Bellemare fick matchstraff.
Det skulle vara intressant att veta vad leksandsfansen tycker om denna tackling (30 sekunder in i inslaget) som deras spelare delar ut. Han fick matchstraff men ingen avstängning. Är den mindre ful än Mattias Tjärnqvists tackling?
Håller med om att det är ett bedrövligt beslut , hade inte Antti-Jussi Niemi blivit så svårt skadad som han blev , så hade ingenting hänt .
Nu ser vi framåt och en seger imorgon mot AIK är ett måste.
Jag tror på Leksand imorgon, blir nog ett jädra drag på Hovet i STHLM
Tips: 4-2 till Leksand, Prestberg sista målskytt
Tackling i ryggen, armbågstackling, boarding eller juste tackling. Det finns många åsikter.
Jo han har rätt i det,det är en sån situation man ser många ggr per match,nu hade Niemi ruskigt oflyt.
Ok jag hävdar fortfarande att det är en tackling i ryggen och det är jag inte ensam om att tycka !
"Jag är inte arg på Tjärnqvist. Det var en tuff och fysisk match och såna här saker händer. Att jag skadar mig så allvarligt är bara otur"
jag förstår inte hur du kan få det till boarding, dom kommer från samma håll.
och båda vill nå pucken först, niemi slår tillbaka pucken i den riktning den kom i från. och slutade då att åka skridskor. vilket av i det här fallet tjärnkvist inte hinner upptäcka då han redan påbörjat tacklingen.
det var en juste tackling.
dock väldigt tråkigt att niemi blev skadad och jag hoppas att han blir helt återställd igen.
mattias - 74:
Wikegård tycker.
Din youtubelänk funkar inte längre, så jag kan inte titta på den.
Nej det menar jag så klart inte.. Dock menar jag att det bör bli en avstängning.
Projta: Vart får du någon stöd i ditt påstående i den länken? Det enda som framgår är ju att Lars G. Karlsson vill att det ska granskas. Och det är samma person som ville att nämnden skulle granska Thörnqvist tackling på Lotvonen.
mattias - 74:
Jag har sett två filmer - tv4 och svt - och kan inte på någon av dem se att Tjärnan tacklar honom i ryggen. Jag ser att AJN åker efter sargen, och ska fippla bort pucken. Tjärnan har mer innerspår, åker fortare och trycker till AJN mot sargen. So far, so good.
I samma ögonblick börjar en serie olyckliga omständigheter. AJN vrider på sig mot sargen, som för att komma undan tacklingen, som han vet är på väg. Han trycks upp mot plexit på ett konstigt sätt. Hans hakrem är inte spänd, så hjälmen halkar på sniskan. Unt so weiter.
Senare i em ska jag titta på din youtubefilm.
Ja det kan man tycka är fegt, och Rönnmarks uttalande var väl kanske inte helt genomtänkt. I synnerhet inte i så omedelbar anslutning till det som hänt.
Det enda jag vill säga är att det skall dömas efter boken, inte efter hur stor skadan blir. Händelsen är i mina ögon inget som skulle rendera i en avstägning för resten av säsongen.
Nu återstår det att se hur det artar sig, och under tiden så är det väl bara att hoppas på att Niemi repar sig.
Tackling i ryggen nära sarg är fegt om du frågar mig oavsett vem som delar ut tacklingen.
sedan hur domarna dömer det med blodvite vet jag inte i detta fallet men när det är en hög klubba som gör att en spelare får blodvite blir det ju extra bedömning.
Gurun: rönnmark hade kunnat ta det för boarding anser jag, vad anser du själv ? Sedan är Rönnmark korkad som säger att Niemi får skylla sig själv!
mattias - 74:
Så vi har alltså konstaterat att det var boarding..?
Genom att Tjärnan fick ingenting, konstaterade väl Rönnmark varken boarding, charging eller checking from behind..?
Skall straffet vara hårdare pg a blodvite menar du? Nu säger jag inte att detta skulle ha gått förbi helt utan påföljd, men jag blir lite nyfiken på vilka grunder man vill straffa den här spelaren.
Japp det står så här.
b) En spelare som med boarding skadar sin motståndare skall, efter domarens omdöme,
ådömas:
- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)
eller
- Match penalty (MP)
tjärnqvist fick ingenting. Alltså borde Rönnmark ha dömt 5 minuter!
Reglerna säger väl att tackling i ryggen nära sarg skall vara 5 minuter??
Att blodvite uppstår är väl ännu en orsak som gör att man grovt kan ifrågasätta Rönnmarks bedömning i det här fallet skall det rendera i matchstraff för tjärnqvist.
Den riktiga frågan är dock: Varför åker Niemi vänd mot sargen? Jag tycker bara att det blir vanligare och vanligare att spelare åker vända mot sargen för att inte vara tacklingsbara, tyvärr innebär det att risken för allvarliga skador ökar markant om någon beslutar sig för att tackla iaf. Det finns ett antal exempel bara från den senaste säsongen på detta.
Tacklingar i ryggen är inte tillåtna återigen, sedan är det upp till domarna om dom är flata och inte ser eller vill ta en utvisning.
Jag anser att Tjärnqvist mycket väl vet vad han gör då niemi åker mot ryggen mot honom efter pucken. en avstängning är på sin plats.
Swordster:
Så om någon blir regelrätt tacklad, men av olika anledningar blir skadad - då är det matchstraff??? Jag är rätt säker på att du inte tänkt igenom vad du säger nu...
(jag säger inte något om den aktuella tacklingen, utan talar generellt här.)
Tycker inte att tacklingen är fulare än många andra jag har sett den här säsongen.
Givetvis så sänder man ju en tanke till AJN med familj, det är alltid trist när någon skadar sig illa.
exakt det jag menar, det är respektlöst att tackla nån i ryggen oavsett vart på banan det sker. Hoppas på en granskning nu och en avstängning.
Ser ju illa ut. Inte bara i ryggen, armbågen åker upp. Med tanke på skadorna tycker jag tjärnkvist har spelat färdigt för säsongen. Jävla typ. Viktigt med någon typ av markering.
Metal Guru:
Jag gillar inte att man får 2+10 för en tackling i ryggen , innan den reglen infördes så vände ALDRIG en back ryggen mot en anstormande forward .
Nu ser man det hela tiden , innan den reglen fanns så vände alla spelare bröstet eller iallafall försökte tackla tillbaka innan man blev tacklad själv , nu söker dom efter utvisningar och då kan det gå så fel som AJNs fall .