Inlägg: 1755397
Svarskommentarer
Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
En halvlek spelad och ställningen 0-0 Sverige-Belgien.
Det är glädje och samtidigt sorgligt att se hur Sverige spelare - glädjande eftersom våra spelare ger allt, sorgligt eftersom man inser att med det här spelet skulle vi utan vidare ha vunnit mot Irland i första matchen.
Belgien är alltså rankat som världens näst bästa landslag just nu, men Sverige har definitivt hällt uppe spelet på ett imponerande sätt och Belgien har svårt att ta kontroll på matchen.
Med detta sagt ska sägas att Belgien haft en handfull chanser där de bara varit hårsmånen från att måla - ofta faktiskt rena hockeymål med inspel utanför vakten för styrning. Sverige har väl motsvarande haft 1 rejäl chans och kanske 0,5 till.
Men det är precis så här vi måste och förmår spela. Belgien är extremt starka på kontringar och vi kan inte hindra att de ibland får sådana chanser men vi kan inte gärna agera på annat sätt utan måste chansa vilket innebär: sannolikt skiter det sig - men vi har en chans att det grejar sig.
Mycket nöjd med vårt spel och hur våra spelare agerar alltså. Går det åt helvete, går det med musik. men en limiten chans har vi.
Om vi kan hålla uppe spelet också i andra halvlek.
Grejen är den att det lag som vinner denna match får en fortsatt remarkabelt enkel resa jämfört med andra sidan. För oss/Belgien skulle det bli typ först Ungern, sedan vinnaren Wales/Turkiet eller något lag o s v. På andra halvan dräller det av lag Spanien mot Italien, Tyskland, England, Frankrike, tor name it, they are there.
Men OK, nu kör vi andra halvlek. Är Sverige tränade nog att fortsätta som i första halvlek?
Det är glädje och samtidigt sorgligt att se hur Sverige spelare - glädjande eftersom våra spelare ger allt, sorgligt eftersom man inser att med det här spelet skulle vi utan vidare ha vunnit mot Irland i första matchen.
Belgien är alltså rankat som världens näst bästa landslag just nu, men Sverige har definitivt hällt uppe spelet på ett imponerande sätt och Belgien har svårt att ta kontroll på matchen.
Med detta sagt ska sägas att Belgien haft en handfull chanser där de bara varit hårsmånen från att måla - ofta faktiskt rena hockeymål med inspel utanför vakten för styrning. Sverige har väl motsvarande haft 1 rejäl chans och kanske 0,5 till.
Men det är precis så här vi måste och förmår spela. Belgien är extremt starka på kontringar och vi kan inte hindra att de ibland får sådana chanser men vi kan inte gärna agera på annat sätt utan måste chansa vilket innebär: sannolikt skiter det sig - men vi har en chans att det grejar sig.
Mycket nöjd med vårt spel och hur våra spelare agerar alltså. Går det åt helvete, går det med musik. men en limiten chans har vi.
Om vi kan hålla uppe spelet också i andra halvlek.
Grejen är den att det lag som vinner denna match får en fortsatt remarkabelt enkel resa jämfört med andra sidan. För oss/Belgien skulle det bli typ först Ungern, sedan vinnaren Wales/Turkiet eller något lag o s v. På andra halvan dräller det av lag Spanien mot Italien, Tyskland, England, Frankrike, tor name it, they are there.
Men OK, nu kör vi andra halvlek. Är Sverige tränade nog att fortsätta som i första halvlek?
+ 1
Sverige måste vinna mot Belgien för att inte vara utslagna.