med tanke på att Thure kom 2:a i interna målligan i MIF och 3:a i interna poängligan och ett sånt tapp ersätter man inte hur som helst.
Och då vi in i det sista slogs med näbbar och klor för att slippa kvalserien visar att vi måste förstärka laget dvs att det lag vi hade i år inte riktigt räckte till... visst utan skador så kanske det varit annorlunda men men.
Som det är nu är målvaktssidan klar samma som i år. Vi har 5st backar under kontrakt snart sex om Peter Andersson skriver på. Då skall Öhman och Fjuss ersättas skall det bli med juniorer eller med inköpta spelare är frågan? om det blir juniorer så skall de kampera med Björk om den 6:e backplatsen antar jag då Andersson, Liimatainen, Norgren, Pettan, Lundberg lär vara bofasta oavsett vem vi får som tränare nästa säsong.
Vi har tre stycken fulla kedjor klara... saknas en kedja och enligt nån artikel så skall vi ha 5st kedjor till nästa säsong varav en ren juniorkedja, vilket innebär att vi skall värva en etablerad kedja till vilket kan behövas om nu Thure försvinner. Trots att Thure varit seg stora delar av säsongen som gått har han ändå gjort 18mål vilket inte går att ta bort.. Räkna sen med att Hannula drar i sommar vilket gör att vi behöver en ny "torped" också.
Jaja det ska bli kul att se hur "Lillis" och MIF löser detta.. om budgetsatsningen fortsätter eller om det blir nya krafttag.
Magnus: Det är väl alla lag ovanifrån, men de saknar vinnarkänslan. Den är viktig för laget. Jag tror att Brynäs är för starka, om dom får en bra start, men annars är det vidöppet!!.
Taktiskt väl genomförd = äckligt diciplinerat...
Mot Mora försökte RBK äga spelet, men gick bort sig och blev utkontrade (vilket MIF bör känna till denna säsong). Då måste man spela äckligt diciplinerat när så mycket står på spel. Det är, som alltid, hemmalagen som får bjuda på showen!!
JoJo: Trist trots allt att Thuresson inte vill vara kvar, för så tolkar jag det. Men han visade iofs inte förrän på slutet att han platsar i Mif så det är kanske lika bra. Men han måste ersättas av en klass spelare...
Zeke65: Håller med till 100%, men jag skulle tippa att även Brynäs och LHC är j*vligt motiverade att INTE åka ur. Blir säkert tufft och spännande. Ska bli ett nöje att följa nu när man sitter och väntar på septemeber som bäst...
Magnus: I en kvalserie kan allt hända då nerverna är på helspänn. De lag som kommer underifrån är hungriga och kan överträffa sig själva bara genom sin inställning att "nu j-vlar". Motivation slår klass kan beskriva en kvalserie tycker jag.
En helt annan sak är att om nu Rögle lyckas att gå hela vägen måste man naturligtvis titta över laget...men det tar vi då vi är där ;-)
Kingen: "En taktiskt väl genomförd match" är ju en välkänd klyscha som betyder ungefär; vi spelade inte bra hockey men såg till att ingen anna på banan heller skulle kunna spela någon bra hockey. Nu spelade Rögle kanske bra hockey i 5-10 minuter och Löven lika mycket. Resten av tiden satt man bara och ojade sig och underade om man verkligen kunde missa så många passningar på en match! Om denna matchen är representativ för Allsvensk hockey (min första match i den serien) är steget astronomiskt mellan Elitserien och Allsvenskan...
Thuresson, Öhman, Hasselblad, Bäckman/ Johansson är vell endå inga större förluster..
Det som jag tycker är fel är om Lillis fortfarande formar truppen trotts att han ej vet själv om han blir kvar eller inte.
Staal samt Högardh hade varit kanon förstärkningar, varför inte pröva att ta tillbaka Miko Peltola`?
Vart tog Thomas Johansson vägen? LHC backen.
Sen tycker jag att MIF bör värva backar med bra skott och ledar gestalt, Daniel Johansson är vell inte så himla produktiv framåt.
Peter Andersson får förlängt kontrakt`? Det är sorgligt att man fortfarande litar på gamla meriter, sattsa pengarna på en duktig och skridskostark spelare istället.
Hammar, Wahlberg, Petrasek, Lundberg håller vell inte heller direkt Elitserie status över 50 omgångar.
Snälla Percy, MIF - gör inga panik värvningar nu, och tänk över kontrakten med dagens MIF spelare, Om inte Bäckman/ Johansson väcker liv i dom vem kan då göra det..
pratade precis med kansliet på MIF och ingen visste nått om nån match mot Rögle. Iofs är det Lillis som håller i det hela men han är iväg på möte med Hockeyligan idag.
Skall försöka nå honom för en kommentar om en ev. match
Rögle har tydligen bett Malmö om en träningsmatch nu innan Kvalserien, se om MIF tackar ja. Vore roligt med ett derby nu när säsongen drar sig mot sitt slut.
Tänkte bara köra lite småkommentarer idag... Jag hoppas verkligen att hockeyligepamparna ser till att behålla nuvarande system i elitserien. Dvs, ingen stängd elitserie. Men ej heller en elitserie där de sämsta lagen åker ut utan kval. Det skulle vara fullkomlig idioti. Kvalitetsskillnaden mellan allsvenskan och elitserien hade måhända suddats ut efterhand, men detta är väl knappast en fördel för svensk hockey?! De bästa lagen ska ligga i elitserien. Om det sen innebär att ett allsvenskt lag tar klivet upp så må det vara hänt. Men att t.ex. Hammarby bytt plats med Brynäs utan kval...nänä, idioti som sagt.
E det nån som fattar vad Mats Wennerholm i aftonbladet gaggar om? ---fy sjuttsingen, Rögle måste absolut stoppa Melin från att coacha i matcherna mot Linköping, annars är det SKANDAL!--- Varför det? Jag menar...inte sjutton är det Melin som avgör matcherna?! Tror någon seriöst att Röglespelarna skulle lägga sig mot Linköping bara för att Melin skulle kunna coacha ett elitserielag nästa säsong... Fjant.
Thuresson försvinner...synd. Jag hoppas det blir utomlands. Hade vatt trist o se honom i Leksand eller HV t.ex.
Saxat från RBK officiella (Hinke=Arne Henriksson RBK´s talesman):
"Hinke: Vi malde ner dem fullständigt. En taktiskt väl genomförd match där varje gubbe gjorde sitt jobb fullt ut. Vi spelade ett smart styrspel och gick endast fram till attack vid en bra chans. Imorgon flyger vi hem till Ängelholm, om vi inte missar flyget vill säga. Nu ska vi nämligen ut på en rejäl segerfest! Jag har aldrig hört något segerjubel som detta lags!"
Det första man får läsa i dagens tidning. Thuresson lämnar MIF Redhawks efter 6 år i klubben. Han hade tydligen haft det på känn och det löste sig inte rent ekonomiskt.
Bäckman är tydligen aktuell för Skellefteå. Enligt en källa till mig så har det efter MIF - Luleå i spelargången varit ett snack mellan Bäckman och en spelare i Luleå. Där sa Bäckman att det till 99 % var klart var han finns nästa säsong och att det blir en flytt norrut. Därmed är det klar att Bäckman tar ett tränaryrke inom Sverige.
Peter Andersson kommer allt närmare en lösning med MIF Redhawks, det troliga är att han (dessvärre) skriver på ett nytt kontrakt.
Och ja, jag vet att de flesta läser detta själv, men man vill ändå ge ut infon till Miffare som inte har tillgång till Sydsvenskans pappersbilaga (Det ligger inget ute på nätet än).
anders: Det var bättre förr. Ju förr desto bättre, rentav.
Men visst har du rätt, man ska titta framåt. Det utesluter dock inte att man kan få klanka lite på andra klubbar. Jag tycker det är rätt kul. Jag och mina med-RBK:are tittar gärna framåt i dag. Det var dock nästan tio år sedan en säsong fick ett lyckligt slut för oss. Kanske är det därför man så gärna ser tillbaka på de goda åren.
Att Brynäs skulle höra hemma i elitserien håller jag dock inte med dig om. Det är sånt snack som lett till att det överhuvud taget diskuteras en stängning av ES. Med motsvarande resonemang kan gamla uvar som jag tycka att Åtvidaberg, Degerfors och GAIS hör hemma i fotbollsallsvenskan. "Det är ju klassiska lag som alltid varit med." Nä, som tur är har fotbollen bibehållit sin hårda men rättvisa linje. Blir du sist trillar du ur. Vinner du din division går du upp. Det är (bland annat) därför intresset numera är stekhett för både allsvenskan och superettan. Det har inte minst malmöiterna fått erfara.
Med detta vilt spretande inlägg avslutar jag min lilla sejour i MIF-gästboken och överlämnar den med varm hand till alla er Miffare. Vi ses kanske i Ängelholm nån gång!
Som lovat skriver jag lite om denna match som jag bevittnat idag för de som önskar.
Sammanfattning: En orgie i fantasilöst spel, makalöst patetiskt passningsspel och missriktade skott. Rögle var minst värdelösa och jag hoppas för RBK:s skull att detta var en plattmatch annars blir de massakrerade av Brynäs och LHC, ja så uselt var det faktiskt.
Löven började matcen bäst mycket tackvare att Rögle drog på sig tre raka utvisningar i början. Men när de väl skakat av sig Lövenpressen som inte resulterade och knappast ens var nära att göra så började även Rögle nosa på gamle MoDo keepern Tobias Lundström. Efter 17.15 resulterade det också genom Löwgren och vid det här laget hade Rögle tagit över det lilla spel som fanns att ta över.
I andra sätter Rögle 2-0 ganska direkt och sen är det mert eller mindre transportsträcka fram till slutsignalen. Matchen lider av total avsaknad av finesser, klapp klapp och består till stora delar av enmans attacker. Särskillt Löven var pinsamma att skåda och det som fungerade bäst var egentligen försvarsspelet i de båda lagen. Kanske inte så konstigt när passningarna som kom var så genomskinliga att man visste var de skulle innan de ens var slagna.
Om jag vill se någon av aktörerna på isen i Mif? Svår fråga då matchen i sig inte bjöd upp. Men jag blev ganska imponerad av backen #12 i Rögle, Daniel Josefsson (född 81) som visade fin skridskoteknik och bra speluppfattning. I Löven var det Steve Potvin som var mest irrationell och mest teknisk men han var ack så ensam i kväll.
På Åsen: Nånting som verkar förena Er RBK:are är att ni gärna tittar tillbaka på hur det var förr. Men det är ju nutid som gäller, så lägg nu ner kraft på erat lag istället för att jämt o ständigt klanka på andra klubbar och då speciellt MIF!
MIF har några tuffa år framför sig nu, då en föryngring måste ske. Den måste ske successivt och förhoppningsvis var årets säsong den sämsta vi kommer få uppleva i elitserien. Jag hoppas att Rögle går upp i elitserien men då helst på Linköpings bekostnad. Brynäs hör hemma i elitserien, så enkelt är det bara!!!!
Intrycket är nog att rätt många RBK:are gärna skulle se att MIF drattade ner. För att de skulle behöva känna på hur rejäla motgångar känns, typ.
Och visst finns det riktiga svin bland våra supportrar. Det är bara att kolla på Rögles hemsida just nu för att se hur svårt det är att bli av med dem. Jag minns dock en del incidenter från den gamla goda tiden där MIF:are bar sig riktigt jävligt åt, men var då det. Bara att medge att en klick RBK-"fans" skämmer ut sig och klubben gång på gång.
Kullerbyttan mot Osby kommer jag ihåg. Men har ni glömt kritiken från idrotts-Sverige om hur osportsligt det ansågs att håna en underlägsen motståndare på det sättet?
F ö kommer jag ihåg andra tårar. År 1746 eller nåt, länge sedan nu. Jag tror att MIF ledde med 5-2 i hemmahall inför sista perioden. Rögle vände och vann med 5-7. Då grät åtminstone en transatlant som spelade i MIF. Och var det inte Roger Nordström som misslyckades med att hålla tårarna tillbaka? Those were the days...
Men nu är nu, och det känns ganska bra här i NV-Skåne i kväll. 4-1 mot Löven på bortaplan och klart för kvalet. Skidguldet var bara en lättare uppvärmning i jublet.
Vi ses kanske till hösten. Stefan tror det inte, jag vet. Inte kan Brynäs trilla ner... Men alla experter tippade Timrå och Leksand som bottenlag. Och var det inte norrlagen som skulle dominera årets Superallsvenska? Och var inte stafettguldet stensäkert?
På Åsen: Jag håller med dig till fullo att man bör stötta en icke-vålds-rivalitet mellan klubbarna. Men när MIF och Rögle möts är det ständigt samma gäng på 10-20 pers som syns och hörs... Dessa stöttar inte ickevåld kan jag lova dig.
Rensa upp i de egna leden, sen är ni välkomna till elitserien (för att bli MIFs slagpåse, naturligtvis!) ;)
Magnus: Foppa är väl en sak men när Percy fick dille och köpte hem Jagr och Lemieux, ja då var man tvugna att sanera bort även den godaste av finnar...!
Gamla minnen är väl vad dom är... Kan nämna att just denna vinst över MIF skryts det fortvarande om i Osby. Vad som hände säsongen därefter tycks dock ha fallit ur minnet... MIF tog nämligen revansch, vann med 17-1 och mitt under matchen slog man pucken ner till Pekka och samtliga MIFs utespelare gjorde en kullerbytta på isen innan man fortsatte spela och satte pucken i mål igen. Enligt vittnesuppgift så grät många av Osbyspelarna i bussen hem, uppgifter säger även att en hel del la av med hockeyn efter denna match. Men, men...det är väl förståeligt att man inte vill minnas detta. :oI
Ungefär lika skadeglad som en annan är när man ser LHC rasa ned i kvalserien trots en miljonsatsning av rang och mer eller mindre alla floppade totalt.
Fast även om man som RBK fan jublat sedan fornstora dagar när MIF torskat kan jag inte förstå varför man som RBK supporter ödslar mer tid att hoppas att MIF rasar ned än att RBK går upp till Elitserien och att man där spelar härliga derbyn istället?
Som det verkar på de flesta RBK fans så ser dem hellre att MIF rasar och RBK stannar i Allsvenskan stämmer den uppfattningen?
nek97raj: Nä, det tror jag inte alls. Eftersom jag är en av dem som varit med ett tag nu så kan jag säga att Röglesupportrarnas inställning till MIF-förluster varit densamma sedan det glada 80-talet när jag började gå på hockey. Då var det inget snack om vem som var lillebror. RBK hade sisådär 15-16 raka segrar mot MIF, dvs flera säsonger utan att MIF hade något att sätta emot. Det jublades lika mycket åt MIF-torsk då som nu. Ett av de största jublen någonsin i Ängelholms ishall kom faktiskt efter en match. En stor del av publiken stod kvar efteråt för att följa resultattavlan angående en avgörande match mellan MIF och Osby. När vaktmästaren (jo så länge sedan är det) långt om länge satte upp ett S bakom resultatet som visade att Osby vunnit matchen utbröt ett enormt jubel. Jag vill minnas att det där innebar att storsatsande MIF missade allsvenskan. Så var det då, så är det nu.
Att MIF och deras supportrar sedan SM-guldåren haft mindre intresse för RBK är bara naturligt. De har inte haft någon större anledning att titta nedåt, medan RBK:s supportrar tittat längtansfullt uppåt. Inte utan missunnsamhet, det medges. Själv känner jag fortfarande en härlig skadeglädje när det går dåligt för MIF. Med självdistans får jag erkänna att det är ganska fjantigt, men känslan finns där oavsett.
Olycka till i fortsättningen ;-) och fram för den våldsfria rivaliteten mellan grannklubbar.
det är just det som är så komiskt, många Miffare vill se Rögle vinna och gå upp i Elitserien. Men kikar man i Rögles gästbok så jublas det så fort vi förlorar som igår tex mot Luleå.
Rögle fansen verkar vilja mer att vi rasar än att de klättar upp i Elitserien. Verkar iaf hel sjukt.
Jag hoppas att Rögle vinner ikväll och tar sig till kvalserien för att fortsatta den långa vägen upp till Elitserien.
nek97raj: Ja ekonomiskt hade Rögle i Eliten varit en strålande affär för Mif. Men det ser jag inte hända inom överskådlig framtid. Brynäs/Linköping må ha haft det svårt i Elitserien i år men jag tippar att båda kommer tillbaka. Om något faller ur är det Linköping men jag tror det knappast.
Magnus: precis! Där finns kanske några pärlor att hämta. Sedan skulle ju derbyn mot RBK, OM de gick upp, vara bra för ekonomin, varför jag hoppas att RBK till att börja med klarar av Löven.
nek97raj: Visst, det är väl tveksamt om det finns något stort intresse här för Löven-Rögle men visst kan jag det. Jag kan ju om inte annat tipsa om spelare som gjort sig i Mif! :)
Kingen: Vet väl inte om jag skulle kalla killar som tagit steget från Rögle till Elitserien för avdankade direkt. de som går andra vägen kan man däremot kalla avdankade.
Ikväll ska jag förövrigt se Löven-Rögle, håller inte på något av lagen och det känns bra. Det jag vill ha ut mest av kvällen är den gamle "avdankade" Miffaren Roger Hanssons autograf på ett gammalt idolkort från 92... Mif-kort givetvis men det behöver man väl förhoppningsvis inte förklara...
Efter 50 omgångar kan jag konstatera att endast 6 spelare varit omklädda samtliga matcher:
Juha Riihijärvi, Daniel Rydmark, Petri Liimatainen, Johan Norgren, David Petrasek och Andreas Hadelöv.
Skyttekung är Rydmark (21) Bästa framspelare är Jussi (28) som också är poängkung (som vanligt) (42)
Största syndaren är Petri (73) tätt skuggad av Petrasek och Hannula (72). Fast i år var vi snälla i stort sett.
Rydmark och Jussi är bästa pp-målskyttar (6) och Thuresson har gjort 3 i boxplay
+/- Ligan vinns av Andersson och Mattsson +11 och mest negativ är Wahlberg med -14
När börjar Elitserien igen? Det är hemskt att det redan är slut! Men, man får väl njuta av en spännade kvalserie och slutspel utan Mif. Medan man förhoppningsvis får se Mif satsa lite inför nästa säsong och inte lägga sig redan i förväg ännu en gång.
Stod i Kvällsposten en del om MIF's silly season idag...
Om kontrakten stod det ungefär det vi redan vet. Alltså att MIF förhandlar med Andersson och Thuresson, och att det fortfarande är ovisst med Malmström och Hammar.
Tänkbara nyförvärv, enligt artikeln, är Modo's Kim Staal och Peter Högardh, Brynäs Daniel Johansson och Linköpings Peter Casparsson.
Kvällsposten om spelarna: Staal - Vill flytta söderut. Högardh - Har inte bestämt sin hockeyframtid, men MIF kan mycket väl vara ett alternativ. Johansson - Har alltid varit intresserad av att spela i MIF. Casparsson - Står bara lite om vad "Lillis" tycker om honom.
Det står även i artkeln att utlånade spelarna Erik Persson, Jamie Svensson och Janos Vas, som alla just nu spelar i Troja, ska få chansen.
MIF vill nästa år ha en bred trupp. Blandning mellan rutinerade och unga hungriga spelare. De ska ha 5 femmor där en blir ungdomsfemma och truppen spikas i slutet av Augusti.
Det är visst mycket lekstuga ikväll hos Mif-spelarna. Kanske lika bra att de får leka lite. Jag har också hört att laget ska bli bjudna på middag o lite goda drycker ikväll av en sponsor. Så de kanske åker o tänker på det nu?=)
svintoo: Vad bra att du kan så mycket om hockey. Kan du inte skriva in här mer frekvent så att vi som inte kan så mycket kan få lära oss av dig. Efter ett tag kanske vi har lärt oss så mycket av dig att vi kan börja skriva egna inlägg. Hittills har jag läst "Redhawk:s" inlägg med stort intresse men det var väl antagligen för att jag inte visste så mycket om "hockey".